2024-12-17, 22:29
Avslutad
Du bör oroa dig.

Se körkortslagen, 5 kap, 3§ , P5

Citat:
5.körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,

https://lagen.nu/1998:488#K5

Dock tvivlar jag starkt på att dom rycker körkortet endast för två lobbar inom loppet av ett år och några månader. Men ett tips i all välmening kan vara att fundera över ditt drickande. Lappen kan mkt väl ryka.
Citera
2024-12-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Jag har googlat men hittar inget? Men du kanske tycker att random bloggar är samma sak som rättskällor?

Ge dig nu! Där har du och jag förstår ju verkligen inte hur du kan få de till en ”blogg” en Trafikjurists sida. Har du några psykiska problem eller är du alltid så här aggressiv? Hoppas du blir avstängd.

Efter tre omhändertaganden enligt LOB inom loppet av två år, innebär att Transportstyrelsen kommer överväga ett körkortsingripande. Anledningen till detta beror på den tidigare anförda anledningen. Alltså att man vill fånga upp ett potentiellt missbruk på ett tidigt stadie och på så sätt undvika framtida trafikfarliga situationer.

Källor: DS 2001:31 s. 35, JuU 1975/76:37, SFS 1976:511, Förordningen 1841:58 s. 1 emot fylleri och dryckenskap.
Citera
2024-12-17, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Givetvis vet jag det, därför jag ställde frågan.

Nu står det ju 3 LOBar, jag har 2 på ett och ett halvt år så case closed. Ingen mer alkohol är lösningen.

Hade jag gjort mig skyldig till ett brott eller liknande så hade jag få stå mitt kast, men nu är inte att ta nån öl för mycket och sova i Polisarrest nåt olagligt så det kan vi ställa åt sidan.

Du får stå ditt kast om du dricker för mkt också faktiskt. Även om det inte innebär att du begår ett brott. Körkortet kan dras in av många andra orsaker än begångna trafikbrott, såsom tex sjukdom och att man är opålitlig i nykterhets hänseende. Att upprepade gånger hamna under LOB är ett typexempel på detta eftersom det ofta är så opålitligheten märks( blir du bara jävligt full ensam hemma på kammaren så märks det ju inte på samma sätt för någon annan än dig själv).Precis som den du citerade skrev. Gör dig själv en tjänst och fundera över ditt drickande. Det förhållande du har till alkohol som du nu beskriver ÄR faktiskt tillräckligt för att lappen ska kunna ryka( även om jag tror att två gånger är för lite).
Citera
2024-12-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Du får stå ditt kast om du dricker för mkt också faktiskt. Även om det inte innebär att du begår ett brott. Körkortet kan dras in av många andra orsaker än begångna trafikbrott, såsom tex sjukdom och att man är opålitlig i nykterhets hänseende. Att upprepade gånger hamna under LOB är ett typexempel på detta eftersom det ofta är så opålitligheten märks( blir du bara jävligt full ensam hemma på kammaren så märks det ju inte på samma sätt för någon annan än dig själv).Precis som den du citerade skrev. Gör dig själv en tjänst och fundera över ditt drickande. Det förhållande du har till alkohol som du nu beskriver ÄR faktiskt tillräckligt för att lappen ska kunna ryka( även om jag tror att två gånger är för lite).

Ja givetvis vet jag det. Har inte planerat att dricka på ett bra tag framöver inte bara för detta utan för att jag får inget utav det.
Citera
2024-12-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ge dig nu! Där har du och jag förstår ju verkligen inte hur du kan få de till en ”blogg” en Trafikjurists sida. Har du några psykiska problem eller är du alltid så här aggressiv? Hoppas du blir avstängd.

Efter tre omhändertaganden enligt LOB inom loppet av två år, innebär att Transportstyrelsen kommer överväga ett körkortsingripande. Anledningen till detta beror på den tidigare anförda anledningen. Alltså att man vill fånga upp ett potentiellt missbruk på ett tidigt stadie och på så sätt undvika framtida trafikfarliga situationer.

Källor: DS 2001:31 s. 35, JuU 1975/76:37, SFS 1976:511, Förordningen 1841:58 s. 1 emot fylleri och dryckenskap.

Jag väntar fortfarande på aktuell rättskälla som pekar i den riktningen som du anger, för hittills har du inte lyckats producera en enda.

In och läs propositionen själv: https://lagen.nu/prop/1975/76:155#sid77-text

Sid 77 är aktuell i ditt fall, finns absolut inget som talar för att den magiska gränsen går vid 3 LOB:ar.
Senast redigerad av insideoutman 2024-12-17 kl. 23:08.
Citera
2024-12-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Jag väntar fortfarande på aktuell rättskälla som pekar i den riktningen som du anger, för hittills har du inte lyckats producera en enda.

