2024-12-15, 08:01
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Tyvärr fungerar merparten av köp av digitala långtidslån på liknande sätt. E-böcker, musik och spel körs vanligtvis genom proprietära lösningar och kan inte kopieras hur som helst. Inte nog med att det begränsar kundens rätt till innehållet utan DRM (digitala kopieringsskydd) är i sig ett planerat åldrande, eftersom stödet inte kommer finnas hur länge som helst. Jämför man det med Blu-Rayfilmer som har kopieringsskydd men som aldrig går ut är det tydligt vad som är mest gynnsamt för konsumenten.

Enstaka undantag finns dock. GOG har inga kopieringsskydd eller aktiveringar för de spel som säljs där, så man kan ladda ner en .exe-fil och installera på vilken dator man vill utan internetuppkoppling. Att kunden varit lojal nog att köpa spelet ser de som skäl nog att inte tillämpa DRM, vilket känns helt rätt.
Ja, så är det ju.
https://bandcamp.com/ är också bra på det sättet. Där kan man ladda ner musikfilerna till datorn efter att ha köpt dom. Jag älskar det.
Citera
2024-12-15, 09:19
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Räcker ju tyvärr inte med ljus från mobiler, utan det ringer, piper och pratas mer eller mindre konstant med, och personalen gör inte ett skit trots mobilförbud för dom vill inte riskera hamna i bråk med MENAiterna som står för majoriteten av det.
Jag har inte varit på bio mycket de senaste 10 åren och odrägliga tonåringar är absolut ett av skälen till det.
Tidigare hanterade ju personalen det, men idag får de i princip skrika, kasta saker, visa varandra videos från tiktok eller vad de nu än kan komma på helt fritt eftersom ingen vill riskera att bli mordhotad för att kunna se en film.

Och som sagt, det är bara en av de saker som driver folk tillbaks till piratkopieringen. Dessutom detta: säg att jag fick för mig att se en klassiker från 80-talet som studion som gjorde den sen länge avskrivit.
Men när den finns att hyra eller streama hanteras den plötsligt som om den kom ut igår och prissätts därefter.
Dessutom vill de gärna påstå att den presenteras "förbättrad" och säkert i 4K också men egentligen är den bara samma gamla film som jag och polarna hyrde på video för 29 spänn någon gång i forntiden.

Att betala ens 49:- för det är sanslöst. Att betala ännu mer vilket tydligen folk gör, är totalt hål i huvudet för 1½ timmes underhållning som dessutom ofta är i så kass kvalitet att inte ens nostalgin lyckas dölja det.

Och sen alla dessa idiotiska streamingtjänster.
Hade de haft ens en halv hjärna hade de vid det här laget lärt sig samarbeta och släppt EN tjänst med ALLA bolags filmer på som inte kostade en arm och ett ben, för att starta upp och lägga ner dessa tjänster hela tiden kan inte vara billigt.

Okej, två; de kunde starta en som hette Classics eller liknande, där alla filmer äldre än 10 år huserades för som det ser ut nu vill väldigt få betala ens för en av dem, särskilt inte som de ofta utlovar kvalitet de inte kan leverera.

När en piratsida har inte bara bekvämare sätt att få hem media utan dessutom i flertal format och med textning på det språk du själv väljer - varför får vi i Sverige inte välja engelsk text på streamingtjänster? Jag vill INTE läsa din värdelösa översättning, jag vill bara kunna läsa det som sägs och inget annat! - då är det förståeligt att folk inte längre vill betala för betydligt sämre av allting.
Citera
2024-12-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin
Disney plus höjde mitt årsabonnemang från 890kr till 1390kr.

Det är +56%.

Att jag som kund ska gå med på det får de gärna tro i sin sagovärld, uppsagt blev det illa kvickt.

Ser inte vad Disney kan motivera det med annat än ren girighet. Knappast är det inflation iaf.

Jag tror streaming kommer bli betydligt dyrare än så. När all konkurrens är borta kommer nog Disney+ kosta 499kr månaden eller dylikt. Det är ju fortfarande ett bra pris tycker jag. Så jag tror alla kommer köpa utan att klaga.
Citera
2024-12-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Helt rätt!
Jag funderar på att rippa dom DVD och även VHS band jag köpt och ha dom på en NAS eller server som sen kör program så man kan streama. Borde vara lagligt då jag har originalen.
Citera
2024-12-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Vad är logiken bakom prissättningen på hyr- och köpefilmer på till exempel Apple TV (iTunes) och SF Anytime? De flesta filmer kostar ca 150 kr att köpa och 49 kr att hyra. Det finns filmer som kostar mindre men det är oftast skitfilmer ingen vill se -men det finns även filmer som kostar betydligt mer än så, den senaste Joker-filmen kostar 249 kr att köpa och 199 kr att hyra - alltså mer än en biobiljett med popcorn (källa: https://tv.apple.com/se/movie/joker-folie-a-deux/umc.cmc.22cryc7ylk2o3bd7jz8hhttbp ). Hyrpriset tycker jag väl borde ligga närmare 20-30 kr. Köpepriset tycker jag borde ligga närmare 100 kr. Låt mig förklara varför.

Jag förstår att filmer kostar hysteriska summor att producera. Jag förstår även att tjänsteleverantörerna har löpande kostnader med lagring och den bandbredd som brukar varje gång man tittar på filmen. Men - hur många är det egentligen som köper filmer för 169 kronor? Jag är laglig och vill således inte bruka piratkopiering - men det känns ändå som att de måste förlora många kunder med denna prissättning?

Tror ni inte att de hade tjänat bättre på att sänka priset något (hyra = 19 kr & köpa = 99 kr)? Jag tänker att fler människor hade då varit okej med att betala, så även om de tjänar mindre per kund så tjänar de ändå mer i slutändan på den kraftigt ökade kvantiteten av människor som betalar?

