2024-12-17, 17:45
Medlem
Kristina Hultegårds debattinlägg är verkligen erbarmligt, både ur intellektuell och etisk synvinkel. Fallet har ju tröskats i decennier FÖR ATT det handlar om ett justitiemord. Tror hon att det sker någon sorts långsam juridisk kemtvätt, som gör att justitiemordet bleknar lite för varje år?
Vad menar människan? Jag fattar knappt vad hon pratar om.

Vad menar hon här?

Jag vet inte vem som mördade och styckade Catrin da Costa. Jag vet däremot att det skorrar i mina öron när man i varje ny vända av medial uppmärksamhet omtalar ärendet som förbisett eller illa granskat.

Ärendet är ju förbisett och illa granskat.

Och vad menar hon här?

Allmänläkaren och obducenten har haft en omfattande och i princip konstant tillgång till rättsvårdande myndigheter under mer än tre decennier. Under nästan varje år sedan sent 1980-tal har ärendet tuggats i någon del av rättskedjan och jag har inget emot att granskningen fortsätter.

Detta är ju bara otrevligt. Att påstå att läkarnas ärenden har "tuggats" är verkligen arrogant och nedlåtande mot alla inblandade. Och samtidigt har hon ingenting emot att granskningen fortsätter.

Jaha? Har hon inte tydligt uttryckt att hon tycker att det får vara nog med "tuggande"?

Jäkla dynga.
Citera
2024-12-17, 17:52
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Kolla i denna dropbox, så hittar du brevet:

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dropbox.com%2Fscl%2F fi%2Fcguntv8bngo5iqqjvgl44%2Fdacosta.zip%3Frlkey%3 Du41ganzqvzocqke0qi7k685ul%26amp%3Bst%3Dk2mi9g0i%2 6amp%3Bdl%3D0

Box 37, s 15.
Tack.
Någon som hittat något förhör av denne Magnus Sallrot på Västerortpolisen där i början på juni 2009?

ser nu att du redan skrivit funderingar kring det Eremona.
Senast redigerad av habet 2024-12-17 kl. 17:56.
Citera
2024-12-17, 17:57
Medlem
Det var tydligen "snöben" med "stora ögon" som var extremt svettig. Rätt ska vara rätt.
I brevet nämns också att "Gyspy" levt ett skitliv med "heroin och stesolid" och det är ju väsentligen samma liv som da Costa levde. "Gypsy" var inte bara en liten flummare. Han var råknarkare (oklart när) och med tanke på hans livsstil i tonåren (han bodde i en rivningskåk och rökte på hela tiden) verkar ju kopplingen till cannabisförsäljaren da Costa ganska självklar.
I brevet nämns också att den ena "snöben" kände "Gypsys" pappa, och om historien är sann, är det inte konstigt att "Gypsy" höll käften i 25 år.
Citera
2024-12-17, 18:16
Medlem
Det är flera som har noterat ett idiom i Gypsy-brevet som verkar danskt. Det kanske är intressant i förhållande till da Costas danska koppling (hon dömdes ju till 60 dagars fängelse i Danmark men det är oklart om hon satt av hela straffet).

Å andra sidan åker ju tunga missbrukare och langare till Danmark hela tiden, så att da Costa åkte till Danmark och torskade för danska polisen, kanske inte är så mycket att fundera över - da Costas danska äventyr betyder kanske inte så mycket i förhållande till "Gyspys" historia.
Citera
2024-12-17, 18:27
Medlem
Citat:
Jag förstår mig inte på Jan Olsson.
Boken om honom kallas Supersnuten och han är en av landets mest respekterade polistekniker, men efter att ha kollat på teveinslaget (Efter 5), undrar man vad som pågår.
JO säger "sex säckar" (det var väl ändå fyra säckar?) och när han tillfrågas om hur han kom i kontakt med da Costa-fallet säger han "det var 83/84"....
Minns inte JO ett av den svenska kriminalhistoriens mest välkända årtal?
Da Costa var inte död 1983.
Ok JO är gammal och gaggiga blir vi nästan alla men han kan väl läsa på i tio minuter innan han pratar i teve.
En eloge ska han iaf ha, för att han som enda offentliga person någonsin föreslår att kvarlevorna fraktades från innerstan till fyndplatserna.
Och naturligtvis har JO en egen mapp med högintressanta analyser, som han inte visar för allmänheten.
Och självklart har han teorier om vem som mördat da Costa.
Men dem vill han inte lufta i teve

Två säckar var dubbla så det stämmer med sex säckar, Förmodligen har GM märkt att det läckt ifrån de första säckarna.

83- blev Jan indragen i utredningen kring Teets hustrus självmord....han utgick förmodlingen från det.
Tycker han ger ett sympatiskt intryck och har den goda smaken att förstå att polisen ägnade sig åt tunnelseende, jag hade inte heller spekulerat om ev, GM , vi vet alla hur det gick när spekulationerna var som värst.

Läste på nätet att GWs Bäckström har en förlaga av en Polis som jobbade i Stockholm, enligt GW var denna Polis sämre än sämst och söp ihjäl sig!

