2024-12-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Jag skrev att istället för att dom chattar med dumpen kan dom riskera chatta med ett kriminellt gäng som utövar utpressning, misshandel eller kanske tillomed mord och då utsätter dom både sig själva och sina anhöriga för enorm fara
Okej, då förstår jag, då vänder vi på det.
Eftersom Dumpen ger ut tillräckligt med information för att personerna ska bli identifierade så är det Dumpen som utsätter dem för onödig skada. Oavsett vad det är som lett dit.
Personen hade kunnat getts chansen att söka hjälp med mera, men i sitt agerande så utsätter Dumpen individen för onödig skada.

Det borde till och med du kunna förstå med tanke på hur folk agerar och vilka rubriker som skapas. Dumpen skapar forumet om att personerna inte kan lagföras så samhället behöver göra något åt dem, sedan så ger de information nog för identifiering och som du säger så kan det leda till att de utsätts för olika typer utav våld men även mord. Men även deras anhöriga.

Det låter som ett vårdslöst beteende och oaktsam publicering ifrån Dumpens sida, det har du helt rätt i.
Citera
2024-12-16, 15:46
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Håller med, vart faktiskt riktigt förvånad hur någon med en juristutbildning (Roos) kunde framstå som så lågbegåvad. Prata i munnen på motparten, känsloargument och använda personliga påhopp när han fick svar på tal (han sa nått i still med "jag är inte förvånad att Bodström kunde vinna förrädare då han är Sverige största lögnare).

Hedervärt av Douglas Roos att donera pengar till något som konkret hjälper för att sätta dit pedofiler och groomare.

Väldigt märkligt att gamla rika profiler som Aschberg och Bodström viger sitt liv på gamla dagar på den här kullen att vilja göra livet enklare för människor som försöker utnyttja barn. Oavsett deras juridiska spetsfundigheter, är de moraliskt helt depraverade som människor, som engagerar sig i den frågan. På något sätt har de frikopplats från allt förnuft.

Som jag sagt förut Dumpen är utmärkt, då det höjer trösken för män med perversa drifter. Inte minst tror jag de har en viktig förebyggande roll. Vissa människor med sjuka människor kanske inte vågar gå över tröskeln. Det är en vinst för alla.
Citera
2024-12-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Jag anser det som ett stort svek mot sina anhöriga att ta sitt liv, ja

Vilket alternativ är mest rättvist, Bertil?
Ska den utsatta personen stanna kvar och ta emot stöd, vilket innebära att deras anhöriga utsätts för trakasserier, eller ska de välja att lämna för att skydda sina nära och kära från ytterligare påfrestningar?
Citera
2024-12-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
1. Vänta nu, är det de anhöriga eller de uthängda du menar nu? För vi vet ju att avsikten är att övertala de anhöriga att lämna till varje pris så att den uthängde står med stora sår och stor skada. För Sara vet ju vad som kan hända om en man blir lämnad helt hopplös och o hjälplig. Samt för att de uthängda ska söka hjälp behövs ett nätverk och stöd. Dumpen tar allt detta ifrån dem, eller ja stor del den andra tråden och gräv. Kommer en person som står utan allt att söka sig till vård? Större chans att de skapas andra besvär som personen behöver jobba med och kanske aldrig kommer komma till de problemet du anser. Om en person i en djup depression kommer in till vården kommer de troligen inte fokusera på någon "Dragning till barn" eller något "sexmissbruk" utan snarare försöka få personen på banan igen. Du vet så personen kommer ut i arbetsliv och får ett nytt stadigt liv och kan glömma bort allt som hänt och gå vidare. Alltså ALDRIG få hjälp för något av de du anser de skall ha hjälp med.

2. Det må vara, men för att man ger skenet av något utåt så betyder inte det att de är sanningen.
Som Fjärås fallet där tanten gick ut och vädjade och bönade för att inte bli utsatt. Gräv hyllade detta men klarar inte ens av att se igenom att hon endast gör det för att skydda sig själv och aktivt ta avstånd för att slippa repressalier ifrån händelserna.

Men som du argumenterar med att det finns de som inte påverkas så väger de över de som får sina liv raserade och mår super dåligt för att deras anhöriga har blivit uthängd?
Lite som att bara för att det finns folk som överlever giftiga maträtter så ska vi inte stämpla dem som giftiga utan ätbara?

