2024-12-16, 13:24
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Beträffande den faktiska kostnaden för journalsystemet Millennium

Har pratat lite med min AI om siffrorna, se nedan...

Vad säger din AI om nedanstående siffror?

Och om regiondirektörens siffra på endast 89 miljoner kronor?

Hur mycket har journalsystemet Millennium för VGR kostat?
Journalsystemet Millennium för Västra Götalandsregionen (VGR) har kostat totalt ungefär 5,5 miljarder kronor. Utöver detta har kostnaden för konsulter som anlitats för införandet av systemet uppgått till närmare 800 miljoner kronor.
Låt oss anta att Millennium kommer att bli klart och fungera. Hur stor kommer då den framtida årliga kostnaden att bli?
Baserat på tillgänglig information är det svårt att exakt fastställa den framtida årliga kostnaden för journalsystemet Millennium när det är klart och fungerar, men vi kan göra en uppskattning baserat på kända kostnader och liknande system:
  • Licenskostnader: Den ursprungliga kostnaden för Millennium var 2,1 miljarder kronor till Cerner (nu Oracle Health) för licenser. Om vi antar att licensen är för en 10-årsperiod, vilket är vanligt för stora IT-system i offentlig sektor, kan den årliga licenskostnaden uppskattas till ungefär 210 miljoner kronor per år.
  • Drift och underhåll: Drift och underhållskostnader för stora IT-system som Millennium kan uppgå till 10-20% av den ursprungliga implementeringskostnaden årligen. För VGR, där implementeringskostnaden är 5,5 miljarder kronor, skulle detta innebära en årlig kostnad på mellan 550 miljoner och 1,1 miljarder kronor. Ett mer konservativt estimat skulle ligga närmare 10%, vilket ger ungefär 550 miljoner kronor per år.
  • Uppgraderingar och anpassningar: Även om systemet fungerar, kommer det att behövas kontinuerliga uppgraderingar och anpassningar för att hålla systemet uppdaterat med nya medicinska och teknologiska framsteg. Kostnader för dessa kan variera, men ett rimligt estimat för en region som VGR kan vara ytterligare 100-200 miljoner kronor per år.
  • Utbildning och support: Även efter full implementering kommer det att finnas kostnader för utbildning av ny personal och pågående support. Detta kan lägga till ytterligare 50-100 miljoner kronor årligen.
Sammanfattningsvis, med dessa uppskattningar kan den framtida årliga kostnaden för Millennium i VGR, när det är klart och fungerar, vara i storleksordningen 810 miljoner till 1,36 miljarder kronor per år. Detta är dock en uppskattning baserad på generella antaganden och kan variera beroende på faktorer som avtalsvillkor, systemets skalbarhet, och VGR:s specifika behov och anpassningar.
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2024-12-16 kl. 13:26.
Citera
2024-12-16, 18:08
Medlem
Hittade exempel på vad regioner betalar för Cosmic, även om det inte verkar fungera perfekt och har varit lite stökigt till och från i olika regioner verkar det vara ljusår från millenium/SDV.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forsenade-journalsystemet-kan-kosta-region-vasternorrland-miljonbelopp--ey3mtk
Citera
2024-12-16, 19:49
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Sinnessjukt... Hade man lagt 10-50 miljoner på att bygga ett system ihop med ett bra svenskt bolag (inte det billigaste i upphandlingen) så hade man haft en bra system skräddarsytt till behoven...

Jag är till 99% säker på att jag senaste veckan har läst att Stockholm hoppade av Millennium-samarbetet med VGR och Skåne -- just för att bygga ett skräddarsytt, billigare och bättre ADB-system. Är det någon som vet hur det har gått för Stockholm?
Citera
2024-12-16, 19:59
Medlem
Bertil.Lundins avatar

Siffran 5.5 miljarder kronor är givetvis inte speciellt stor för erfarna regionråd, som har varit med och kraschat några megaprojekt genom åren. För att sätta siffran i ett sammanhang, kan man jämföra med skandalen Nya Karolinska. Kostnaden för själva bygget gick där på hela 14.5 miljarder kronor!

Konsultkostnaden på 800 miljoner kronor för Millennium är inte heller den speciellt stor. Omräknat till manmånader motsvarar den endast 1000 månader. Ingenting i sammanhanget...

