Så här skrev Fredrik Öberg, då biträdande överläkare redan 2019:"Det handlar om FVM-programmet, Framtidens vårdinformationsmiljö, en mångmiljardupphandling av nya it-system för hela Stockholmsregionens sjukvård, som pågått i flera år och som nyligen avbröts, för andra gången. Ett slöseri med skattepengar och en pågående skandal som påminner om NKS, men som tills nu flugit lite under radarn.Jag arbetade i FVM från slutet av 2016 till en bit in på 2018. Jag minns mötet vi hade, i oktober 2016, dagen efter att Västra Götalandsregionen hoppat av samarbetet i det som fram till dess var ett gemensamt FVM-program mellan Göteborg och Stockholm (ursprungligen även med Malmö, då under namnet 3R). Nu fanns det inget samarbete längre, och därmed inget program. Så vad skulle Stockholm göra nu? Det första jag sade på det mötet var att vi nu var tvungna att stanna upp och göra en analys av det nya läge som uppkommit. Inga samordningsvinster med Göteborg längre. Så vilka problem har vi i Stockholm då? Hur kan de åtgärdas, akut och på lite längre sikt? Behöver vi upphandla någonting? Och i så fall vad, och när? Och hur?
Men när jag hade pratat färdigt blev jag nedtryckt i skorna på ett sätt som jag aldrig tidigare varit med om. Personer ur programledningen (vilket program?) förklarade för mig att det här begrep jag inte, läget var akut, vi var tvungna att komma ut i upphandling så fort som möjligt, och nu gällde det att hålla tempot så inte göteborgarna skulle hinna före. Och ja, det där sista är faktiskt sant, och det sades i inte enbart skämtsam ton.
Och sedan började lekstugan, som pågått sedan dess. Utan någon analys (varför, vad, hur, när, av vem), så fattades politiska beslut om ”upphandlingsobjekt” och helt orealistiska tidplaner som ständigt fick justeras framåt. Den interna stressen i programmet var total. Folk grät i korridorerna och på möten. Ett mantra som upprepades var ”allt vi gör ska driva mot upphandlingen”. Vilket var stick i stäv mot det budskap som kommunicerades av ledande politiker, som talade om en nyskapande innovativ förändringsresa med verksamheten i förarsätet. Det senare var en ren lögn. Programledningen innehöll vid den här tiden inte en enda läkare, och nästan ingen som jobbade ute i vården kände ens till att programmet pågick. Men retoriken och verkligheten har inte alltid så mycket med varandra att göra. Många lät sig förledas, beslut fattades... "
https://www.svd.se/a/Jo2Oyj/it-projekt-i-varden-har-blivit-miljardcirkus