2024-12-21, 20:52
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det var just det här jag ville komma fram till.

"– Bevisvärdet på mitokondrie-dna är sämre. Överensstämmelsegraden på sådant dna är en på mellan 100 och 1000. Det går heller inte att använda mitokondrie-dna för slagningar i dna-registret, säger And*rs B*rén till aftonbladet.se. Det värde dna:t kan ha är bara som kompletterande bevisning"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgn1vr/nytt-dna-sakrat-fran-da-costa-mordet

Ulf Olsson nämns dessutom i artikeln, han känns som en totalt osannolik gärningsman i fallet Catrine da Costa.

Märkligt dock att han hävdade sin oskuld fram till sin död. Hur vanligt är egentligen detta?
Hade du inte varit så tjatig hade du faktiskt varit ganska rolig och underhållande.

Du ville alltså komma fram till att 99-99,9% säkerhet att det är CdC:s hårstrå på handduklen inte är särskilt sannolikt? Bara för att något inte används som ensamt bevis i en domstol betyder det inte att det är osannolikt. Det är också märkligt att du, samtidigt som du dömer ut tekniska bevis, litar blint på vittnen som bevisligen hittar på både det ena och det andra.

Roligt också att du i citatet klippte bort frågan till dig om du fortfarande tror på läkarnas skuld. Du vägrar svara på den va? Var i så fall åtminstone en tillräckligt stor person och medge det. Det är ju inte så att ingen märker att du håller för ögonen och hoppas att ingen ser dig.
Citera
2024-12-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loranga
Marianne Ahrnes och Rigmor Roberts gamla blogg "Catrine och syndabockarna", som tidigare var aktiv mellan 2009 och 2013, har vaknat till liv igen av förklarliga skäl: https://catrine2009.blogspot.com/

Marianne Ahrne kommenterar fallet på sociala medier nu ikväll, inklusive Lars Borgnäs utspel i DN:

Den där psykologen Lindblad borde kallas charlatan eller shaman istället och borde skämmas med sin humbug.
Citera
2024-12-21, 20:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Säckarna kom tydligen från samma rulle. Se vidare Döden är en man 2. Säckarnas kanter passar ihop. De har rivits av under en löpande-band-process.

Det verkar rätt logiskt att de kom från samma rulle från första början, frågan är väl snarare om någon förbipasserande person av ren nyfikenhet undersökt säckarna och sett att det låg någon typ av kvarlevor i dessa men inte anmält fyndet?

Långt ifrån alla människor vill bli inblandade i en polisutredning. Det kan ibland finnas olika skäl till detta.

Man kan här börja spekulera i om någon bilburen sexköpare stannat vid FP1 med en helt annan kvinna för att genomföra ett sexköp och sen sett säckarna i skogsbrynet?
Citera
2024-12-21, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Men snälla ALLA vet vid detta laget att Borgnäs är en sozze-springpojke och förståndshandikappad.

Envis åsna tänker jag mer. Men jag vill ändå veta vad han menar mer specifikt i sak, det var ju inget konkret i DN.
Citera
2024-12-21, 21:01
Medlem
Citat:
Vem är Kvarntoft?

Ja, Eugeniavägen är elefanten i rummet.
Camilla Kvarntoft.Leif "GW Perssons" Assistent i veckans brott
Citera
2024-12-21, 21:05
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ja eller hur, det är oklart vilken ände av hårstrået det handlar om.
Och ville SKL verkligen göra sitt jobb? Med tanke på KOORTIS erfarenheter, undrar man .....
Varför kollade man inte noggrannare på detta hårstrå?

Jag vet inte vilka raser det var, men det bör ju ha varit bondkatter.
Jag har svårt att tänka mig att M höll sig med raskatter.

I början av 80-talet hade hon iaf en svartvit hankatt.

Denna Monika är det ju svårt att sluta fundera på.
En av Vasastans farligaste personer (som bodde i en av Vasastans farligaste lägenheter) väckte inte utredarnas intresse överhuvudtaget.

Men man är ju inte förvånad.
Nej, det är otydligt och det hade varit önskvärt med en mer utförlig beskrivning av vad det konstiga bestod i.

Det tycks röra sig om en arbetsanteckning, som är lite slarvigt nerklottrad för hand. Någonstans bör det finnas ett mer officiellt utlåtande, där det möjligen finns mer information.

Turerna med Koorti är verkligen uppseendeväckande!

Ja, Monika är en fascinerande och alltför förbisedd karaktär i det här sammanhanget. Det låter rimligt att hon höll sig med bondkatter, men noteringen om katthåret påminde mig återigen om det bristande polisiära intresset för henne.