Källa: Nedanstående dialog med min AI:

Hur mycket kostade sjukhuset Nya Karolinska?
Sjukhuset Nya Karolinska Solna (NKS) har varit föremål för omfattande diskussioner vad gäller dess kostnader. Den ursprungliga kostnaden för projektet, inklusive byggnation, drift och underhåll fram till 2040, uppskattades till cirka 14,5 miljarder kronor för själva bygget. Men med hänsyn till kostnader för utrustning, IT, möbler och andra tillägg har den totala kostnaden för projektet ökat avsevärt.

Enligt olika källor har den totala kostnaden för NKS, inklusive alla aspekter som byggnation, utrustning och underhåll fram till år 2040, uppskattats till minst 61 miljarder kronor. Detta inkluderar kostnader som har tillkommit efter det ursprungliga byggavtalet, som tilläggsbeställningar och ändringar.
Vad var timtaxan för de olika konsulterna som var inblandande i Nya Karolinska?
Timtaxan för konsulterna involverade i Nya Karolinska Solna (NKS) varierade, men några specifika siffror har rapporterats i media:
  • Konsulter från Boston Consulting Group (BCG) hade en snittkostnad på 700 000 kronor per månad, vilket motsvarar ett timpris på cirka 2 800 kronor för arbetsdagar på 13 timmar, vilket är i strid med arbetstidslagen.
  • För jämförelse nämns att den konsultfirma som anlitas mest i dagsläget, där de mest seniora konsulterna kostar max 320.000 kronor i månaden.
Varför anser somliga att Nya Karolinska är en skandal?
Det kan jag tyvärr inte svara på. Svaret finns i mina neuroner, men Nya Moderaterna har betalt mig för att dölja svaret... /s
Citera
2024-12-16, 21:28
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Jag är till 99% säker på att jag senaste veckan har läst att Stockholm hoppade av Millennium-samarbetet med VGR och Skåne -- just för att bygga ett skräddarsytt, billigare och bättre ADB-system. Är det någon som vet hur det har gått för Stockholm?

Hittar man en leverantör som har erfarenhet av journalsystem kan jag inte tänka mig att det behöver vara så jäkla dyrt, men många blåser nog tyvärr nötterna som beställer.

Jag har själv erfarenhet av att jobba på små IT-företag vars produkter slår jättarnas dyra grejer på fingrarna.

Det spelar ingen roll om IBM eller Oracle lagt miljarder på sina system, passar det inte verksamheten så är det skitsamma.
Citera
2024-12-17, 21:08
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Detta är inget slöseri med skattepengar, säger regionens ekonomidirektör Ann-Charlotte Lilja Järnström.

https://omni.se/millenniums-konsultnota-800-miljoner-kronor/a/xm7amj

"När vi tar in konsulter är det för att vi inte har personal med den kompetensen". Är detta anledningen till att typ alla jobbar som konsulter, man kan fakturera korkade kunder som slösar med skattepengar eftersom det ändå "inte är deras" pengar?

Det finns många anledningar:

Låt oss anta att Millennium-projektet var tänkt att löpa under två år med 500 nya medarbetare.

Flexibilitet: Om VGR fastanställde 500 nya medarbetare för att jobba med Millennium-projektet, vad skulle hända med dessa när projektet var klart? Konsulta åt Region Stockholm? Börja jobba som servicevärdar för 50000 kr/mån?

Kompetens: Det är tveksamt om det ens finns 500 ADB-kunniga i Vänersborg. Och för två år sedan fanns det troligen inte en enda som behärskade Cerner ens hjälpligt. Antagligen fanns det max 12 i hela Sverige. Troligen har det behövts minst 80 medarbetare som verkligen behärskar Cerner. Några få av dessa kommer från USA, men de flesta är från indiska konsultfarmar. Dessutom har det säkert behövts 20 ADB-konsulter med allmänna kunskaper som projektledning, "molnet", databaser, nätverk, programmering etc. De övriga 400 har sysslat med det som verkligen är viktigt i ett skattefinansierat ADB-projekt. Tveksamt om det fanns några testare som sysslade med testning...

Ersättningsnivå: Programmerare och databas-experter har alltid varit föraktade av den tjattrande mellanchefsklassen, som har makten i svenska organisationer. De bästa skulle max få en lön på 60000 kr/mån i landstinget. Som anställda konsulter är maxlönen 80000 kr/mån. Men som egna företagare, kan de ta ut en ersättning (kombination av lön och aktieutdelning) på samma nivå som överläkare.