Om det var Bäckström som figurerade i CDC ärendet ville GW inte avslöja men den "Polisen har för övrigt mycket att önska , han var usel som utredare"
Senast redigerad av tradera 2024-12-17 kl. 18:31. Anledning: tillägg
Citera
2024-12-17, 18:30
Medlem
Citat:
Jag förstår mig inte på Jan Olsson.
Boken om honom kallas Supersnuten och han är en av landets mest respekterade polistekniker, men efter att ha kollat på teveinslaget (Efter 5), undrar man vad som pågår.
JO säger "sex säckar" (det var väl ändå fyra säckar?) och när han tillfrågas om hur han kom i kontakt med da Costa-fallet säger han "det var 83/84"....
Minns inte JO ett av den svenska kriminalhistoriens mest välkända årtal?
Da Costa var inte död 1983.
Ok JO är gammal och gaggiga blir vi nästan alla men han kan väl läsa på i tio minuter innan han pratar i teve.
En eloge ska han iaf ha, för att han som enda offentliga person någonsin föreslår att kvarlevorna fraktades från innerstan till fyndplatserna.
Och naturligtvis har JO en egen mapp med högintressanta analyser, som han inte visar för allmänheten.
Och självklart har han teorier om vem som mördat da Costa.
Men dem vill han inte lufta i teve
Tror det va 2säckar i första fyndet, och 2 dubbelsäckar i andra , vilket blir 6st
Citera
2024-12-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Två säckar var dubbla så det stämmer med sex säckar, Förmodligen har GM märkt att det läckt ifrån de första säckarna.

83- blev Jan indragen i utredningen kring Teets hustrus självmord....han utgick förmodlingen från det.
Tycker han ger ett sympatiskt intryck och har den goda smaken att förstå att polisen ägnade sig åt tunnelseende, jag hade inte heller spekulerat om ev, GM , vi vet alla hur det gick när spekulationerna var som värst.

Läste på nätet att GWs Bäckström har en förlaga av en Polis som jobbade i Stockholm, enligt GW var denna Polis sämre än sämst och söp ihjäl sig!
ja det är väl bäckström polisen som drev på i Dacosta målet?
Citera
2024-12-17, 18:36
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Jo men det finns ett sk. "vertikalt narrativ" som handlar om freudiansk psykoanalys som huvudreligion särskilt på Expressens kultursida. Något som gäller än idag, Victor Malm i synnerhet - och som ytterst beror på vilka som är tidningens ägare.

Hela häxjakten mot läkarna kan ytterst förklaras med psykoanalysens ställning som generalteori bland svenska "intellektuella". Den som hade tillgång till "djupa kunskaper" i denna lära kunde nämligen genom att deschiffrera barnets "dada bäbä" få tillgång till barnets "förträngda undermedvetna". Samma sak gällde med Quick. Som vi vet var kvartsjudinnan Margit Norell det ytterst skyldiga orakel som garanterade vederhäftigheten i denna teori. Och så hade vi ju den där emeritusprofessorn Tok-Frans som fick försvara sig i Bonnierspressens andra huvudorgan DN.

Dan Josefsson har för övrigt själv harvat omkring inom psykoanalysen - den svenska kulturelitens elitreligion - och går nog inte så särdeles djupt in i denna förklaringsmodell.

https://fof.se/artikel/2025/1/psykoanalysen-har-stallt-till-det-for-manga-inom-psykiatrin/

Bör kompletteras med en annan (och enklare) förklaringsmodell.

Ansvarsutkrävande i statliga och kommunala verksamheter är inte Sveriges starkaste sportgren.

Inte på samma nivå som hockey och simning.
Senast redigerad av MajaCreamnose 2024-12-17 kl. 18:42.
Citera
2024-12-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
ja det är väl bäckström polisen som drev på i Dacosta målet?

I GW böcker är denna Bäckström en idiot så möjligt att GW hittade sin förebild......

GW hade den goda smaken att låta honom få behålla namnet...ha ha!
Citera
2024-12-17, 18:40
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Nästan absurt var denna mening:

"Allmänläkaren och obducenten har haft en omfattande och i princip konstant tillgång till rättsvårdande myndigheter under mer än tre decennier."

Som att detta skulle vara en sorts förmån som de skall vara tacksamma över ...

Tryckfel.

Allmänläkaren och obducenten har haft en omfattande och i princip konstant tillgång till rättsvidriga myndigheter under mer än tre decennier.
Citera
2024-12-17, 18:45
Medlem
Det finns inget intresse av Staten att betala ut skadestånd till dessa två Läkare. Statens lakejer tar kontakt med de som var berörda i fallet och ber dom om att fortsätta processen mot Läkarna.

Lars Borgnäs hör nog av sig snart i DN annars verkar de flesta vara avlidna.

Syns att Anders Herrlin inte lever , hade varit intressant att följa hans resonemang.
Citera
2024-12-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Kristina Hultegård, doktor i allmän rättslära (Göteborgs Universitet) gör bort sig ordentligt i GP idag.

Rubriken: Catrine da Costa-fallet: inget justitiemord

Jag förstår inte vad det är hon försöker få fram med sitt debattinlägg. Känns mest som om hon vill leka akademisk edge-lord eller något i den stilen.

Jag förstår inte heller hur kulturredaktören Jenny Högström kunde få för sig att detta debattinlägg var värt att publicera.

Så här skriver Hultegård bland annat:

Suck.

Och vilken grund hade Kammarrätten för detta?

Otroligt pinsamt att en Juris doktor väljer att publicera sånt här skräp.

Jag trodde verkligen tiden var förbi för sådana här debattinlägg. Ack, vad jag bedrog mig. Inte klokt. Men jag blir faktiskt samtidigt lite mörkrädd, eftersom detta ska komma från en jurist och doktor i allmän rättslära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in