Och nej - streamingtjänster (Disney+, Paramount+ o.s.v.) vet vi redan är svårt att få lönsamma för bolagen, så jag tror inte de höga priserna är till för att skrämma kunderna till streamingtjänsterna.

Dom vet väl att Apple köpare gärna betalar priser långt över vad de är värt ? Så de är nog bara en prissättning som dom vet fungerar för målgruppen?
Citera
2024-12-15, 11:54
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Därför jag byggde hemmabio och gick tillbaka till piratkopiering. Jag har inget emot att betala för mig, men girigheten är bortom all rimlighet.

Dessutom är det mer bekvämt. 140 tum bioduk och bra ljud, inga som stör, vi kan pausa när barnen behöver gå på toa. Ät och drick vad du vill. Och alla filmer i världen är en halvtimmes nedladdning bort.

Du hör väl själv hur dumt det där låter?

Du vill inte betala för dig för dom filmerna du vill se.
Citera
2024-12-15, 12:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag har inte varit på bio mycket de senaste 10 åren och odrägliga tonåringar är absolut ett av skälen till det.
Tidigare hanterade ju personalen det, men idag får de i princip skrika, kasta saker, visa varandra videos från tiktok eller vad de nu än kan komma på helt fritt eftersom ingen vill riskera att bli mordhotad för att kunna se en film.

Och som sagt, det är bara en av de saker som driver folk tillbaks till piratkopieringen. Dessutom detta: säg att jag fick för mig att se en klassiker från 80-talet som studion som gjorde den sen länge avskrivit.
Men när den finns att hyra eller streama hanteras den plötsligt som om den kom ut igår och prissätts därefter.
Dessutom vill de gärna påstå att den presenteras "förbättrad" och säkert i 4K också men egentligen är den bara samma gamla film som jag och polarna hyrde på video för 29 spänn någon gång i forntiden.

Att betala ens 49:- för det är sanslöst. Att betala ännu mer vilket tydligen folk gör, är totalt hål i huvudet för 1½ timmes underhållning som dessutom ofta är i så kass kvalitet att inte ens nostalgin lyckas dölja det.

Och sen alla dessa idiotiska streamingtjänster.
Hade de haft ens en halv hjärna hade de vid det här laget lärt sig samarbeta och släppt EN tjänst med ALLA bolags filmer på som inte kostade en arm och ett ben, för att starta upp och lägga ner dessa tjänster hela tiden kan inte vara billigt.

Okej, två; de kunde starta en som hette Classics eller liknande, där alla filmer äldre än 10 år huserades för som det ser ut nu vill väldigt få betala ens för en av dem, särskilt inte som de ofta utlovar kvalitet de inte kan leverera.

När en piratsida har inte bara bekvämare sätt att få hem media utan dessutom i flertal format och med textning på det språk du själv väljer - varför får vi i Sverige inte välja engelsk text på streamingtjänster? Jag vill INTE läsa din värdelösa översättning, jag vill bara kunna läsa det som sägs och inget annat! - då är det förståeligt att folk inte längre vill betala för betydligt sämre av allting.

Mhm, jag har ett ganska stort arkiv av gamla filmer och serier på mina hårddiskar då dom kan vara väldigt svåra att få tag i, inga tjänster erbjuder dom, och tom att tanka dom så har man ibland setat med en ensam seed som bara finns där nån dag här och där.

Jag finner textningen distraherande så enda textningen jag vill ha på vanliga filmer/serier är Engelska for Engelskspråkiga dvs andra språk än Engelska textas, eller Svensk ditto om jag mot förmodan skulle titta på nåt svenskt.
För anime så vill jag ha Engelsk sub, ingen dub (även manga vill jag ha på Engelska då jag har mycket dåliga erfarenheter av kvalitén på översättningen av div manga/manhwa jag provat köpa på Svenska, tex översattes motsvarande "kick ass" från en karaktär som definitivt inte silar snacket till "sparka rumpa").
Citera
2024-12-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Du hör väl själv hur dumt det där låter?

Du vill inte betala för dig för dom filmerna du vill se.

Inte alls, jag är villig att betala ett rimligt pris för att få tillgång till filmer. Men vid någon gräns är det uppenbart att det handlar om ren girighet från mediabolagen. Men blanda inte ihop laglig rätt med moralisk rätt. Lagligt vet jag att det är fel, men moraliskt anser jag att jag har rätt.
Citera
2024-12-15, 16:00
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag funderar på att rippa dom DVD och även VHS band jag köpt och ha dom på en NAS eller server som sen kör program så man kan streama. Borde vara lagligt då jag har originalen.
Jag vet inte hur det går till med VHS, men DVD och bluray ska det väl finnas program till som man kan använda och rippa in i datorn, så du får filmen som en fil, som du sen kan ha på datorn eller lägga över på exempelvis en extern hårddisk.
Citera
2024-12-16, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag vet inte hur det går till med VHS, men DVD och bluray ska det väl finnas program till som man kan använda och rippa in i datorn, så du får filmen som en fil, som du sen kan ha på datorn eller lägga över på exempelvis en extern hårddisk.

Har ett inspelningskort från plexgear som jag ska använda.
Citera
2024-12-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Jag har funderat på att koppla in mitt gamla PS3 och använda som DVD och BlueRay spelare igen. Fysiskt media är sjukt mycket billigare och kan ofta köpas för runt 30 kr på Tradera.
Dessutom är ljud mixen bättre och man hör vad skådespelarna säjer på äldre filmer. Nya filmer måste jag alltid ha på text.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in