2024-12-19, 10:27
  #37249
Avslutad
Det har diskuterats om kranier liggandes på Härms kontor.

Från tingsrättsdomen 1988-07-08

På sitt tjänsterum har han fyra kranier, tre av dem uppställ-
da på en hylla. Ett av kranierna härrör från en kvinna, Anni-
ka Nordberg, som hade blivit mördad och fått mycket svåra ska-
dor på halsen och övre delen av bröstregionen. Frågan var för
honom om Annika Nordbergs skador hade åsamkats henne medan hon
var i livet eller efter döden. Han har avsett att undersöka
detta men ännu inte fått tid till det. Ett annat av kranierna
härrör från ett sjölik,. Kraniet var krossat. Genom ett tålmo-
digt arbete har han lyckats pussla ihop det. Vissa bitar sak-
nas. Hittas dessa kan de hänföras till rätt kranium tack vare
hans arbete. Ett tredje kranium hörrör från en man som hade
dött i sin lägenhet. Mannens schäfer hade gnagt på huvudet. På
rättsläkarstationen hade man diskuterat hur djur förfar med
en död människokropp. Det fjärde kraniet har inte kunnat hän-
föras till någon individuell människa. Det är inte något märk-
värdigt eller konstigt att han har säkrat vissa skelettdelar.
Samtliga var försedda med diarienummer. Han har på sitt arbete
aldrig fått några direkta synpunkter på att han haft kranier
på sitt rum. Det hade andra läkare också.
Citera
2024-12-19, 10:32
  #37250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Det är plågsamt att lyssna på hur Thomas eller kanske främst kanske Teet knäcks av isoleringen på häktet. Thomas står pall men hans liv förstörs ändå.

Något av det mest provocerande jag tvingats lyssna på är den intellektuellt handikappade ”Pirre”. Och hur kunde Helin bli åklagare? Det är ofattbart.

Passagen där TH och TA bryts ner och ställs mot varandra, är totalt vidrig.
Och man undrar hur många andra oskyldiga som utsattes för liknande behandling.

Pirre verkar ju helt trög i huvudet. Och Helin också.

Skön snubbe, som råddar en mordrättegång och inte ens orkar lyssna igenom 8 timmars bandinspelning.... det tar en arbetsdag. Kanske inte så mycket, med tanke på brottets art.
Citera
2024-12-19, 10:35
  #37251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns mycket att säga om telefontrafiken.
Eftersom C hade en personkontakt på E-vägen 25, samtidigt som missbrukare och prostituerade rörde sig där, vore det naturligt att dra ut telefonlistor. Varför det inte gjordes, är ett mysterium.
Ännu konstigare är att ordet "telefonlista" inte nämns i utredningen eller rättsprocessen alls.

Och om det "ställt utom allt rimligt tvivel" att C styckats av TA och TH, MÅSTE det ha funnits hårda bevis, i form av telefonlistor. Isf MÅSTE C, TH och TH och ringt varandra till höger och vänster i flera månader. Isf MÅSTE kontakten med C kunna spåras till till läkarnas telefoner.

Trion kan ju knappast ha sprungit mellan olika telefonkiosker i flera månader. Man ringer inte upp en telefonkiosk.

Tror inte CdC hade telefon alls utan lånade där hon var just då. Tror inte hon var så organiserad med en baspunkt och ett telefonabonnemang som betalades i tid. Man kan ringa till telefonkiosker, det gick att få tag i numret till dom. Om hon stod vid en telefonkiosk på låt oss säja Malmskillnqadsgatan, Sergelstorg, någon t-banestation så kunde hon nås via telefonautomaten där hon brukade ragga kunder. Eller att någon lät hennes kunder ringa till dennes fasta telefon.
Citera
2024-12-19, 10:40
  #37252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tror inte CdC hade telefon alls utan lånade där hon var just då. Tror inte hon var så organiserad med en baspunkt och ett telefonabonnemang som betalades i tid. Man kan ringa till telefonkiosker, det gick att få tag i numret till dom. Om hon stod vid en telefonkiosk på låt oss säja Malmskillnqadsgatan, Sergelstorg, någon t-banestation så kunde hon nås via telefonautomaten där hon brukade ragga kunder. Eller att någon lät hennes kunder ringa till dennes fasta telefon.

