2024-12-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Jag har sett rena "tönt svennar", alltså 12 åringar gå runt i guccikepsar och med becknarväskor. Alltså ungar till medelklassvenskar i svenska områden. De har ingenting gemensamt med någon i förorten, aldrig träffat någon och aldrig varit där. Går i svenska skolor. Barn som inte ens skulle våga snatta en godis. Men den här kulturen letar sig fan in till och med där. För det är "coolt" att se ut så. Då ser man lite "tuffare ut".

Jag tror inte de ligger i riskzon för att hamna snett. Däremot finns det ju svenska bråkstakar, spänningssökare, barn med bokstavskombinationer eller kanske någon form av störning. Och de kan ju dras in i gängen. De har dragits in tidigare och de gör det idag. Från både medel och överklass.

Det du säger om att kulturen letar sig in i medelklassen och finare områden är något jag också har sett. Men det jag har upplevt går bortom att bara klä sig på ett visst sätt – det handlar om barn som beter sig riktigt illa, även om de ser "städade" ut. Jag har själv sett exempel där barn i grupp från välbärgade områden går på oskyldiga förbipasserande. Säger fula ord och även hoppar på dem.

Det är ett tydligt tecken på att många föräldrar har misslyckats, även de från finare områden. Bara för att barn växer upp i en tryggare miljö innebär det inte att de automatiskt blir bättre människor. Föräldrar som inte tar sitt ansvar eller är omedvetna om vad deras barn gör, både online och offline, bidrar till att normalisera destruktivt beteende.

Det som gör detta ännu värre är att sådana händelser inte bara sker, utan att filmer av dem sprids snabbt bland barn via sociala medier – ofta innan traditionella medier ens rapporterat om det. Det innebär att barn inte bara exponeras för våldet, utan att det också riskerar att glorifieras eller normaliseras i deras ögon.

Personligen tror jag att om föräldrar blir mer engagerade och lär sig att sätta tydliga gränser, kan det vara avgörande för hur barnens framtid ser ut. Tekniken finns som sagt redan där för att begränsa vad barn ser och gör online, men om föräldrar inte använder den spelar det ingen roll. Om vi inte tar detta på allvar nu kommer vi bara att se fler situationer där oskyldiga drabbas och där destruktiva beteenden fortsätter eskalera – oavsett vilken samhällsklass det handlar om.
Senast redigerad av Hellasgarden 2024-12-21 kl. 00:42.
Citera
2024-12-21, 00:39
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffe898
Han var en jävla tönt som trodde han kunde rappa förstår inte varför alla tjuter så mycket! Vi alla är rikare efter att en sån apa är borta!!

Inte dom här ungdomarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/video-pastas-visa-mordet-pa-gaboro-unga-fansen-har-sett-den
Citera
2024-12-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isabellaaas
Gaboro är 24 inte 20, bevisa vem som dogbinnan ryktet eskalerar

Är man 24 är man i 20-års ålders, det vet du va? För att tillägga hade han inte hunnit fyllt 24 år när han sköts.
Citera
2024-12-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Fattar inte hälften av texten, är det meningen att barn ska förstå sådana ord och uttryck?
Någon som vill översätta för mig?

Det är dags att du börjar anpassa dig, du måste integreras.

Till och med jag som är svensk vet att guzz betyder brud och sharmota betyder hora.
Citera
2024-12-21, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Om de där orden stämmer så får jag i vart fall en känsla av att BO visste vem GM var. Det är inte bror hit eller dit som ger mig den känslan utan orden:

- Din orm!

Låter precis som att BO blev lurad in i en fälla.

Instämmer, det var någon som hade en intressant teori om att de kanske nyligen hade pratat, möjligtvis om att de är bröder eller likande tillits grejer och de sa hejdå och skulle skiljas men att skytten då sätter på sig kameran, vänder och skjuter. Inte helt orimligt🤔
Citera
2024-12-21, 00:46
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Inte dom här ungdomarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/video-pastas-visa-mordet-pa-gaboro-unga-fansen-har-sett-den

Jaha. SVT i ett nötskal.

"Inte så bra för barnen som är unga. Kan bli rädda. Inte vågar gå ut eller så..."

/WTF
Senast redigerad av What-The-Fuck 2024-12-21 kl. 00:49.
Citera
2024-12-21, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Hoppas att polisen inte får tag i förövarna.

Med tanke på hur usla tidigare brott i Norrköping varit och att grupperingarna är rätt små så kommer folk torska här. Om inte annat när dom åker på något mindre brott och telefoner börjar kollas.

Erfarenheten från tidigare grova brott talar för att dessa saknar disciplin och dessutom är rätt dumma. Lämnar GPS-spår, mess-loggar, DNA och lyckas inte ens elda upp kläderna vid mord.

Minsta tråd polisen får att nysta i så kommer det här luftslottet att spricka.
Citera
2024-12-21, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizzyRizzy
Instämmer, det var någon som hade en intressant teori om att de kanske nyligen hade pratat, möjligtvis om att de är bröder eller likande tillits grejer och de sa hejdå och skulle skiljas men att skytten då sätter på sig kameran, vänder och skjuter. Inte helt orimligt🤔

Han blev goad, som man säger på nysvenska, för er som inte integrerats i det svensk samhället.
Det är ett allt mer vanligt sätt att ta kål på varandra idag i gängmiljön. Många gangsters som blivit goade de senaste 5 åren. Bland annat Einar, Dumle samt han i Emporia.
Citera
2024-12-21, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Han blev goad, som man säger på nysvenska, för er som inte integrerats i det svensk samhället.
Det är ett allt mer vanligt sätt att ta kål på varandra idag i gängmiljön. Många gangsters som blivit goade de senaste 5 åren. Bland annat Einar, Dumle samt han i Emporia.

Hur kan du med säkerhet säga att han blev goad?
Citera
2024-12-21, 01:03
Medlem
Zvazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldo
Jag tror att han kände mördaren väl. Jag tror t.o.m. att de har pratat på plats. Kanske rent av suttit i mördarens bil och diskuterat något. När Gaboro ska till sin bil efter mötet, så passar mördaren på. Det är anledningen till att att han skriker ”din orm” och sen ber om nåd. I normala fall hade han blivit chockad och undra vad fan som pågår, kollat mer intensivt efter vem som skjuter, tror jag.

Det är så man fått honom till platsen, i tron om att något ska lösas/diskuteras. Han har känt förtroende för mördaren.

Det som talar emot är väl att platsen är hårt bevakad av video. Stulen bil etc etc. Inte det ultimata.

Min hypotes, men jag kan vara helt ute och cykla.
Jag tror att du är på rätt spår. När jag tittar på videon får jag bara en magkänsla av att de kände varandra.
Citera
2024-12-21, 01:04
Medlem
Citat:
Hur kan du med säkerhet säga att han blev goad?

Det vet jag inte, det är en gissning eller ett antagande bara.

Men jag noterar en sak. Har ni som sett filmen också noterat att det verkar som att frasen "din mammaknullare" kommer först när offret verkar inse att gm filmar det hela?
Innan var det, "jag ber dig bror, jag ber dig". Sen när gm står bredvid honom så inser han att han spelar in det och då drar offret till med "din mammaknullare".
Citera
2024-12-21, 01:10
Medlem
Bananfobis avatar
Citat:
Verkligen, fyfan va hemska att inte betala för parkering

De flesta parkeringshus har väl automatisk skyltregistrering nu för tiden så om mördaren försökte smita från att betala för parkeringen så finns det nog en risk att han snart får en faktura i posten så det behöver vi nog inte oroa oss för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in