2024-12-21, 23:29
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är inte så svårt att förstå.

Det är en lång video han producerat.
Den handlar mycket om svt och vad dom tycker och tänker om trump.

Reportern i klippet summerar den bilden på ett väldigt enkelt sätt. Alla slagord är med.
+att hon själv hyser dessa åsikter. Det kan man se om man tittar på vad hon har skrivit tidigare.

Att fokusera och granska ett klipp hade varit ok om allt handlade om just det.

Men det handlar ju om ett helhetsperspektiv av svt.

Och då hämtar nan klipp lite här och där för att visa att rent generellt så är detta vad svt tycker
Och man har då bevis på att dom inte är neutrala
Här är ChatGPT om SVT:s rapportering om Trump och hans kandidatur (min förstärkning):

Citat:
SVT är en public service-kanal och strävar efter att vara opartisk i sin nyhetsrapportering. De tar inte ställning för eller mot Donald Trump, utan fokuserar på att ge objektiv och balanserad rapportering om hans handlingar och politiska karriär.

När SVT rapporterar om Trump, både under hans tid som president och i samband med hans kandidatur för 2024, ger de en faktabaserad bild av hans politik, hans stöd och kritik från olika håll. De belyser både positiva och negativa aspekter av hans ledarskap och åtgärder, men presenterar inte en subjektiv ståndpunkt för eller emot honom.

Det är alltså inte SVT:s uppdrag att ta politisk ställning för eller emot en individ, utan att rapportera och analysera händelser på ett sätt som ger tittarna möjlighet att bilda sina egna åsikter.
Om SVT tar ställning mot Trump är en fråga om hur mycket man väger in sina egna fördomar om SVT.
Citera
2024-12-21, 23:37
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Demens förhindrar mycket mer än bara att säga nej till en försäljare. Som till exempel att lämna ut personuppgifter och acceptera villkor över telefon.

En paternalistisk inställning till de äldre av detta slag, där det har pratats om att förbjuda lotterierna, det är för mig att gå för långt i förbudsivern och det är svårt att genomföra i en demokrati med fri företagsamhet.

Förslaget är:

Framöver ska det vara tydligare om ett parti står bakom försäljningen, och partierna kommer behöva betala spelskatt.

Såssarna ska väl betala skatt som alla andra? Sen får de väl redovisa sitt trollande också när de gör det i sociala medier istället för att klaga på de andra partierna…
Citera
2024-12-21, 23:47
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Här är ChatGPT om SVT:s rapportering om Trump och hans kandidatur (min förstärkning):

Om SVT tar ställning mot Trump är en fråga om hur mycket man väger in sina egna fördomar om SVT.
Enligt SVT vet alla att Trump är rasist. Kan alla läsa hans tankar? Eller hur vet alla det.
Citera
2024-12-21, 23:53
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Enligt SVT vet alla att Trump är rasist. Kan alla läsa hans tankar? Eller hur vet alla det.
Enligt Henrik Jönsson säger SVT att Trump är en rasist. Det har visat sig att Jönsson har hittat på det.

Man varken kan eller behöver inte läsa Trumps tankar för att veta vad han tänker. Han säger det rakt ut både genom ord och genom politisk handling. Trump är en rasist och många, många andra dåliga saker. Han är allt som han anklagar sina politiska motståndare för.
Citera
2024-12-22, 00:02
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Enligt Henrik Jönsson säger SVT att Trump är en rasist. Det har visat sig att Jönsson har hittat på det.

