Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej. Som sagt. Arbetet 860407:

"När jag kom fram till den upplysta reklampelaren på Sveavägen stannade jag till för att se hur mycket klockan var. Den visade 23.20. Samtidigt hörde jag två skott ett tjugotal meter framför mig. Jag rusade dit. Det tog inte mer än fem sekunder att nå fram. Jag var en av de absolut första, berättar Stig Engström."

Ingen pekar ut honom. Då poserar han i pressen och berättar saker likt ovanstående. Han vill bli utpekad? Men när vittnen efter poseringen berättar att de sett honom stå med revolvern, skjuta Palme och springa därifrån så kontrar han med att han bara speglade GM, han rörde sig bakom honom och alla vittnen misstar sig.

Jag kallar detta efterhandskonstruktion och inget någon rimligen kan ha tänkt sig på förhand.

Och han placerar sig för övrigt exakt lika nära, eller närmare, skotten alla år som han gjorde 1986.

Nej, ni är inte överens. Att han placerar sig på Sveavägen kan vi släppa, det är väl självklart.

Det tillskyndare är överens om är att det givetvis är supermisstänkt att SE lämnar uppgiften 23.20. Men gällande varför det är så går meningarna isär och få verkar ha tänkt närmare på saken än just att det är misstänkt och pekar på SE som GM.

Den idé om "alibi" som finns är att den stämpeltid han lämnar tillåter honom att hinna fram till annonspelaren men inte en decimeter till. Den påhittade stämpeltiden ska enligt detta ge honom alibi, men samtidigt kan han "spegla" GM.

Jag menar att det är nonsens och de de flesta håller tydligen med. Men det är fortsatt misstänkt att han lämnar fel tid. Och då fortsätter jag att efterfråga vad som kvalificerar saken till det. Vad är GM-SE ute efter?

Allt framstår säkert som tydligt och självklart när man sitter i efterhand och pusslar ihop GM-SE-strategier bakom varje ord och rörelse. Jag föreslår att man någon gång istället applicerar lite rimlighet på vad man kan tänka att en impulsmördare på förhand kan ha tänkt sig.

Jag tycker inte heller att GM-SE är så smart. Jag kallar honom snarare ett snille av allra yppersta klass.

Det är visat att han inte tror det, så det blir överflödiga hypotetiska resonemang. Om han uppfattat tiden som 23.19 och ändrar den, så är det lika oförklarligt oavsett om han är GM eller inte. Som GM "använder" han ju inte tidsflytten till något. Eller?

Som vittne tar han åtminstone ledning av den tid han uppfattat (23.20) och korrigerar tillvaron för att ändå hinna fram till mordplatsen i tid för skotten.

Helt otroligt hur du tänker rörigt...

Skitsamma

23:19
Keps och handledsväska
Ljuger i förhör

Resten är eg bara ren smörja och märkliga spekulationer som du dödar tid med...

Du vill inte misstänka honom för att du tycker hans berättelse är ologisk som GM ...Eller hur ?
Citera
2024-12-18, 13:33
Medlem
I sin sista intervju säger Engström att han var “ensam med det här” när han står på brottsplatsen.

Varför känner han sig ensam när det påstås ha funnits andra på brottsplatsen (till exempel Lisbet Palme och andra förbipasserande)? Om han faktiskt var en förbipasserande, varför skulle han över huvud taget känna sig ensam? Det är en ovanlig reaktion, särskilt för en person som hävdar att han inte hade något med händelsen att göra.

Är det gärningsmannen som träder fram i det ordvalet?

Gärningsmannen skulle logiskt sett känna sig ensam eller isolerad eftersom han skulle vara den enda personen som visste vad som hade hänt och varför det hände. Detta skapar en naturlig känsla av avskildhet från de andra vittnena eller inblandade personerna.
Citera
2024-12-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Efter snart 39 år och lögner/överdrifter från SE, fikande och förlorade pengar för CA, walkie-talkies, PKK osv så skulle jag vilja påstå att det mest konkreta som finns är att LP pekat ut CP. Hur man än vänder och vrider på allt så är det svårt att komma längre. Måhända framkommer det att CA förlorade 76000 i stället för 55 000 pga politiska beslut men det är inte i närheten av att LP trots allt in i döden stod fast vid att CP sköt hennes man. Anser jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Han hade också en konkret materialmässig möjlighet att ha rätt vapen eftersom Sigge Cedergren lär ha uppgett att han gav CP rätt vapen strax före mordet.

