2024-12-21, 22:09
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loranga
Marianne Ahrnes och Rigmor Roberts gamla blogg "Catrine och syndabockarna", som tidigare var aktiv mellan 2009 och 2013, har vaknat till liv igen av förklarliga skäl: https://catrine2009.blogspot.com/

Marianne Ahrne kommenterar fallet på sociala medier nu ikväll, inklusive Lars Borgnäs utspel i DN:

Det är ingen ände på alla sjuka saker som kommer fram kring det här fallet. Så här skriver en person i en kommentar till Mariannes inlägg:

"Mycket bra inlägg Marianne Ahrne. Jag har läst DN-artikeln ett par gånger och den verkar ha skrivits av en reporter som har noll koll på historien och fallet. Men googlat fram lite underlag.
Och t ex Hultengren, adjunkt och jurist som skrivit om fallet i en avhandling och intervjuas i artikeln, har en märklig och okunnig inställning. Hon anser att det på något gått rätt till eftersom fallet prövats i flera rättsinstanser - precis som om det skulle garantera rättssäkerhet, och fattar inte att en kammarrätt öht inte ska ta sig an ett mål av denna art, brottmål. Och avgöra om läkarna gjort sig skyldiga till likstyckning. Bevisvärderingen som rätten gjorde var så undermålig så den hade inte fungerat i en ”normal” brottmålsdomstol.
Är det något man kan skratta åt (det fastnar dock i halsen) så är det hur rättegången i Kammarrätten gick till. Det finns förstås mycket mer att berätta om da Costa-fallet och som inte får plats i fyra program. Det är t ex hårresande att Socialstyrelsen i inlagor till Regeringsrätten, då läkarna begärde resning, hänvisade till de sanslöst osakliga och fantasifulla SVT-reportagen av Lars Borgnäs OCH till hans bok, som bygger på dessa reportage. Detta som stöd för att Socialstyrelsen INTE ville att de två f.d. läkarna skulle medges resning.
Regeringsrätten sa nej till resning trots att rättegången i Kammarrätten stred mot grundlagen.
Så mycket för den rättssäkerheten."

(Personen har skrivit fel namn, Hultgren ska vara Hultegård)
Citera
2024-12-21, 22:18
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Du menar alltså att det inte finns någon som helst osäkerhetsfaktor i dina kära vittnen? I det 8 år gamla (!) inlägg du länkar till påstår du att man kan förkasta vittnen som ändrar sig på något sätt. Alltså är det äntligen dags att förkasta fotohandlarparet som ändrade sig en hel del under vittneskonfrontationen och dessutom kom med helt nya uppgifter. Tack, äntligen är du med på det!

Inget svar på frågan om du forfarande anser att läkarna var skyldiga?

Ps. Kul att du vill blanda bort sannolikheten att ett av hårstråna på handduken var Cdc:s samtidigt som du för fram osannolika teorier om att någon gått förbi säckarna för att sedan öppna dem och avsätta fingeravtryck på insidan av dem för att till slut knyta ihop dem igen och gå därifrån. Du har aldrig hört talas om Ockhams rakkniv va? Ds.
I det lawnmovermanska universumet är en person som kände Catrine och redogjorde för ett telefonsamtal, väl förankrat i tid, redan 1984, mindre tillförlitlig än en person som flertalet år efteråt påstår sig ha sett Teet Härm julshoppa med da Costa, som vittnet inte kände. Ty den senare är polis.

Du kommer aldrig att få svar på dina frågor. Lawnmoverman föredrar nämligen att insinuera att Härm och Allgén är skyldiga, snarare än att säga det rätt ut. Det ändrar givetvis inte det faktum att vad Lawnmoverman sysslar med är att förtala Härm och Allgén.
Citera
2024-12-21, 22:24
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Har det nånsin undersökts vad Åberg gjorde den 10 juni 1984 och veckan efter det?

Bra fråga, och det finns det säkert. Han behövde iallafall ett Alibi från och med den 12 Juni.
Därav "kvinnan" som Polisen aldrig lyckats hitta eller själv gett sig till känna.
Kvinnan som, enligt T.Å och B.M, träffat Catrine den 12 Juni.

Av alla Solnapolisens förhör, försök att hitta bekanta till Catrine så lyckas just dessa två klåpare
"stöta på" ett vittne som hävdar att Catrine levt efter Pingsten fram till den 12 Juni!
Citera
2024-12-21, 22:27
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Jag har förmodligen förväxlat Telefonboken med Dagboken, som sagt var längesedan jag läste
"Döden är en man" Solnapolisen kanske vet mer.

