2024-12-17, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Återigen ingen har sagt "helt obegränsad" men att hata till och med i formen av abstrakta hot sammanfaller med hur vi funkar som emotionella/irrationella varelser i fall då vi inte begår brott, men uttrycker oss emotionellt... Och jag instämmer med de amerikanska prejudikaten som starkt påvisat att det inte är juridiskt gångbart att reglera yttrandefriheten. Hyckleriet är starkt evident då vi i Sverige ALDRIG NÅGONSIN angriper vänstern/muslimer och ställer dem inför rätta inom ramen för ärekränkningslagarna. Även om sådana fall skulle börja dyka upp så ändrar det inte den grundläggande premissen dock. "Hate speech laws" är inget annat än diffusa verktyg för staten att förfölja åsikter man ogillar från människor man ogillar. Sen tror jag att många inte tänker på en annan aspekt som Christopher Hitchens tog upp... Varför ska staten inte bara reglera vad jag får säga/uttrycka utan ÄVEN bestämma vad jag bör eller inte bör höra/läsa?! Trubbiga instrumentet hms ska putsveck!!
Åk till nordkorea så får du smaka på diktatur. Eller Assads tortyrkammare.

Sen kan jag lova dig att du inte kommer klaga på sverige
Citera
2024-12-17, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Åk till nordkorea så får du smaka på diktatur. Eller Assads tortyrkammare.

Sen kan jag lova dig att du inte kommer klaga på sverige
Det har du nog rätt i men det innebär inte att Sverige är perfekt. Ärligt talat så vet jag personligen om fall där man har fått sitt liv fördärvat för att man har uttryckt sig på ett visst sätt. Och, ÅTERIGEN (!), HYCKLERIET är STARKT EVIDENT. Vissa (hatiska) åsikter har man INGA problem med ALLS.

“The big problem for proponents of hate-speech laws and codes is that they can never explain where to draw a stable and consistent line between hate speech and vigorous criticism, or who exactly can be trusted to draw it. The reason is that there is no such line.“
Citera
2024-12-17, 11:17
Avslutad
Citat:
Det har du nog rätt i men det innebär inte att Sverige är perfekt. Ärligt talat så vet jag personligen om fall där man har fått sitt liv fördärvat för att man har uttryckt sig på ett visst sätt. Och, ÅTERIGEN (!), HYCKLERIET är STARKT EVIDENT. Vissa (hatiska) åsikter har man INGA problem med ALLS.

“The big problem for proponents of hate-speech laws and codes is that they can never explain where to draw a stable and consistent line between hate speech and vigorous criticism, or who exactly can be trusted to draw it. The reason is that there is no such line.“
Inget är perfekt

För 10 år sedan var du kung om du var PK

Nu blir du utskrattad om du vurmar för mer invandring
Citera
2024-12-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Platt fall för Jönsson. Han hade kunnat undvika det där fula klippet av Bjerström. Har han dåliga researchers?
Jag tror inte att han har några researchers. Det är väl lite det som är problemet.

HJ har mycket åsikter och är väldigt bra på kommunikation. Han har en magkänsla om hur saker förhåller sig (t.ex att SVT och DN bedriver vinklad rapportering). Sedan lägger han tid och pengar på att producera pedagogiska och snygga videor om det. Men eftersom han inte bryr sig om att samla fakta, så blir videorna bara en elegant illustration av hans magkänsla.

Jag hoppas att HJ tar lärdom av den här historien, och satsar lite mer av sina medel på research istället för att bara göra snygga klipp. Då har han potential att bli en viktig och originell röst i debatten. Just nu är han tyvärr bara ett grevelajv med för stor budget.
Citera
2024-12-17, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Inget är perfekt

För 10 år sedan var du kung om du var PK

Nu blir du utskrattad om du vurmar för mer invandring
Nu gör du en halmgubbe igen! Kunde ha använt orden "rimligt optimalt" istället men det är inte premissen som du ska argumentera emot ens. I Sverige har vi inte yttrandefrihet som är en av de viktigaste hörnpelarna i en demokrati för att befrämja ett öppet debattklimat. Istället har vi lagar som innebär att staten kan agera godtyckligt och bestraffa människor på helt orimliga grunder. Alla ska vara lika inför lagen men lagarna måste också vara tydliga. Yttrandefrihet innebär visst att man får hata. Hat är en känsla. Precis som att du kan hata på ett sätt som inte nödvändigtvis är rätt, så kan du älska negativa idéer (t ex islam och dess terrorgrupper som utgör ett demografiskt hot mot hela väst). I och med att du får det att låta som att yttrandefrihet är negativ... Har du tänkt på att det kanske inte är så bra att staten har den godtyckliga makten för du får samhällen som kan vända sig helt och hållet mot vissa personer (att jämföra med endast en social backlash som är relativt trivial i sammanhanget)? Yttrandefriheten är ju egentligen nödvändig för de (inte sällan starka minoriteter) med utmanande åsikter.
Citera
2024-12-17, 12:36
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
De där "30 minuter" programmen handlar i stort just om att såga de i fotknölarna som man tycker inte riktigt är i SVT linje.

