2024-12-17, 00:19
Bannlyst
https://www.tv4.se/artikel/34ARx6XxjeTjzTpQJcWVpH/storbanken-laste-josefines-konton-i-sex-manader-kan-inte-handla-mat

Plötsligt kunde Josefine Roos inte använda sina konton.
Banken hade spärrat henne på grund av misstänkta swishbetalningar.
Under sex månader fick hon inte svar på en enda fråga, men en dag kom beskedet från Swedbank – vi vill inte längre ha dig som kund.
– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar, säger Josefine Roos.

Notera: Josefin var inte / är inte misstänkt för några brott. Det handlar om att hon har sålt saker via blocket & appen Vinted, det gillar inte banken.

Allt fler människor vittnar om att deras bankkonton plötsligt spärras, trots att transaktionerna som ifrågasätts är helt vardagliga, som Swish-betalningar mellan familjemedlemmar eller små köp- och sälj-överföringar. Swedbank är en av de banker som pekas ut, trots att de själva har varit med om några stora rättsskandaler och korruption. När banken spärrar ett konto förlorar människor inte bara sina pengar, utan ofta även sitt Bank-ID, vilket idag är avgörande för allt från att betala räkningar till att beställa medicin.

Men detta är bara toppen av isberget. Idag kan du inte gå runt med mer än 1000 kronor i kontanter utan att riskera att betraktas som misstänkt. Du kan inte äga en dyr klocka eller bostad som enligt staten överstiger din "rimliga" ekonomi utan att riskera att bli granskad enligt den nya förverkningslagen. Många tror att dessa åtgärder enbart drabbar kriminella, men det är samma resonemang som låg bakom införandet av registrering av simkort från augusti 2022 – något som påstods hjälpa till att lösa brott, men som knappast gett önskat resultat.

Om vi inte ser vad som pågår, att vi redan nu lever i ett övervakande samhälle där både staten och bankerna har långtgående kontroll över vår vardag, behöver vi ta ett steg bort från Aftonbladet och Expressen. Har vi förlorat rätten att själva bestämma över våra egna pengar? Är vi på väg mot ett samhälle där varje transaktion granskas, och där oskyldiga tvingas försvara varje krona de spenderar?

Det här handlar inte bara om pengar – det handlar om vår frihet. Var drar vi gränsen mellan säkerhet och övervakning, och när blir även du en misstänkt?

Varför följer inte medier som Aschberg eller Aftonbladets 60 sekunder upp detta?
Vi alla känner nog någon som kan berätta en historia om hur deras konto blivit spärrad, efter att banken tillfrågat underlag för transaktioner & efter att de har fått det men ändå valt att spärra kontot.
Citera
2024-12-17, 00:45
Medlem
Onanikrems avatar
Värsta är att vi blivit så beroende av Bank-ID. Tar de det så klipper den i princip både händer och fötter av oss.

Swedbank är känd som en krånglig bank, den krångligaste.. Har inte Swedbank men har blivit hotad av en annan bank och ifrågasatt av ett kreditinstitut, men då gällde det betydligt större summor än 15k.
Fick sitta i flera dagar och ringa runt för att få kontounderlag och pappers-kontobevis från andra banker och kreditinstitut i det första fallet. De nöjde sig inte med pdf-filer. Inte kul kan jag säga.
kreditinstitutet nöjde sig i alla fall med en pdf på aktieförsäljning i en bank.

Har spridit mina tillgångar på olika ställen, men skulle jag tappa Bank-ID vad fan skulle jag göra då? Skulle inte komma åt någonting någonstans. Har lite guld också, men skulle väl bli ifrågasatt då också om jag började sälja, och skulle antagligen få pengarna utbetalda till ett konto jag inte kom åt utan Bank-ID
Citera
2024-12-17, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adam-Martin123
Vi alla känner nog någon som kan berätta en historia om hur deras konto blivit spärrad, efter att banken tillfrågat underlag för transaktioner & efter att de har fått det men ändå valt att spärra kontot.

Nej faktiskt inte en enda.
Citera
2024-12-17, 00:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Värsta är att vi blivit så beroende av Bank-ID. Tar de det så klipper den i princip både händer och fötter av oss.

Swedbank är känd som en krånglig bank, den krångligaste.. Har inte Swedbank men har blivit hotad av en annan bank och ifrågasatt av ett kreditinstitut, men då gällde det betydligt större summor än 15k.
Fick sitta i flera dagar och ringa runt för att få kontounderlag och pappers-kontobevis från andra banker och kreditinstitut i det första fallet. De nöjde sig inte med pdf-filer. Inte kul kan jag säga.
kreditinstitutet nöjde sig i alla fall med en pdf på aktieförsäljning i en bank.

Har spridit mina tillgångar på olika ställen, men skulle jag tappa Bank-ID vad fan skulle jag göra då? Skulle inte komma åt någonting någonstans. Har lite guld också, men skulle väl bli ifrågasatt då också om jag började sälja, och skulle antagligen få pengarna utbetalda till ett konto jag inte kom åt utan Bank-ID

Man kan väl ha ett bank-ID per bank?
Citera
2024-12-17, 00:52
Medlem
Helt rätt i din analys. Jag menar att det kommer att ha en motsatt effekt. Folk kommer inte våga ringa polisen eller räddningstjänst vid olyckor där dem kan komma att bli kontrollerade. Merparten av personer som sysslar med brottslig verksamhet ligger redan steget före med vissa undantag. Ska man vara rädd för staten? Vad är det för land vi ska leva i. Har inget emot att det finns vissa kontroller och givetvis ska man göra rätt för sig.
Citera
2024-12-17, 00:55
Avslutad
Citat:
https://www.tv4.se/artikel/34ARx6XxjeTjzTpQJcWVpH/storbanken-laste-josefines-konton-i-sex-manader-kan-inte-handla-mat

Plötsligt kunde Josefine Roos inte använda sina konton.
Banken hade spärrat henne på grund av misstänkta swishbetalningar.
Under sex månader fick hon inte svar på en enda fråga, men en dag kom beskedet från Swedbank – vi vill inte längre ha dig som kund.
– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar, säger Josefine Roos.

