2024-12-21, 21:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Du ville alltså komma fram till att 99-99,9% säkerhet att det är CdC:s hårstrå på handduklen inte är särskilt sannolikt? Bara för att något inte används som ensamt bevis i en domstol betyder det inte att det är osannolikt. Det är också märkligt att du, samtidigt som du dömer ut tekniska bevis, litar blint på vittnen som bevisligen hittar på både det ena och det andra.

Det finns en inbyggd osäkerhetsfaktor här vilket du verkar ignorera i vanlig ordning, vad som sen är sannolikt kan vi diskutera i evigheter. Det går inte att utesluta att handduken är en återvändsgränd som förhindrar en sansad debatt.

Vilka är förresten vittnena som hittar på både det ena och det andra? Om du pratar om Ragge så har vi redan för länge sedan lyckats bringa klarhet i hans opålitlighet som uppgiftslämnare.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Men om du istället pratar om helt andra vittnen som de kvinnliga poliserna tex så har det väl inte dykt upp några nya omständigheter som pekar på att de såg fel?
Citera
2024-12-21, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det verkar rätt logiskt att de kom från samma rulle från första början, frågan är väl snarare om någon förbipasserande person av ren nyfikenhet undersökt säckarna och sett att det låg någon typ av kvarlevor i dessa men inte anmält fyndet?

Långt ifrån alla människor vill bli inblandade i en polisutredning. Det kan ibland finnas olika skäl till detta.

Man kan här börja spekulera i om någon bilburen sexköpare stannat vid FP1 med en helt annan kvinna för att genomföra ett sexköp och sen sett säckarna i skogsbrynet?
Vad finns det för bevis mot TH och TA? Fram med allt du kan nu!
Citera
2024-12-21, 21:36
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja obducenten eller om det va hans sambos bil togs i beslag. Det fanns ingenting. Den andra läkaren vet jag inte , men det ser inte ut som de tog någon bil. De hittade ju fan ingenting av värde hos någon av dom. Karaktärer och löst skvaller i poliskåren är ju inte direkt bevis.

Två säckar med likdelar (+ev huvud), var av en läcker. Inte ett spår i bilen, jojo… så sjukt detta.
Citera
2024-12-21, 21:39
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag känner till att Catrines pass och en telefonbok hittades i Gislaved, men inte att hennes dagbok skulle ha funnits där. Har du någon mer information om specifikt dagboken?

Jag har förmodligen förväxlat Telefonboken med Dagboken, som sagt var längesedan jag läste
"Döden är en man" Solnapolisen kanske vet mer.

I alla händelser borde varningsklockorna gå "Sky high" när en misstänkt vid en husrannsakan har hennes Pass i ägo! Vilket de förmodligen gjorde men kunde aldrig "knyta ihop säcken" rent Rättstekniskt. Åklagaren ville säkert men kunde inte riskera ett juridiskt fall i Tingsrätten.
Utredarna/åklagaren har, sannolikt, redan en gärningsmannabeskrivning om hur allting gick till i stora drag.
Citera
2024-12-21, 21:40
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns en inbyggd osäkerhetsfaktor här vilket du verkar ignorera i vanlig ordning, vad som sen är sannolikt kan vi diskutera i evigheter. Det går inte att utesluta att handduken är en återvändsgränd som förhindrar en sansad debatt.

Vilka är förresten vittnena som hittar på både det ena och det andra? Om du pratar om Ragge så har vi redan för länge sedan lyckats bringa klarhet i hans opålitlighet som uppgiftslämnare.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Men om du istället pratar om helt andra vittnen som de kvinnliga poliserna tex så har det väl inte dykt upp några nya omständigheter som pekar på att de såg fel?
Du menar alltså att det inte finns någon som helst osäkerhetsfaktor i dina kära vittnen? I det 8 år gamla (!) inlägg du länkar till påstår du att man kan förkasta vittnen som ändrar sig på något sätt. Alltså är det äntligen dags att förkasta fotohandlarparet som ändrade sig en hel del under vittneskonfrontationen och dessutom kom med helt nya uppgifter. Tack, äntligen är du med på det!

Inget svar på frågan om du forfarande anser att läkarna var skyldiga?

Ps. Kul att du vill blanda bort sannolikheten att ett av hårstråna på handduken var Cdc:s samtidigt som du för fram osannolika teorier om att någon gått förbi säckarna för att sedan öppna dem och avsätta fingeravtryck på insidan av dem för att till slut knyta ihop dem igen och gå därifrån. Du har aldrig hört talas om Ockhams rakkniv va? Ds.
Citera
2024-12-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Denne stämmer ju betydligt mer in på Jovan Rajs första Rättsläkarutlåtande, inte den senare konstruktionen när väl Obducenten( och sedermera Allmänläkaren) var på tapeten!

Åberg kommer alltid att vara djupt suspekt.
Citera
2024-12-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag skrev fel, hon arbetar på SVT.

https://www.svtplay.se/veckan-med-camilla-och-leif-gw

Nästa program verkar ska vara den 2025 2/1

Fan vad trög jag är. Hon ja..
Citera
2024-12-21, 21:43
Medlem
Citat:
Nej, det är otydligt och det hade varit önskvärt med en mer utförlig beskrivning av vad det konstiga bestod i.

Det tycks röra sig om en arbetsanteckning, som är lite slarvigt nerklottrad för hand. Någonstans bör det finnas ett mer officiellt utlåtande, där det möjligen finns mer information.

Turerna med Koorti är verkligen uppseendeväckande!

Ja, Monika är en fascinerande och alltför förbisedd karaktär i det här sammanhanget. Det låter rimligt att hon höll sig med bondkatter, men noteringen om katthåret påminde mig återigen om det bristande polisiära intresset för henne.

I mina ögon var hon en person som mycket väl kan ha haft kontakt med personer kring Catrine, såsom Vinof, men som fallit mellan alla stolar eftersom hennes ålder, kön och fysionomi stod i stark kontrast mot hennes farlighet.

Som jag förstår det har hon aldrig blivit hörd i da Costa-utredningen, men även om hon hade blivit det är jag övertygad om att polisen hade betraktar henne som relativt harmlös.

Hon var vän med Robert och Stig, som var tajta med Vinof. Att hon kände Vinof, verkar fullt rimligt.
Citera
2024-12-21, 21:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag känner till att Catrines pass och en telefonbok hittades i Gislaved, men inte att hennes dagbok skulle ha funnits där. Har du någon mer information om specifikt dagboken?

Den påstådda dagboken var väl en telefonbok? Någon dagbok verkar ej ha funnits?

Polisen efterlyste dock en andra telefonbok och hennes handväska i augusti 1984. Man undrar vilka nummer som stod med i den?

Men om vi ändå är inne på dagböcker så förde väl även jägmästaren dagbok? Var det inte utifrån den som det gick att tidsbestämma händelsen i fotobutiken eller minns jag fel costa-mop?
Citera
2024-12-21, 21:59
Medlem
Teet - kontakta mig via privat meddelande.
Citera
2024-12-21, 22:05
Medlem
Vittnade någonsin TA’s exfru eller återgav man bara dotterns ord i rätten? Borde man inte åtalat henne för mened när läkarna frikändes för mord?
Citera
2024-12-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Åberg kommer alltid att vara djupt suspekt.

Har det nånsin undersökts vad Åberg gjorde den 10 juni 1984 och veckan efter det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in