Det här är en nyttig jämförelse mellan något som är grundat i materialet och något som är en ren fantasi (att SE:s granne skulle ha lånat ut ett vapen av oklar anledning). Man anar att varken TP eller KP gjort lumpen med tanke på hur golvade de blir av blotta möjligheten att någon varit i samma rum som ett vapen någon gång i sitt liv. Det är misstänkt tydligen.

Väl rutet av er båda! Att försöka "säga ifrån" om Engströms gärningsmannaskap lär dock bita lika lite härinne som att försöka säga ifrån om Christer Anderssons i den tråden. Och visst är Christer Pettersson den kandidat som det finns ett konkret utpekande av, men ändå är problemen med honom egentligen inte mycket mindre än med de andra kandidaterna "på listan" av ensamma galningar.

Vad Lisbeths utpekande åstadkommit är väl mest att ge en konkret fingervisning om mördarens signalement, framför allt hur han såg ut i ansiktet: vi vet ganska säkert att mördaren liknar Christer Pettersson.

I och med att Lisbeth även ger en detaljerad signalementsbeskrivning under mars-april 1986 så kan man sammanfatta och stämma av CP:s utseende mot den. Sammanfattningen kallar jag för "Lisbeths 15 punkter" – för det är antalet separata detaljer hon anger i ansiktet – och då stämmer CP på ungefär 12 av 15 punkter, eller till 80% om man så vill.

Därmed vet vi också att det finns ett spelrum där, som vi kan kalla för "felmarginal", mellan Lisbeths tidiga signalementsbeskrivning och hennes faktiska utpekande av CP. Då menar jag, att även inom ramen för hennes utpekande måste man acceptera att det finns ett visst utrymme för fel och att mördarens ansikte ändå i viss mån kan avvika från CP:s utseende.

Ett rimligt krav på en alternativ kandidat till Christer Pettersson är att överensstämmelsen ligger på ungefär samma nivå, alltså 80% mot både "Lisbeths 15 punkter" och mot motsvarande beskrivning av CP:s ansikte. Visst kan man diskutera större avvikelser men för egen del är jag i alla fall inte beredd att gå mycket lägre än dessa 80%.

Även om jag håller med om att Lisbeths utpekande är konkret och ingår i de "materialfakta" som vi har att arbeta med så får man ändå inte dra alltför stora växlar på det. Det räckte ju inte ens tillnärmelsevis till en fällande dom i hovrätten, och då hade man ändå svalt en hel del stödbevisning med hull och hår som senare visat sig stå på kvicksand. Vi talar då om sådana saker som Roger Östlunds vittnesmål om att han såg CP vid Grandbiografen, liksom även flygledaren Eriksson och korvhandlaren Najics utpekanden av CP. Detaljerna i det visar att alltihop troligen är ett falsarium, och utan det finns överhuvudtaget inget – annat än Lisbeths eget utpekade – som placerar CP norr om Kungsgatan. Bevisningen mot CP är i verkligheten betydligt svagare än vad hovrätten sagt, och då räckte det inte ens tillnärmelsevis till fällande dom.

Det som för min del utesluter Christer Pettersson är förloppsanalysen, som visar att någon ensam galning näppeligen skjutit Olof Palme. Det går inte att få ihop något rimligt förlopp med en efterföljande gärningsman, vilket i praktiken krävs för att en ensam galning ska få reda på att Palme är ute och rör på sig – och vart han är på väg. Det finns också andra detaljer som i praktiken utesluter den lilla rännil av möjlighet som kvarstår för ensamma galningar när man uteslutit en efterföljande gärningsman.Kort sagt är det min bestämda uppfattning att Olof Palme inte föll offer för någon ensam galning utan för en konspiration med en attentatsgrupp.

Det är just där skon klämmer med samtliga kandidater "på listan" av ensamma galningar. Vissa av dem verkar vid första påseende bättre än andra, men i slutänden blir resultatet ändå nedslående. Christer Pettersson är ingen man hyr in som "hit man" för ett attentat mot statsminister, och det är nog ingen av de andra heller – och absolut inte Stig Engström. För mig handlar frågorna kring Christer Pettersson istället om hur han kunde komma att "sättas dit" för Palmemordet. Var det en serie tillfälligheter som ledde polisen in på det spåret eller var det tänkt så redan i ett tidigt skede, så att CP redan tidigt var "designated patsy"? Jag vet inte svaret, men frågan är intressant.

När det gäller Stig Engström så handlar frågan absolut inte om han är gärningsman – det är en idé som är så pass befängd att den får Claes Hedbergs teorier att framstå som jämförelsevis rimliga – utan frågan handlar om han bara halkat in i mordet på ett bananskal som ett slumpmässigt vittne ("Vittnes-SE") eller om han varit där av någon annan anledning ("Tjänste-SE"). Av de två menar jag att den senare möjligheten är den intressanta.