Notera: Josefin var inte / är inte misstänkt för några brott. Det handlar om att hon har sålt saker via blocket & appen Vinted, det gillar inte banken.

Allt fler människor vittnar om att deras bankkonton plötsligt spärras, trots att transaktionerna som ifrågasätts är helt vardagliga, som Swish-betalningar mellan familjemedlemmar eller små köp- och sälj-överföringar. Swedbank är en av de banker som pekas ut, trots att de själva har varit med om några stora rättsskandaler och korruption. När banken spärrar ett konto förlorar människor inte bara sina pengar, utan ofta även sitt Bank-ID, vilket idag är avgörande för allt från att betala räkningar till att beställa medicin.

Men detta är bara toppen av isberget. Idag kan du inte gå runt med mer än 1000 kronor i kontanter utan att riskera att betraktas som misstänkt. Du kan inte äga en dyr klocka eller bostad som enligt staten överstiger din "rimliga" ekonomi utan att riskera att bli granskad enligt den nya förverkningslagen. Många tror att dessa åtgärder enbart drabbar kriminella, men det är samma resonemang som låg bakom införandet av registrering av simkort från augusti 2022 – något som påstods hjälpa till att lösa brott, men som knappast gett önskat resultat.

Om vi inte ser vad som pågår, att vi redan nu lever i ett övervakande samhälle där både staten och bankerna har långtgående kontroll över vår vardag, behöver vi ta ett steg bort från Aftonbladet och Expressen. Har vi förlorat rätten att själva bestämma över våra egna pengar? Är vi på väg mot ett samhälle där varje transaktion granskas, och där oskyldiga tvingas försvara varje krona de spenderar?

Det här handlar inte bara om pengar – det handlar om vår frihet. Var drar vi gränsen mellan säkerhet och övervakning, och när blir även du en misstänkt?

Varför följer inte medier som Aschberg eller Aftonbladets 60 sekunder upp detta?
Mycket bra och viktig trådstart!

Just Swedbank utmärker sig har jag förstått. Det beror kanske att de vill leka duktig efter att de hjälpte oligarker att tvätta fulpengar i sin estniska filial. Vd kärringen fick fängelse för det och nu vill Swedbank vara bäst i klassen mot svarpengar.
Jag har själv Swedbank och det går inte att få kontakt med dom om man inte äker till ett kontor och diskuterar på plats ifall man bokat tid hur f-n man ska kunna det om man saknar bank-id.
Jag tar inte emot pengar på Swish längre då nån banknisse kan få för sig att det är svartpengar och står jag utan transaktions och sparkonto. Vet ej om banken även stoppar ips utbetalningana.

Detta måste upp på politisk nivå i regering och riksdag och lagstiftas mot dessa tokerier.
Citera
2024-12-17, 00:58
Medlem
Kan det inte vara så att bedragare har köpt saker av henne med bedrägeri pengar och banken trott att hon var inblandad och att det var satt i system?

Men konstigt annars om det saknades skäl till misstanke om brott och man stänger hennes konto..
Citera
2024-12-17, 01:00
Medlem
Fast man måste ju kunna svara på vad det är för pengar, varför man fått dem och övrigt om ens ekonomi. Gissar väl att hon sket i att svara på frågor hon fick om dess ursprung.
Citera
2024-12-17, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jo men samtliga blir spärrade har jag för mig, typ oavsett om du har det på en annan bank.

Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Kan det inte vara så att bedragare har köpt saker av henne med bedrägeri pengar och banken trott att hon var inblandad och att det var satt i system?

Men konstigt annars om det saknades skäl till misstanke om brott och man stänger hennes konto..
En jag känner fick en varning om swish användandet och han hade mest skickat pengar till ungarna och från nån grej han sålt.
Han fick besvara en enorm mängd frågor från banken, (tror det var mellan 30-40 frågor)... han blev inte avstängd men va fan det är ju ens egna pengar och inget brottsligt har gjorts...
Senast redigerad av beaver_se 2024-12-17 kl. 01:09.
Citera
2024-12-17, 01:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Jo men samtliga blir spärrade har jag för mig, typ oavsett om du har det på en annan bank.

Det är väl Swedbank som spärrat hennes Bank-ID hos Swedbank, och inte Bank-ID som spärrat henne?
Senast redigerad av billigost 2024-12-17 kl. 01:07.
Citera
2024-12-17, 01:05
Medlem
Citat:
[När banken spärrar ett konto förlorar människor inte bara sina pengar, utan ofta även sitt Bank-ID, vilket idag är avgörande för allt från att betala räkningar till att beställa medicin.

På Apoteket.se går det att även att använda Freja+. Fast man behöver ju ett fungerande betalsätt också förstås.
Citera
2024-12-17, 01:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Tja, jag har tre bank-ID på Nordea. Bank-ID är ett fristående "företag" men låser en bank ditt bank-ID så kan du inte skaffa nytt på en annan bank och då är du vingklippt milt sagt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in