Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
Haaaaag: Men om man ska ha i åtanke att ens hjärna inte är färdigutvecklad föränn vid 25 års ålder, borde man ju i sådanafall sedan länge ha haft en mycket högre straffgräns. (Inte min åsikt utan bara en tanke).
Tänker emellanåt på de två 12-årskillarna i England som för flera år sedan mördade en liten pojke.
Kommer inte ihåg exakt vilket straff de fick, men de var inlåsta ett bra tag.
Min poäng var att när man kryper ned från en straffmyndighet på 15 år - till 12-13 år, så är man OERHÖRT långt ifrån en färdigutvecklad hjärna. T.o.m så långt så att 12-13-åringen behöver leva ett lika långt liv till för att få/ha en färdigutvecklad hjärna. Ser man till anledningen att en minderårig (15-17 år) skall straffas på ett annat sätt än en vuxen person så beror ju det på att deras ålder medför bristande konsekvenstänk, empatisk förmåga samt impulskontroll. Att man är oerhört känslig för påverkan/grupptryck. Samt brist på livserfarenhet, perspektiv och "referensramar". Om bristerna hos en 15-17-åring ser ut såhär så kan du själv förstå hur mycket större svårigheterna är hos en 12-13-åring. Betänk då också att konsekvenstänket är det sista som utvecklas.
Jag vill bara klargöra att jag inte på något sätt tycker att hjärnan skall vara
helt färdigutvecklad (eller precis där omkring). Någonstans måste man dra en gräns där man anser att det finns en tillräcklig kapacitet, i form av ålder och mognad, för att anses ha förmågan att kunna överblicka lagen och förstå vad en brottslig gärning kan medföra för konsekvenser. Där tycker jag 15 år (möjligen 14 år) är en ganska rimlig gräns. Skall man dessutom ta detta ett steg till så finns det ju faktiskt ytterligare en "åldersgräns" vid 18 år, vilket är åldern där man får ta full straffrättsligt ansvar. Här kan man ju säga att lagstiftaren anser att en 15-17-årings mentala kapacitet, ålder och mognad presumerar en ungdomspåföljd. Medans en person i åldern 18+ anses ha den mentala kapaciteten, åldern och mognaden för att kunna ta ansvar för sina handlingar.