Möjligtvis första säsongen, sedan visste gästerna vad som väntade… tills Henrik Jönsson blåögt och välkammat klev in i studion
Citera
2024-12-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det var tyvärr ett rejält magplask av Henrik J som hade klippt på ett missvisande sätt. Det var ju uppenbart.

DN-artikeln var tydligen inte heller så hemskt vriden som Henrik ville ha det till. J

ag tycker synd om honom för detta debacle för han är ju ofta väldigt bra. Fast å andra sidan har jag inga aktier i Henrik Jönsson.

Tack för en mycket bra analys av 30 minuter
Henrik J är generellt en bra debattör ,
men denna gång hade redaktionen granskat honom bra
och hittat för många övertramp
Men kom igen HJ
Citera
2024-12-17, 15:23
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
Tack för en mycket bra analys av 30 minuter
Henrik J är generellt en bra debattör ,
men denna gång hade redaktionen granskat honom bra
och hittat för många övertramp
Men kom igen HJ

Han får resa sig igen, borsta av sig och gå vidare. Presic som i Jonajtid stejs åv Ämericka!
Citera
2024-12-17, 16:43
Medlem
Citat:
Varför kör du med glåpord? Och om det inte finns objektiv media varför inte kritisera Sveriges public service som är skattefinansierad och som får miljarders miljarder? Henrik Jönsson har rätt i mycket som andra stora medier i Sverige haft totalt överseende med. Han är imperfekt. Men hans koncisa videor varje helg är fortfarande sevärda för mig. Han har flera gånger tagit upp mycket info som annars kräver energi att leta reda på!

Lol var personen som svarade mig trevlig? Svar nej. ”Fjant” är väl i det mildaste laget.

Vem har påstått att SVT inte ska kritiseras??? Om du vill få din info från en person som medvetet sprider fake news och fulklipper så är det upp till dig om du vill göra dig själv dummare. Det finns andra rimligare röster som kritiserar public service.
Citera
2024-12-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Var väldigt ytligt men SVT hänger upp sig på 2 saker sen tjatar de om det. Som någon annan sa i tråden verkar SVT sura över att Trump vann och tog ut det på Jönssson. Att klippa lite fult är ju vanligt på YouTube, tyckte inte det var så farligt. En YouTube video handlar mer om budskapet än att allt ska vara 100% kosher.
Henrik Jönsson visar sig vara en lögnaktig pajas i programmet
Citera
2024-12-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Han får resa sig igen, borsta av sig och gå vidare. Presic som i Jonajtid stejs åv Ämericka!
Han kommer att kommas ihåg för sina lögner.
Citera
2024-12-17, 17:53
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jönssons försvar var svagt och han missade en bra möjlighet att förklara sig. Han kunde ha sagt att även om klippet var redigerat, så var det en poäng med det han sa – att kvinnan uttalade sig på det sättet för att kunna uttrycka sina hårda åsikter om Trump. Det är tydligt att både hon och SVT har en starkt negativ syn på Trump, och det är just den synen som Holmberg och SVT försöker framhäva genom att upprepa frågan om Jönsson skulle ha röstat på Trump. Syftet med den här frågan är uppenbart att få fram ett svar som skulle kunna framställa Jönsson i dålig dager.

SVT har aktivt bidragit till att forma en bild av Trump som ondskefull, och nu försöker de använda Jönsson som en bricka i sitt spel för att få tittarna att se honom på samma sätt. Holmberg vill få Jönsson att erkänna att han, om han tvingades välja mellan Trump och Kamala Harris, skulle ha röstat på Trump. Detta skulle i så fall bidra till att svartmåla honom.

Det är tydligt att SVT inte är neutrala i sin rapportering – deras antipati mot Trump skiner igenom i hela diskussionen. De vill få tittarna att fördöma både Trump och de som stöder honom. Holmberg, genom att ställa samma fråga om och om igen, skapar en vinklad bild av Jönsson och försöker tvinga fram ett svar som passar deras narrativ. I verkligheten är Jönssons hållning mot Trump mer nyanserad – han ser honom som ett mindre dåligt alternativ än Harris, men Holmberg vinklar för att framställa honom som en Trump-anhängare.

Fast Jönsson säger ju faktskt tydligt att han skulle ha röstat på Trump framför Kamala. Sen reserverar han sig för att Trump är det mindre dåliga alternativet, vilket är samma resonemang som de flesta väljare har när de väljer en kandidat framför en annan. Mycket få röstar på någon som de sympatiserar med till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in