Citat:
Ursprungligen postat av
pOXE
Vi som har tagit bort oss från upplysning.se har gjort det tidigt ungefär när tråden startades oktober, september, november.
Läser man senaste inlägg så är det flera som inte har tagits bort från upplysning.se på senare tid trotts IMY anmälan.
Försöker hjälpa en kompis att bli borttagen med hjälp av IMY anmälan och inget har hänt på över 2 veckor.
Den 20 november kom ett uttalande från regeringen om att en ny lag är på gång men som kommer träda i kraft 2027.
Jag har en teori om att upplysning.se kanske har slutat ta bort folk efter 20 november? De märkte 20 november att det är endast en utredning om lagändring som regeringen presenterade. Upplysning vill säkert passa på att få in så många besökare de bara kan fram tills dess då de andra sidorna börjar bli värdelösa och tappar användare.
Jag tror också Upplysning försöker vara den tjänst som inte ger vika, eftersom värdet på dessa tjänster ju sjunker i takt med att uppgifter försvinner. Kanske har Lars fått in så många anmälningar att han satt stopp, jag vet inte.
Men jag tror inte det är regeringens utredning som påverkar tjänsternas agerande här och nu, utan snarare de mål som tröskas genom domstolar just nu, och då framförallt på EU-nivå. Regeringens eventuella grundlagsändring träder som sagt inte i kraft förrän om ett par år, så den behöver de inte förhålla sig till nu. Faktum är att utredningen kring denna ändring på sätt och vis bekräftar bilden av att det tjänsterna gör idag är lagligt - för annars hade den inte behövt göras. Regeringen vill ju stoppa tjänsterna, men de vill göra det på sitt sätt, genom en lagändring.
Men, EU-domstolens kommande utslag kan sätta punkt för såväl tjänsternas verksamhet som regeringens arbete på området. Det EU-domstolen kan komma fram till är ju att GDPR trumfar svensk lag (dvs det brevmallen i trådstarten hävdar), och blir det så blir ju också konsekvensen att man slår fast att dessa tjänsters verksamhet har varit olaglig ända sedan GDPR trädde i kraft. Det är nog snarare detta som stressar Ratsit, mrkoll, Upplysning mfl. Det är sannolikt därför de överhuvudtaget tar bort folk på begäran, även om de gör allt för att krångla till det. Om detta visar sig ha varit olagligt hela tiden så tror jag att de tjänster som faktiskt tagit bort alla som begärt det ligger mindre pyrt till, om en massa svenskar börjar begära skadestånd efter utslaget på EU-nivå.