Det där stämmer inte riktigt, Sara berättar för de anhöriga vad som har hänt och sedan avgör dom hur dom vill göra efteråt
Vissa partners har valt att stanna kvar för att det kan vara behjälpligt att gäddan får stöd och oavsett hur dom anhöriga väljer att göra så bör man inte döma dom för deras val, det är vad som sagts från dumpens sida

Vården i Sverige är väldigt dålig tyvärr och dom precis som alla andra måste själva göra ansträngningar för att få den hjälp dom behöver, söka sig till preventell som exempel

Dom som mår dåligt ska självklart få den hjälp dom behöver för att må bra igen, det är jag inte emot sen hur många dom är eller hur lätt eller svårt det är för dom att ta sig vidare, de är individer med olika behov såklart
Citera
2024-12-16, 16:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Vad Dumpen gör strider mot grundläggande pressetiska principer, och det är något som många inom journalistiken också reagerar på. De går långt bortom de etiska riktlinjer som styr vårt medieklimat, vilket är något som riskerar att underminera den pressfrihet vi idag värnar om. En viktig del av detta system är att journalister, genom sitt utgivningsbevis, är förpliktade att följa pressetiska regler – något Dumpen inte gör.

I slutändan skadar Dumpen de anhöriga mer än vad som skulle vara fallet om deras arbete gjordes på ett mer etiskt och ansvarsfullt sätt. För mig framstår det som tydligt att Dumpen i sin nuvarande form inte är i linje med de värderingar som borde styra ansvarig och respektfull journalistik.

Dumpen är inte media, vad har de med allt jag fetat att göra? Föreningar, aktivister, partier, trossamfund, sammanslutningar, organisationer o.s.v. har inget med pressetik att göra. Bara media har ju med pressetik att göra.
Citera
2024-12-16, 16:02
Medlem
entilllirares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Dumpen är inte media, vad har de med allt jag fetat att göra? Föreningar, aktivister, partier, trossamfund, sammanslutningar, organisationer o.s.v. har inget med pressetik att göra. Bara media har ju med pressetik att göra.

För att de har köpt ett utgivningsbevis och kallar sig själva för media.
Citera
2024-12-16, 16:04
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

De har väl beskrivit sig själv som journalister? Bland en massa andra titlar de har tagit sig an.

Med det sagt, medieetiska systemet är frivilligt att ansluta sig till. Seriös media gör det av förklarliga skäl - för att skydda vår rätt långtgående pressfrihet vilket grundar sig att media granskar varandra. Så sajter som påstår sig att syssla med journalistisk verksamhet och inte ansluter sig brukar ses som suspekta i sammanhanget.

Men Dumpen skulle aldrig kunna ansluta sig ändå:

Citat:
Det medieetiska systemet har funnits i Sverige i över 100 år. Syftet är att skydda enskilda mot oförsvarliga publicitetsskador utan att det kräver lagstiftning. Det ska försvara det fria ordet och skydda den enskilde.

https://medieombudsmannen.se/det-har-ar-medieombudsmannen/vill-du-ansluta-till-det-medieetiska-systemet/
Citera
2024-12-16, 16:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Hedervärt av Douglas Roos att donera pengar till något som konkret hjälper för att sätta dit pedofiler och groomare.

Väldigt märkligt att gamla rika profiler som Aschberg och Bodström viger sitt liv på gamla dagar på den här kullen att vilja göra livet enklare för människor som försöker utnyttja barn. Oavsett deras juridiska spetsfundigheter, är de moraliskt helt depraverade som människor, som engagerar sig i den frågan. På något sätt har de frikopplats från allt förnuft.

Som jag sagt förut Dumpen är utmärkt, då det höjer trösken för män med perversa drifter. Inte minst tror jag de har en viktig förebyggande roll. Vissa människor med sjuka människor kanske inte vågar gå över tröskeln. Det är en vinst för alla.

Ja alla pedofiler känner till Dumpen nu så de som ändå försöker få kontakt med dessa fiktiva barn är ju helt fanatiska och tar vilken risk som helst för att komma åt barn att utnyttja.

Dessutom kan ju Dumpen leda till ny lagstiftning som gör att Dumpen inte behövs i framtiden. De har redan SD på sin linje så om några partier till vill lagstifta så kanske Dumpen kan sluta när polisen börjar göra det istället.
Citera
2024-12-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Bodström framstod som en försvarare av pedofiler. Det budskapet gick fram. Allt annat juridiskt tjafs skiter vanligt folk i. Dessutom ser Bodström nerknarkad ut. Kanske mycket cola på peddopartyn?

