2024-12-14, 11:34
Medlem
Därför jag byggde hemmabio och gick tillbaka till piratkopiering. Jag har inget emot att betala för mig, men girigheten är bortom all rimlighet.

Dessutom är det mer bekvämt. 140 tum bioduk och bra ljud, inga som stör, vi kan pausa när barnen behöver gå på toa. Ät och drick vad du vill. Och alla filmer i världen är en halvtimmes nedladdning bort.
Citera
2024-12-14, 12:24
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
I det här fallet köper du bara en licens att få titta på filmen så länge den finns tillgängliga på plattformen. Det gör att jag är mycket försiktig med digitala köp av film. Filmer kan försvinna titt som tätt ur ens cinematek när regionala rättigheter försvinner (har hänt med t.ex. Nashville av Altman, som inte längre finns på iTunes i Sverige). Mao betalar du för ett långtidslån.

Digitala licenssystem fungerar egentligen bara för uthyrning av film tänker jag. Det enda du då köper är tillgången till filmen under en begränsad tid och då är det sak samma om den försvinner efteråt, då du ändå har fått vad du har betalat för.

EDIT: För att svara på frågan: På iTunes kan du ladda ner filmen i HD som mest för att se offline, men den kan endast spelas upp på Apple TV-appen i iOS eller macOS. Du kan inte lägga filmen på ett USB-minne exempelvis. För 4K finns endast streaming och då krävs konstant uppkoppling. Uppspelning görs fortfarande i appen.
Okej, tack för ett utförligt svar.
Att köpa filmen känns ju, som du är inne på, väldigt risky då, eftersom det mer blir som ett långtidslån som du säger. Ska man "köpa" den så ska man ju ha kontrollen över filmen själv tänker jag, vilket är långt ifrån fallet här.

Förövrigt rilktigt illa att det ska vara begränsat till att se den eventuella filmen via deras egen app och specifika operativsystem.

"Köpa" filmen? Jo eller hur
Jag hade köpt upplägget om det var så att man fick en nedladdningsbar fil som man sedan kunde göra vad man ville med. Exempelvis en .mkv eller liknande.

Vilka rövare.
Senast redigerad av Bartman777 2024-12-14 kl. 12:28.
Citera
2024-12-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Vad är logiken bakom prissättningen på hyr- och köpefilmer på till exempel Apple TV (iTunes) och SF Anytime? De flesta filmer kostar ca 150 kr att köpa och 49 kr att hyra. Det finns filmer som kostar mindre men det är oftast skitfilmer ingen vill se -men det finns även filmer som kostar betydligt mer än så, den senaste Joker-filmen kostar 249 kr att köpa och 199 kr att hyra - alltså mer än en biobiljett med popcorn (källa: https://tv.apple.com/se/movie/joker-folie-a-deux/umc.cmc.22cryc7ylk2o3bd7jz8hhttbp ). Hyrpriset tycker jag väl borde ligga närmare 20-30 kr. Köpepriset tycker jag borde ligga närmare 100 kr. Låt mig förklara varför.

Jag förstår att filmer kostar hysteriska summor att producera. Jag förstår även att tjänsteleverantörerna har löpande kostnader med lagring och den bandbredd som brukar varje gång man tittar på filmen. Men - hur många är det egentligen som köper filmer för 169 kronor? Jag är laglig och vill således inte bruka piratkopiering - men det känns ändå som att de måste förlora många kunder med denna prissättning?

Tror ni inte att de hade tjänat bättre på att sänka priset något (hyra = 19 kr & köpa = 99 kr)? Jag tänker att fler människor hade då varit okej med att betala, så även om de tjänar mindre per kund så tjänar de ändå mer i slutändan på den kraftigt ökade kvantiteten av människor som betalar?

Och nej - streamingtjänster (Disney+, Paramount+ o.s.v.) vet vi redan är svårt att få lönsamma för bolagen, så jag tror inte de höga priserna är till för att skrämma kunderna till streamingtjänsterna.

Bara att du skickar ett pm så kan du få en invite till fildelningssite så slipper du bli fattig på allt skit som finns (som ändå inte håller måttet)...
Citera
2024-12-14, 13:37
Medlem
En väldigt skev pris sättning är ju SFanytime och via play som tar 49kr för 1080p, medans Apple iTunes / Apple TV tar 49kr för 4k upplösning, hur kan det vara så?
Citera
2024-12-14, 13:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Och det är därför jag inte går på bio längre. Upplevelsen är extremt mycket sämre nu än för något decennium sedan.

Halva salongen är full med ljus från mobiler, prasslande påsar. Till råga på det är man själv sur utöver att priset på en resa till biografen med dryck och snax för familjen skulle kunna konkurreras med kostnaden för att köpa ett hemmabiosystem...

