2024-12-18, 19:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Det finns inte ett skit som tyder på att "Ragge" söp under dagarna då telefonsamtalet skulle ha ringts.

Vi ska samtidigt komma ihåg att det finns inga andra personer som uppgett att de fått något samtal från BO efter pingsthelgen, den enda som säger sig ha fått det är Ragge.

Detta borde rimligtvis peka på att han kom ihåg fel eller trodde att det var BO som ringde?
Citera
2024-12-18, 19:19
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Men han skriver att "plåtbåten" stod 400-500 meter från rivningshuset där han skulle ha sett CdC och de två männen. På så långt avstånd kan man omöjligtvis identifiera någon. Än mindre höra någon skrika inifrån en båt som bara hade en topplucka. Antingen har han helt fel angående det uppskattade avståndet till båten, eller så kan iakttagelsen i brevet helt avfärdas.

Min känsla är dock att brevet på något vis ändå känns autentiskt och skildrar händelser som faktiskt ägt rum. Men han kanske har skapat minnet/händelseförloppet med hjälp av fragmentariska minnen helt oberoende av varandra. Av polisens anteckning verkar det ju som att de ändå tyckte det var värt att kolla upp, men det skulle vara intressant att se vad de kom fram till.
Ja du har helt klart rätt om avståndet, bra spaning. Personligen tror jag att det är ett toktips, men att det bygger på egenupplevda händelser på något sätt är nog inte otroligt.
Citera
2024-12-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Danska polisen kan guida dig vidare till externa arkiv, om de inte har vad du söker.
Med tanke på straffets längd, bör C ha hanterat en så stor mängd narkotika att den inte var avsedd för eget bruk. Det är också tänkbart att hon staplade flera åtal på varandra, att hon dömdes för allt möjligt. Den där domen är intressant läsning, det är jag säker på.

Och eftersom C var kriminell i Danmark, öppnas naturligtvis dörren för spekulationer - igen!
Om C lyckades skuldsätta och reta upp folk ända bort i Danmark, var hon ute på djupt vatten...

Jäklar vad tråden är intressant att läsa nu .... det är en väldigt speciell tråd, eftersom det faktiskt pågår ett produktivt arbete. Vi kommer ju någonstans, vi samarbetar, och bitvis är vi på en semiprofessionell nivå, som är ovanligt på Flashback ....

Man kan väl säga att den här tråden är ett symtom på en folkrörelse, och engagemanget är imponerande, liksom generositeten hos debattörerna.

Det är mycket beundransvärt och fint att folk i tråden delar info och för diskussionen/fallet framåt 😊
Lösningen finns uppenbarligen där ”ute” någonstans.

Ja det ena fallet för det andra med sig kan man säga.

Att människor är upprörda över hur det faktiskt gått till bakom kulisserna
råder det inga tveksamheter över. Folk verkar heller inte förvånade att Palmemordet inte heller löstes med dessa fallen i åtanke.

När det gäller vittne och folk som kan veta mer är klart CdCs vänner intressanta att hitta. Men tror även hennes mamma och syster kanske har lite mer att tillägga. Förhören rakt igenom är torftiga som fnöske, sällan några följdfrågor och väldigt liten eller ingen uppföljning på leads.
Slasken är intressant, undrar hur stor den är?
Citera
2024-12-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, varför tänkte ingen på det? Eller kan det finnas sådana som inte redovisats? I det här fallet blir man ju inte förvånad av något.
Nu fanns väl fortfarande på den tiden möjlighet att ringa från telefonkiosker men även från dem borde det väl vara möjligt att spåra samtal.

Ja det borde ha varit möjligt.
Sen fanns det telefoner som polisen visste att BO använde, tex hos Anckers och på olika hotellhem.
Varför pratar ingen om telefonlistor?
Tänk om det finns sparade utdrag?
Citera
2024-12-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Tack, jag hittade efter lite hjälp partierna där namnet diskuterades. Jag tror dock, efter att ha studerat genomblödningarna i brevtexten, att brevskrivaren har ett annat efternamn än det som presenterades i tråden.

Aha! Jag ser fram emot resultatet...
Citera
2024-12-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag har inte studerat ”gypsy” så noga men i tråden nämndes Osk@r Vilh*lmsson K@j som skulle vara farfar till Gypsy. Så jag antar att det är biologisk släkt? Googla det namnet så finner du släktforskarforumet anbytarforum som har en tråd om anor till en romsk dansbandssångare med italienskklingande förnamn.

Jo precis och släkten Wilhelmson Kaj är väl även med finskt påbrå?
Sen är det även mixat klart.

Styvfadern är fortfarande okänd vad jag vet och det är här jag tror kopplingen finns med en av GM.

Ser du även vad som fanns på biomorfaderns sida?
Citera
2024-12-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eutanasi
Drog Jovan Rajs in Teet i det här på grund av att Teet var lovande och kunde bli en konkurrent? JRs utspel om det rättsliga rådet i sista avsnittet av nya dokumentären visar ju på en självbild som är minst sagt storslagen.

