Citat:
Kärnkraften stängdes av giriga elbolag tack vare Fredrik den enfaldiges och Maud Olofssons misstag. Varför man gav bort ett fullt fungerande elsystem till tyska nollor som hatar kärnkraft. Finland var som vanligt Tysklands nyttiga idiot. Du gör precis som alla andra troll. Istället för att bemöta mina argument så kör du ad hominem eller gör halmgubbar och anklagar mig för att inte komma med argument... (?!)
Du har fel och jag är själv ingenjör i teknisk fysik och kan alltså ellära och lite elektronik (tillämpningen av det förstnämnda). Vattenkraften kommer inte att kunna motsvara den baskraft vi i framtiden behöver. Helt omöjligt och vi har redan gjort anpråk på all den vattenkraft vi kan ha. Fasförskjutning i en växelströmskrets och hur asynkrona generatorer inverkar på detta är jag ytterst välmedveten om. Miljöpartiets “kalkyler” är bara irrationella fantasier och du gör precis som Bolund och Stenevi och dylika genom att inte presentera några kalkyler/lösningar alls. Det stämmer att det finns diskussioner om EU’s elsystem, men hade vi inte stängt ned kärnkraften alltså ffa Oskarshamn och Ringhals så hade det sett helt annorlunda ut
Du har fel och jag är själv ingenjör i teknisk fysik och kan alltså ellära och lite elektronik (tillämpningen av det förstnämnda). Vattenkraften kommer inte att kunna motsvara den baskraft vi i framtiden behöver. Helt omöjligt och vi har redan gjort anpråk på all den vattenkraft vi kan ha. Fasförskjutning i en växelströmskrets och hur asynkrona generatorer inverkar på detta är jag ytterst välmedveten om. Miljöpartiets “kalkyler” är bara irrationella fantasier och du gör precis som Bolund och Stenevi och dylika genom att inte presentera några kalkyler/lösningar alls. Det stämmer att det finns diskussioner om EU’s elsystem, men hade vi inte stängt ned kärnkraften alltså ffa Oskarshamn och Ringhals så hade det sett helt annorlunda ut

Sverige kommer inte behöva så mycket el för de satsningar vi sett som Northvolt är monumentala fiaskon. Just nu exporterar vi 5,5 GW dvs hela Sveriges kärnkraftproduktion, 2,2GW till fiaskonationen Finland som inte bara är vår största köpare av el men de har samma pris som oss.
Tyskarna vill ha mer av vår el dvs dom är som skåningar, lever på Svensk ren elproduktion. Varför ni gnäller på svensk elproduktion som är bland de renaste i Europa visar att ni är en lallande sekt.