Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
"Civil olydnad är en metod för samhällsförändring. Det är en form av aktivism som går ut på att öppet och utan våld bryta mot en lag eller vägra att följa vissa myndighetsbeslut samt att vara beredd att ta konsekvenserna av handlingen."
Det är precis vad dumpen ägnar sig åt
Eftersom deras möjlighet att fortsätta verka på nätet utan att bli igenkända minskar deras möjligheter
Sen finns det såklart inga garantier, det bästa hade vart att polisen skulle få sköta det jobb dumpen gör idag och att dom döms rättsligt men tills dess att vi lyckats täppa till lagen får väll fimpen fortsätta ett tag till
Fast hur förhindrar det att dom skulle kunna fortsätta?
Häng med nu i det här resonemanget.
Jag är en man på 50+
Jag skriver till unga individer anonymt på nätet.
Jag blir uthängd.
Jag fortsätter med exakt samma sak.
Ingenstans där hindras jag.
Om jag i detta fall får kontakt med ett riktigt barn och skickar bilder eller kräver denne på bilder och filmer.
Om jag då lyckas med det.
Och detta barn då får se en bild av mig och vet att jag varit uthängd på dumpen.
Hur förändras situationen utav det?
Barnet sitter ju i exakt samma situation oavsett om jag blivit uthängd eller inte.
Jag kan inte se hur uthängningen förhindrar övergreppet.
Däremot ser jag ju hur den uthängda personen lika gärna kan fortsätta eftersom ytterligare en uthängning inte skulle göra dennes liv mindre värdigt.
Alltså skapas det en farligare gärningsman.
Och det förhindrar inte någonting.
Raka motsatsen till vad Dumpen påstår sig kämpa för.
Civil olydnad är att passivt göra motstånd
Att aktivt hänga ut personer och tjäna pengar på det är inte samma sak i min bok.
Säg tex att Greta Thunberg och hennes kompisar skulle utsätta en politiker för mobbning istället för att sitta utanför riksdagen. Hade det varit okej?
Hade deras goda gärning för miljön förlåtit att få en annan att ta sitt liv?