Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
Att köpa filmen känns ju, som du är inne på, väldigt risky då, eftersom det mer blir som ett långtidslån som du säger. Ska man "köpa" den så ska man ju ha kontrollen över filmen själv tänker jag, vilket är långt ifrån fallet här.
Tyvärr fungerar merparten av köp av digitala långtidslån på liknande sätt. E-böcker, musik och spel körs vanligtvis genom proprietära lösningar och kan inte kopieras hur som helst. Inte nog med att det begränsar kundens rätt till innehållet utan DRM (digitala kopieringsskydd) är i sig ett planerat åldrande, eftersom stödet inte kommer finnas hur länge som helst. Jämför man det med Blu-Rayfilmer som har kopieringsskydd men som aldrig går ut är det tydligt vad som är mest gynnsamt för konsumenten.
Enstaka undantag finns dock. GOG har inga kopieringsskydd eller aktiveringar för de spel som säljs där, så man kan ladda ner en .exe-fil och installera på vilken dator man vill utan internetuppkoppling. Att kunden varit lojal nog att köpa spelet ser de som skäl nog att inte tillämpa DRM, vilket känns helt rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidsmaskinisten
Jag har funderat på att koppla in mitt gamla PS3 och använda som DVD och BlueRay spelare igen. Fysiskt media är sjukt mycket billigare och kan ofta köpas för runt 30 kr på Tradera.
PS3 är fortfarande helt ok för filmuppspelning, men se till att rengöra den invändigt och gärna byta ut kylpastan. Den har en tendens att låta rätt mycket numer. Utöver det behöver du vid vissa tillfällen vara uppkopplade till nätet för att ladda ner nya krypteringsnycklar, men därefter kan du använda den offline.
Gränssnittet på PS3 är fortfarande väldigt snyggt och estetiskt. Ser riktigt bra ut även på en modern TV.