2024-12-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Köper man ett gammalt vrak får man stå sitt kast. En av de första frågorna man ställer ”är kamkedjan bytt”.

Säg åt henne att undersökningsplikt föreligger och att inga kända fel på bilen fanns, som såldes i befintligt skick.

Låt henne initiera ev. domstolsförhandling. Om du får kalla fötter och vill betala för att ta dig ur situationen kan du alltid göra det vid det tillfället om hon faktiskt får till en förhandling i domstol, föreslå då en uppgörelse och säg att du inte tycker det är värt tiden. Erbjud 50% av kostnaden dvs 10 000.

Men jag tycker ju du ska dra det hela vägen för du vinner ju högst troligt i domstol.

Nä, då kedjor i regel inte byts under bilens livstid.

Kamrem däremot ...
Citera
2024-12-22, 11:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Nej undersökningsplikten hos köparen är större än säljarens ansvar. Dessutom kan ju inte säljaren förutse att en kamkedja skall gå av, dessa är ju i stort sett odödliga och man kan inte kräva att säljaren skall ha kunskap om vilka delar på bilen som är slitna. Har man medvetet ljugit och dolt fel vid försäljningen är det en annan sak men man måste som köpare kolla allting och när man köper en begagnad bil vet man ju att det kommer finnas slitdelar. I det här fallet går säljaren 100% fri.
Köparen har ingen undersökningsplikt. Läs på.
Citera
2024-12-22, 11:39
Medlem
Amazon-mannens avatar
Bry dig inte om alla rättshaverister i tråden som säger att det är ditt ansvar, de har inte visat fram ett enda fall där en privatperson varit ansvarig för fel på en privatsåld bil som uppdagats veckor eller månader efter köpet.

Hur vet du att Britt-Maries son inte tokkört med bilen? Har de tömt den på olja och lagt en tegelsten på gaspedalen? Du har inte en aning om hur de behandlat bilen sedan de köpte den..
Citera
2024-12-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En kamkedja som måste bytas ut, annars går bilen sönder.

I regel inte. Det är kamrem du tänker på.
Citera
2024-12-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrcandle
Vill förtydliga några punkter.
Bilen såldes i början på september, det tog drygt 5 veckor innan hon hörde av sig första gången.
Det tog ytterligare 2,5 månad innan hon nu hört av sig andra gången.
Det gäller en kamkedja, inte kamrem.

Jag själv hade bara ägt bilen i 9 månader, hon fick se servicebok och sådant. Bilen hade nyligen innan försäljning/besiktning även fått en spindelled utbytt då det blev anmärkning på det på första besiktningen (vilket köparen var informerad om och fick se kvitto på). Inte hört några ljud från motorn och ingen annan som påpekat något om den heller.

Jag funderar på att antingen...
1. Ignorera och blocka nummer så får vi se om hon tar det vidare eller inte.
2. Svara henne att jag ska kontakta jurist och återkommer om 2-3 veckor.

Går jag vidare med alternativ 2 så kommer dock ändå sista utvägen vara att betala något, det är det sista jag gör. Anledningen till att jag vill prata med jurist är bara för min egen säkerhet, hur jag går till väga om det fortskrider m.m....

Som du ser har du inte gjort nåt fel. Hon fick se serviceboken och bilen hade gått igenom besiktningen.

Kör på alternativ 1 för fan, gå inte in i nån diskussion med köparen som försöker manipulera dig. Att hon klagar på ett dött batteri månader efter köpet visar bara vilken idiot hon är. Och kamkedjan har ju inte gått av? Även om den hade gjort det kan hon inte bevisa att du kände till ett fel på kamkedjan. Köper man äldre bilar får man räkna med alla möjliga fel, vill man slippa sånt får man betala för en nyare bil helst från en bilfirma.
Citera
2024-12-22, 12:02
Medlem
Citat:
Svensk kvinna faktiskt. Verkar ha hyfsat koll på lagarna med. Men det känns lite som hon försöker pressa en på pengar bara ja. Men man vet aldrig hur långt folk är villiga att gå.

Säkert en pojkvän från Mellanöstern sittandes hemma i soffan.
Sluta svara så är det löst. Hon har noll att komma med och detta är rent bedrägeri
Citera
2024-12-22, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Köparen har ingen undersökningsplikt. Läs på.
Mellan privatpersoner har köparen en undersökningsplikt. Men inte som konsument, dvs där man handlar av ett företag.
Citera
2024-12-22, 12:25
Medlem
De flesta bilar blir ca 20 år. Och upp emot 30.000 mil.

Då är de utslitna, trasiga och inte lönsama att reparera och hamnar därför på bilskroten.

Beroende på hur många procent beräknad livslängd fordonet har kvar får man räkna med att mer eller mindre kostsamma reparationer kommer att krävas. Ju närmare bil-livets slutskede desto värre blir det.
Vissa bilmärken större risk än andra.

Att tro att det är riskfritt att köpa en bil till 25% av nypris och 30-40% liv kvar är rent korkat.
Väljer man att köpa ett sådant fordon väljer man även att ta en risk för att råka ut för kostsamma haverier.

Den som äger bilen äger problemet.