I alla händelser borde varningsklockorna gå "Sky high" när en misstänkt vid en husrannsakan har hennes Pass i ägo! Vilket de förmodligen gjorde men kunde aldrig "knyta ihop säcken" rent Rättstekniskt. Åklagaren ville säkert men kunde inte riskera ett juridiskt fall i Tingsrätten.
Utredarna/åklagaren har, sannolikt, redan en gärningsmannabeskrivning om hur allting gick till i stora drag.
Då förstår jag. Det är naturligtvis alarmerande att TÅ i praktiken hade kontroll över såväl Catrines pass som hennes telefonbok, vilka var primära i hennes kontakter med omvärlden.

Likaså är de motstridiga uppgifterna i TÅ:s, BM:s och RL:s förhör, samt RL:s oroväckande påståenden om hur TÅ och BM betedde sig mot Catrine, starka varningssignaler.

Men jag undrar självklart över huruvida du känner till ytterligare indicier mot TÅ. Catrine var ju omgärdad av ett flertal, mer eller mindre, suspekta individer i slutet av sitt liv.
Citera
2024-12-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtefar2024
Envis åsna tänker jag mer. Men jag vill ändå veta vad han menar mer specifikt i sak, det var ju inget konkret i DN.

Vi som har följt honom vet att han kommit med idiotinspel i varje betydande fall som han granskat: Styckmordet, Palmemordet och Estonia.

Jag är fullt medveten om att konspirationer existerar. Men Borgnäs är en konspirationsteoretiker som har tagit på sig foliehatten bak och fram. När det gäller Palmemordet drev han stenhårt polisspåret och kommer naturligtvis... tatata... fram till att en moderat riksdagspolitiker och fd hårdför polis är mördaren.

När sedan Borgnäs dotter Kajsa dök upp som utredare inom socialdemokratiska partiets feministiska vänsterflygel så kanske poletten faller ned. Han har så klart haft partibok hela tiden och det är därför han fått utrymme i SVT.
Citera
2024-12-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns en inbyggd osäkerhetsfaktor här vilket du verkar ignorera i vanlig ordning, vad som sen är sannolikt kan vi diskutera i evigheter. Det går inte att utesluta att handduken är en återvändsgränd som förhindrar en sansad debatt.

Vilka är förresten vittnena som hittar på både det ena och det andra? Om du pratar om Ragge så har vi redan för länge sedan lyckats bringa klarhet i hans opålitlighet som uppgiftslämnare.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Men om du istället pratar om helt andra vittnen som de kvinnliga poliserna tex så har det väl inte dykt upp några nya omständigheter som pekar på att de såg fel?

Men snälla pajas lägg av!
Citera
2024-12-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Vad finns det för bevis mot TH och TA? Fram med allt du kan nu!

Jo men en kvinnlig polis kommer nog snart ihåg att hon såg Härm med Cathrine på tunnelbanan 1981. Det är ju bara 45 år sedan men hon kom ihåg det just nu efter att ha läst om Cathrine och rättvisan...
Citera
2024-12-21, 22:38
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Eller av handduken.
Nu spekulerar jag fritt, men om håret var missfärgat av handduken är en naturlig följdfråga varför enbart ett av flera hårstrån färgades blå.

En förklaring skulle i sådana fall kunna vara att just det hårstråt var mer poröst än de övriga, vilket i sin tur skulle kunna bero på en kraftig blekning som ofta gör håret skört.

Det finns uppgifter om att Catrine hade blonderat håret alternativt hade ljusa, grå slingor i slutet av sitt liv; något som i detta sammanhang kan vara av intresse.
Citera
2024-12-21, 22:42
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
I det lawnmovermanska universumet är en person som kände Catrine och redogjorde för ett telefonsamtal, väl förankrat i tid, redan 1984, mindre tillförlitlig än en person som flertalet år efteråt påstår sig ha sett Teet Härm julshoppa med da Costa, som vittnet inte kände. Ty den senare är polis.

