2024-12-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tackar för infon!👍
Mycket nu..

Det är ett sjujäkla drag i tråden!
Jag skrev en bunt inlägg igår, som har drunknat bland tusen andra inlägg lol

När det gäller C:s aktiviteter i Danmark, öppnas en potentiell guldgruva. Och om jag hade tid, skulle jag också kolla om Robert, Stig, CB och liknande personer också dömdes i Danmark. Det kunde bli oerhört intressant.
Man kan nog utgå ifrån att 90% av knarkarna som vi diskuterar, har äventyrat utanför Sverige.
Och personer som CB och Stig var smarta nog att kunna hantera resor, logistik, smuggling och utlandskontakter. Det är jag övertygad om.
En annan narkoman som bör ha äventyrat utanför Sverige, är Marianne S. Hon var tillräckligt smart och kall för det.
Och självklart reste C inte ensam till Danmark.
Den stora frågan är: vem jobbade hon med?
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-18 kl. 13:21.
Citera
2024-12-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det fetade: Men det ska gudarna veta att det inte blir lätt efter denna i sak helt morbida soppa!

Jo tillsynes är det till och med värre än en dålig bouillabaisse!

Men man ska inte inte heller blanda ihop eller förväxla CdC fallet med TA/TH fallet.

CdC fallet är ett separat fall som lever ett helt eget liv.

Utredningen som aldrig sköttes av polisen har haft sin gilla gång på diverse social plattformar och i denna fb tråd sen det blev nerlagt.

I CdC fallet finns tillexempel inte följande personer med: fotohandlarparet, Allgens fru och barn, damen med hunden, Tunnelbanevittnet och barnpsykologerna.

Klarar man av att skala ner Da costa fallet till vad det verkligen landar i ser man också ljuset och vägen framåt 🙏
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-18 kl. 13:37.
Citera
2024-12-18, 13:46
Medlem
Citat:
Gypsy brevet är intressant på många vis. Inte minst för att det är målande i både detaljer, bilder och känslor. Språket är också intressant och hur killen väljer att benämna personer.

Det står inget om att någon av männen talade eller bröt på finska, såvida det inte är blurrat. Man förstår att den ene mannen som skrämmer skiten ur Gypsy känner till både honom och hans familj och att de rörde sig lite på samma ställen.

Gypsys namn har framkommit tidigare i tråden och spårats tillbaka till Finland och finnromer, khale eller hur man nu väljer att benämna.

BM har jag ingen bild av hur han såg ut? Sen TÅ hör väl till en av de personerna runt CdC som bäst blev förhörd. Tror det framgick att han var hemma i Gisslaved och jobba i väntan på att CdC skulle komma vilket hon klart inte gjorde. Sen finns också vittne ända fram till fredagkväll 14/6 som placerar CdC mitt i STH. Var TÅ i STH då?

Men utredningen är också undermålig så möjligheterna är många.!

Var de verkligen finska romer? I släktträdet finns Demitri, Taikumer och Bomba. De är väl kalderash med rötter i Ungern?
Citera
2024-12-18, 13:53
Medlem
habets avatar
Citat:
Jo tillsynes är det till och med värre än en dålig bouillabaisse!

Men man ska inte inte heller blanda ihop eller förväxla CdC fallet med TA/TH fallet.

CdC fallet är ett separat fall som lever ett helt eget liv.

Utredningen som aldrig sköttes av polisen har haft sin gilla gång på diverse social plattformar och i denna fb tråd sen det blev nerlagt.

I CdC fallet finns tillexempel inte följande personer med: fotohandlarparet, Allgens fru och barn, damen med hunden, Tunnelbanevittnet och barnpsykologerna.

