2024-12-20, 22:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Självklart spelar det roll. Har nu gått i genom samtliga upplagor på damsidan (herrsidan orkar jag inte just nu):

2007: Kuitunen hade 40 sekunders försprång på Kalla innan backen.
Slutresultat: Kalla vinner Tour de Ski med 36 sekunders marginal.

2010: Majdic hade 31 sekunders försprång på Kowalczyk innan backen.
Slutresultat: Kowalczyk vinner Tour de Ski med 19 sekunders marginal.

2014: Jacobsen hade 24 sekunders försprång på Johaug innan backen.
Slutresultat: Johaug vinner Tour de Ski med 44 sekunders marginal.

2016: Flugstad Östberg hade 35 sekunders försprång på Johaug innan backen.
Slutresultat: Johaug vinner Tour de Ski med 2 minuter och 21 sekunders marginal.

2017: Stina Nilsson hade 19 sekunders försprång på Weng innan backen.
Slutresultat: Weng vinner Tour de Ski med 1 minut och 54 sekunders marginal.

Och detta rör alltså enbart totalvinnare. Pallplaceringar har givetvis också kastats om men det får någon gräva i om den känner för det.
Tack, det är i lägg som dessa som för trådar som dessa värda att läsa
Citera
2024-12-20, 22:32
Medlem
Citat:
Varför just 15 km? Det är det ju dagen innan. Jag har visat att det är stora omkastningar sista dagen tack vare Alpe de Cermis natur som verkligen inte passar alla åkare. Hellre en jaktstart sista dagen än detta spektakel.

tänkte att det är ju 15 km i år på sista väl därför jag tog det. visst en jakt sista dagen men hade ändå kunnat fått rätt lika utslag

visst den passar inte alla men hur bra passar sprint alla? Ebba och Johaug kan ju bara på dom två etapperna tappa mer på Linn än dom tar uppför
Citera
2024-12-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Är man, som Jonna, skidåkerska på absoluta elitnivå och med ett VM i sikte, väldigt försiktig när man har/har haft en förkylning.
När det dessutom gäller en tour av Tds kaliber med 7 tävlingar på 10 dagar(om jag kommer ihåg rätt) så
funderar man både en och två ggr om man ska åka.

Jag tycker hon gör rätt med tanke på förutsättningarna.

Vad exakt skulle gå fel menar du om hon enbart hade åkt ner för att tävla i sprinten? D.v.s för att ge sig någorlunda rimlig chans i att vara med gällande totalen ända in i slutet i år? Du tycker inte risktagandet hade varit värt det? VM ligger två månader bort, hur tänker du när det gäller den aspekten? Är Sundling mer skadebenägen än övriga deltagande?
Citera
2024-12-20, 22:35
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Frida Karlsson, Kristine Stavås Skistad och Linn Svahn är ju alla tre totala skämt den här säsongen. Så fort en tävling går lite fel, så springer de och gömmer sig i flera månader.
Citera
2024-12-20, 22:41
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
tänkte att det är ju 15 km i år på sista väl därför jag tog det. visst en jakt sista dagen men hade ändå kunnat fått rätt lika utslag

visst den passar inte alla men hur bra passar sprint alla? Ebba och Johaug kan ju bara på dom två etapperna tappa mer på Linn än dom tar uppför

Sprint är ju till skillnad från att åka uppför en slalombacke något som ingår i den ordinarie världscupen. Jacobsen hade kanske inte hållit undan på en 10 km jaktstart fristil mot Johaug men övriga tror jag hade det. Kowalczyk hade ju främst sin styrka i klassiskt. Problemet med Alpe Cermis är ju att när någon blir trött kan sekunderna rinna i väg betydligt snabbare än vad det hade gjort i exempelvis i en jaktstart.

Herrarna har jag inte ens gått igenom. Det har givetvis skett omkastningar där också efter sista dagen.
Senast redigerad av katw 2024-12-20 kl. 22:53.
Citera
2024-12-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindens
Vad exakt skulle gå fel menar du om hon enbart hade åkt ner för att tävla i sprinten? D.v.s för att ge sig någorlunda rimlig chans i att vara med gällande totalen ända in i slutet i år? Du tycker inte risktagandet hade varit värt det? VM ligger två månader bort, hur tänker du när det gäller den aspekten? Är Sundling mer skadebenägen än övriga deltagande?
Hon känner sin kropp bäst.
Hon satsar på VM
Hon bestämmer.
Jag tycker att det är ett bra val även om jag gärna skulle ha vilja sett henne i TDS.
Hon har en fantastisk formtopp i början av säsongen, risken finns att den dippar om hon inte får in en träningsperiod och tid för återhämtning.
Skapa en ny formtopp till VM.

