2024-12-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Visserligen, men Ribban eller Majstro (Det verkar ju vara populärt att hitta på egna namn på åkarna) ska nog inte vara helt säkra på någon VM-plats. Om Moa får till några bra sprintlopp i TdS så kan det bli en öppen historia.

Som någon skrev så kanske det ändå är bäst att dom faktiskt masar sig till tävlingarna.

vad räkas som bra? sedan finns det en risk att det blir relativt svagt motstånd vi får väl se ner trupperna släppts hur tyskor finskor och svenskorna gör

senaste sprinten var rätt svagt ändå men då var ändå Jonna och Emma med utan dom blir det ännu mer urvattnat och Fähndrich verkar heller inte alls på hugget ännu
Senast redigerad av Johanhaa 2024-12-18 kl. 16:26.
Citera
2024-12-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
It ain’t over before it’s over…

Ingen vet vad Linn Svahn har i rockärmen denna säsong - kan en sådan som Nepryaeva vinna TdS så kan flera andra på papperet omöjliga vinnare ändra på detta.

När det är dags att klättra i Val De Fiemme vet vi ju inte helt säkert vilka som finns med - skador sjukdomar eller sorg i familjen kan ändra på mycket.

Men visst, Johaug Weng & Diggins blir tuffa att tas med - hoppet lever dock för dom andra!

Att konkurrenterna kan bli skadade eller sjuka motiverar inte att Svahn ska nämnas bland favoriterna.
Citera
2024-12-18, 16:43
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
vad räkas som bra? sedan finns det en risk att det blir relativt svagt motstånd vi får väl se ner trupperna släppts hur tyskor finskor och svenskorna gör

senaste sprinten var rätt svagt ändå men då var ändå Jonna och Emma med utan dom blir det ännu mer urvattnat och Fähndrich verkar heller inte alls på hugget ännu

Tyskland har uttalat 2st topp-15 = VM-biljett. Med andra ord är Helen Hoffman klar för VM!
Citera
2024-12-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
It ain’t over before it’s over…

Ingen vet vad Linn Svahn har i rockärmen denna säsong - kan en sådan som Nepryaeva vinna TdS så kan flera andra på papperet omöjliga vinnare ändra på detta.

När det är dags att klättra i Val De Fiemme vet vi ju inte helt säkert vilka som finns med - skador sjukdomar eller sorg i familjen kan ändra på mycket.

Men visst, Johaug Weng & Diggins blir tuffa att tas med - hoppet lever dock för dom andra!

Innan Nepryaeva vann hade hon varit tvåa två gånger i tds så hon var ingen omöjlig vinnare
Citera
2024-12-18, 16:58
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tds - SUI 7+7
Frauen:
Nadine Fähndrich
Lea Fischer
Marina Kälin
Nadja Kälin
Alina Meier
Anja Weber
Giuliana Werro

Männer:
Jonas Baumann
Cyril Fähndrich
Valerio Grond
Beda Klee
Janik Riebli
Jason Rüesch
Antonin Savary

Då Nadine, Marina samt firma Janik och Valerio har friplatser så blir det full kvot minus 1 på vardera kön.
Noterbart Alina Meier gör säsongsdebut efter den vådliga vurpan för några veckor sedan.
Bra av Sveits.! Det der er å ta sitt ansvar for at det skal bli høyest mulig kvalitet på konkurransene.
Man kan ikke overlate ansvaret for at vi får høy sportslig kvalitet i evenementene til andre. Den første beskjeden om ansvarsfraskrivelse, kom i september allerede. Mange av de beste svenske skulle utebli fra VC på sin egen nasjonalarena i Falun.
Man overlot altså til andre nasjoner å stille opp og redde restene av det, så at det iaf blir et B-renn.

Siden har det gått slag i slag, og jeg frykter at laget som blir presentert i morgen, blir så ille at jeg ikke kommer til å orke å kommentere det en gang. Og da er vi over på va som tåles av egne utøvere og forbund vs va man tåler av andre nasjoner, (blant noen på forumet her) va gjelder eget ansvar for evenementenes kvalitet.

Noen er så besatt av å forsvare sverigebilden, at man sluker egne kameler like lett som det skulle vært kokte ärtor, medan en kokt ärt (som t.ex tre isf 4 lag i jippoet i Davos), sitter fast i halsen som en tørr kamel. Det blir ikke troverdig, og fremstår bare som prinsippløst og dumt. Og ennu verre....Det kan også lede til redusering av ens troverdighet i andre saker også.
Citera
2024-12-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ebba var väl tidigt ute med att Tds inte ingick i hennes plan?

