2022-04-02, 01:31
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Nån som har en recension på Hernö gin? Har sett flaskan och blivit sugen på att testa.

Deras standard gin är helt ok, inget man absolut måste testa men inte dåligt. Däremot så tyckte jag att deras starkare variant (Navy) inte var någon höjdare.
Citera
2022-04-02, 01:32
Medlem
Bertil85s avatar
Fy f*n vad full man blir på gin. Skojar inte.

Kan tänka mig att engelsmännen dricker det och får en snabb och kraftig "fylla".
Citera
2022-04-05, 16:59
Medlem
Punklivs avatar
Köpte en Roku i dag. Fan vad god! Många smaker som avlöser varandra en efter en. Kraftig enbär kommer direkt, som sig bör, men avlöses snart av en pepprighet, nästan som sichuanpeppar. Blommighet och citrus, först lite sträva citronskal och sen smyger sig en sötma på, som en subtil clementin. Avslutet är torrt med te och nästan lite dill.

Hur god som helst ren och gör sig riktigt fin i en GT med Fevertrees medelhavstonic.
Citera
2022-04-08, 17:40
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Testar nyttillskottet i bolagets ordinarie sortiment: Arctic Juniper & Citrus London Dry Gin. Riktigt trevlig gin faktiskt. Smakade den rent först och det har en tydlig och frisk enbärssmak som följs upp av lite citrussmak. Men det känns som att citrussmaken mest kommer ifrån själva spriten snarare än kryddorna. Blandar den med ginger beer nu och det fungerar den ypperligt till. Har märkt att man behöver ett ganska kraftfullt gin när man blandar med just ginger beer, annars försvinner ginsmaken för mycket.

Gin och ginger är för övrigt en grogg som jag kan rekommendera alla som inte har testat. Vill man ha en riktig drink så blandar man i limesaft, mynta och sockerlag också, så har man fått en Gin Mule.
Citera
2022-04-14, 16:30
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Var faktiskt väldigt bra! Kraftig enbärssmak och tydlig gin. Så gör sig bra i drinkar generellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Testar nyttillskottet i bolagets ordinarie sortiment: Arctic Juniper & Citrus London Dry Gin. Riktigt trevlig gin faktiskt. Smakade den rent först och det har en tydlig och frisk enbärssmak som följs upp av lite citrussmak. Men det känns som att citrussmaken mest kommer ifrån själva spriten snarare än kryddorna. Blandar den med ginger beer nu och det fungerar den ypperligt till. Har märkt att man behöver ett ganska kraftfullt gin när man blandar med just ginger beer, annars försvinner ginsmaken för mycket.

Gin och ginger är för övrigt en grogg som jag kan rekommendera alla som inte har testat. Vill man ha en riktig drink så blandar man i limesaft, mynta och sockerlag också, så har man fått en Gin Mule.

Nu har jag också inhandlat en flaska och ja, fy satan vilken gin! Mest prisvärda jag testat och kommer finnas i mitt skåp konstant! Väldigt ren och frisk smak, enbär, tydlig citrus och en liten men ändå tydlig sötma som sitter som en smäck på slutet. Kan absolut drickas som den är, kanske med lite is nu till sommaren. Blir riktigt bra i en drajja, mycket bättre än Roku som blir lite stickig samtidigt som smakerna sticker åt olika håll.
Citera
2022-06-04, 22:19
Medlem
Tjyvass avatar
Roku Gin är min favorit, men Citadelle Gin för 299:- och 44% måste nog vara den prisvärdaste sett till kvalitet.
Citera
2023-06-08, 21:40
Medlem
Grisbrottarens avatar
Ginprovning? Funkar det?
Jag har försökt jämföra de olika sorters gin jag har i biblioteket genom att lukta på dem, men doften – och smaken – är ju så kraftig från gin att doftlökarna bedövas och man inte kan urskilja någon smak alls på den andra flaskan.

Whiskyprovning fungerar ju om man börjar från den mildaste och går vidare och upptäcker nya kraftigare toner och nyanser, men kan man göra samma sak med gin? Eller måste man prova utifrån vilken sort som passar bäst i vilken grogg?
Ofta handlar det ju om vilken balans som finns mellan å ena sidan enbär, och å den andra citrustoner.
Citera
2023-12-15, 13:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Tips när ni bjuder på gin & tonic, gör den på neutral vodka istället för gin men säg inget, personen kommer säga att det var den godaste g&t som vederbörande druckit någonsin.

Testa själv så får ni höra det!
Citera
2023-12-15, 13:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Ginprovning? Funkar det?
Jag har försökt jämföra de olika sorters gin jag har i biblioteket genom att lukta på dem, men doften – och smaken – är ju så kraftig från gin att doftlökarna bedövas och man inte kan urskilja någon smak alls på den andra flaskan.

Whiskyprovning fungerar ju om man börjar från den mildaste och går vidare och upptäcker nya kraftigare toner och nyanser, men kan man göra samma sak med gin? Eller måste man prova utifrån vilken sort som passar bäst i vilken grogg?
Ofta handlar det ju om vilken balans som finns mellan å ena sidan enbär, och å den andra citrustoner.
Det fungerar alldeles utmärkt med Ginprovning. Varje Gin är ju speciell.

Bästa Gin att dricka ren är Plymouth Gin.
Citera
2024-12-20, 20:52
Vad blandar ni gin med?
Citera
2024-12-21, 05:47
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Vad blandar ni gin med?

Du kan både använda citronjuice och socker, samt limejuice och socker. Det första kallas Gin Sour, det andra kallas Gimlet.
Citera
2024-12-21, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Vad blandar ni gin med?

Allt möjligt, på senare tid har jag blandat det med sake vilket jag tycker är gott i alla fall. Hade nån bra kvalitets gin och bra torr sake, livsfarligt - ingen alkoholsmak alls trots att det var en stark drink.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in