Den nye ägaren kan dra sitt problem till rätten och hävda att säljaren kände till felet och mörkade detta. Frågan är bara hur denne ska bevisa det?
Citera
2024-12-22, 12:42
Medlem
Denna tråden är så dum, för hälften säger en sak, och andra hälften en annan.
Jag föreslår att TS googlar sin fråga och hämtar svar från dom som faktiskt vet.

Jag föreslår att alla som skrivit i tråden också googlar, istället för att bara tycka, och tro sig veta hur det ligger till!

Jag är till 99% säker på hur det ligger till, men eftersom det är så spridda åsikter om hur det är, kommer jag endast bli en del av en andra hälft..
Citera
2024-12-22, 12:45
Medlem
Citat:
I början på September sålde jag en bil för ca 47k, bilen hade gått snart 17000 mil och var 12 år gammal. Nybesiktigad en vecka innan. 3 veckor efter köpet hör köparen av sig med flera punkter med fel på bilen, bland annat att bilbatteriet dött och att det var något fel på motorn (gissningsvis kamkedjan). Köparen ville ha ersättning eller häva köpet, jag avfärdade köparen med att bilen såldes i befintligt skick och att jag inte kände till felen.

Det blir tyst i 2,5 månad och köparen hör av sig åter igen om att det var fel på kamekedjan och att köparen fått en offert på 20 000 kr från en verkstad att laga denna, hn påstår även att verkstaden kan konstatera att felet inte uppstått på den korta tiden hn haft bilen och att jag måste ha vetat om detta. Köparen vill att jag ska stå för reperationskostnader eller att vi häver köpet, annars går köparen vidare med detta till domstol och kommer då kräva ännu mer i form av skadestånd och annat.

Jag visste inte att kamkedjan var sliten eller skulle gå sönder snart, jag är ingen expert eller hobbymekaniker. Vad kan hända nu och vad gör jag? Jag har varken lust eller råd att stå för några kostnader på en bil som inte är min längre.

Köparen har uppenbart förväxlat reglerna vid köp från bilhandlare, kontra köp från privatperson.

Köparen har troligen googlat vad man har för rättigheter och läst vad som gäller vid köp från firma. Därför tror köparen att det finns ett case.

Om du sålt bilen som privatperson kan du vara lugn. Köparen kan få slösa sina pengar på en process som inte leder till något.

Däremot om du sålt bilen via något företag som du har, enskild firma eller vad som helst som handlar med bilar, då kan du vara i bekymmer då skyddet för konsumenten är ganska långtgående idag.
Citera
2024-12-22, 12:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Denna tråden är så dum, för hälften säger en sak, och andra hälften en annan.
Jag föreslår att TS googlar sin fråga och hämtar svar från dom som faktiskt vet.

Jag föreslår att alla som skrivit i tråden också googlar, istället för att bara tycka, och tro sig veta hur det ligger till!

Jag är till 99% säker på hur det ligger till, men eftersom det är så spridda åsikter om hur det är, kommer jag endast bli en del av en andra hälft..
Hälften säger inte en sak och andra hälften en annan. 95% säger att köparen inte har nått att hämta medan en stackars autist envisas med nått annat. Men ja, den ena autisten verkar ha skrivit hälften av inläggen i tråden men det gör inte att han har rätt i sak.
Citera
2024-12-22, 13:00
Medlem
Citat:
I början på September sålde jag en bil för ca 47k, bilen hade gått snart 17000 mil och var 12 år gammal. Nybesiktigad en vecka innan. 3 veckor efter köpet hör köparen av sig med flera punkter med fel på bilen, bland annat att bilbatteriet dött och att det var något fel på motorn (gissningsvis kamkedjan). Köparen ville ha ersättning eller häva köpet, jag avfärdade köparen med att bilen såldes i befintligt skick och att jag inte kände till felen.

Det blir tyst i 2,5 månad och köparen hör av sig åter igen om att det var fel på kamekedjan och att köparen fått en offert på 20 000 kr från en verkstad att laga denna, hn påstår även att verkstaden kan konstatera att felet inte uppstått på den korta tiden hn haft bilen och att jag måste ha vetat om detta. Köparen vill att jag ska stå för reperationskostnader eller att vi häver köpet, annars går köparen vidare med detta till domstol och kommer då kräva ännu mer i form av skadestånd och annat.

Jag visste inte att kamkedjan var sliten eller skulle gå sönder snart, jag är ingen expert eller hobbymekaniker. Vad kan hända nu och vad gör jag? Jag har varken lust eller råd att stå för några kostnader på en bil som inte är min längre.

Lite kompletterande kommentarer:

1. Köparen behöver isåfall bevisa att du visste om felet vid köpet.
2. Nybesiktigad en vecka innan visar på tvärt om.
Bilen går inte genom besiktning med en kass kamkedja om motorlampan börjat lysa.
3. Om du har hemförsäkring brukar rättsskydd vara inkluderat som skydd för kostnader vid någon tvist som detta.

Återigen. Vid köp från bilfirma behöver dom inte visa att säljaren visste om felet. Där räcker det med att man kan påvisa att felet troligen fanns vid affären, oavsett om säljaren visste av det eller inte.

Vid köp från privatperson behöver man kunna bevisa att säljaren visste om felet utan att säga något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in