2024-12-17, 16:55
Medlem
Jag har tagit bort mig nu på samtliga sidor. Hitta.se och eniro.se försvann jag ifrån efter en dag, men de andra sidorna verkar sega.
Citera
2024-12-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jo, jag gjorde en anmälan för typ en månad sedan men inte hört något från dem. Kanske lång handläggningstid.

Frågan är dock; vad vinner Lars (utgivaren på upplysning) på att vara so motståndskraftig och ovillig jämfört de andra sidorna som tar bort en med en gång?

Efter IMY tagit emot anmälan så skickas det ut information och förfrågan till Lars på upplysning.se, där han får komma till tals.

Min anmälan togs emot den 6 september, det skickades till Lars den 16 september han svarade den 27 september och jag fick infon från IMY den 2 december.

Så det tar tid, men saker är i rullning. Efter anmälan är det inte så mycket mer du kan göra än att vänta. Du kan även ringa till IMY och fråga om status på ärendet för att se om och vad som sker.

Bisnode och liknande bolag lever på att all våran information kan säljas på olika sätt. Så det är ganska självklart att de stretar emot och gör motstånd mot att informationen kan tas bort. Inte svårare än så egentligen.
Citera
2024-12-18, 02:04
Avstängd
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot.pride
Min anmälan togs emot den 6 september, det skickades till Lars den 16 september han svarade den 27 september och jag fick infon från IMY den 2 december.

Så det tar tid, men saker är i rullning. Efter anmälan är det inte så mycket mer du kan göra än att vänta. Du kan även ringa till IMY och fråga om status på ärendet för att se om och vad som sker.

Vi som har tagit bort oss från upplysning.se har gjort det tidigt ungefär när tråden startades oktober, september, november.

Läser man senaste inlägg så är det flera som inte har tagits bort från upplysning.se på senare tid trotts IMY anmälan.

Försöker hjälpa en kompis att bli borttagen med hjälp av IMY anmälan och inget har hänt på över 2 veckor.

Den 20 november kom ett uttalande från regeringen om att en ny lag är på gång men som kommer träda i kraft 2027.

Jag har en teori om att upplysning.se kanske har slutat ta bort folk efter 20 november? De märkte 20 november att det är endast en utredning om lagändring som regeringen presenterade. Upplysning vill säkert passa på att få in så många besökare de bara kan fram tills dess då de andra sidorna börjar bli värdelösa och tappar användare.
Senast redigerad av pOXE 2024-12-18 kl. 02:24.
Citera
2024-12-18, 09:08
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Vi som har tagit bort oss från upplysning.se har gjort det tidigt ungefär när tråden startades oktober, september, november.

Läser man senaste inlägg så är det flera som inte har tagits bort från upplysning.se på senare tid trotts IMY anmälan.

Försöker hjälpa en kompis att bli borttagen med hjälp av IMY anmälan och inget har hänt på över 2 veckor.

Den 20 november kom ett uttalande från regeringen om att en ny lag är på gång men som kommer träda i kraft 2027.

Jag har en teori om att upplysning.se kanske har slutat ta bort folk efter 20 november? De märkte 20 november att det är endast en utredning om lagändring som regeringen presenterade. Upplysning vill säkert passa på att få in så många besökare de bara kan fram tills dess då de andra sidorna börjar bli värdelösa och tappar användare.

Jag tror också Upplysning försöker vara den tjänst som inte ger vika, eftersom värdet på dessa tjänster ju sjunker i takt med att uppgifter försvinner. Kanske har Lars fått in så många anmälningar att han satt stopp, jag vet inte.

Men jag tror inte det är regeringens utredning som påverkar tjänsternas agerande här och nu, utan snarare de mål som tröskas genom domstolar just nu, och då framförallt på EU-nivå. Regeringens eventuella grundlagsändring träder som sagt inte i kraft förrän om ett par år, så den behöver de inte förhålla sig till nu. Faktum är att utredningen kring denna ändring på sätt och vis bekräftar bilden av att det tjänsterna gör idag är lagligt - för annars hade den inte behövt göras. Regeringen vill ju stoppa tjänsterna, men de vill göra det på sitt sätt, genom en lagändring.

Men, EU-domstolens kommande utslag kan sätta punkt för såväl tjänsternas verksamhet som regeringens arbete på området. Det EU-domstolen kan komma fram till är ju att GDPR trumfar svensk lag (dvs det brevmallen i trådstarten hävdar), och blir det så blir ju också konsekvensen att man slår fast att dessa tjänsters verksamhet har varit olaglig ända sedan GDPR trädde i kraft. Det är nog snarare detta som stressar Ratsit, mrkoll, Upplysning mfl. Det är sannolikt därför de överhuvudtaget tar bort folk på begäran, även om de gör allt för att krångla till det. Om detta visar sig ha varit olagligt hela tiden så tror jag att de tjänster som faktiskt tagit bort alla som begärt det ligger mindre pyrt till, om en massa svenskar börjar begära skadestånd efter utslaget på EU-nivå.
Citera
2024-12-18, 14:27
Medlem
Hur kommer mrkoll undan med att endast ta bort utdelningsadress "tillfälligt". Man dyker ju upp där igen även om man dolt sin adress själv på sajten samt om man mailat dem. Hur ska man göra för att permanent raderas?
Citera
2024-12-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holaconsuela
Hur kommer mrkoll undan med att endast ta bort utdelningsadress "tillfälligt". Man dyker ju upp där igen även om man dolt sin adress själv på sajten samt om man mailat dem. Hur ska man göra för att permanent raderas?

