2024-12-21, 00:24
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Fler än du tror. Ghettokulturen letar sig även in i den svenska medelklassen. Och då tänker jag på barnen så klart.

Tur då att jag inte omges av dem. - Jag har förvisso haft mina kontakter med samhällets mörka sidor. Ibland varit för snäll. - Men nu. Stop! - Håller dem på en hel armlängds avstånd!

- SVT/SR borde inte sponsra "Ghettokultur" och kalla det "kultur" bara för att det spys ut av missanpassade immigranters munnar...

- Men det har ju blivit så idag. - Allt annorlunda som kommer utifrån är "Kultur"!

Mvh

/WTF
Citera
2024-12-21, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no16
Precis. Aftonbladet intervjuade idag ungdomar och barn, bland annat två 11-åriga tjejer, Carmen och Medina som Båda två lyssnade på Gaboros musik.
– Jag började gråta för det var så sorgligt. Jag vet inte vad han kan ha gjort men det var sorgligt att han behövde dö säger Medina.
Rapparen toppade flickornas spellistor.
– Han vare på andraplats på min spellista och jag tycker det är jättedåligt det som har hänt, säger Carmen.

Okej, dessa 11-åringar är trogna lyssnare. Så jag kollade texterna (alla publicerade texter på Genius) och denna BOGOTA är bara ett exempel:

"Shhh, wlak sket ya qota
Jag kan förvandla din guzz till sharmota (Ka7pe)
Underkläderna våta, hon bär på skor som är röda ta7t bota (Loubs)
Jag vet hur hon blir kåtast, guzzen helt rå hon gillar när jag hårdast (7ajar)
Jag vet hur det ska låta, som när kalashen den smälls i Bogotá
Två benäts i min bil, båda ligger på min kropp
Och den ena ger mig head, men den andra är min Glock"

Reflektion: möjligen bör Aftonbladet, GP, Expressen och övriga diskutera att barn lyssnar på det där istället för att grina över att barn tittar på en avrättningsfilm!? Även kändispolisen vill att vuxna ska prata med sina barn då de kommer få filmen på sin TikTok. Jag häpnar. Snacka att missa målet. Problemet här är väl att det är fullt normaliserat att barn i åk5 lyssnar på det där ovan? Kan de lyssna på skiten klarar de nog en liten film också.
Exakt. Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Hyckleri deluxe.
Citera
2024-12-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Föräldrar måste definitivt ta ett större ansvar för sina barns användning av teknik och sociala medier. Problemet är inte att tekniken saknas – de flesta enheter har redan inbyggda funktioner för att begränsa vad barn kan ladda ner, se på och interagera med. Problemet är att många föräldrar inte vet hur de ska använda dessa verktyg eller inser vikten av att göra det.

Det borde nästan vara obligatoriskt med kurser för föräldrar om barn och sociala medier, där de lär sig om både de tekniska verktygen och de risker som finns. Det här är något som måste upp på högre nivå och verkställas på ett bredare plan. Föräldrar behöver bättre stöd och utbildning för att kunna sätta gränser och skydda sina barn från innehåll som inte är lämpligt – oavsett om det handlar om ghetto-kultur eller annat skadligt material.

Jag har sett rena "tönt svennar", alltså 12 åringar gå runt i guccikepsar och med becknarväskor. Alltså ungar till medelklassvenskar i svenska områden. De har ingenting gemensamt med någon i förorten, aldrig träffat någon och aldrig varit där. Går i svenska skolor. Barn som inte ens skulle våga snatta en godis. Men den här kulturen letar sig fan in till och med där. För det är "coolt" att se ut så. Då ser man lite "tuffare ut".

Jag tror inte de ligger i riskzon för att hamna snett. Däremot finns det ju svenska bråkstakar, spänningssökare, barn med bokstavskombinationer eller kanske någon form av störning. Och de kan ju dras in i gängen. De har dragits in tidigare och de gör det idag. Från både medel och överklass.
Senast redigerad av Malapagos 2024-12-21 kl. 00:30.
Citera
2024-12-21, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
I call bullshit. Personen är ju avliden. Hur skulle man då kunna göra sig skyldig till brott, ens i lagens mening? Eller menar han att målsägande skulle vara den misstänkta gärningsmannen?

Vi tittar väl på vad lagen säger?

10 c § Den som i bild skildrar sexuellt våld eller tvång med uppsåt att bilden eller bilderna sprids eller som sprider en sådan skildring, döms, om inte gärningen med hänsyn till omständigheterna är försvarlig, för olaga våldsskildring till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som i rörliga bilder närgånget eller utdraget skildrar grovt våld mot människor eller djur med uppsåt att bilderna sprids eller som sprider en sådan skildring. Sprider någon av oaktsamhet en skildring som avses i första stycket och sker spridningen i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte, döms till ansvar enligt första stycket. Lag (2010:1881).

[K16]12 § Den som bland barn eller ungdom sprider en skrift, bild eller teknisk upptagning som genom sitt innehåll kan verka förråande eller eljest medföra allvarlig fara för de ungas sedliga fostran, döms för förledande av ungdom till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1444).

Men det är ju vanlig upphovsrättsskyddad och tryckfrihetsskyddat "rap" från en "känd rappare" så då går de väl fria,...
Citera
2024-12-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizzyRizzy
FOLKET!