Det finns många fler...
Citera
2024-12-17, 21:22
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Varför upphandlar myndigheter alltid program de vill ha? Varför anställer de inte programmerare och utvecklar systemen själva så slipper de problemen med upphandling?

Region Stockholm hoppade av Millennium, för att i princip göra detta, men med upphandlade konsulter istället för anställda medarbetare.

När jag frågar min AI om hur det går för Stockholm får jag till svar:
Region Stockholm hoppas på att projektet är klart 2030. Det kommer att kosta många miljarder kronor.
Jag tolkar svaret som att projektet tidigast är klart 2030 och att den faktiska kostnaden kommer att bli större än för Millennium.

Det är inte enkelt att bygga ADB-system för offentlig sektor...
Citera
2024-12-17, 21:44
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Stämningen i Millennium-gänget på LinkedIn är numera mindre bra. Direktörerna har åkt iväg på välförtjänt julledighet och fotfolket är mindre glada...

https://se.linkedin.com/posts/christian-schmitt-96372b134_l%C3%A4karen-slog-larm-vi-gjorde-n%C3%A5got-vi-inte-activity-72718582385 96276227-pGwP

Citat:
Ping Karin Looström Muth Ann-Marie Schaffrath Boel Mörck Boubou Hallberg @håkan Regional utveckling VGR Digitalisering - Västra Götalandsregionen (VGR)

Hör ni?
Till och med 12/11 var LinkedIn full med era inlägg om FVM.

Nu, är det tyst, är det redan julsemester för er?

Sjukvårdspersonal i Sjuhärad jobbar för full också över Jul o Nyår!

Kan vi har lite klarhet till dess?

Vill ni fortsätter med Millenium?
Vad rekommenderar ni Skåne?
Citera
2024-12-18, 05:58
Avslutad
Citat:
Region Stockholm hoppade av Millennium, för att i princip göra detta, men med upphandlade konsulter istället för anställda medarbetare.

När jag frågar min AI om hur det går för Stockholm får jag till svar:
Region Stockholm hoppas på att projektet är klart 2030. Det kommer att kosta många miljarder kronor.
Jag tolkar svaret som att projektet tidigast är klart 2030 och att den faktiska kostnaden kommer att bli större än för Millennium.

Det är inte enkelt att bygga ADB-system för offentlig sektor...

Problemet är att svensk offentlig sektor är fullkomligt nerlusad av in'kvoterade' inkompetenta kvinnor i beslutsfattande positioner.

Hurra för Feminismen™!!!

..glöm inte;
Kvinnor kan minst lika bra som män, om inte bättre!
Kvinnor måste jobba dubbelt så bra än män för att det ska räknas!
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2024-12-18 kl. 06:01.
Citera
2024-12-18, 14:14
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Det är också dumt. Konsulterna är ju inte lojala mot kunden utan mot firman de är anställda i. Konsultfirman vill att det ska bli så dyrt som möjligt för kunden så att de kan fakturera mera.
Citera
2024-12-18, 18:40
Medlem
Bertil.Lundins avatar

Har räknat lite på konsultkostnaderna för de 120 konsulterna, som väntar på att haverirapporten för Millennium skall bli klar...

Det verkar som att timtaxan för konsulter är betydligt lägre i Göteborg än i Stockholm:

https://vgrfokus.se/2024/12/avtal-tecknat-kpmg-ab-granskar-inforandet-av-millennium/

Citat:
Avtalet omfattar 1 600 konsulttimmar till ett värde av 3,7 miljoner kronor.

Timtaxan = 3.7 * 10^6 / 1600 = 2312.5 kr/h

Haverirapporten väntas bli klar om 3 månader. Om vi antar att konsulterna endast jobbar 8 timmar per dag, nu när de inte har något att göra, och att de jobbar 23 dagar per månad, får vi:

Den faktiska konsultkostnaden för tre månader = Timtaxan * 3 * 23 * 8 * 120 = 153180000 kr =

153 miljoner kronor

Helt försumbart i sammanhanget...
Citera
2024-12-19, 19:41
Medlem
Mymys avatar
Millennium skjuts upp i Skåne
https://www.dn.se/sverige/skane-skjuter-upp-millennium/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto