2024-12-18, 02:04
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Vad var brottsligt?

Det blir spekulativt och om du söker så finns det en tråd som heter fråga HR eller något liknande som en person som jobbar inom HR har. Pröva skriv till den personen.

Vad var det som var brottsligt?

Prövningen på en LPT då jag inte ville bli inlagd på antagen av läkaren. Att jag skulle vara suicid. Det blev en LPT en månad och fick då det prövat i förvaltningsrätten. Är det brottsligt?
Citera
2024-12-18, 02:21
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tjo FB en sen natt som denna. För ca 10 år sedan åren innan dom införde bakgrunds kontroller kunde jag garanterat landa en arbetsintervju. Men har nu har det mycket svårare för det idag.

Kan dom på HR under en bakgrunds kontroll se om personen är inskriven på psykiatrin?

Bästa hälsningar!

Användaren "andy2132" sett i det som skrivs, med en bakgrundskontroll kan mycket väl innefatta domar, förundersökningsprotokoll som kan avslöja kontakter någon haft med psykiatrin ur både positiva och negativa bemärkelser oftast mindre i de fall de kommer på tal i och med en bakgrundkntroll inför en jobbansökan

Det finns många sätt som gör att nuvarande lagstiftning halkar efter vilket är ett av skälen till att det utreds vad som egentligen som ska omfattas av offentlighetsprincipen och samtidigt värna individens integritet trots nya normer med nya medier som utnyttjar allt vad utgivningsbevis står för.
Citera
2024-12-18, 02:35
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Så länge du inte har skrivit en fullmakt så råder det sekretess. Har dina ärenden på psykiatrin föranletts av domstolsbeslut så kan det vara offentligt.

Exakt!! Sorry, men jag läste och kommenterade dig alldeles, alldeles för fort, du har helt rätt!
Citera
2024-12-18, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Exakt!! Sorry, men jag läste och kommenterade dig alldeles, alldeles för fort, du har helt rätt!
Ingen fara, det misstaget har jag gjort flera gånger i affekt.
Citera
2024-12-18, 02:50
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ingen fara, det misstaget har jag gjort flera gånger i affekt.

Ska kanske såhär i efterhand när jag läst igenom vad jag egentligen skrev bör nämnas att ett obetydligt vittnesför i en förundersökning kan röja extremt mycket mer äv det verkar. Det är extremt lite av det som en gång hamnat på internet som inte anses offentligt i "normalfallet" så det krävs inte mycket för att få ut det mesta om en person utan domstolsbeslut. Man får inte glömma att psykisk ohälsa år 2024 inte betraktas som "hokus-pokus" utan tvärtom en ganska accepterad form av ohälsa och man får ju leta sig åtmistone ett halvt sekel tillbaks för att hitta någon med för åtminstone den tiden någorlunda erkänt namn.
Citera
2024-12-18, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Ska kanske såhär i efterhand när jag läst igenom vad jag egentligen skrev bör nämnas att ett obetydligt vittnesför i en förundersökning kan röja extremt mycket mer äv det verkar. Det är extremt lite av det som en gång hamnat på internet som inte anses offentligt i "normalfallet" så det krävs inte mycket för att få ut det mesta om en person utan domstolsbeslut. Man får inte glömma att psykisk ohälsa år 2024 inte betraktas som "hokus-pokus" utan tvärtom en ganska accepterad form av ohälsa och man får ju leta sig åtmistone ett halvt sekel tillbaks för att hitta någon med för åtminstone den tiden någorlunda erkänt namn.

Frågan är om företag får hämta den typen av information eller om dem ens gör det. Om dem gör det, om företagen får använda sig av sjukvårdshistorik. Det finns företag som levererar informationen till företagen. Undrar då om man hämtar in domar från kammarätter. Det skulle vara någon typ skandal för målen som behandlas där är många gånger det mest känsliga för privatpersoner. Det gäller inte bara sjukvård utan familjeförhållanden. Du har rätt i att det inte skulle vara några problem om man haft kontakt med psyket. Man skulle kunna hävda att det är en person som har erfarenhet och kan se signaler innan det blir värre. Men sen vet man inte hur företag tänker, att man kan se en risk i att anställa någon som man kan befara kan vara föremål för en längre sjukskrivning.
Citera
2024-12-18, 07:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tjo FB en sen natt som denna. För ca 10 år sedan åren innan dom införde bakgrunds kontroller kunde jag garanterat landa en arbetsintervju. Men har nu har det mycket svårare för det idag.

Kan dom på HR under en bakgrunds kontroll se om personen är inskriven på psykiatrin?

Bästa hälsningar!

Man gör säkerligen ingen bakgrundskontroll innan en intervju utan det är först när du är intressant för jobbet.
Tyvärr har mängden sökande ökat och ingen orkar läsa igenom 500 ansökningar från kreti och pleti.
Det gäller att ha tur, stå ut och framförallt kontakta personen som är ansvarig på telefon innan du skickar in din ansökan.

Tänk så här, du har en maillåda dr det tickar in 500 mail under tre veckor, varje mail tar ca fem minuter att öppna och snabbskumma om det ska kastas eller läsas mer noga. Det kan snabbt missas guldkorn i ett sånt system.

Har du istället ringt, presenterat dig för ansvarig och även ställt några bra frågor om tjänsten och även berättat att du har x utbildning och x erfarenhet som gör att du borde passa för rollen och ansvarig säger sig hålla med och vill gärna se ditt CV så kommer ditt mail när du tio minuter senare skickar det läggas i högen för bea kandidater och det kommer betyda att personen läser igenom ditt CV lite mer noggrant.

Lycka till
Citera
2024-12-18, 10:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-12-18, 12:20
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man gör säkerligen ingen bakgrundskontroll innan en intervju utan det är först när du är intressant för jobbet.
Tyvärr har mängden sökande ökat och ingen orkar läsa igenom 500 ansökningar från kreti och pleti.
Det gäller att ha tur, stå ut och framförallt kontakta personen som är ansvarig på telefon innan du skickar in din ansökan.

Tänk så här, du har en maillåda dr det tickar in 500 mail under tre veckor, varje mail tar ca fem minuter att öppna och snabbskumma om det ska kastas eller läsas mer noga. Det kan snabbt missas guldkorn i ett sånt system.

Har du istället ringt, presenterat dig för ansvarig och även ställt några bra frågor om tjänsten och även berättat att du har x utbildning och x erfarenhet som gör att du borde passa för rollen och ansvarig säger sig hålla med och vill gärna se ditt CV så kommer ditt mail när du tio minuter senare skickar det läggas i högen för bea kandidater och det kommer betyda att personen läser igenom ditt CV lite mer noggrant.

Lycka till

Det e liksom inte rekryterarens fel. 500 CV e ganska mycket, utan det e vi alla arbetslösa som vill ha samma jobb. Då är det ganska svårt att sticka ut om 10% av dom sökande ringer också dvs 50st.

Fan asså 🤦🏻‍♂️. En rekryterare borde göra tester inom specifikt område likt dom personlighets testen. Liksom dom de tester inför en YH utbildning det kanske kan hjälpa att sålla ut ett visst antal ansök aningar.
Citera
2024-12-18, 12:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det e liksom inte rekryterarens fel. 500 CV e ganska mycket, utan det e vi alla arbetslösa som vill ha samma jobb. Då är det ganska svårt att sticka ut om 10% av dom sökande ringer också dvs 50st.

Fan asså 🤦🏻‍♂️. En rekryterare borde göra tester inom specifikt område likt dom personlighets testen. Liksom dom de tester inför en YH utbildning det kanske kan hjälpa att sålla ut ett visst antal ansök aningar.

Men om nu 500 personer söker ett specifikt jobb så vill man iallafall vara en av de 50 utvalda och då krävs det att sticka ut.
Innan världen blev digital och alla CV:n skickades in via brev så var det folk som skrev på färgat papper, på toalettrullar och massa olika lösningar för att just sticka ut och fånga intresset hos mottagaren.
De gånger jag sökt jobb har jag alltid ringt innan och pratat med ansvarig, har alltid också ett specialskrivet CV för just det jobbet där man trycker extra på just det som efterfrågas (utgår från samma mall men ändrar beroende på jobb) och viktigt också är att följa upp sitt inskickade CV efter någon vecka så det verkligen kommit rätt och om personen har några ytterligare frågor som jag missat att besvara i mitt personliga brev.

Dessa jävla tester som rekryterare och HR älskar att skicka ut gör bara saker och ting krångliga och tidsödande för den sökande eller så är det just för att sålla bort de som inte orkar utföra deras idiottester.
Citera
2024-12-18, 12:59
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Men om nu 500 personer söker ett specifikt jobb så vill man iallafall vara en av de 50 utvalda och då krävs det att sticka ut.
Innan världen blev digital och alla CV:n skickades in via brev så var det folk som skrev på färgat papper, på toalettrullar och massa olika lösningar för att just sticka ut och fånga intresset hos mottagaren.
De gånger jag sökt jobb har jag alltid ringt innan och pratat med ansvarig, har alltid också ett specialskrivet CV för just det jobbet där man trycker extra på just det som efterfrågas (utgår från samma mall men ändrar beroende på jobb) och viktigt också är att följa upp sitt inskickade CV efter någon vecka så det verkligen kommit rätt och om personen har några ytterligare frågor som jag missat att besvara i mitt personliga brev.

Dessa jävla tester som rekryterare och HR älskar att skicka ut gör bara saker och ting krångliga och tidsödande för den sökande eller så är det just för att sålla bort de som inte orkar utföra deras idiottester.

Tror fan jag skriver för mycket i mitt personliga brev. Man kanske bara ska vara enkel och koncist och inte så jäkla röv slickande i sitt personliga brev?

Men är det inte ett system som läser av CVt?
Citera
2024-12-18, 13:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tror fan jag skriver för mycket i mitt personliga brev. Man kanske bara ska vara enkel och koncist och inte så jäkla röv slickande i sitt personliga brev?

Men är det inte ett system som läser av CVt?

Ingen aning men jag gissar att man fortfarande skummar genom CV och personligt brev manuellt men jag vet inte.

Jag är också en sån människa som säkert skriver för långt personligt brev, håller mig till max en A4 ska tilläggas och då försvinner en del i sidhuvudet men absolut mycke text ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in