Hon hade ingen egen hemtelefon nej.

Aha det hade jag glömt, att man kunde ringa till telefonkiosker. Minnet börjar bli dammigt.
Fascinerande att försöka föreställa sig hennes liv under 80-talet, som känns som 1800-talet.

Ok om det gick att ringa till telefonkiosker, så hade väl C ett par stadiga "hemtelefoner" ute på stan, som du beskriver.... polare och kunder visste var hon brukade hänga och vänta på samtal alltså ....

Hm ... intressant.
Citera
2024-12-19, 10:46
  #37253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hon hade ingen egen hemtelefon nej.

Aha det hade jag glömt, att man kunde ringa till telefonkiosker. Minnet börjar bli dammigt.
Fascinerande att försöka föreställa sig hennes liv under 80-talet, som känns som 1800-talet.

Ok om det gick att ringa till telefonkiosker, så hade väl C ett par stadiga "hemtelefoner" ute på stan, som du beskriver.... polare och kunder visste var hon brukade hänga och vänta på samtal alltså ....

Hm ... intressant.

Du kunde även lyfta luren på en telefonautomat och slå tre nollor. Televerket svarade då och man kunde beställa ett mottagaren betalarsamtal. Vet inte när tre nollor slutade sin tjänst.
Citera
2024-12-19, 10:52
  #37254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Du kunde även lyfta luren på en telefonautomat och slå tre nollor. Televerket svarade då och man kunde beställa ett mottagaren betalarsamtal. Vet inte när tre nollor slutade sin tjänst.

Ha ha ok, det var intressant men då kan vi papperskorg min teori om att kontakten mellan C och de jutitiemördade läkarna måste ha lämnat spår i deras telefonlistor. Helt oviktigt i och för sig.

Hanna Olsson, Rajs och liknande paranoida personer får väl acceptera tanken att C och de två läkarna hade utvecklat ett komplext system för telefonautomatskommunikation, för att undvika spårning. LOL. Ok vi lämnar ämnet

Exakt hur läkarna och C antogs ha kommunicerat på 80-talet, har såklart ingen vågat spekulera om. De kunde ju inte göra det i månader utan att det upptäcktes, med eller utan spårning.
Citera
2024-12-19, 10:53
  #37255
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtefar2024
Det har diskuterats om kranier liggandes på Härms kontor.

Från tingsrättsdomen 1988-07-08

På sitt tjänsterum har han fyra kranier, tre av dem uppställ-
da på en hylla. Ett av kranierna härrör från en kvinna, Anni-
ka Nordberg, som hade blivit mördad och fått mycket svåra ska-
dor på halsen och övre delen av bröstregionen. Frågan var för
honom om Annika Nordbergs skador hade åsamkats henne medan hon
var i livet eller efter döden. Han har avsett att undersöka
detta men ännu inte fått tid till det. Ett annat av kranierna
härrör från ett sjölik,. Kraniet var krossat. Genom ett tålmo-
digt arbete har han lyckats pussla ihop det. Vissa bitar sak-
nas. Hittas dessa kan de hänföras till rätt kranium tack vare
hans arbete. Ett tredje kranium hörrör från en man som hade
dött i sin lägenhet. Mannens schäfer hade gnagt på huvudet. På
rättsläkarstationen hade man diskuterat hur djur förfar med
en död människokropp. Det fjärde kraniet har inte kunnat hän-
föras till någon individuell människa. Det är inte något märk-
värdigt eller konstigt att han har säkrat vissa skelettdelar.
Samtliga var försedda med diarienummer. Han har på sitt arbete
aldrig fått några direkta synpunkter på att han haft kranier
på sitt rum. Det hade andra läkare också.

