2024-12-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrcandle
I början på September sålde jag en bil för ca 47k, bilen hade gått snart 17000 mil och var 12 år gammal. Nybesiktigad en vecka innan. 3 veckor efter köpet hör köparen av sig med flera punkter med fel på bilen, bland annat att bilbatteriet dött och att det var något fel på motorn (gissningsvis kamkedjan). Köparen ville ha ersättning eller häva köpet, jag avfärdade köparen med att bilen såldes i befintligt skick och att jag inte kände till felen.

Det blir tyst i 2,5 månad och köparen hör av sig åter igen om att det var fel på kamekedjan och att köparen fått en offert på 20 000 kr från en verkstad att laga denna, hn påstår även att verkstaden kan konstatera att felet inte uppstått på den korta tiden hn haft bilen och att jag måste ha vetat om detta. Köparen vill att jag ska stå för reperationskostnader eller att vi häver köpet, annars går köparen vidare med detta till domstol och kommer då kräva ännu mer i form av skadestånd och annat.

Jag visste inte att kamkedjan var sliten eller skulle gå sönder snart, jag är ingen expert eller hobbymekaniker. Vad kan hända nu och vad gör jag? Jag har varken lust eller råd att stå för några kostnader på en bil som inte är min längre.

Klassiskt bedrägeri av köparen. Bara blocka personen. Jag har hört denna typ av bluff tidigare. Låter som det är en arab du sålt bilen till ?
Citera
2024-12-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Klassiskt bedrägeri av köparen. Bara blocka personen. Jag har hört denna typ av bluff tidigare. Låter som det är en arab du sålt bilen till ?
Svensk kvinna faktiskt. Verkar ha hyfsat koll på lagarna med. Men det känns lite som hon försöker pressa en på pengar bara ja. Men man vet aldrig hur långt folk är villiga att gå.
Citera
2024-12-21, 21:57
Medlem
SportquattroS1s avatar
Köparen borde ha köpt en bättre bil eller reparerat den innan han lät den haverera.

Köpt är köpt, vik dig inte en millimeter.
Citera
2024-12-21, 21:58
Medlem
psykadelikatessens avatar
Oje voie, det där är bara ett desperat försök till finansiering av nya ägaren. Bara att be honom dra dit pepparn växer, han kan inte stämma dig för nåt <3
Citera
2024-12-21, 22:02
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
I början på September sålde jag en bil för ca 47k, bilen hade gått snart 17000 mil och var 12 år gammal. Nybesiktigad en vecka innan. 3 veckor efter köpet hör köparen av sig med flera punkter med fel på bilen, bland annat att bilbatteriet dött och att det var något fel på motorn (gissningsvis kamkedjan). Köparen ville ha ersättning eller häva köpet, jag avfärdade köparen med att bilen såldes i befintligt skick och att jag inte kände till felen.

Det blir tyst i 2,5 månad och köparen hör av sig åter igen om att det var fel på kamekedjan och att köparen fått en offert på 20 000 kr från en verkstad att laga denna, hn påstår även att verkstaden kan konstatera att felet inte uppstått på den korta tiden hn haft bilen och att jag måste ha vetat om detta. Köparen vill att jag ska stå för reperationskostnader eller att vi häver köpet, annars går köparen vidare med detta till domstol och kommer då kräva ännu mer i form av skadestånd och annat.

Jag visste inte att kamkedjan var sliten eller skulle gå sönder snart, jag är ingen expert eller hobbymekaniker. Vad kan hända nu och vad gör jag? Jag har varken lust eller råd att stå för några kostnader på en bil som inte är min längre.

Detta är anledningen att jag aldrig skulle göra bilaffärer med privatpersoner. Köp och Sälj av/till seriösa företag så slipper ni sånt här.

Om han tar det till domstol kommer han förlora MEN du kommer behöva ligga ute med pengar och TID för att hantera detta och vem fan orkar med det? Hade du sålt via företag hade du kanske fått 10-15 tusen mindre, hade varit värt det?
Citera
2024-12-21, 22:02
Medlem
Köparen som får ta lite ansvar med har man inte koll så ta med någon som har. Sen att kammen ska byttas vid ca 15-20k är väll ingen nyhet direkt borde han frågat om står väll i dom flesta service böcker med. Som många sagt ignorera sålt i befintligt skick som med allt begagnat!
Citera
2024-12-21, 22:04
Avslutad
Citat:

Han kommer ju inte kunna kräva mer pengar än själva reparationskostnaden och eventuellt lite milersättning. Därmed kommer det hamna som förenklat tvistemål, och så har han begränsade möjligheter att kräva rättegångskostnader.

Tycker du bara ska strunta i honom och ta fighten i domstol. Köp mellan två privatpersoner ställer högre krav på köparen, bl.a. har man en undersökningsplikt.

I domstol kommer ni få frågan om förutsättningar till förlikning. Skulle råda dig att inte förlikas, utan låt det gå till dom.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2024-12-21 kl. 22:10.
Citera
2024-12-21, 22:06
Medlem
eltonkebabs avatar
Blocka hennes nummer, gå vidare med ditt liv.
Citera
2024-12-21, 22:08
Medlem
Citat:
Tycker också att det luktar skumt detta, efter detta har jag dessutom haft lite koll på bilen och sett att den inte ens är avställd. Skumt om bilen ändå inte går att köra? Men det som skrämmer mig är hur hon skickar ett 3-4 långt (scrollbart) SMS och refererar till alla möjliga punkter inom köplagen. Vill inte att detta tas vidare till domstol, OM! jag förlorar blir det dyra kostnader.

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Resten kan du skita i.

Bilen har nyttjas i tre veckor av köparen och kanske körts som in i helvete.
Finns ingen chans att köparen kommer vinna något alls och det är inte ens troligt att köparen drar detta till domstol för ynka 20 lax.

Anledningen till att hon skickar massa tramsiga lagparagrafer är för att du skall bli rädd.
Det verkar lyckas då du ältar detta ärende.
Du har inte gjort något fel, varken lagligt eller moraliskt.
Blocka hennes nummer o gå vidare med ditt liv.
Citera
2024-12-21, 22:09
Medlem
Aciess avatar
Det finns även ett annat scenario.
Det är att en person har köpt bilen, denne behöver en motor till en likadan bil, de byter ut motorn och påstår att du ska betala honom.

De kan även ha kört som svin med bilen de köpte av dig.

Nej han kan inte vinna, personen har kört nästan en månad med bilen, det finns risker med att köpa saker privat
Citera
2024-12-21, 22:10
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Kamkedjor håller oftast bilens livslängd om det inte är felkonstruktion i motor eller slarv med olja. Mvh

Ja eller man kör som ett jävla svin eller står och tokvarvar på varstoppet som gör onödiga påfrestningar på just kamkedjor/remmar
Citera
2024-12-21, 22:16
Medlem
tram123s avatar
Finns inget som heter befintlig skick.
Går inte att skriva av sig ansvar genom att skriva att varan säljs i befintligt skick.

Däremot har säljaren inget ansvar för fel som säljaren inte visste om.
Om det är ett fel som säljaren visste om eller borde ha vetat så kan köparen begära kompensation för felet.

Köparen har även en skyldighet att inspektera bilen, fel som syns efter en vanlig inspektion kan inte heller köparen begära pengar för.

I detta fallet så är det såklart fel som säljaren inte hade någon aning om och det är även köparens skyldighet att kolla igenom serviceboken för att kolla när kamremmen var bytt senast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in