2024-12-21, 20:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Säckarna ser dock nya ut. Så nej det har jag svårt att tänka mig. Lite slarvigt utplacerade men det gäller ju att inte bli sedd.
Men säckarna bör ha tagit slut då han bara dubblar två säckar. Eller så har dom läckt. En bil full med förruttnelsevätska har förmodligen funnits.

Förruttnelsen har med stor sannolikhet inträffat efter dumpningarna på respektive fyndplats.

En annan teori kring fingeravtrycken är att någon okänd flanör undersökt säckarna när de låg på FP1 och FP2 av ren nyfikenhet och trott att de innehöll slaktrester etc?

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Men dumpningen indikerar på att försvåra identifieringen. Styckningen är offensiv vilket borde tala för typen av gärningsman.

Offensiv styckning sker väl vanligtvis vid lustmord?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Styckmord
Citera
2024-12-21, 20:13
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jaha du menar Åberg.

Du borde varit Chefsutredare!
Citera
2024-12-21, 20:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det har du förstås helt rätt i.
Man skulle inte ta en omväg, via t.ex. Kvarntoft och skicka till TV4. Långsökt kanske men tänker att ämnet för tillfället är hett så det kanske skulle gå.
J*n Olss*n kanske annars är ett bättre alternativ.
Frågan är verkligen intressant, varför gick man inte längre med Eugeniavägen?

Varför ska man utreda personer som inte verkar ha träffat BO den sista tiden?

Det viktiga är väl först och främst att man kollar upp de personer som träffade BO i anslutning till hennes försvinnande?

I det sista vittnet arkitektens fall har man struntat i att syna honom trots märkliga omständigheter kring hans förehavanden kring pingsthelgen men även senare under sommaren.
Citera
2024-12-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Du borde varit Chefsutredare!

Haha nej jäklar vilken dålig snut jag hade varit. Jag skulle inte passat in i tio minuter.

Åberg är fö en intressant gubbe.
Han ger ett riktigt gammaldags intryck.
Han skulle "lägga håret" hos frisören.
Lägga håret? Vem gjorde det 1984?

Dropboxen innehåller fö hans signalement: mustasch, kring 180 lång, kring 50 år gammal.

Han bröt så tydligt på finska att det tom märks i förhören. Han lägger orden som en typisk finne.
Citera
2024-12-21, 20:35
Medlem
Synd att mordet preskriberades 2009. Annars hade Tomas och Teet kunnat erkänna mordet för att få en ny rättegång. Och då få bort skrivningen att de ska ha styckat kroppen.
Eller?
Citera
2024-12-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det har du förstås helt rätt i.
Man skulle inte ta en omväg, via t.ex. Kvarntoft och skicka till TV4. Långsökt kanske men tänker att ämnet för tillfället är hett så det kanske skulle gå.
Jan Olsson kanske annars är ett bättre alternativ.
Frågan är verkligen intressant, varför gick man inte längre med Eugeniavägen?

Vem är Kvarntoft?

Ja, Eugeniavägen är elefanten i rummet.
Citera
2024-12-21, 20:38
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Haha nej jäklar vilken dålig snut jag hade varit. Jag skulle inte passat in i tio minuter.

Åberg är fö en intressant gubbe.
Han ger ett riktigt gammaldags intryck.
Han skulle "lägga håret" hos frisören.
Lägga håret? Vem gjorde det 1984?

Dropboxen innehåller fö hans signalement: mustasch, kring 180 lång, kring 50 år gammal.

Han bröt så tydligt på finska att det tom märks i förhören. Han lägger orden som en typisk finne.

Denne stämmer ju betydligt mer in på Jovan Rajs första Rättsläkarutlåtande, inte den senare konstruktionen när väl Obducenten( och sedermera Allmänläkaren) var på tapeten!
Citera
2024-12-21, 20:40
Medlem
Reimers avatar
Kvartal tar upp fallet i sin veckopanel, kanske är det dags för upprättelse för Tomas och Teet, tiden har kanske äntligen blivit mogen för att erkänna att juridiken och rättsväsendet hade fruktansvärt fel.

Väntar med spänning på feministernas svar, de kommer inte att ge sig utan strid.

Veckopanelen21 december 2024
Två mäns liv har förstörts och ett brottsoffer lämnats utan upprättelse
40 år efter att Catrine da Costa hittades död och styckad har bedömningen att allmänläkaren och obducenten är offer för ett justitiemord tagit över. Men under rättsprocesserna agerade polis, journalister och en växande feministisk rörelse nära nog i enad front mot de två läkarna

https://kvartal.se/artiklar/tva-mans-liv-har-forstorts-och-ett-brottsoffer-lamnats-utan-upprattelse/
Citera
2024-12-21, 20:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Mycket intressant detta. Hoppas verkligen att det blir en direktsänd debatt.

"Några år efter Per Lindebergs tegelsten kom journalisten Lars Borgnäs bok ”Sanningen är en sällsynt gäst”, som ifrågasatte Lindeberg och byggde vidare på program i SVT:s Uppdrag granskning. Lars Borgnäs betonar att han själv står utanför alla grupperingar, och är grävande journalist. Han kallar Dan Josefssons serie för tendentiös och ohederlig.

– På flera punkter väljer han bort eller förvanskar information, eller ger sken av förhållanden som inte stämmer"

"– Jag är förstås beredd att ändra min uppfattning om nya omständigheter dyker upp, men det har det inte gjort.

Lars Borgnäs skulle gärna debattera fallet med Dan Josefsson i direktsändning"

https://www.dn.se/kultur/da-costa-fallet-skapade-sektlika-grupperingar/
Citera
2024-12-21, 20:47
Medlem
habets avatar
Citat:
Vem är Kvarntoft?

Ja, Eugeniavägen är elefanten i rummet.

Jag skrev fel, hon arbetar på SVT.

https://www.svtplay.se/veckan-med-camilla-och-leif-gw

Nästa program verkar ska vara den 2025 2/1
Senast redigerad av habet 2024-12-21 kl. 20:49. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Mycket intressant detta. Hoppas verkligen att det blir en direktsänd debatt.

"Några år efter Per Lindebergs tegelsten kom journalisten Lars Borgnäs bok ”Sanningen är en sällsynt gäst”, som ifrågasatte Lindeberg och byggde vidare på program i SVT:s Uppdrag granskning. Lars Borgnäs betonar att han själv står utanför alla grupperingar, och är grävande journalist. Han kallar Dan Josefssons serie för tendentiös och ohederlig.

– På flera punkter väljer han bort eller förvanskar information, eller ger sken av förhållanden som inte stämmer"

"– Jag är förstås beredd att ändra min uppfattning om nya omständigheter dyker upp, men det har det inte gjort.

Lars Borgnäs skulle gärna debattera fallet med Dan Josefsson i direktsändning"

Men snälla ALLA vet vid detta laget att Borgnäs är en sozze-springpojke och förståndshandikappad.

https://www.dn.se/kultur/da-costa-fallet-skapade-sektlika-grupperingar/

Men snälla ALLA vet vid detta laget att Borgnäs är en sozze-springpojke och förståndshandikappad.
Citera
2024-12-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Hade båda eller någon av läkarna bil 84, och har dessa undersökts?

Ja obducenten eller om det va hans sambos bil togs i beslag. Det fanns ingenting. Den andra läkaren vet jag inte , men det ser inte ut som de tog någon bil. De hittade ju fan ingenting av värde hos någon av dom. Karaktärer och löst skvaller i poliskåren är ju inte direkt bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in