Klarar man av att skala ner Da costa fallet till vad det verkligen landar i ser man också ljuset och vägen framåt 🙏

Ja absolut, du har helt rätt. I samband med det vill jag också passa på och tacka er alla som verkligen lägger ner ett kanonjobb på att söka vidare. Själv har jag varken förmågan eller orken att jobba på i ert tempo längre men ni ska verkligen veta att det jobb ni gör uppskattas.
Citera
2024-12-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ett sjujäkla drag i tråden!
Jag skrev en bunt inlägg igår, som har drunknat bland tusen andra inlägg lol

När det gäller C:s aktiviteter i Danmark, öppnas en potentiell guldgruva. Och om jag hade tid, skulle jag också kolla om Robert, Stig, CB och liknande personer också dömdes i Danmark. Det kunde bli oerhört intressant.
Man kan nog utgå ifrån att 90% av knarkarna som vi diskuterar, har äventyrat utanför Sverige.
Och personer som CB och Stig var smarta nog att kunna hantera resor, logistik, smuggling och utlandskontakter. Det är jag övertygad om.
En annan narkoman som bör ha äventyrat utanför Sverige, är Marianne S. Hon var tillräckligt smart och kall för det.
Och självklart reste C inte ensam till Danmark.
Den stora frågan är: vem jobbade hon med?

Ja herregud vad det debatteras, bara kul! Själv jobbar man eller ja tillräckligt iaf och resten är spackel i förhoppning att följa ned här så gott det går. (Ber om ursäkt om jag missat svara någon mitt i all disträ och julrush!)

Ja det är helt klart att Christiania/DK och aktiviteter där är en spännande och outforskad del i detta fallet!

Det var som sagt nordens narkotikametropol, kronan var urstark, låg geografiskt ganska nära, var relativt lätt att smuggla i bil etc

Kan med lite förtur vara med person som hade tillgång till bil och användbart körkort.

Fick du grepp om var man vänder sig i DK om man vill efterfråga ev dokument?
Citera
2024-12-18, 14:03
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag får läsa domar om jag vill se eventuell bevisning.

Att ingen kunde svara dig om vilken bevisning som fanns beror ju på ett väldigt enkelt skäl: någon sådan existerade inte.

Citat:
Just nu ser jag inte varför domstolen skulle kompensera dem, vilket de verkligen förtjänar.

Det djävulska som tingsrätten gjorde var ju att skriva in ett obelagt påstående i den friande domen där de beskylls för allvarlig brottslighet. Eftersom domen var friande så kunde läkarna aldrig överklaga den och blev i princip rättslösa. Denna skrivelse förstörde både deras karriärer och sociala liv, vilket de borde få kompensation för - givetvis.

Citat:
I efterhand var det fel, otroligt fel att åtala dem. Men vem vet det i förväg?

Det är ju just det som en professionell åklagare skall kunna avgöra. Om "bevisen" endast är ytterst svaga indicier så får man inte åtala folk.
Citera
2024-12-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ja herregud vad det debatteras, bara kul! Själv jobbar man eller ja tillräckligt iaf och resten är spackel i förhoppning att följa ned här så gott det går. (Ber om ursäkt om jag missat svara någon mitt i all disträ och julrush!)

Ja det är helt klart att Christiania/DK och aktiviteter där är en spännande och outforskad del i detta fallet!

Det var som sagt nordens narkotikametropol, kronan var urstark, låg geografiskt ganska nära, var relativt lätt att smuggla i bil etc

Kan med lite förtur vara med person som hade tillgång till bil och användbart körkort.

22/2 1978 dömdes C till 60 dagars fängelse, för att vara exakt.

Och som sagt var, lägg märke till åldern. C:s väg in i kriminaliteten var spikrak och snabb.
Hon var bara 21 år. Vid 17 års ålder satt hon och flummade i ungdomsgäng i S-holm och IV-debuterade och bara 4 år senare åkte hon i fängelse i Köpenhamn.

Danskarna har ung samma system som Sverige. Man mailar bara polisen eller deras motsvarighet till Riksarkivet (det heter ung samma sak på danska) och så sker det en sekretessprövning.

Det danska riksarkivet har ett formulär som man måste fylla i, men det är inte krångligt.

Fördelen med danskarna, är att de antagligen är mindre nojiga än svenska arkivarier, som är så snåla med dokument om da Costa, att man undrar vad fan som pågår. Det kan ta flera månader att få ut dokument som rör skitsaker.

