2024-12-13, 20:37
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Vad är logiken bakom prissättningen på hyr- och köpefilmer på till exempel Apple TV (iTunes) och SF Anytime? De flesta filmer kostar ca 150 kr att köpa och 49 kr att hyra. Det finns filmer som kostar mindre men det är oftast skitfilmer ingen vill se -men det finns även filmer som kostar betydligt mer än så, den senaste Joker-filmen kostar 249 kr att köpa och 199 kr att hyra - alltså mer än en biobiljett med popcorn (källa: https://tv.apple.com/se/movie/joker-folie-a-deux/umc.cmc.22cryc7ylk2o3bd7jz8hhttbp ). Hyrpriset tycker jag väl borde ligga närmare 20-30 kr. Köpepriset tycker jag borde ligga närmare 100 kr. Låt mig förklara varför.

Jag förstår att filmer kostar hysteriska summor att producera. Jag förstår även att tjänsteleverantörerna har löpande kostnader med lagring och den bandbredd som brukar varje gång man tittar på filmen. Men - hur många är det egentligen som köper filmer för 169 kronor? Jag är laglig och vill således inte bruka piratkopiering - men det känns ändå som att de måste förlora många kunder med denna prissättning?

Tror ni inte att de hade tjänat bättre på att sänka priset något (hyra = 19 kr & köpa = 99 kr)? Jag tänker att fler människor hade då varit okej med att betala, så även om de tjänar mindre per kund så tjänar de ändå mer i slutändan på den kraftigt ökade kvantiteten av människor som betalar?

Och nej - streamingtjänster (Disney+, Paramount+ o.s.v.) vet vi redan är svårt att få lönsamma för bolagen, så jag tror inte de höga priserna är till för att skrämma kunderna till streamingtjänsterna.
Citera
2024-12-13, 20:43
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Vad är logiken bakom prissättningen på hyr- och köpefilmer på till exempel Apple TV (iTunes) och SF Anytime? De flesta filmer kostar ca 150 kr att köpa och 49 kr att hyra. Det finns filmer som kostar mindre men det är oftast skitfilmer ingen vill se -men det finns även filmer som kostar betydligt mer än så, den senaste Joker-filmen kostar 249 kr att köpa och 199 kr att hyra - alltså mer än en biobiljett med popcorn (källa: https://tv.apple.com/se/movie/joker-folie-a-deux/umc.cmc.22cryc7ylk2o3bd7jz8hhttbp ). Hyrpriset tycker jag väl borde ligga närmare 20-30 kr. Köpepriset tycker jag borde ligga närmare 100 kr. Låt mig förklara varför.

Jag förstår att filmer kostar hysteriska summor att producera. Jag förstår även att tjänsteleverantörerna har löpande kostnader med lagring och den bandbredd som brukar varje gång man tittar på filmen. Men - hur många är det egentligen som köper filmer för 169 kronor? Jag är laglig och vill således inte bruka piratkopiering - men det känns ändå som att de måste förlora många kunder med denna prissättning?

Tror ni inte att de hade tjänat bättre på att sänka priset något (hyra = 19 kr & köpa = 99 kr)? Jag tänker att fler människor hade då varit okej med att betala, så även om de tjänar mindre per kund så tjänar de ändå mer i slutändan på den kraftigt ökade kvantiteten av människor som betalar?

Och nej - streamingtjänster (Disney+, Paramount+ o.s.v.) vet vi redan är svårt att få lönsamma för bolagen, så jag tror inte de höga priserna är till för att skrämma kunderna till streamingtjänsterna.

Det brukar ju inte dröja allt för lång tid innan filmerna finns tillgängliga i de olika streamingsajternas månadskostnad så det handlar nog om marknadsföring mest på något perverterat sätt. Man kan ju omöjligt inte hålla med dig i din iakttagelse.
Citera
2024-12-13, 20:43
Avslutad
Och du tror biograferna blir glada om Apple sätter motsatsen till ockerpriser d.v.s skrattretande låga priser? Nej, det är självklart reglerat på något sätt så att biograferna inte ska tappa sina marknadsandelar. Även om bio har sett sina bättre dagar och är på tillbakagång vill de nog inte bli berövade sin ära hur som helst.