Ifall Engström verkligen vore ett slumpvittne så skulle han ju vara ganska ointressant även i den rollen. Eller möjligen "intressant" av samma skäl som Alf Lundin är "intressant" – nämligen att försöka vaska fram psykiatriska orsaker till lögnaktigheten. För mig är det ändå inte särskilt intressant, utan mitt intresse för Engström ligger just i möjligheten att han medverkat i någon slags underrättelseoperation och på så vis hamnat mitt i mordet.
Citera
2024-12-18, 14:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
I rätten uppger han bara att han kollat saken?

Jag vet inte vad han avser med det. Om han har det antecknat någonstans.

Jag menar ju att han här inte medvetet ändrar på något utan att han, liksom flera andra, har förvirrats av stämplad och korrigerad tid.

Du får gärna utveckla hur han försöker skaffa sig alibi i och med detta tilltag. Jag har notoriskt svårt att begripa det, nämligen.

Som sagt ett antal gånger, han placerar sig hela tiden intill mordplatsen vid skotten oavsett vilken tid han anger.

Att skaffa sig alibi skulle ju kräva en utsaga liknande "Jag stämplade ut 23.23 och befann mig inne i Skandiahuset när det small". Och inte "Jag befann mig på två ställen samtidigt när det small, dels vid mordplatsen och dels inne i Skandiahuset".

Fast så är inte Skandiamannens alibi konstruerat: Det handlar inte bara om att placera sig tätt bakom som vittne, utan att ha alibi även om hans signalement pekas ut. Då duger det inte med att stå inne i receptionen när det small.

Alibit måste kunna parera ett utpekande av LP och LJ. Han vet att han blev sedd, men positionen var inte lika svag som han trodde...
Citera
2024-12-18, 14:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
80-talet var väl årtiondet då klockindustrin var tvungna att göra "statements" för att hålla liv i försäljningen av analoga klockor?

Kanske köpte SE klockan med svart urtavla som möjligen också saknade siffror för att ha den på bridgekvällarna för att visa upp hur långt fram i svängen han var bland pastellfärgade benvärmare och "kroppsförbättrande" axelvaddar?

"Att SE hade en klocka på sig utgår jag ifrån med tanke på vad han berättar"

Det vore hur som helst intressant att veta när den djärve dyskalkylisten införskaffade klockan, och hur ofta han brukade bära den.
Citera
2024-12-18, 14:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Den kanske var en gåva. Det hade varit svårare att förklara en digitalklocka. Jag gissar att folk med dyskalkyli åtminstone har lättare med analoga visare än digitala siffror.

Man kan i sammanhanget komma ihåg att SE var en bakåtsträvare på jobbet och vägrade gå över till att jobba på dator när alla andra gjorde det.

Han ska visserligen ha haft en dator hemma, men vi har ju ingen aning om vad han använde den till. Den kanske mest var till för att tillgodogöra sig rörliga bilder på parningsritualer. Vem vet.

Samtidigt skulle han alltid ha top notch ifråga om utrustning, när det kommer till andra saker, enligt uppgift.

Men om man bortser från den svarta urtavlan: Varför är SE mer intresserad av att återskapa sitt eget uppträdande, än att återskapa själva händelsen?
Citera
2024-12-18, 14:14
Medlem
Citat:
Nej. Som sagt. Arbetet 860407:

"När jag kom fram till den upplysta reklampelaren på Sveavägen stannade jag till för att se hur mycket klockan var. Den visade 23.20. Samtidigt hörde jag två skott ett tjugotal meter framför mig. Jag rusade dit. Det tog inte mer än fem sekunder att nå fram. Jag var en av de absolut första, berättar Stig Engström."

Ingen pekar ut honom. Då poserar han i pressen och berättar saker likt ovanstående. Han vill bli utpekad? Men när vittnen efter poseringen berättar att de sett honom stå med revolvern, skjuta Palme och springa därifrån så kontrar han med att han bara speglade GM, han rörde sig bakom honom och alla vittnen misstar sig.

Jag kallar detta efterhandskonstruktion och inget någon rimligen kan ha tänkt sig på förhand.

Och han placerar sig för övrigt exakt lika nära, eller närmare, skotten alla år som han gjorde 1986.

Nej, ni är inte överens. Att han placerar sig på Sveavägen kan vi släppa, det är väl självklart.

Det tillskyndare är överens om är att det givetvis är supermisstänkt att SE lämnar uppgiften 23.20. Men gällande varför det är så går meningarna isär och få verkar ha tänkt närmare på saken än just att det är misstänkt och pekar på SE som GM.