Och jag kan faktiskt tycka att de är tvungna att visa allmänheten alla dokument som da Costa, utan maskningar, för vi har rätt att få veta sanningen.
Citera
2024-12-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Var de verkligen finska romer? I släktträdet finns Demitri, Taikumer och Bomba. De är väl kalderash med rötter i Ungern?

Intressant du nämner det för mannen kallar killen just för ”gypsy”.

Nu har jag inte själv rotat i släktträden här i men är det på biopappan, biomamman eller på styvpappans sida dessa du nämner förekommer?
Citera
2024-12-18, 14:12
Medlem
Det är intressant att iaktta reaktionerna hos yngre personer, som inte var med när det begav sig.
Da Costa-fallet är så utomordentligt bisarrt, att det kan chocka ungdomar (som inte ens var med på 80-talet) trots att 40 år har gått. Det dyker upp massor nya, upprörda röster i tråden.
Citera
2024-12-18, 14:20
Medlem
Citat:

Danska polisen kan guida dig vidare till externa arkiv, om de inte har vad du söker.
Med tanke på straffets längd, bör C ha hanterat en så stor mängd narkotika att den inte var avsedd för eget bruk. Det är också tänkbart att hon staplade flera åtal på varandra, att hon dömdes för allt möjligt. Den där domen är intressant läsning, det är jag säker på.

Och eftersom C var kriminell i Danmark, öppnas naturligtvis dörren för spekulationer - igen!
Om C lyckades skuldsätta och reta upp folk ända bort i Danmark, var hon ute på djupt vatten...

Jäklar vad tråden är intressant att läsa nu .... det är en väldigt speciell tråd, eftersom det faktiskt pågår ett produktivt arbete. Vi kommer ju någonstans, vi samarbetar, och bitvis är vi på en semiprofessionell nivå, som är ovanligt på Flashback ....

Man kan väl säga att den här tråden är ett symtom på en folkrörelse, och engagemanget är imponerande, liksom generositeten hos debattörerna.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-18 kl. 14:28.
Citera
2024-12-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
22/2 1978 dömdes C till 60 dagars fängelse, för att vara exakt.

Och som sagt var, lägg märke till åldern. C:s väg in i kriminaliteten var spikrak och snabb.
Hon var bara 21 år. Vid 17 års ålder satt hon och flummade i ungdomsgäng i S-holm och IV-debuterade och bara 4 år senare åkte hon i fängelse i Köpenhamn.

Danskarna har ung samma system som Sverige. Man mailar bara polisen eller deras motsvarighet till Riksarkivet (det heter ung samma sak på danska) och så sker det en sekretessprövning.

Det danska riksarkivet har ett formulär som man måste fylla i, men det är inte krångligt.

Fördelen med danskarna, är att de antagligen är mindre nojiga än svenska arkivarier, som är så snåla med dokument om da Costa, att man undrar vad fan som pågår. Det kan ta flera månader att få ut dokument som rör skitsaker.

Och jag kan faktiskt tycka att de är tvungna att visa allmänheten alla dokument som da Costa, utan maskningar, för vi har rätt att få veta sanningen.

Ja men det låter i vart fall överkomligt och hopp om att komplettera med det svenska materialet.

Avsaknaden av transparensen i CdC fallet är i stort genomgående. Inte minst kring det rättstekniska och förhörsmässiga. Hur många förhör hölls sa BÅ i sista avsnittet? Hur många har de redovisat?
Hur ser den kompletta slasken ut? Och vilka åtgärder togs efter gypsy brevet?

Det saknas en del i materialet iaf om man jämför med andra FUPar. Men sen fanns det heller ingen vinning om att lösa fallet mtp omständigheterna och resultatet kring fallet TA/TH. Inte omöjligt alls att bevis och rapporter lägligt ”kom bort” eller uteblev. Vissa resultat saknar också rimlig slutledning.

Kan man bringa mer klarhet i personer och kopplingar runt CdC i tid och rum är det helt klart av intresse!
Citera
2024-12-18, 14:45
Medlem
Resning känns osannolikt. Men ersättning ex gratia ska det absolut inte finnas några hinder för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in