Finns lagstiftning om detta i bland annat konkurrenslagen och marknadsföringslagen.
Senast redigerad av TurretWithHatch 2024-12-13 kl. 20:46.
Citera
2024-12-13, 21:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Och du tror biograferna blir glada om Apple sätter motsatsen till ockerpriser d.v.s skrattretande låga priser? Nej, det är självklart reglerat på något sätt så att biograferna inte ska tappa sina marknadsandelar. Även om bio har sett sina bättre dagar och är på tillbakagång vill de nog inte bli berövade sin ära hur som helst.

Finns lagstiftning om detta i bland annat konkurrenslagen och marknadsföringslagen.

Fast. bio konkurrerar ju främst med upplevelsen, inte filmen i sig,
Citera
2024-12-13, 21:13
Medlem
Också undrar man varför IPTV är populärt, där VOD innehåller tusentals filmer och serier samt att de nyaste kommer ut snabbt.
Kostnaden för att hyra 5 filmer är lika som ett årsabbonnemang.
Citera
2024-12-13, 21:21
Medlem
Tar ned dom gratis på Superbits.
Citera
2024-12-13, 21:41
Medlem
Bartman777s avatar
Vad menas med att "köpa" en film?

Det är ingen fysisk kopia då gissar jag, med tanke på vilka rövare som ligger bakom.
Köper man en fil som man kan ladda ner till datorn, eller vad innebär att köpa i det här fallet?
Citera
2024-12-13, 21:50
Medlem
Det är givetvis inte Apple som sätter priserna utan de som gjort filmen.

Nu när det dessutom blivit tekniskt möjligt att kort efter bio-premiär köpa eller hyra filmerna så sätts ju priset efter det. Det är givetvis inte prissatt så en cave-dweller som fortfarande bor hemma hos mamma tycker det är billigt utan det är mer tänkt för familjer och liknande som kan hyra/köpa filmen och ha en filmkväll hemma på 85-tummaren eller projektorn med surroundljud osv.

Sen kan man undra vem som tycker 49 kronor är dyrt för att hyra en film. Jag var med på 80 och 90-talet då det kostade 40-50 kronor att hyra en film och då fick man oftast chansa för man kunde inte läsa så mycket om filmen innan. Då var man tvungen att åka till macken och välja filmen och sen dagen efter åka tillbaka till macken och lämna tillbaka filmen.

Nu sitter man hemma i soffan och välja bland ett bara kunde drömma om och 30-50 kronor är ju verkligen ingenting idag jämfört med vad 30-50 kronor var på 80-90-talet.
Senast redigerad av poiuy1298 2024-12-13 kl. 21:53.
Citera
2024-12-13, 21:53
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Man känner sig rånad. Eller till och med rånmördad varje gång man ska till att handla film. Senast såg jag Hur många lingon i skogen på datan 29 spänn. Det får man en coca cola för på macken. Jag upprepar mig: RÅNMORD. Igen: RÅNMORD.
Citera
2024-12-13, 22:03
Avslutad
Det finns säkert ett minimumpris de får hyra ut och sälja filmen för.
Citera
2024-12-13, 22:34
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolazerosuger
Det finns säkert ett minimumpris de får hyra ut och sälja filmen för.

Det finns filmer som säljs billigare också. Ironiskt nog säljs Joker 1 (den från 2019) för 49 kr för att köpa och äga filmen för alltid på iTunes. Joker 2 som är tusen gånger sämre kostar alltså 5 gånger mer (jag vet att priset inte nödvändigtvis har med filmens kvalitet att göra, menar bara att det är intressant hur stor skillnaden är).
Citera
2024-12-13, 22:45
Medlem
Disney plus höjde mitt årsabonnemang från 890kr till 1390kr.

Det är +56%.

Att jag som kund ska gå med på det får de gärna tro i sin sagovärld, uppsagt blev det illa kvickt.

Ser inte vad Disney kan motivera det med annat än ren girighet. Knappast är det inflation iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in