Fruktansvärt. Han var alltså skicklig och noggrann. Vad hände med att låta fantasin styra?
Citera
2024-12-19, 10:56
  #37256
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Det är plågsamt att lyssna på hur Thomas eller kanske främst kanske Teet knäcks av isoleringen på häktet. Thomas står pall men hans liv förstörs ändå.

Något av det mest provocerande jag tvingats lyssna på är den intellektuellt handikappade ”Pirre”. Och hur kunde Helin bli åklagare? Det är ofattbart.

Den där "Pirre" måste ha haft någon form av lockelse för CA. Han benämnde ju henne som en "oerhört fantastisk kvinna" efter allt hon genomgått. Jo, tjena.

Precis som i Palmemordet tillsattes en ledande utredare som inte haft någon tidigare erfarenhet av mordutredningar. Holmér hade aldrig lett en mordutredning, och det hade inte "Pirre" heller. Ska man utreda ett spaningsmord likt Palme- och da Costa-fallen kanske man ska tillsätta någon med lite erfarenhet att hantera sådana fall. Att den svagbegåvade Helin tyckte att "Pirre" var ett bra val som utredare säger väl en del om honom som åklagare.
Citera
2024-12-19, 10:57
  #37257
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hon hade ingen egen hemtelefon nej.

Aha det hade jag glömt, att man kunde ringa till telefonkiosker. Minnet börjar bli dammigt.
Fascinerande att försöka föreställa sig hennes liv under 80-talet, som känns som 1800-talet.

Ok om det gick att ringa till telefonkiosker, så hade väl C ett par stadiga "hemtelefoner" ute på stan, som du beskriver.... polare och kunder visste var hon brukade hänga och vänta på samtal alltså ....

Hm ... intressant.

Telefonerna vid Pressbyrån T-centralen/Plattan fungerade länge som en telefoncentral. Sätter en Olssonsk pottfrilla på att Catrine ringde bla därifrån.
Citera
2024-12-19, 11:01
  #37258
Medlem
Om jag har rätt så var det tre prostituerade som mördades och det pratades om när det gällde CdC. Hur gick utredningarna kring dessa? Det begicks flera mord än så under den här tiden. Några var lösta, en som kallades slaktaren sitter för några mord, gick det inte att knyta dessa till de här tre morden?
Citera
2024-12-19, 11:07
  #37259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ha ha ok, det var intressant men då kan vi papperskorg min teori om att kontakten mellan C och de jutitiemördade läkarna måste ha lämnat spår i deras telefonlistor. Helt oviktigt i och för sig.

Hanna Olsson, Rajs och liknande paranoida personer får väl acceptera tanken att C och de två läkarna hade utvecklat ett komplext system för telefonautomatskommunikation, för att undvika spårning. LOL. Ok vi lämnar ämnet

Exakt hur läkarna och C antogs ha kommunicerat på 80-talet, har såklart ingen vågat spekulera om. De kunde ju inte göra det i månader utan att det upptäcktes, med eller utan spårning.

De flesta hade fasta punkter de hängde på eller hade fasta kunder de kunde ringa och till och med bo hos ibland i några dagar.
Jag vet om en som hade vanligt dagjobb och hängde kvällstid på Sheraton hotell och träffade sina torskar där för att tjäna extra (och hon gillade det också?) . Denna var ensamstående mamma och jag vet då jag som inte ens var torr bakom öronen satt barnvakt till dennes barn och hon ringde hem och sa om hon inte skulle komma hem förens nästa dag och gav mig ibland rumsnumret denne var på.
(gjorde mig till pimp? ha ha ha)
Citera
2024-12-19, 11:15
  #37260
Medlem
Sobofieds avatar
Skulle någon kunna länka mig till stämningsansökan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in