Vad gäller Frida skulle jag bli överraskad om hon åker Tds med tanke på hennes skada.

Hur Jonna och Johanna tänker om Tds återstår väl att se.
Men åtminstone Ebba verkar ju åka om jag fattar rätt, enligt intervju i Expressen.
Citera
2024-12-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Men åtminstone Ebba verkar ju åka om jag fattar rätt, enligt intervju i Expressen.
Så är det nog, ja.
Det var jag som kom ihåg fel!

Sorry!
Citera
2024-12-18, 18:34
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Bra av Sveits.! Det der er å ta sitt ansvar for at det skal bli høyest mulig kvalitet på konkurransene.
Man kan ikke overlate ansvaret for at vi får høy sportslig kvalitet i evenementene til andre. Den første beskjeden om ansvarsfraskrivelse, kom i september allerede. Mange av de beste svenske skulle utebli fra VC på sin egen nasjonalarena i Falun.
Man overlot altså til andre nasjoner å stille opp og redde restene av det, så at det iaf blir et B-renn.

Siden har det gått slag i slag, og jeg frykter at laget som blir presentert i morgen, blir så ille at jeg ikke kommer til å orke å kommentere det en gang. Og da er vi over på va som tåles av egne utøvere og forbund vs va man tåler av andre nasjoner, (blant noen på forumet her) va gjelder eget ansvar for evenementenes kvalitet.

Noen er så besatt av å forsvare sverigebilden, at man sluker egne kameler like lett som det skulle vært kokte ärtor, medan en kokt ärt (som t.ex tre isf 4 lag i jippoet i Davos), sitter fast i halsen som en tørr kamel. Det blir ikke troverdig, og fremstår bare som prinsippløst og dumt. Og ennu verre....Det kan også lede til redusering av ens troverdighet i andre saker også.

Vad syrlig är du.

Huvudproblemet är att det är för många vc-tävlingar. Visst, det borde ha en högre status att delta i tds (som det är i mellaneuropa, där man hör många som har två uttalade mål tds + VM). Jag köper dock alla dagar i veckan att åkare väljer ett upplägg som gynnar VM-insatsen då jag personligen tycker jag mästerskap smäller högst, det är riktiga fyrverkerier. Uppenbarligen tycker en del åkare detsamma.
Citera
2024-12-18, 18:38
Medlem
Citat:
Vad syrlig är du.

Huvudproblemet är att det är för många vc-tävlingar. Visst, det borde ha en högre status att delta i tds (som det är i mellaneuropa, där man hör många som har två uttalade mål tds + VM). Jag köper dock alla dagar i veckan att åkare väljer ett upplägg som gynnar VM-insatsen då jag personligen tycker jag mästerskap smäller högst, det är riktiga fyrverkerier. Uppenbarligen tycker en del åkare detsamma.

Men om inte world cup-statusen hålls högt så drabbas mästerskapen i slutändan också av minskat intresse. Men FIS har inte heller gjort sitt för att höja prestigen för WC heller.
Citera
2024-12-18, 18:41
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Men om inte world cup-statusen hålls högt så drabbas mästerskapen i slutändan också av minskat intresse. Men FIS har inte heller gjort sitt för att höja prestigen för WC heller.

Tror du det? Vad är prestige i detta sammanhang? Bra poäng i totalcupen? Enskilda vc-tävlingsgodbitar?

Mycket intressant ämne.
Citera
2024-12-18, 18:53
Medlem
Citat:
Tror du det? Vad är prestige i detta sammanhang? Bra poäng i totalcupen? Enskilda vc-tävlingsgodbitar?

Mycket intressant ämne.

Ja, det tror jag. En sprint utan Stavås är en tråkigare och sämre produkt än med henne. Och en TdS utan de numera, och återigen framgångsrika tyskorna vore naturligtvis dåligt för tittarsiffrorna.
Citera
2024-12-18, 19:04
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Ja, det tror jag. En sprint utan Stavås är en tråkigare och sämre produkt än med henne. Och en TdS utan de numera, och återigen framgångsrika tyskorna vore naturligtvis dåligt för tittarsiffrorna.

Förstår vad du menar. Vad är din "åtgärd" för "problemet"?

Sedan en tankeställare. I vilka andra idrotter är tävlingar i "högsta ligan" tävlingar med alla i världseliten? I friidrotten är det väl alltid någon som inte är med. I cykel prioriteras det olika. Tennis är kanske ett bra exempel fast där kan man titulera GS likt ett VM förvisso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in