2024-12-21, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Med tanke på hur allvarligt brottet var, är hanteringen av fynden verkligen chockerande slarvig. Helt otroligt.

Var hittar jag information om innehållet i de fyra soppåsarna? Vilka av de fyra var dubbelpackade? Och på vilka fyndplatser placerades respektive påse?
Kan ge en fingervisning om hur metodisk GM är.

Edit: ändring text inlägg pga strul med webbläsare
Senast redigerad av Taifun1117 2024-12-21 kl. 19:41.
Citera
2024-12-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Var hittar jag information om innehållet i de fyra soppåsarna, på vilken fyndplats

Oj det finns ju flera källor.
Döden är en man, FU, i princip alla böcker om da Costa, artiklar osv. Den infon går inte att inte hitta.
Citera
2024-12-21, 19:24
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Kanske förstår hen mycket väl. Men tanken är Kanske att förstöra tråden som andra gjort förut i många år. Jag såg förresten i DN att Borgnäs fortfarande anser att allmänläkaren är skyldig. Borgnäs ser inget konstigt med mammans historia och det riggade utpekandet av allmänläkaren.

Jag hittar inget om det i DN, kan du länka?
Citera
2024-12-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tomteboken?
Heter den bara tomteboken rätt och slätt?
Författare?
Den här?
https://www.bokstugan.se/bok.php?id=20871
(slutsåld av anledning?)

Här har du den aktuella boken: https://bokis.nu/facklitteratur/historia/tomtar-1?gad_source=1&gbraid=0AAAAADAYb0_g16ewWFqEa5MYMg3 mMqQYQ
Citera
2024-12-21, 19:38
Medlem
Marianne Ahrnes och Rigmor Roberts gamla blogg "Catrine och syndabockarna", som tidigare var aktiv mellan 2009 och 2013, har vaknat till liv igen av förklarliga skäl: https://catrine2009.blogspot.com/

Marianne Ahrne kommenterar fallet på sociala medier nu ikväll, inklusive Lars Borgnäs utspel i DN:

Citera
2024-12-21, 19:42
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Jag hittar inget om det i DN, kan du länka?

”da Costa-fallet skapade sektlika grupperingar”

Citat:
Han (Lars Borgnäs) skakar på huvudet, och återkommer till kammarrättens dom, som åter slår fast att läkarna utan tvivel styckat Catrine da Costas kropp.
Citera
2024-12-21, 19:44
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Säckarna ser dock nya ut. Så nej det har jag svårt att tänka mig. Lite slarvigt utplacerade men det gäller ju att inte bli sedd.
Men säckarna bör ha tagit slut då han bara dubblar två säckar. Eller så har dom läckt. En bil full med förruttnelsevätska har förmodligen funnits.

Men dumpningen indikerar på att försvåra identifieringen. Styckningen är offensiv vilket borde tala för typen av gärningsman.
Att brösten och underlivet är bortskurna SKULLE KUNNA tyda på att styckningen är offensiv, men då flera inre organ också är borttagna kan det ändå lika väl vara en transportstyckning där mjukdelar av någon anledning hanterats för sig.
Citera
2024-12-21, 19:46
Avslutad
Citat:
Oj det finns ju flera källor.
Döden är en man, FU, i princip alla böcker om da Costa, artiklar osv. Den infon går inte att inte hitta.

Soppåsarnas respektive innehåll och placering borde rimligtvis finnas med i FUP så den som har tillgång till den sitter på den informationen antar jag.
Citera
2024-12-21, 19:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Bra fråga. De är väl olika svåra att nå.
Att GW skulle svara på ett mail från en sån som mej tex, det är ju uteslutet.
JO är ödmjuk och går kanske att diskutera med.
Men alla dessa gubbar lär ju vara begravda i mail.

Det har du förstås helt rätt i.
Man skulle inte ta en omväg, via t.ex. Kvarntoft och skicka till TV4. Långsökt kanske men tänker att ämnet för tillfället är hett så det kanske skulle gå.
Jan Olsson kanske annars är ett bättre alternativ.
Frågan är verkligen intressant, varför gick man inte längre med Eugeniavägen?
Citera
2024-12-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Soppåsarnas respektive innehåll och placering borde rimligtvis finnas med i FUP så den som har tillgång till den sitter på den informationen antar jag.

Infon finns citerad hundratals gånger.
Det enda som exakt alla är överens om, är vad påsarna innehöll och deras placeringar.
Citera
2024-12-21, 19:59
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
”da Costa-fallet skapade sektlika grupperingar”

Citat:
För Rigmor Robèrt och Marianne Ahrne är den ideologiska tolkningen av fallet – som tydligast beskrevs av Hanna Olssons bok ”Catrine och rättvisan” – lika uppenbar som destruktiv. I den grupp som var övertygade om läkarnas skuld ingick också bland andra rättsläkaren Jovan Rajs och barnpsykiatern Frank Lindblad. I bakgrunden fanns inflytandet från psykoanalytikern Margit Norell; som också haft stor betydelse för de erkännanden om mord som Sture Bergwall (tidigare Thomas Quick) gjorde.
– Det är en krets med sektliknande drag: där berättas en historia som blir likt en parallell verklighet, och som blir otroligt viktig, säger Rigmor Robèrt, som i sitt arbete nära följt sektmentaliteter.
Ger mig f*n på Frank Lindblad också har legat med huvudet i Margit Norells knä och blivit analyserad. Det vore guld värt att hitta en direkt koppling.
Citera
2024-12-21, 20:00
Avslutad
Citat:
Infon finns citerad hundratals gånger.
Det enda som exakt alla är överens om, är vad påsarna innehöll och deras placeringar.

Vad jag efterfrågar är respektive påses innehåll och på vilken av de två fyndplatserna respektive påse placerades och vilka påsar som dubbelpackades.
Kan ge en fingervisning om hur välplanerad styckningen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in