2024-12-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Fanns inga personer där det blev prejning ditt jävla klappträ.

Bara för att jag inte delar din åsikt så måste jag vara ett "klappträ" vad det nu är?
Varför använder du personangrepp? Vad är själva syftet?

Poliser blev skadade och troligen även bilar. Det är ett kvitto på att man använder fel arbetsmetoder.

Det finns spikmattor, nät, andra typer av vägspärrar, elektronisk störning av bilens elsystem osv som man kan använda sig av. Man kan även låta personen åka vidare och ta in honom vid ett senare tillfälle då situationen lugnat ner sig.

Vilken annan arbetsgivare skulle komma undan med arbetsmoment där arbetarna och andra personer löper stor risk att hamna på sjukhus?
Polismyndigheten behöver tänka om i hur man skall få stopp på fordon, utan att riskera liv o hälsa.
Citera
2024-12-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Att få OK från ett befäl betyder inte att du kan göra vad du vill.

Självklart inte. Men får du tillstånd att preja en bil och gör just det, så ser jag det som mindre troligt att du skulle kunna dömas för något.
Citera
2024-12-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Självklart inte. Men får du tillstånd att preja en bil och gör just det, så ser jag det som mindre troligt att du skulle kunna dömas för något.

Poliser har också rätt att använda våld, betyder inte att de kan använda våld hur de vill.
Citera
2024-12-22, 11:52
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
sjukt att polisen genomför en pitmanöver i hög hastighet med så många skadade, hoppas han blir dömd och av med jobbet ochy körkoret

Så samhällsparasiterna/kackerlackorna ska få härja fritt och utsätta skattebetalare. Polisen ska "backa" för dessa? Förstår jag dig rätt?
Citera
2024-12-22, 12:07
Medlem
Citat:
Poliser har också rätt att använda våld, betyder inte att de kan använda våld hur de vill.

Nej, mer våld än befogat är inte tillåtet. Men detta är en annan sak då våld är något polismannen hela tiden själv kan bestämma om och därmed också hållas ansvarig för.
Citera
2024-12-22, 12:48
Medlem
Citat:
Nej, mer våld än befogat är inte tillåtet. Men detta är en annan sak då våld är något polismannen hela tiden själv kan bestämma om och därmed också hållas ansvarig för.

Du skrev:

"Polisen som körde lär ha fått ok på manövern av ett inre befäl. Så om någon har gjort fel så är det isf det befälet och inte föraren."

Bra att du ändrat dig!
Senast redigerad av Josseskristus 2024-12-22 kl. 12:51.
Citera
2024-12-22, 14:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
sjukt att polisen genomför en pitmanöver i hög hastighet med så många skadade, hoppas han blir dömd och av med jobbet ochy körkoret

Helt rätt agerat av polisen, äntligen visar polisen vart skåpet ska stå, fram med fler Dirty Harry poliser som visar slöddret att deras tid som kriminell är över, skjut först och fråga sen.
Citera
2024-12-22, 17:02
Medlem
Citat:
Du skrev:

"Polisen som körde lär ha fått ok på manövern av ett inre befäl. Så om någon har gjort fel så är det isf det befälet och inte föraren."

Bra att du ändrat dig!

Läs om läs rätt. Jag är fortfarande av åsikten att om en polis i yttre tjänst får grönt ljus att preja en bil så kommer inte polismannen som kör att kunna åtalas.

Jämför med insatsstyrkan som i trakterna av Alingsås frågade om beslut att få skjuta en man som tidigare skjutit mot poliser. De fick ett beslut på att detta var ok och när mannen nästa gång visade sig sköts han i benet. Han var då obeväpnad. Hade någon tyckt att detta var fel (eller om kulan träffat i magen istället) så hade det beslutande befälet varit den individ som granskats.

När en polis själv tar beslut om att använda batong, pepparsprej, handbojor, pistol, hund osv så är det däremot den enskilda polisen som kan råka illa ut ifall det skulle visa sig att nöden inte krävde det våld som använts.
Citera
2024-12-22, 18:13
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vild biljakt i Arviks centrum. Flera skadade efter krash.

https://www.nwt.se/2024/12/18/polisb...larmade-bc9db/

Någon som vet mer? Clarken?

Vadå "profilerad bil"?
Citera
2024-12-22, 20:14
Medlem
Citat:
Läs om läs rätt. Jag är fortfarande av åsikten att om en polis i yttre tjänst får grönt ljus att preja en bil så kommer inte polismannen som kör att kunna åtalas.

Du skrev

Spelar ingen roll hur mycket du försöker bortförklara vad du skrev.
Citera
2024-12-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne_Anka
Så samhällsparasiterna/kackerlackorna ska få härja fritt och utsätta skattebetalare. Polisen ska "backa" för dessa? Förstår jag dig rätt?

Så antingen så prejar man bilar så att folk blir skadade eller så låter man bovarna härja fritt. Det finns ingenting däremellan i din värld?

Man kan inte använda alternativa metoder för att fånga in bovarna?
Citera
2024-12-22, 22:18
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så antingen så prejar man bilar så att folk blir skadade eller så låter man bovarna härja fritt. Det finns ingenting däremellan i din värld?

Man kan inte använda alternativa metoder för att fånga in bovarna?

Vilka alternativa metoder skulle du ha använt dej av om du var i den situationen som polis??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in