2024-12-18, 10:04
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Du har tidigare här i tråden insinuerat att läkarna kände CdC och nu säger du dej ha sett dokumentären och fortsätter ändå denna insinuation! Jag har sagt det tidigare, du är på 'Lawn,'-nivå - lägg ner!

Jag var noga med att säga att det var rykten. Som så mycket annat i detta fall. Olämpliga diskussioner och inlägg raderas, så det behöver inte du oroa dig för.
Citera
2024-12-18, 10:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
För att de förlorade sin läkarlegitimation pga kommentaren i domen.

Jag antar att de inte kunde åtalas för styckningen då det brottet var preskriberat? Jag får läsa domen. Det är skillnad på att vara oskyldig i lagens mening och på hur människor tolkar text.

Jag trodde att jag kunde få några raka svar här på eventuell bevisning men det gick inte :-))

När de förlorade sina legitimationer så berodde det inte på domstolen. Det är för jävligt men man måste anklaga rätt distans, eller?
Senast redigerad av Combival 2024-12-18 kl. 10:13.
Citera
2024-12-18, 10:10
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag var noga med att säga att det var rykten. Som så mycket annat i detta fall. Olämpliga diskussioner och inlägg raderas, så det behöver inte du oroa dig för.

Det är just därför du är på 'Lawn'-nivå insinuationer.
Tack och hej.
Citera
2024-12-18, 10:17
Medlem
Citat:
Jag antar att de inte kunde åtalas för styckningen då det brottet var preskriberat? Jag får läsa domen. Det är skillnad på att vara oskyldig i lagens mening och på hur människor tolkar text.

Jag trodde att jag kunde få några raka svar här på eventuell bevisning men det gick inte :-))

När de förlorade sina legitimationer så berodde det inte på domstolen. Det är för jävligt men man måste anklaga rätt distans, eller?

Dom förlorade legitimationer pga kommentaren i domen, eller motiverat av snarare. Pga var nog samhällsdebatten.
Det raka är att det finns inga bevis.
Citera
2024-12-18, 10:24
Medlem
Har nu sett sista(?) delen av dokumentären och det är med en kvart kvar av hela dokumentären som det verkligt intrikata tas upp, nämligen att kammarrätten 1991 fann att det var ställt utom allt rimligt tvivel att de bägge läkarna styckat kroppen. Tycker det finns rum för ytterligare ett par avsnitt av dokumentärserien.
Citera
2024-12-18, 10:24
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Dom förlorade legitimationer pga kommentaren i domen, eller motiverat av snarare. Pga var nog samhällsdebatten.
Det raka är att det finns inga bevis.

Då hänger jag med bättre. tack! Jag försöker bara tänka logiskt. Just nu ser jag inte varför domstolen skulle kompensera dem, vilket de verkligen förtjänar.

I efterhand var det fel, otroligt fel att åtala dem. Men vem vet det i förväg?

Är det några som ska kompenseras dem så är det media och läkarkåren? Som drog in deras leg..
Citera
2024-12-18, 10:28
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loranga
Har nu sett sista(?) delen av dokumentären och det är med en kvart kvar av hela dokumentären som det verkligt intrikata tas upp, nämligen att kammarrätten 1991 fann att det var ställt utom allt rimligt tvivel att de bägge läkarna styckat kroppen. Tycker det finns rum för ytterligare ett par avsnitt av dokumentärserien.

Det skulle vara intressant att få veta hur kammarätten kom fram till det. Men den här dokumentären var enkelriktad, med skygglappar.
Citera
2024-12-18, 10:34
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant att få veta hur kammarätten kom fram till det. Men den här dokumentären var enkelriktad, med skygglappar.

Dom läste domen från tingsrätten och den hade en kommentar där det stod att läkarna hade styckan henne och därför ansåg man att de inte kan vara läkare. Svårare än så var det inte. Dokumentären är enkelriktad eftersom det inte finns så mycket annat. Det finns ingen som kan motivera annat än genom att använda cirkelresonemang och hänvisa till barnets berättelse.
Citera
2024-12-18, 10:37
Medlem
Citat:
Kammarrätten lutar sig på fotohandlarfruns utpekande av TA. Flera år efter Kammarrättens dom framkom det att fotohandlarfrun haft ett hemligt möte med rättens ledamöter före rättegången.
Citera
2024-12-18, 10:45
Medlem
Citat:

En av nämndemännen intervjuades i det sista avsnittet. Han verkade konfunderad över hur den texten om att "de utom rimligt tvivel hade styckat kroppen" hade hamnat i protokollet.

Hur som helst framkom inget nytt överaskande i det senaste avsnittet. Det mest intressanta var väl att Ragge var så bombsäker på att han talat med CdC om stughyra dagarna efter pingst 1984 varför tidpunkten för mordet/styckningen varit felstämplat under hela processen.

Fö kan man genom den här dokumentären bara konstatera vilken hög andel stolpskott som tillåtits vara verksamma inom rättsväsendet det senaste halvseklet. Då inkluderar jag även Bo "snattarn" Åström och Leif GW som liksom alla andra klandrar andra men inte ser sina egna svagheter.

Sedan får man inte glömma medias medverkan till att sprida rykten och påverka såväl vittnen som nämdemän. Förhoppningsvis läcks inte lika mycket till media från polisen som det gjordes på den tiden.
Senast redigerad av kaReri182 2024-12-18 kl. 10:51.
Citera
2024-12-18, 10:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Kammarrätten lutar sig på fotohandlarfruns utpekande av TA. Flera år efter Kammarrättens dom framkom det att fotohandlarfrun haft ett hemligt möte med rättens ledamöter före rättegången.

Kan du utveckla det där med det hemliga mötet lite grann?
Citera
2024-12-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kan du utveckla det där med det hemliga mötet lite grann?
Fotohandlarfrun stämde staten för sveda och värk i samband med processerna. I hennes skrivna tar hon upp det hemliga mötet med kammarrättens ledamöter 1991.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in