Jag förstår att det är otydligt med ljudet efter flera videor spridna, men video jag såg var videon direkt från den skytten skickade till bla. Vilket hade mycket tydligare ljud och har nu analyserat och sägs följande av Ninos (Aloho mshasele)

Din orm!
Jag berej bror(mycket otydligt)
Jag ber dig bror x2 (Tydligt)
Din fkn mammaknullare
Något mer sägs men skotten tar överljudet fullständigt

Ni som säger annat har FEL.

Om de där orden stämmer så får jag i vart fall en känsla av att BO visste vem GM var. Det är inte bror hit eller dit som ger mig den känslan utan orden:

- Din orm!

Låter precis som att BO blev lurad in i en fälla.
Citera
2024-12-21, 00:31
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Exakt. Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Hyckleri deluxe.

Instämmer!

Och jag har varit i Bogotá. - De här låtsas-gangster-rapparna skulle inte göra succé där. Milt sagt.

/WTF
Senast redigerad av What-The-Fuck 2024-12-21 kl. 00:35.
Citera
2024-12-21, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Tur då att jag inte omges av dem. - Jag har förvisso haft mina kontakter med samhällets mörka sidor. Ibland varit för snäll. - Men nu. Stop! - Håller dem på en hel armlängds avstånd!

- SVT/SR borde inte sponsra "Ghettokultur" och kalla det "kultur" bara för att det spys ut av missanpassade immigranters munnar...

- Men det har ju blivit så idag. - Allt annorlunda som kommer utifrån är "Kultur"!

Mvh

/WTF

Grejen är ju att den här kulturen sprids i telefonen och genom andra ungdomar som anammar den här stilen. Ni behöver inte befinna er i Rinkeby eller umgås med såna för att dras in i det. Idag är det jävligt lurigt.

Du bör helt klart hålla koll på vad dina barn gör på sociala medier, övervaka mobilen. Lätt att hamna snett idag. Inta bara att man kan bli gangster, man kan köpa knark av kriminella och bli beroende. Man kan bli utnyttjad sexuellt eller utpressad. Föräldrar bör ha stenkoll.
Citera
2024-12-21, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Drabbar ju ingen Svensson iaf 😅

Som tur är! Hoppas dom fortsätter ha ihjäl varandra som dom djur dom är! Äckliga chimpanser
Citera
2024-12-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chockneger
Vad spelar det för roll om en vakt antecknar registreringsnummer?
Det är kameror i parkeringshus. Dessutom sådana som läser av just reg-plåt.

Man gör inte ett sånt här brott på en sån plats med en bil som inte är stulen. Utgångspunkten är givetvis att bilen blir filmad.

Du tar inte med i din beräkning att det är "tufft" att "ta en fyra" för att "goa" en "känd artist" så de skiter i att de blir filmade. Idioterna begår ju grovt vapenbrott i vartenda klipp de gör när de "rappar".
Citera
2024-12-21, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Drabbar ju ingen Svensson iaf 😅

Jo, indirekt.

Det skapar rädsla i samhället för att visa civilkurage.
Sen så gör de svenska ungdomar drogberoende och kräver folk på pengar. Dessutom lurar de äldre på pengar genom bedrägerier. De rånar även folk, speciellt innan de är yngre. Rånar andra ungdomar.

Och om man inte är drabbad av nått av det där så kostar det i vart fall en jävla massa skattekronor som kunde gått till nått vettigt.
Citera
2024-12-21, 00:36
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men det är ju vanlig upphovsrättsskyddad och tryckfrihetsskyddat "rap" från en "känd rappare" så då går de väl fria,...

Jag talar om filmen som visar mordet.

Citat:
Den gör att det inte är brottsligt att sprida filmer när någon utsätts för till exempel en misshandel eller något annat integritetskränkande om personen som utsätts är död när filmen sprids.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQpxxA/tiktokvideo-pastas-visa-avrattning-carvalho-regeringen-maste-agera
Senast redigerad av CarolSeaver 2024-12-21 kl. 00:39.
Citera
2024-12-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no16
Precis. Aftonbladet intervjuade idag ungdomar och barn, bland annat två 11-åriga tjejer, Carmen och Medina som Båda två lyssnade på Gaboros musik.
– Jag började gråta för det var så sorgligt. Jag vet inte vad han kan ha gjort men det var sorgligt att han behövde dö säger Medina.
Rapparen toppade flickornas spellistor.
– Han vare på andraplats på min spellista och jag tycker det är jättedåligt det som har hänt, säger Carmen.

Okej, dessa 11-åringar är trogna lyssnare. Så jag kollade texterna (alla publicerade texter på Genius) och denna BOGOTA är bara ett exempel:

"Shhh, wlak sket ya qota
Jag kan förvandla din guzz till sharmota (Ka7pe)
Underkläderna våta, hon bär på skor som är röda ta7t bota (Loubs)
Jag vet hur hon blir kåtast, guzzen helt rå hon gillar när jag hårdast (7ajar)
Jag vet hur det ska låta, som när kalashen den smälls i Bogotá
Två benäts i min bil, båda ligger på min kropp
Och den ena ger mig head, men den andra är min Glock"

Reflektion: möjligen bör Aftonbladet, GP, Expressen och övriga diskutera att barn lyssnar på det där istället för att grina över att barn tittar på en avrättningsfilm!? Även kändispolisen vill att vuxna ska prata med sina barn då de kommer få filmen på sin TikTok. Jag häpnar. Snacka att missa målet. Problemet här är väl att det är fullt normaliserat att barn i åk5 lyssnar på det där ovan? Kan de lyssna på skiten klarar de nog en liten film också.
Fattar inte hälften av texten, är det meningen att barn ska förstå sådana ord och uttryck?
Någon som vill översätta för mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in