Räcker ju tyvärr inte med ljus från mobiler, utan det ringer, piper och pratas mer eller mindre konstant med, och personalen gör inte ett skit trots mobilförbud för dom vill inte riskera hamna i bråk med MENAiterna som står för majoriteten av det.
Senast redigerad av Sereena 2024-12-14 kl. 13:56.
Citera
2024-12-14, 14:40
Medlem
Holden.Caulfields avatar
De tar det pris de kan komma undan med. Det här som de kallar "Biofilm hemma", som Joker 2, är menat för familjer där det blir billigare att hyra via dem än att köpa biobiljetter för hela sällskapet. Det är filmer som ännu inte finns på någon filmtjänst du kan prenumerera på.
Men det borde vara billigare än femtio kronor för att hyra en vanlig film digitalt. Femtio kronor var ju runt det Hemmakväll tog när de fortfarande hade filmer och då hade de även kostnader för lokal och personal.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
En väldigt skev pris sättning är ju SFanytime och via play som tar 49kr för 1080p, medans Apple iTunes / Apple TV tar 49kr för 4k upplösning, hur kan det vara så?

Även SF Anytime har filmer i 4K. De flesta nya, stora filmer bör vara i det formatet, problemet är att de inte skriver ut vilken kvalitet det är på bilden och ljudet.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2024-12-14 kl. 14:43.
Citera
2024-12-14, 17:41
Medlem
Jag köper mina filmer som beg DVD på myrorna och röda korset för 5-15kr visst dom är gamla men nya filmer är oftast skit ändå.
Citera
2024-12-14, 19:09
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag köper mina filmer som beg DVD på myrorna och röda korset för 5-15kr visst dom är gamla men nya filmer är oftast skit ändå.
Helt rätt!
Citera
2024-12-15, 01:12
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Helt rätt!

Jag har funderat på att koppla in mitt gamla PS3 och använda som DVD och BlueRay spelare igen. Fysiskt media är sjukt mycket billigare och kan ofta köpas för runt 30 kr på Tradera.
Citera
2024-12-15, 06:04
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Att köpa filmen känns ju, som du är inne på, väldigt risky då, eftersom det mer blir som ett långtidslån som du säger. Ska man "köpa" den så ska man ju ha kontrollen över filmen själv tänker jag, vilket är långt ifrån fallet här.
Tyvärr fungerar merparten av köp av digitala långtidslån på liknande sätt. E-böcker, musik och spel körs vanligtvis genom proprietära lösningar och kan inte kopieras hur som helst. Inte nog med att det begränsar kundens rätt till innehållet utan DRM (digitala kopieringsskydd) är i sig ett planerat åldrande, eftersom stödet inte kommer finnas hur länge som helst. Jämför man det med Blu-Rayfilmer som har kopieringsskydd men som aldrig går ut är det tydligt vad som är mest gynnsamt för konsumenten.

Enstaka undantag finns dock. GOG har inga kopieringsskydd eller aktiveringar för de spel som säljs där, så man kan ladda ner en .exe-fil och installera på vilken dator man vill utan internetuppkoppling. Att kunden varit lojal nog att köpa spelet ser de som skäl nog att inte tillämpa DRM, vilket känns helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Jag har funderat på att koppla in mitt gamla PS3 och använda som DVD och BlueRay spelare igen. Fysiskt media är sjukt mycket billigare och kan ofta köpas för runt 30 kr på Tradera.
PS3 är fortfarande helt ok för filmuppspelning, men se till att rengöra den invändigt och gärna byta ut kylpastan. Den har en tendens att låta rätt mycket numer. Utöver det behöver du vid vissa tillfällen vara uppkopplade till nätet för att ladda ner nya krypteringsnycklar, men därefter kan du använda den offline.

Gränssnittet på PS3 är fortfarande väldigt snyggt och estetiskt. Ser riktigt bra ut även på en modern TV.
Senast redigerad av Dobbels 2024-12-15 kl. 06:07.
Citera
2024-12-15, 07:16
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Och det är därför jag inte går på bio längre. Upplevelsen är extremt mycket sämre nu än för något decennium sedan.

Halva salongen är full med ljus från mobiler, prasslande påsar. Till råga på det är man själv sur utöver att priset på en resa till biografen med dryck och snax för familjen skulle kunna konkurreras med kostnaden för att köpa ett hemmabiosystem...
Bio idag, ungefär lika relevant som moviebox, betamax och pudrade peruker.
Gäller iofs även att hyra och köpa film, pengarna kan helt klart användas till något bättre.
Citera
2024-12-15, 07:54
Medlem
Ferhs avatar
Ser inget problem med den saken. Så länge folk är villiga att betala så låt dem kräva hur mycket de än vill, för gissar att de har räknat ut att de skulle förlora pengar om det var billigare. Deras främsta målgrupp är väl sannolikt korkade personer som oavsett bara skulle ha slösat bort pengarna på något annat annars. Själv så piratkopierar jag all film, och då blir det helt gratis och utan begränsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in