Den idé om "alibi" som finns är att den stämpeltid han lämnar tillåter honom att hinna fram till annonspelaren men inte en decimeter till. Den påhittade stämpeltiden ska enligt detta ge honom alibi, men samtidigt kan han "spegla" GM.

Jag menar att det är nonsens och de de flesta håller tydligen med. Men det är fortsatt misstänkt att han lämnar fel tid. Och då fortsätter jag att efterfråga vad som kvalificerar saken till det. Vad är GM-SE ute efter?

Allt framstår säkert som tydligt och självklart när man sitter i efterhand och pusslar ihop GM-SE-strategier bakom varje ord och rörelse. Jag föreslår att man någon gång istället applicerar lite rimlighet på vad man kan tänka att en impulsmördare på förhand kan ha tänkt sig.

Jag tycker inte heller att GM-SE är så smart. Jag kallar honom snarare ett snille av allra yppersta klass.

Det är visat att han inte tror det, så det blir överflödiga hypotetiska resonemang. Om han uppfattat tiden som 23.19 och ändrar den, så är det lika oförklarligt oavsett om han är GM eller inte. Som GM "använder" han ju inte tidsflytten till något. Eller?

Som vittne tar han åtminstone ledning av den tid han uppfattat (23.20) och korrigerar tillvaron för att ändå hinna fram till mordplatsen i tid för skotten.

En iakttagelse ni ofta gör som skeptiker är att bolla med stora delar av Engströms berättelse...

Men den enda saken vi faktiskt vet att han "bollar" med är just hans utstämplingstid !

Men då jävlar så är det såklart ingen medveten lögn av Engström
Citera
2024-12-18, 14:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
SE hadde knapt något att förlora längre. Alla hans drömmar var krossade.

Och någon bär ju såklart skulden för det här också.. så är det alltid.

DÄR finns det riktiga motivet i fallet Skandiamannen, jag tror på ett Anna Lindh scenario om det var Engström.

Det enda som saknas är egentligen bara en revolver.

Så Stig Engström är en klockren match på Mijailo Mijailović ur psykosocial synpunkt enligt dig?

Fängelsehistorik, rättsspsyk, knivmordförsök på sin egen pappa i bagaget? ”Uttalade psykopatiska drag” enligt högsta domstolen.
Citera
2024-12-18, 14:59
Medlem
Citat:
Så Stig Engström är en klockren match på Mijailo Mijailović ur psykosocial synpunkt enligt dig?

Fängelsehistorik, rättsspsyk, knivmordförsök på sin egen pappa i bagaget? ”Uttalade psykopatiska drag” enligt högsta domstolen.

Vad är det du babblar om? Ingen människa är lik fattar du vel.
Citera
2024-12-18, 15:11
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Vad är det du babblar om? Ingen människa är lik fattar du vel.

Om du ska jämföra med Anna Lindh kan du ju inte blunda för personen bakom dådet. Man kan inte bara rapa upp Anna Lindh och tro att man kan ta det till intäkt för att pressa in vem som helst i en trolig mördarroll.

Jag upprepar: Fängelsehistorik, rättsspsyk, knivmordförsök på sin egen pappa i bagaget. ”Uttalade psykopatiska drag” enligt högsta domstolen.

Han attackerade sin egen pappa med kniv. Du kanske också behöver gå i mönsterskola?
Citera
2024-12-18, 15:16
Medlem
Citat:
Om du ska jämföra med Anna Lindh kan du ju inte blunda för personen bakom dådet. Man kan inte bara gapa om Anna Lindh och tro att man kan ta det till intäkt för att pressa in vem som helst i en trolig mördarroll.

Jag upprepar: Fängelsehistorik, rättsspsyk, knivmordförsök på sin egen pappa i bagaget. ”Uttalade psykopatiska drag” enligt högsta domstolen.

Han attackerade sin egen pappa med kniv. Du kanske också behöver gå i mönsterskola?

Okej, så om man inte har fängelsehistorik, varit på rättsspsyk och försökt knivmörda sin egen pappa kan man inte ta livet av någon?

Otroligt intressant. Helt otroligt faktiskt.

Jag tror inte vi behöver gå något djupare i det här.
Citera
2024-12-18, 15:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Okej, så om man inte har fängelsehistorik, varit på rättsspsyk och försökt knivmörda sin egen pappa kan man inte ta livet av någon?

Otroligt intressant. Helt otroligt faktiskt.

Jag tror inte vi behöver gå något djupare i det här.

Det var du som gjorde jämförelsen. Då får du stå för den. Om du inte kan stå för din egen jämförelse kanske du aldrig borde ha gjort den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in