I mina ögon var hon en person som mycket väl kan ha haft kontakt med personer kring Catrine, såsom Vinof, men som fallit mellan alla stolar eftersom hennes ålder, kön och fysionomi stod i stark kontrast mot hennes farlighet.

Som jag förstår det har hon aldrig blivit hörd i da Costa-utredningen, men även om hon hade blivit det är jag övertygad om att polisen hade betraktar henne som relativt harmlös.
Citera
2024-12-21, 21:09
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtefar2024
Envis åsna tänker jag mer. Men jag vill ändå veta vad han menar mer specifikt i sak, det var ju inget konkret i DN.

Borgnäs menar någonting om allting men förstår ingenting av någonting. Han är en tivoli-siare. Han berättar osannolika berättelser om hur en Teet i rollen som seriemördare hittade kvinnor med förnamn som ska motsvara några av Jack the Rippers möjliga eller omöjliga offer. Borgnäs är inte journalist.
Citera
2024-12-21, 21:14
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja obducenten eller om det va hans sambos bil togs i beslag. Det fanns ingenting. Den andra läkaren vet jag inte , men det ser inte ut som de tog någon bil. De hittade ju fan ingenting av värde hos någon av dom. Karaktärer och löst skvaller i poliskåren är ju inte direkt bevis.
Det gjordes husrannsakningar i Härms bil, på hans och hans sambos arbetsplats, i Allgéns och Härms respektive hem samt i Allgéns bankfack, utöver att trädgårdslandet på Allgéns lantställe grävdes upp i jakt på Catrines försvunna huvud. I hastigheten kan jag ha glömt något ställe.

Ingenstans återfanns några bevis på att Härm och/eller Allgén hade haft kontakt med da Costa. Inte heller fann man någonting som tydde på att Härm och Allgén hade haft närmare kontakt med varandra än den ytliga som de hade redogjort för.

Detta faktum stämmer inte till eftertanke hos beklagligt många människor, som föredrar att fantisera fritt och förfasa sig.
Citera
2024-12-21, 21:15
Medlem
Reimers avatar
Eländet Kristina Hultegård sätter fingret exakt på varför daCosta-fallet gick så djävla fel, det var ju de nyvakna militanta feministernas stora pilotfall där all orättvisa som manligheten gjort mot kvinnor skulle få sitt rättmätiga straff.

Inget fick sparas på för att den feministiska drömmen om rättvisa skulle segra, inget var viktigare.

Därför tror jag att det kommer en feministisk motreaktion mot det som den nya dokumentären visar så tydligt, Tomas och Teet blev justitiemördade.

Citat:
Juristen Kristina Hultegård, adjunkt vid Göteborgs universitet, tror att polariseringen uppstod ur det faktum att den mediala granskningen av fallet skedde genom en feministisk lins och i en samhällsdebatt som mycket kretsade kring incest.

– Den debatten vävdes samman med da Costa-målet. Det skapade en skräck i två läger: å ena sidan för att incest och mäns våld mot kvinnor var mer utbrett än man förstått – å andra sidan för att vilken man som helst skulle kunna anklagas och dömas för sexuella övergrepp mot barn.

https://www.dn.se/kultur/da-costa-fallet-skapade-sektlika-grupperingar/
Citera
2024-12-21, 21:17
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Men snälla ALLA vet vid detta laget att Borgnäs är en sozze-springpojke och förståndshandikappad.

Ja, Han är en sorglig historia den där Borgnäs. Skulle vara intressant och höra i en debatt om han likt "Lawn" är lika ovillig att beskriva HUR det skulle ha gått till.
Citera
2024-12-21, 21:17
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det gjordes husrannsakningar i Härms bil, på hans och hans sambos arbetsplats, i Allgéns och Härms respektive hem samt i Allgéns bankfack, utöver att trädgårdslandet på Allgéns lantställe grävdes upp i jakt på Catrines försvunna huvud. I hastigheten kan jag ha glömt något ställe.

Ingenstans återfanns några bevis på att Härm och/eller Allgén hade haft kontakt med da Costa. Inte heller fann man någonting som tydde på att Härm och Allgén hade haft närmare kontakt med varandra än den ytliga som de hade redogjort för.

Detta faktum stämmer inte till eftertanke hos beklagligt många människor, som föredrar att fantisera fritt och förfasa sig.

Bra sammanställning!
Vad de tidiga Solna-utredarna fann vid, åtminstone en, husrannsakan var Catrines Pass samt Dagbok.
Citera
2024-12-21, 21:21
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Bra sammanställning!
Vad de tidiga Solna-utredarna fann vid, åtminstone en, husrannsakan var Catrines Pass samt Dagbok.
Jag känner till att Catrines pass och en telefonbok hittades i Gislaved, men inte att hennes dagbok skulle ha funnits där. Har du någon mer information om specifikt dagboken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in