Jag brukar inte vara sen med att påtala Rajs brister och fel, även måla ut hans grandiosa hybris, men detta hade inte ens jag hört talas om!

Men Jisses det här var verkligen spot on! Det hela var en tävling för honom som han inte skulle förlora till något pris!

Vilken jäkla kuf.
Citera
2024-12-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är mycket beundransvärt och fint att folk i tråden delar info och för diskussionen/fallet framåt 😊

råder det inga tveksamheter över. Folk verkar heller inte förvånade att Palmemordet inte heller löstes med dessa fallen i åtanke.

När det gäller vittne och folk som kan veta mer är klart CdCs vänner intressanta att hitta. Men tror även hennes mamma och syster kanske har lite mer att tillägga. Förhören rakt igenom är torftiga som fnöske, sällan några följdfrågor och väldigt liten eller ingen uppföljning på leads.

Jag har aldrig läst några förhör med Madeleine och systern och skulle såklart gärna göra det.
Jag har bara sett ett torftigt sammandrag (en sorts minibiografi) som sammanställts med hjälp av Madeleines information, och jag undrar verkligen hur mycket Madeleine visste om Catrines liv.

Den bild som Madeleine förmedlade till polisen och som sedan vandrade vidare till allmänheten, är gravt förskönad. Jag förstår att Madeleine ville ha det så, men det var likväl polisens jobb att motverka beskrivningar av Catrines liv som var så förskönade att det var fånigt.

Och faktum kvarstår: den enda gång som Catrines två fängelsestraff överhuvudtaget nämns offentligt, är antagligen i denna tråd, vilket är helt absurt. Man undrar vilka andra intressanta faktabitar som är begravda, för att de inte passar ihop med den bild av Catrine som folk vill se.

När det gäller Palmemordet, är situationen tragikomisk, för Stockholmspolisen har påstått att da Costa-fallet föll i glömska pga Palmemordet (vilket iofs är sant) men Palme-utredningen var ju också misslyckad! Och da Costa-utredningen var ju redan trasig när Palme sköts. Så man sköt den misslyckade Da Costa-utredningen åt sidan för att misslyckas med Palme-utredningen, och jaga fel gärningsman - igen!
Citera
2024-12-18, 19:55
Medlem
Har alltid tyckt dumpningsplatserna är lite märkliga. Borde inte GM försökt gömma dom ordentligt åtminstone? Var ju bara en tidsfråga innan det skulle ha hittats. Kan det vara någon som bodde i det omedelbara närområdet som inte hade någon bra möjlighet att frakta styckdelarna längre?
Citera
2024-12-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Tack för att du rättade till min förvirring.
Jag fick det hela om bakfoten då det har nämnts att ”Gypsy” gick att spåra mot finska romsläkten.

Känner du till om det finns flera förhör (t.ex från den berömda slasken) som saknas i dropboxen som Kattmorfar så generöst delade?

Om C ringde Ragge så sent som den 13 juni ’84 så undrar man naturligtvis. Var ifrån ringde hon?

I det sista avsnittet som jag såg tidigt i morse snackar BÅ om att det finns x antal förhör (100-tals!). Dessa har säkert inte på långa vägar kommit allmänheten till känna och säkert hör inte allt till CdC fallet heller.

I slasken finns förmodligen alla intressanta förhör som rör Da Costa fallet. Jag har ingen koll på storleken eller hur många det är totalt. Däremot vet jag att både Sabas, Vinhof, Gladh, MS, Ragge, BM
mfl saknas i materialet Kattmorfar var snäll att posta.

Precis, 2 telefonsamtal tom med Ragge och ett fysiskt möte med JE den 14:e mitt på Brogatan.

Hur många fler vittnesförhör polisen sitter på med kontaktuppgifter till CDC med datum efter pingsten vet nog ingen riktigt.

Gypsy framstår som en kille med finnromsk biokoppling med det kända W-son Kaj släktet. Sen är styvpappan fortfarande okänd men väldigt intressant då han framstår med en koppling till GM.

Hoppas lite mer fakta kring det hela sprider lite mer klarhet.
Citera
2024-12-18, 19:58
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Lever fortfarande Feminist H*nna Ol**on, om hon så gör, var i landet bor hon?

Sett alla avsnitt av dokumentären och jag mår faktiskt illa på riktigt, jag har största möjliga medlidande för dessa två drabbade män, allt är fullständigt sinnesjukt!

Kliver inte Regeringen in och ger upprättelse för dessa män både i uttalanden och i skrift samt sedan även en rejäl summa i skadestånd kan vi lika gärna lägga ner hela Sverige!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-12-18 kl. 20:04.
Citera
2024-12-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Jag vågar inte tänka på hur stor slasken är. Det är säkert tusentals sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in