Som sagt, hon känner sin egen kropp bättre än några "experter" på Fb.

tror jag.
Citera
2024-12-20, 23:29
Medlem
Citat:
Sprint är ju till skillnad från att åka uppför en slalombacke något som ingår i den ordinarie världscupen. Jacobsen hade kanske inte hållit undan på en 10 km jaktstart fristil mot Johaug men övriga tror jag hade det. Kowalczyk hade ju främst sin styrka i klassiskt. Problemet med Alpe Cermis är ju att när någon blir trött kan sekunderna rinna i väg betydligt snabbare än vad det hade gjort i exempelvis i en jaktstart.

Herrarna har jag inte ens gått igenom. Det har givetvis skett omkastningar där också efter sista dagen.

Nu tror jag väl Kowalczyk hade fixat Majdic så dålig i fritt var hon inte på den tiden har ändå VM guld i fritt å OS medalj också nära OS medalj på 10 fritt det året. men visst hade nog kunnat bli jämt Majdic kan inte haft många topp 10 i fritt
Citera
2024-12-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Frida Karlsson, Kristine Stavås Skistad och Linn Svahn är ju alla tre totala skämt den här säsongen. Så fort en tävling går lite fel, så springer de och gömmer sig i flera månader.

Tveksamt om någon tävling gott så fel för Frida ännu en jätte kross sedan fyra på dåliga skidor jämfört med Norskorna slår ändå Digg på 10 fritt den gången
Citera
2024-12-20, 23:58
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Jag har förstått att det ska finnas en speciell teknik man kan träna på för att bli bättre klättrare, men är det verkligen så?

Det är ju i princip alltid samma åkare som
är klart bäst klättrare medan en helt gäng i princip alltid harvar på i backen med liknande resultat några minuter efter.

Många tror att tunna åkare är bättre än tyngre/stabbigare åkare i klättringen i Val de Fiemme (damklassen), men, åkare som Tiril U Weng och Rosie Brennan är ju duktiga klättrare samt tyngre och "bredare" är Heidi Therese Claudel Laukli osv...

Därför är det inte säkert att Frida och Märta skulle bli några superklättrare.
Citera
2024-12-21, 06:05
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Många tror att tunna åkare är bättre än tyngre/stabbigare åkare i klättringen i Val de Fiemme (damklassen), men, åkare som Tiril U Weng och Rosie Brennan är ju duktiga klättrare samt tyngre och "bredare" är Heidi Therese Claudel Laukli osv...

Därför är det inte säkert att Frida och Märta skulle bli några superklättrare.

Så är det. Vi var nog många som hoppades (jag inkluderad) att Frida skulle äga den backen, men ack …
Citera
2024-12-21, 06:08
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Visst kan hon åka ner för att bara köra första sprinten, men om målet är att vinna sprintvärldscupen borde hon fortsätta touren till och med sprinten I Val di Fiemme.
Det går väl för övrigt att anmäla henne fortfarande?
Citera
2024-12-21, 06:26
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Har fortsatt inte fått ett klockrent argument varför Jonna inte är med och tävlar i sprinten i touren. Är det bara jag som anmärker på detta? Alla andra är helt fine med att Jonna struntar i hela touren? Det var det här året jag hade velat se en matchning mot Diggins. Det var det här året jag visste att Sundling skulle ha finfina chanser till att ta hem den. Ännu ett år skänker vi dock bort tourvinsten. Fantastiskt jobbat Sverige.

I sak håller jag med dig. Är också irriterad över att svenska landslaget struntar i den totala världscupen år efter år.

Linn Svahn gjorde en satsning förra året som nästan nådde ända fram.

Jag stör mig på att när vi har flera på damsidan med toppkapacitet så kommer Sverige inte ha en enda seger i totala världscupen.

Hur lång tid kommer det ta innan nästa chans när denna generation fantastiska åkare har slutat?

Det suger tycker jag som intressent. Men det skiter ju åkarna och landslagsledningen i dessvärre.

Tillägg: Du kanske inte menade vinst i den totala världscupen? Seger i sprintcupen är ju helt irrelevant i sammanhanget men den hade ju troligen följt med på köpet.
Senast redigerad av Mrkakksnakk 2024-12-21 kl. 06:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in