Man varken kan eller behöver inte läsa Trumps tankar för att veta vad han tänker. Han säger det rakt ut både genom ord och genom politisk handling. Trump är en rasist och många, många andra dåliga saker. Han är allt som han anklagar sina politiska motståndare för.
Inte alls. Jönsson påstår att Erika Bjerström har sagt detta vilket hon bevisligen har sagt som ett eget omdöme. Kan du tänka själv eller överlåter du det åt din AI-bot?
Trump må vara många dåliga saker men inte rasist. Men diskussionen handlar om Jönssons kritik av SVT och att de sviker sitt uppdrag som opartiska. Istället för att diskutera skitsaker om vem som är rasist eller inte föreslår jag att vi lägger ner Public Service så får de påstå vad de vill men ingen behöver finansiera det förutom de som är beredda för att betala för det. Låter väl som en bra deal?
Citera
2024-12-22, 00:11
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Inte alls. Jönsson påstår att Erika Bjerström har sagt detta vilket hon bevisligen har sagt som ett eget omdöme. Kan du tänka själv eller överlåter du det åt din AI-bot?
Trump må vara många dåliga saker men inte rasist. Men diskussionen handlar om Jönssons kritik av SVT och att de sviker sitt uppdrag som opartiska. Istället för att diskutera skitsaker om vem som är rasist eller inte föreslår jag att vi lägger ner Public Service så får de påstå vad de vill men ingen behöver finansiera det förutom de som är beredda för att betala för det. Låter väl som en bra deal?
Jönssons utsagor är inte mycket värda.

Jag tog in ChatGPT för att visa att SVT är opartisk även enligt en ideologiskt ofärgad AI.

Lägga ned public service? Inte mig emot. Staten ska inte ha ett mediehus. Endast en nattväktarstat är nödvändig.
Citera
2024-12-22, 00:19
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:

Jag tog in ChatGPT för att visa att SVT är opartisk även enligt en ideologiskt ofärgad AI.

Lägga ned public service? Inte mig emot. Staten ska inte ha ett mediehus. Endast en nattväktarstat är nödvändig.
Men du är helt säker på att Trump är rasist men för att använda din egen logik säger chat-GPT såhär:
"Det finns inget entydigt svar, eftersom det beror på hur man tolkar hans uttalanden, handlingar och definitionen av rasism. Vissa anser att han är rasist baserat på hans retorik och politik, medan andra inte håller med och ser anklagelserna som överdrivna eller politiskt motiverade. Det är en fråga om perspektiv". Hur trovärdiga är dina svar?
Citera
2024-12-22, 00:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Jönssons "utsagor"? Du menar kritik/argument? Han har helt rätt i sin kritik mot SVT men pga en mindre bra klippning försöker ni misskreditera allt han säger. Sorry, men det funkar inte så.
Här diskuterar och dissekerar vi vem som har sagt vad men du låter mjukvara argumentera för dig, och har mage att kalla SVT opartiska när nära hälften av de anställda uppger att de röstar på miljöpartiet.
Senast redigerad av Thelonegunman 2024-12-22 kl. 00:23.
Citera
2024-12-22, 00:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

AI visar vad den tränats att visa. Den utgår givetvis från alla de handlingar som beskriver vad public service SKA vara – inte vad public service utvecklats till att faktiskt vara. HJ visar däremot mängder av exempel på missförhållanden inom public service. Varje förnuftigt tänkande medborgare i Sverige borde vara tacksam över den komplettering av information som HJ ger.
Citera
2024-12-22, 00:46
Medlem
Högern/konservatismen behöver bättre förespråkare än HJ. Han faller för lätt. Sitta och försvara sig i TV? Vafan. Pinsamt.

Fan vad jag saknar Gösta Bohman. Han hade gjort slarvsylta av Holmberg.

Vi behöver bättre ledare. Och bättre kritiker. Av det rådande klimatet.
Citera
2024-12-22, 00:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Här är ChatGPT om SVT:s rapportering om Trump och hans kandidatur (min förstärkning)
Dra aldrig in ChatGPT är du gullig, tack!
Formulera dig själv istället.
Citera
2024-12-22, 00:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Högern/konservatismen behöver bättre förespråkare än HJ. Han faller för lätt. Sitta och försvara sig i TV? Vafan. Pinsamt.

Fan vad jag saknar Gösta Bohman. Han hade gjort slarvsylta av Holmberg.

Vi behöver bättre ledare. Och bättre kritiker. Av det rådande klimatet.
Sverige behöver bättre medborgare som kan tänka själva. Att hänga upp sig på ett kort inslag i TV på detta sätt utan att väga in helhetsbilden är väldigt korkat. Men tyvärr symtomatiskt för samtiden. Vi får till slut vad vi förtjänar.

Har du överhuvudtaget tagit del av allt det som HJ producerat under flera år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in