2024-12-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Han menar väl Mathias Fredriksson.

Självklart gjorde han det. Men att kalla honom för Thomas är obegripligt.
Citera
2024-12-20, 17:35
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag håller med dig på det stora hela med tillägget att jag upplever att det i svenska Viaplays studiosändningar har varit en del snack och analyser om och av olika åkares teknik.

När det gäller de unga svenska herråkarna (särskilt de) så skulle jag säga att det är en kombination av bristfällig teknik och bristfällig uthållighet. Ibland får man en känsla av att det enda som de svenska herrarna kan är stakåkning medan de brister både i diagonalåkningen och i skejttekniken. Kanske är det också belysande att vi inte har några bra svenska hybridåkare på herrsidan (med undantag av Anger) medan vi har flertalet på damsidan.
1. De får jeg ikke med meg, da jeg får de norske. Men det var positivt.

2. Ja, kanskje, men bristen i teknikk er den mest avgjørende av dem, som jeg ser det, spesielt i skate. For å ta Gisselmann på Lillehammer var det ikke bristende kapasitet som kom opp i mine tanker i skatedelen, men f.. hvor bra han kan bli om han bare hadde tilnærmet like effektiv teknikk som de beste. Nu så han omtrent ut som en kopi av Calle på en halvdårlig dag i skate der.

3. Ja, men ikke så tokig i diagonalteknikk som i skateteknikk på de fleste. Unge Alvar et unntak da. Teknisk så gjør det nesten ondt å se ham gå i både diagonal og skate. På trean i skate synes det ikke så godt, da han kompenserer med stakningen, men benen og koordinasjonen er ikke riktig med der heller. Men i mange andre teknikkelementer i begge stilarter er det smertefullt å se på.
Citera
2024-12-20, 17:37
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Självklart gjorde han det. Men att kalla honom för Thomas är obegripligt.
Min korrekturleser er dessverre på julsemester hos familien
Citera
2024-12-20, 17:46
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
det kan nog helt klart ha hänt men från vilken plats har dom som då tog segern kommit? har det varit någon som varit med i toppen håller jag inte det som någon större omkastning. och hur långt bakifrån har någon som lyckats ta en topp 3 kommit? känns inte som jätte långt men kanske någon gång.

Min poäng är att jag tycker att backen har spelat ut sin roll. Det är bara ytterst få åkare som kan vinna totalen. Northug fick väl sin totalseger i efterhand enbart för att Sundby åkte dit för doping. Men FIS (och uppenbarligen även åkarna) verkar ju tycka att det nuvarande formatet fungerar bra så whatever.
Senast redigerad av katw 2024-12-20 kl. 17:50.
Citera
2024-12-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag håller med dig på det stora hela med tillägget att jag upplever att det i svenska Viaplays studiosändningar har varit en del snack och analyser om och av olika åkares teknik.

Ja, där har det faktiskt blivit ett uppsving med tanke på att framförallt Johan Olsson är väldigt teknikintresserad (tränade väl en hel del åkare just i teknik efter att han själv la tävlingsskidorna på hyllan?). Kunde varit en del mer djupgående analyser/diskussioner kring ämnet än vad det är kan jag tycka men man kan väl inte få allt.
Citera
2024-12-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Min poäng är att jag tycker att backen har spelat ut sin roll. Det är bara ytterst få åkare som kan vinna totalen. Northug fick väl sin totalseger i efterhand enbart för att Sundby åkte dit för doping. Men FIS (och uppenbarligen även åkarna) verkar ju tycka att det nuvarande formatet fungerar bra så whatever.

min poäng var väl lite att spelar det någon större roll hur sista etappen ser ut? en backe ? eller en jaktstart 15 km eller masstart ? i vanlig terräng.. små förändringar nog i båda nog i toppen är min känsla
Citera
2024-12-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varför läser du inte föregående inlägg?
Det står där att Jonna har varit/är sjuk.

Jonna har väl tid att repa sig? Du menar att hon är sjuk, eller har varit sjuk? Varför ska det inte finnas tid och repa sig inför touren? Det här sjuksnacket jämt och ständigt börjar gå en på nerverna. Får vara nog nu tycker man. Känns som det går troll i landslaget.
Citera
2024-12-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är Jonna själv som kommenterat det i media, är tjockisen inte läskunnig eller?

Har fortsatt inte fått ett klockrent argument varför Jonna inte är med och tävlar i sprinten i touren. Är det bara jag som anmärker på detta? Alla andra är helt fine med att Jonna struntar i hela touren? Det var det här året jag hade velat se en matchning mot Diggins. Det var det här året jag visste att Sundling skulle ha finfina chanser till att ta hem den. Ännu ett år skänker vi dock bort tourvinsten. Fantastiskt jobbat Sverige.
Citera
2024-12-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindens
Jonna har väl tid att repa sig? Du menar att hon är sjuk, eller har varit sjuk? Varför ska det inte finnas tid och repa sig inför touren? Det här sjuksnacket jämt och ständigt börjar gå en på nerverna. Får vara nog nu tycker man. Känns som det går troll i landslaget.
Är man, som Jonna, skidåkerska på absoluta elitnivå och med ett VM i sikte, väldigt försiktig när man har/har haft en förkylning.
När det dessutom gäller en tour av Tds kaliber med 7 tävlingar på 10 dagar(om jag kommer ihåg rätt) så
funderar man både en och två ggr om man ska åka.

Jag tycker hon gör rätt med tanke på förutsättningarna.
Citera
2024-12-20, 18:15
Medlem
Citat:

Hon blev sjuk i söndags och har inte varit i träning större delen av veckan, möjligen att hon börjat träna igår/idag även om jag tvivlar. Touren börjar om en vecka och du tycker alltså det är tillräckligt med tid för att förbereda sig för en brutal tävlingsperiod? Det är inte lite lätt motion i lokala spåret vi pratar om trots allt.

Citat:
Har fortsatt inte fått ett klockrent argument varför Jonna inte är med och tävlar i sprinten i touren. Är det bara jag som anmärker på detta? Alla andra är helt fine med att Jonna struntar i hela touren? Det var det här året jag hade velat se en matchning mot Diggins. Det var det här året jag visste att Sundling skulle ha finfina chanser till att ta hem den. Ännu ett år skänker vi dock bort tourvinsten. Fantastiskt jobbat Sverige.

Ebba valde att delta i touren förra året trots dåliga förberedelser med sjukdom, fick bryta och hela säsongen efter det blev förstörd med enbart en pallplats efter touren. Detta efter hennes livs bästa säsong året före där hon tog 2 individuella guld, ett brons och även ett brons i stafetten. Är det klockrent nog för dig?
Citera
2024-12-20, 18:28
Citat:

Jonna verkar sedan en tid tillbaka lovat bort sig till Emma för att masa sig upp till hög höjd under julen för att mysa ihop. Så troligtvis var det försent att ändra planer för deltagande i TDS då formen infann sig för att inte göra sin bästa vän besviken.
Citera
2024-12-20, 18:51
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jonna hade planerat att skippa touren långt innan hon blev sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in