Inte om du begär att bli helt raderad med hänvisning till GDPR, dölja address-funktionen är lika efterbliven som innan begäran om radering enligt GDPR började hörsammas.

https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/
Citera
2024-12-18, 17:25
Medlem
Google verkar numera vara väldigt långsamma när det gäller att ta bort sidor från sökfunktionen. Tidigare fick man en bekräftelse på att ansökan hade tagits emot, och sökträffen försvann från Googles öppna sök inom någon timme. Nu har det gått flera dagar sedan jag ansökte om att få en sida borttagen, men jag har varken fått någon respons eller sett att åtgärd har vidtagits. Är det någon annan som har upplevt något liknande på sistone?
Citera
2024-12-18, 17:34
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminD3K2
Google verkar numera vara väldigt långsamma när det gäller att ta bort sidor från sökfunktionen. Tidigare fick man en bekräftelse på att ansökan hade tagits emot, och sökträffen försvann från Googles öppna sök inom någon timme. Nu har det gått flera dagar sedan jag ansökte om att få en sida borttagen, men jag har varken fått någon respons eller sett att åtgärd har vidtagits. Är det någon annan som har upplevt något liknande på sistone?

Enligt min erfarenhet beror det på vad det är man begär, alltså vilket av formulären man använder. Begär man borttagning av död länk så har det tagit ca 48 tim för mig. Men om man begär borttagning av länk till publicerade personuppgifter så har det tagit ca 14 dagar.

Skillnaden är att de i det förstnämnda fallet bara behöver dubbelkolla att länken faktiskt är död, medan de i det senare fallet behöver göra en juridisk bedömning utifrån sina riktlinjer och GDPR.
Citera
2024-12-18, 18:22
Avstängd
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Jag tror också Upplysning försöker vara den tjänst som inte ger vika, eftersom värdet på dessa tjänster ju sjunker i takt med att uppgifter försvinner. Kanske har Lars fått in så många anmälningar att han satt stopp, jag vet inte.

Men jag tror inte det är regeringens utredning som påverkar tjänsternas agerande här och nu, utan snarare de mål som tröskas genom domstolar just nu, och då framförallt på EU-nivå. Regeringens eventuella grundlagsändring träder som sagt inte i kraft förrän om ett par år, så den behöver de inte förhålla sig till nu. Faktum är att utredningen kring denna ändring på sätt och vis bekräftar bilden av att det tjänsterna gör idag är lagligt - för annars hade den inte behövt göras. Regeringen vill ju stoppa tjänsterna, men de vill göra det på sitt sätt, genom en lagändring.

Men, EU-domstolens kommande utslag kan sätta punkt för såväl tjänsternas verksamhet som regeringens arbete på området. Det EU-domstolen kan komma fram till är ju att GDPR trumfar svensk lag (dvs det brevmallen i trådstarten hävdar), och blir det så blir ju också konsekvensen att man slår fast att dessa tjänsters verksamhet har varit olaglig ända sedan GDPR trädde i kraft. Det är nog snarare detta som stressar Ratsit, mrkoll, Upplysning mfl. Det är sannolikt därför de överhuvudtaget tar bort folk på begäran, även om de gör allt för att krångla till det. Om detta visar sig ha varit olagligt hela tiden så tror jag att de tjänster som faktiskt tagit bort alla som begärt det ligger mindre pyrt till, om en massa svenskar börjar begära skadestånd efter utslaget på EU-nivå.

Var kan man läsa mer om det som EU håller på med?

När kommer EU beslutet?
Citera
2024-12-18, 19:15
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Var kan man läsa mer om det som EU håller på med?

När kommer EU beslutet?

Det är ett flertal fall som ska behandlas på EU-nivå. Jag vet inte om någon vet när detta tas upp, men via följande länk har du flera artiklar efter varandra som handlar om några av de olika fallen (googlar du lär du hitta fler).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...v-eu-domstolen

Skulle personligen inte bli förvånad om något av utslagen plötsligt gör tillvaron rätt svår för dessa tjänster redan under 2025. Som jag förstått det finns det absolut ingenting som pekar på att EU vill hjälpa mrkoll, Lexbase mfl. EU verkar snarast jävligt irriterade på att dessa tjänster ens får existera i Sverige.
Citera
2024-12-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminD3K2

Håller med finkelvolten. Det tar upp till 14 dagar vanligtvis att ta bort personuppgifter från Google.
Citera
2024-12-19, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pugslam
Inte om du begär att bli helt raderad med hänvisning till GDPR, dölja address-funktionen är lika efterbliven som innan begäran om radering enligt GDPR började hörsammas.

https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/

Har mailat dem direkt minst 2 ggr och informationen dyker upp tillbaka igen efter en tid. I senaste automatiska mailsvaret skriver de bl.a vanliga frågor samt svar till dessa:

Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in