Citat:
Jag har sett rena "tönt svennar", alltså 12 åringar gå runt i guccikepsar och med becknarväskor. Alltså ungar till medelklassvenskar i svenska områden. De har ingenting gemensamt med någon i förorten, aldrig träffat någon och aldrig varit där. Går i svenska skolor. Barn som inte ens skulle våga snatta en godis. Men den här kulturen letar sig fan in till och med där. För det är "coolt" att se ut så. Då ser man lite "tuffare ut".
Jag tror inte de ligger i riskzon för att hamna snett. Däremot finns det ju svenska bråkstakar, spänningssökare, barn med bokstavskombinationer eller kanske någon form av störning. Och de kan ju dras in i gängen. De har dragits in tidigare och de gör det idag. Från både medel och överklass.
Jag tror inte de ligger i riskzon för att hamna snett. Däremot finns det ju svenska bråkstakar, spänningssökare, barn med bokstavskombinationer eller kanske någon form av störning. Och de kan ju dras in i gängen. De har dragits in tidigare och de gör det idag. Från både medel och överklass.
Det du säger om att kulturen letar sig in i medelklassen och finare områden är något jag också har sett. Men det jag har upplevt går bortom att bara klä sig på ett visst sätt – det handlar om barn som beter sig riktigt illa, även om de ser "städade" ut. Jag har själv sett exempel där barn i grupp från välbärgade områden går på oskyldiga förbipasserande. Säger fula ord och även hoppar på dem.
Det är ett tydligt tecken på att många föräldrar har misslyckats, även de från finare områden. Bara för att barn växer upp i en tryggare miljö innebär det inte att de automatiskt blir bättre människor. Föräldrar som inte tar sitt ansvar eller är omedvetna om vad deras barn gör, både online och offline, bidrar till att normalisera destruktivt beteende.
Det som gör detta ännu värre är att sådana händelser inte bara sker, utan att filmer av dem sprids snabbt bland barn via sociala medier – ofta innan traditionella medier ens rapporterat om det. Det innebär att barn inte bara exponeras för våldet, utan att det också riskerar att glorifieras eller normaliseras i deras ögon.
Personligen tror jag att om föräldrar blir mer engagerade och lär sig att sätta tydliga gränser, kan det vara avgörande för hur barnens framtid ser ut. Tekniken finns som sagt redan där för att begränsa vad barn ser och gör online, men om föräldrar inte använder den spelar det ingen roll. Om vi inte tar detta på allvar nu kommer vi bara att se fler situationer där oskyldiga drabbas och där destruktiva beteenden fortsätter eskalera – oavsett vilken samhällsklass det handlar om.
Senast redigerad av Hellasgarden 2024-12-21 kl. 00:42.
Senast redigerad av Hellasgarden 2024-12-21 kl. 00:42.