2024-12-20, 18:56
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Jag kommer knappt ihåg hur vi hamnade här. Just jag undrade över Märta R. Det gjorde jag för att det hade varit kul om det kom någon mer svensk åkare som var bra i slalombacken. Mer avancerat än så var det inte.
Nu stilte du to konkrete spørsmål i to seneste innlegg etter Mærtha innlegget, som jeg trodde du var interessert i å få et svar på. Innlegg 2:
Jag har förstått att det ska finnas en speciell teknik man kan träna på för att bli bättre klättrare, men är det verkligen så?

Etter å ha fått et velbegrunnet svar på det, mente du lite på at det var teori, og stilte heller et motspørsmål i innlegg 3:
Nämn någon som har gått från att vara medelmåtta till att bli bra på klättringen i TDS?
Og nu, etter å ha fått et velbegrunnet og konkret svar med exempelet Kerrtu, så avfeier du det svaret også, referer til ditt første innlegg om Mærtha, og aner ikke hvordan vi havnet her.

Ikke noe problem for min del, men forstår ikke helt hvorfor man stiller spørsmål når man ikke vil ha svar.
Men da vet jeg til senere. Ha en fin kveld uansett
Citera
2024-12-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jonna hade planerat att skippa touren långt innan hon blev sjuk.

Tack för klargörandet. Då var det alltså rent skitsnack med att det hade något med sjukdom att göra. Trist att hon inte tog förnuftet till fånga och reviderade den planen, hon hade haft givna segrar i sprint där nere. Övertygad om det.

Frågan är om hon kan kandidera om totalen efter att hon nu avstår touren helt eller är det helt kört för hennes del?

Kan någon förklara för mig varför man som aktiv och fullt frisk väljer att avstå tävling bara för att ett VM hägrar om två månader? Varför lät det aldrig såhär på Hellners eller Johan Olssons tid? Varför är det det nya "inne" först på senare år?
Citera
2024-12-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Hon blev sjuk i söndags och har inte varit i träning större delen av veckan, möjligen att hon börjat träna igår/idag även om jag tvivlar. Touren börjar om en vecka och du tycker alltså det är tillräckligt med tid för att förbereda sig för en brutal tävlingsperiod? Det är inte lite lätt motion i lokala spåret vi pratar om trots allt.

Ebba valde att delta i touren förra året trots dåliga förberedelser med sjukdom, fick bryta och hela säsongen efter det blev förstörd med enbart en pallplats efter touren. Detta efter hennes livs bästa säsong året före där hon tog 2 individuella guld, ett brons och även ett brons i stafetten. Är det klockrent nog för dig?

Syftade inte på deltagande under hela touren. Syftade enbart på sprinttävlingen.
Citera
2024-12-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
min poäng var väl lite att spelar det någon större roll hur sista etappen ser ut? en backe ? eller en jaktstart 15 km eller masstart ? i vanlig terräng.. små förändringar nog i båda nog i toppen är min känsla
Det är väl Stina i så fall som ledde stort inför sista etappen och blev sen omåkt av både Heidi och Pärmen. Hade det varit en vanlig jaktstart så hade hon förmodligen vunnit TdS.
Citera
2024-12-20, 19:10
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindens
Tack för klargörandet. Då var det alltså rent skitsnack med att det hade något med sjukdom att göra. Trist att hon inte tog förnuftet till fånga och reviderade den planen, hon hade haft givna segrar i sprint där nere. Övertygad om det.

Frågan är om hon kan kandidera om totalen efter att hon nu avstår touren helt eller är det helt kört för hennes del?

Kan någon förklara för mig varför man som aktiv och fullt frisk väljer att avstå tävling bara för att ett VM hägrar om två månader? Varför lät det aldrig såhär på Hellners eller Johan Olssons tid? Varför är det det nya "inne" först på senare år?

Totalen är helt stenkörd.

Förmodligen också sprintcupen. Den kommer Julie Myhre vinna (kanske utan att vinna ett enda lopp)
Citera
2024-12-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det är väl Stina i så fall som ledde stort inför sista etappen och blev sen omåkt av både Heidi och Pärmen. Hade det varit en vanlig jaktstart så hade hon förmodligen vunnit TdS.

20 sekunder är inget större avstånd i klättringen. Utgången var given på förhand.
Citera
2024-12-20, 19:26
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Syftade inte på deltagande under hela touren. Syftade enbart på sprinttävlingen.

Så varför svamlar du om Diggins och tourvinsten?
Citera
2024-12-20, 19:28
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:

Vem tar denna diskussionen med Lindens?
Citera
2024-12-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E

det har du rätt i men ändå inga extrema förändringar i topp 10 den gången Stina ner två Niskanen upp fyra och Tchekaleva ner fyra en ur från topp 10. sex åkare på topp 10 listan +- 1
Citera
2024-12-20, 19:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Vad svamlar du om?

Olsson gick väl alltid in för mästerskapen. Vissa säsonger hade han ju ganska sporadiskt deltagande i världscupen.

Du verkar inte kunna ta till dig att vissa åkare har VM som säsongens stora mål och därför lägger upp planeringen efter det.

Vad gäller Jonna så har hon sagt att Tour de Ski inte ingår i hennes plan inför VM. Nu när det har gått så bra för henne så har ju en del härinne velat att hon borde tänka om och ändå åka Tour de Ski. Då kan det vara rimligt att påpeka att det inte vore lämpligt då hon blev sjuk i söndags och fortfarande var sjuk i tisdags. Vid tidigare sjukdomar har hon behövt minst två veckor efter sjukdom för att komma i form så touren skulle komma för tidigt även om hon skulle bli frisk idag.
Citera
2024-12-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
20 sekunder är inget större avstånd i klättringen. Utgången var given på förhand.
Ja, det var lite det som var poängen. Med en vanlig jaktstart utan backen så hade hon förmodligen vunnit TdS. Nu var hon helt chanslös redan i förväg.
Citera
2024-12-20, 20:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
min poäng var väl lite att spelar det någon större roll hur sista etappen ser ut? en backe ? eller en jaktstart 15 km eller masstart ? i vanlig terräng.. små förändringar nog i båda nog i toppen är min känsla

Självklart spelar det roll. Har nu gått i genom samtliga upplagor på damsidan (herrsidan orkar jag inte just nu):

2007: Kuitunen hade 40 sekunders försprång på Kalla innan backen.
Slutresultat: Kalla vinner Tour de Ski med 36 sekunders marginal.

2010: Majdic hade 31 sekunders försprång på Kowalczyk innan backen.
Slutresultat: Kowalczyk vinner Tour de Ski med 19 sekunders marginal.

2014: Jacobsen hade 24 sekunders försprång på Johaug innan backen.
Slutresultat: Johaug vinner Tour de Ski med 44 sekunders marginal.

2016: Flugstad Östberg hade 35 sekunders försprång på Johaug innan backen.
Slutresultat: Johaug vinner Tour de Ski med 2 minuter och 21 sekunders marginal.

2017: Stina Nilsson hade 19 sekunders försprång på Weng innan backen.
Slutresultat: Weng vinner Tour de Ski med 1 minut och 54 sekunders marginal.

Och detta rör alltså enbart totalvinnare. Pallplaceringar har givetvis också kastats om men det får någon gräva i om den känner för det.
Senast redigerad av katw 2024-12-20 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in