Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Jag håller med dig på det stora hela med tillägget att jag upplever att det i svenska Viaplays studiosändningar har varit en del snack och analyser om och av olika åkares teknik.
När det gäller de unga svenska herråkarna (särskilt de) så skulle jag säga att det är en kombination av bristfällig teknik och bristfällig uthållighet. Ibland får man en känsla av att det enda som de svenska herrarna kan är stakåkning medan de brister både i diagonalåkningen och i skejttekniken. Kanske är det också belysande att vi inte har några bra svenska hybridåkare på herrsidan (med undantag av Anger) medan vi har flertalet på damsidan.
1. De får jeg ikke med meg, da jeg får de norske. Men det var positivt.
2. Ja, kanskje, men bristen i teknikk er den mest avgjørende av dem, som jeg ser det, spesielt i skate. For å ta Gisselmann på Lillehammer var det ikke bristende kapasitet som kom opp i mine tanker i skatedelen, men f.. hvor bra han kan bli om han bare hadde tilnærmet like effektiv teknikk som de beste. Nu så han omtrent ut som en kopi av Calle på en halvdårlig dag i skate der.
3. Ja, men ikke så tokig i diagonalteknikk som i skateteknikk på de fleste. Unge Alvar et unntak da. Teknisk så gjør det nesten ondt å se ham gå i både diagonal og skate. På trean i skate synes det ikke så godt, da han kompenserer med stakningen, men benen og koordinasjonen er ikke riktig med der heller. Men i mange andre teknikkelementer i begge stilarter er det smertefullt å se på.