2024-12-18, 20:57
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eutanasi
Drog Jovan Rajs in Teet i det här på grund av att Teet var lovande och kunde bli en konkurrent? JRs utspel om det rättsliga rådet i sista avsnittet av nya dokumentären visar ju på en självbild som är minst sagt storslagen.
I dokumentären tonas faktiskt Rajs megalomani ner. Han anklagade nämligen även Rättsliga rådets Gerhard Voigt för att vara nazist och har yttrat följande om Teet Härm:
Citat:
Under en kortare tid var jag rädd för att han, om han misstänkte att jag kunde avslöja honom, kanske skulle vilja röja mig ur vägen, skjuta eller knivhugga mig i ryggen en mörk höstkväll. Men min rädsla gick snabbt över. Jag förstod att han inte hyste något personligt agg mot mig, jag var hans respekterade lärare som han nu ville ha som sin motståndare. Han iscensatte ett skådespel, utan mig inga aktörer. Han ville hellre ha mig levande än död
Citera
2024-12-18, 21:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Bra text av Jonas Malmborg om Da Costa i dagens Aftonbladet. Där han betonar journalisternas skuld i häxjakten. Även skönt, att den fläckvisa stollen och foliehatten Borgnäs får sig en rejäl, en figur som minst sagt bidragit med mer elände än de flesta av sina kollegor genom åren; Palmemordet, Estonia och just Da Costa. Hans eftermäle lär inte bli snyggt. Tur att han gått i pension.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/KMeGxo/journalister-gick-bort-sig-helt-i-da-costa-fallet

Visst det en bra text men den känns lite som en omvändelse under galgen, han borde ha krävt mer ansvar från sitt eget skrå, det var media som drev på lynchningen av de två justitiemördade.

Medias roll kan inte nog påtalas för att vansinnet fick och får fortsätta.
Citera
2024-12-18, 21:00
Medlem
Jag har inte sett en enda kvinna som deltagit i justitiemordet mot Härm eller Allgén varken ångra sig eller backa från sina uttalande.

Tror att kvinnorna (iallafall i det här fallet) är förblindade och mer känslostyrda än faktastyrda.
Citera
2024-12-18, 21:03
Medlem
Citat:
Visst har Borgnäs delvis varit hygglig i Palmemordet, hans första bok i ämnet var bra. Hans program var delvis bra, dock hade han ju en tydlig agenda med programmen (inte vidare objektiv), utfrågningarna hade sitt värde, dock har han kraftigt gått vilse i ämnet på senare år, han känns slut. Och hans engagemang i just Da Costa och även Estonia är häpnadsväckande uselt. Huvudlöst, rent av.

Vad är hans teori om Estonia? Inte så insatt i det. Ja men han har dock en poäng i sin senaste Palmebok angående skottordningen. Jag är 100 % övertygad om att den tekniska sammanställningen inte stämmer, Intressant att Jovan Rajs också ljög in den "utredningen"..
Citera
2024-12-18, 21:05
Medlem
Citat:
Visst har Borgnäs delvis varit hygglig i Palmemordet, hans första bok i ämnet var bra. Hans program var delvis bra, dock hade han ju en tydlig agenda med programmen (inte vidare objektiv), utfrågningarna hade sitt värde, dock har han kraftigt gått vilse i ämnet på senare år, han känns slut. Och hans engagemang i just Da Costa och även Estonia är häpnadsväckande uselt. Huvudlöst, rent av.

Borgnäs är en ärkesozze och en total idiot. Hans "insats" i palmemordet handlar följdriktigt om enda sak: nämligen polisspåret som i hans version föga förvånande leder till... surprise... en moderat riksdagsman.
Citera
Medlem
Ja jävlar, hade jag kunnat bära gubbarnas tyngd, det hat som jag kan tro dem burit på under alla dessa år så är jag beredd att ta den vikt som önskas.

Spyfärdig över folket som baxat fallen i rättsstaten Sverige och misslyckats fatalt.

Må ni finna frid och återfå respekten tillbaks
Citera
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Annika S?
Tråden är om CdC, där de ej funnits bevis men de har ändå fått utstå en massa..

Skribenten du riktar ditt svar till menade nog Annika Nordberg som var väninna till CdC. Nordberg hittades mördad 1982 i Hägersten, båda kvinnorna arbetade som prostituerade på Malmskillnadsgatan. Även detta mord är ouppklarat och preskriberat.