In och läs propositionen själv: https://lagen.nu/prop/1975/76:155#sid77-text

Sid 77 är aktuell i ditt fall, finns absolut inget som talar för att den magiska gränsen går vid 3 LOB:ar.

Har redan skrivit och sagt mitt , va du fortsätter skriva och hävda som inte ens är relevant har mindre betydelse. Sök vård, du mår ju inte bra!
Citera
2024-12-18, 02:21
Medlem
Citat:

Skall dock påpekas att det nämns inget alls om antalet LOB innan det kan bli aktuellt men körkortsingripande i de källorna.
Faktum är att inga av de källorna ens berör körkortsingripanden eller transportstyrelsen på något sätt.

DS 2001:31 handlar om en utredning om beslut om LOB(förmansprövning), om det finns Förutsättningarna för att ta alkoholutandningsprov på omhändertagna personer samt Vem skall ha ansvar för förvaring av personer som omhändertagits med stöd av LOB.
DS 2001:31 berör inte på något sätt körkortsingripande.

JuU 1975/76:37 är justitieutskottets utredning om införandet av LOB.
Inte någonstans där nämns något om antal LOB för körkortsingripande.

SFS 1976:511 är helt enkelt lagtexten för LOB, transportstyrelsen eller körkort/körkortsingripande nämns inte i lagen med ett enda ord.

Förordningen 1841:58 s. 1 emot fylleri och dryckenskap. Är i princip tidigare lagvarianten av LOB.
Inte heller där nämns körkortsingripande.

Tittar man på körkortslagen (KörKL) och dess förarbete prop. 175/76:155 s.77 så framgår det att LOB(alltså en enda) anses tala starkt för misstanke om att en person är opålitlig i nykterhetshänseende och då bör en utredning inledas.
Enligt förarbetena skall en helhetsbedömning i varje enskilt fall ska göras.
Det nämns inget exakt antal gånger i dessa förarbeten heller men man nämner "flera gånger inom loppet av ett par år" bör leda till indraget körkort.

Sammanfattningsvis så skall alltså en LOB vara nog för att personen skall utredas.
Det finns ingen specifik gräns för körkortsingripande, men "flera gånger inom loppet av ett par år" bör i sig självt oavsett utredning leda till indraget körkort.
Det KAN alltså räcka med en enda LOB om utredningen visar att personen är opålitlig i nykterhetshänseende och flera(2st är flera) inom ett par år(inom samma år är så klart värre) BÖR leda till körkortsingripande.
Det finns alltså INTE någon gräns om att det måste vara minst 3st LOB.
Citera
2024-12-18, 04:23
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Tjena där!

Blev lobbad i Helgen efter en kväll med julbord och lite öl.

Sist jag blev Lobad va i Augusti 2023. Hur är risken att bli av med körkortet pga dessa 2 LOBar? Bör jag oroa mig ?

12 gånger på 10 månader, sen blev min polare av med det för några år sedan
Citera
2024-12-18, 06:19
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Tjena där!

Blev lobbad i Helgen efter en kväll med julbord och lite öl.

Sist jag blev Lobad va i Augusti 2023. Hur är risken att bli av med körkortet pga dessa 2 LOBar? Bör jag oroa mig ?

Varför dricker du alkohol och kör bil?
Citera
2024-12-18, 06:43
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ja det är klart jag vet de! Men LOB är ju inget olagligt? När du skriver ”håller koll på dig” är det ju nästan som man rånat en bank låter de som. Sen att jag har problem med alkoholen nej, det skulle jag inte påstå då jag dricker ytterst sällan och har inga som helst bekymmer att låta bli.

Jo, men då du dricker så dricker du dig redlös. Du har problem.
Citera
2024-12-18, 07:23
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Nu står det ju 3 LOBar, jag har 2 på ett och ett halvt år så case closed.
Det är en tumregel och ingen författningsreglerad gräns men det är givetvis en fördel att du sprider ut din misslyckade hantering av alkoholen.
Citat:
Hade jag gjort mig skyldig till ett brott eller liknande så hade jag få stå mitt kast, men nu är inte att ta nån öl för mycket och sova i Polisarrest nåt olagligt så det kan vi ställa åt sidan.
Jag har inte påstått att det är olagligt att bli LOBad. Det hindrar inte att det vid en helhetsbedömning kan påverka ditt körkortsinnehav.
Citat:
Källor till att berusade personer kan omhändertas? Det är ju ostridigt. Ingen av dina referenser behandlar körkortsingripanden.
Citera
2024-12-18, 07:34
Medlem
Av ren nyfikenhet om man blir av med körkort pga LOB. Måste man ta om det helt eller blir man bara utan det 1år eller så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in