Du kommer aldrig att få svar på dina frågor. Lawnmoverman föredrar nämligen att insinuera att Härm och Allgén är skyldiga, snarare än att säga det rätt ut. Det ändrar givetvis inte det faktum att vad Lawnmoverman sysslar med är att förtala Härm och Allgén.
Du har naturligtvis rätt, men då och då när andan faller på känner jag ett behov av att ställa LMM2011 mot väggen och åtminstone ställa de relevanta frågorna.
Citera
2024-12-21, 22:47
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Då förstår jag. Det är naturligtvis alarmerande att TÅ i praktiken hade kontroll över såväl Catrines pass som hennes telefonbok, vilka var primära i hennes kontakter med omvärlden.

Likaså är de motstridiga uppgifterna i TÅ:s, BM:s och RL:s förhör, samt RL:s oroväckande påståenden om hur TÅ och BM betedde sig mot Catrine, starka varningssignaler.

Men jag undrar självklart över huruvida du känner till ytterligare indicier mot TÅ. Catrine var ju omgärdad av ett flertal, mer eller mindre, suspekta individer i slutet av sitt liv.

Ingenting mer än vad som framkommit i Per Lindebergs bok.
Vad Solna anbelangar är detta fallet löst men går inte att bevisa i Domstol.
Den "återöppnade" utredningen 1999 var ju bara ett spel för gallerierna där huvudsyftet var att
en gång för alla visa att Läkarna inte hade att göra med Catrines död/styckning. Med all rätt!
Nu har förvisso Solnapolisen betydligt mer info än den s.k "Slasken" Men "slasken" räckte till mer än väl. Vilket var syftet med att överhuvudtaget släppa den.
Senast redigerad av Henselon 2024-12-21 kl. 23:10.
Citera
2024-12-21, 23:02
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Du har naturligtvis rätt, men då och då när andan faller på känner jag ett behov av att ställa LMM2011 mot väggen och åtminstone ställa de relevanta frågorna.
Det tycker jag att du gör rätt i. Understundom brukar jag försöka bringa någon reda i resonemangen, men jag går bet. Inläggen är så pass inbördes självmotsägande att allt logiskt tänkande imploderar.

Men det är alltid intressant att notera vilka frågor Lawnmoverman med gelikar inte vill svara på. Hittills har jag noterat följande:

• Huruvida de anser att läkarna är skyldiga samt i sådana fall varför och hur dådet i skulle ha gått till.

• Varför och på vilket sätt läkarna var konstiga, hade udda intressen och/eller tittade på skräckfilm samt vilken relevans detta skulle ha.

• Huruvida Teet Härm och/eller Thomas Allgén kunde skåda in i framtiden och se utvecklingen inom identifiering via mitokondrie-DNA och därmed tyckte att det var en bra idé att lämna en handduk med hårstrån på efter sig, varav ett kanske tillhörde Catrine, men troligen inte (?).

Ett tag tycktes Lawnmoverman vara inne på att hårstrånas DNA hade genomgått någon slags metamorfos på grund av att det regnade så att resultatet blev falskt positivt vid matchningen mot Catrine. Hur detta skulle ha gått till fick jag dock inte heller något svar på.

De är däremot förtjusta i ovidkommande detaljer som rutiner på rättsläkarstationen anno 1984 samt hur vädret möjligen kunde uppfattas under pingsten.
Citera
2024-12-21, 23:15
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
[/b]
Ingenting mer än vad som framkommit i Per Lindebergs bok.
Vad Solna anbelangar är detta fallet löst men går inte att bevisa i Domstol.
Den "återöppnade" utredningen 1999 var ju bara ett spel för gallerierna där huvudsyftet var att
en gång för alla visa att Läkarna inte hade att göra med Catrines död/styckning. Med all rätt!
Nu har förvisso Solnapolisen betydligt mer info än den s.k "Slasken"
Ok, tack, då förstår jag.

Jag instämmer i att 1999-utredningen åtminstone delvis verkar ha haft som syfte att påvisa läkarnas oskuld, vilket förvisso var en välgärning. Men det är för mig obegripligt varför man inte hörde då fortfarande levande, underutredda personer såsom Vinof, Saba och CB. TÅ och BM borde självfallet också ha hörts på nytt, om de var i livet. Vet du om de levde 1999?

Mitt problem med TÅ och BM som gärningsmän är vittnesmålen, t ex från Saba, som indikerar att C var i livet så sent som 15/6. Om det är korrekt, vilket jag tror, skulle det innebära att TÅ och/eller BM i sådana fall ha begått dådet efter Smålandsresan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in