.

Del 4 i den nya dokumentärserien tillförde inte heller mycket nytt som vi inte redan kände till. Man hade hoppats på ett smaskigt avslöjande eller nya omständigheter i det sista avsnittet men tyvärr så fick vi inte se något sådant. Har det överhuvudtaget framkommit något nytt av betydelse sen fallet var uppe i kammarrätten?
Citera
2024-12-18, 21:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst det en bra text men den känns lite som en omvändelse under galgen, han borde ha krävt mer ansvar från sitt eget skrå, det var media som drev på lynchningen av de två justitiemördade.

Medias roll kan inte nog påtalas för att vansinnet fick och får fortsätta.

Givetvis håller jag med dig. Dock kan det ju vara svårt, att få plats med allt man vill ha sagt med så få antalet tecken, som krönikan trots allt är och får innehålla. Jag vet heller inte hur tillåtande AB skulle vara om Malmberg hade gått all-in i sin text?
Citera
2024-12-18, 21:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Givetvis håller jag med dig. Dock kan det ju vara svårt, att få plats med allt man vill ha sagt med så få antalet tecken, som krönikan trots allt är och får innehålla. Jag vet heller inte hur tillåtande AB skulle vara om Malmberg hade gått all-in i sin text?

Där har du nog huvudproblemet, redaktionerna tillåter fortfarande inte att sanningen skrivs om justitiemordet, det ska tassas i utemarkerna och framförallt så får inte den sinnessjuka feminismen som härjade som värst när det begav sig kritiseras, CdC var ju feministernas pilotfall i kampen mot patriarkatet.
Citera
2024-12-18, 21:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är intressant att iaktta reaktionerna hos yngre personer, som inte var med när det begav sig.
Da Costa-fallet är så utomordentligt bisarrt, att det kan chocka ungdomar (som inte ens var med på 80-talet) trots att 40 år har gått. Det dyker upp massor nya, upprörda röster i tråden.

Många av de nya rösterna i tråden har enbart sett dokumentärserien på TV som känns vinklad och ensidig.

Men för att få en helhetsbild av fallet så bör man definitivt läsa uppsatsen Styckmordsmålet och böckerna Catrine och rättvisan, Döden är en man ( bra bok) och Sanningen är en sällsynt gäst (rekommenderas).

Självklart ska man också läsa så mycket det går av förundersökningen med en rad olika förhör.
Citera
2024-12-18, 21:12
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Borgnäs är en ärkesozze och en total idiot. Hans "insats" i palmemordet handlar följdriktigt om enda sak: nämligen polisspåret som i hans version föga förvånande leder till... surprise... en moderat riksdagsman.

Ja, håller väl med dig delvis. Han har som sagt haft en tydlig agenda i Palmemordet sedan start, och har var i det närmaste oomkullrunkelig i sitt tunnelseende omkring Polisspåret. Han må vara duktigt på detaljer, men han lider som sagt stor brist på att veta hur han ska hantera sina kunskaper - och han är ju inte känd för att kunna lägga pussel, oavsett om det rör Palmemordet, Da Costa eller Estonia. Han har en grandios självbild, är förvisso en orädd journalist, men det mesta som kommit ur honom genom åren är rätt huvudlöst.

Lite märkligt att just Borgnäs inte medverkar i dokumentären, med tanke på hans bok i ämnet, och sin ståndpunkt? Men, han vågade väl inte, eller så är Josefsson och han gamla kamrater, därför städades Borgnäs bort. En gissning, så klart.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-12-18 kl. 21:22.
Citera
2024-12-18, 21:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Där har du nog huvudproblemet, redaktionerna tillåter fortfarande inte att sanningen skrivs om justitiemordet, det ska tassas i utemarkerna och framförallt så får inte den sinnessjuka feminismen som härjade som värst när det begav sig kritiseras, CdC var ju feministernas pilotfall i kampen mot patriarkatet.

Media driver ju i viss mån häxjakter fortfarande i sin desperata jakt på klick, kanske inte så grovt som då och i Da Costa-fallet. Lite har de kanske lärt sig. Men det är många som fått och får sina liv förstörda i märkliga och häpnadsväckande uthängningar. DN är väl den blaska som skrivit bäst om sin egen roll hittills anser jag, Wolodarski tycker jag författade en bra och självrannsakande text om ärendet, även om den så klart hade kunnat bli vassare, utryckt någon form av ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in