Knappast. Att det är dumplingars taktik att måla ut alla som inte tillber SoP och sväljer allt dom säger som pedofiler/pedofilkramare när dom inte har några argument är inget nytt. De anmärkningsvärda är att en jurist som borde ha något mer i verktygslådan använde sig av dom argumenten. Fick honom att framstå som som tämligen lågintelligent. Men absolut de kanske går hem hos dig och dina samhallspolare. Men skulle knappast påstå att ni är nån representation av "folket".
Citera
2024-12-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Här är ett exempel på hur många som hyllar Dumpen har en tendens att vara ensidiga i sin uppfattning. De ser inte den större bilden, utan fokuserar på de känslomässiga aspekterna av situationen.

Jag vill ifrågasätta premissen om att anhöriga inte alltid tar Dumpens hjälp. Tänk på detta: om du själv hade blivit utsatt för mobbning eller annan negativ behandling, skulle du då ha velat ta emot hjälp från samma källa?

Det är viktigt att poängtera att varken jag eller någon annan som kritiserar Dumpen försvarar eller ursäktar det beteende som dom uthängda uppvisar. Kritik handlar snarare om att den metod som används inte är acceptabel på flera nivåer.

Vad Dumpen gör strider mot grundläggande pressetiska principer, och det är något som många inom journalistiken också reagerar på. De går långt bortom de etiska riktlinjer som styr vårt medieklimat, vilket är något som riskerar att underminera den pressfrihet vi idag värnar om. En viktig del av detta system är att journalister, genom sitt utgivningsbevis, är förpliktade att följa pressetiska regler – något Dumpen inte gör.

Programmet agerar på en gråzon där etiska och juridiska regler ofta sätts åt sidan. De framställer sig som försvarare av barn och hjälper anhöriga, men när kritiken riktas mot dem, spelar de ofta ut argument som att motståndarna skulle vara i opposition mot barnens bästa. Detta skapar ett försvar där de undviker att ta ansvar för sitt agerande.

Om Dumpen verkligen var engagerade för barnens och anhörigas bästa, skulle det användas andra, mer respektfulla och etiskt hållbara sätt att arbeta på. Istället är det uppenbart att de agerar för egen vinning, där de skapar uppmärksamhet och ekonomisk vinning genom att spela på känslor och kontroverser.

I slutändan skadar Dumpen de anhöriga mer än vad som skulle vara fallet om deras arbete gjordes på ett mer etiskt och ansvarsfullt sätt. För mig framstår det som tydligt att Dumpen i sin nuvarande form inte är i linje med de värderingar som borde styra ansvarig och respektfull journalistik.

Dumpen hänger aldrig ut anhöriga, det är enbart gäddan som publiceras på hemsidan
Att andra personer utanför dumpen väljer att ge sig på anhöriga (i de fall det sker) är djupt tragiskt och där bör vi tala mer öppet om dessa frågor så att inte någon skuld läggs på anhöriga, dom har ingen skuld i detta och det är inte deras skam att bära

Om jag skulle få reda på att min partner skulle ha sexchattat med ett barn eller låtsasbarn så är det självklart jag skulle ta emot den hjälp som erbjuds och jag skulle va djupt tacksam för att jag fick veta

Problemet är just att man väljer att fokusera på dumpens metoder istället för på barnen, i den bästa av världar hade dumpen aldrig behövts
Det hade aldrig funnits något existensberättigande för dumpens verksamhet men det stora stödet visar något helt annat

Och låta gäddorna ströva mer fritt menar du? Det är bättre att dom blir publicerade än att barn ska riskera bli utsatta för övergrepp
Citera
2024-12-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
De har väl beskrivit sig själv som journalister? Bland en massa andra titlar de har tagit sig an.

Med det sagt, medieetiska systemet är frivilligt att ansluta sig till. Seriös media gör det av förklarliga skäl - för att skydda vår rätt långtgående pressfrihet vilket grundar sig att media granskar varandra. Så sajter som påstår sig att syssla med journalistisk verksamhet och inte ansluter sig brukar ses som suspekta i sammanhanget.

Men Dumpen skulle aldrig kunna ansluta sig ändå:

https://medieombudsmannen.se/det-har-ar-medieombudsmannen/vill-du-ansluta-till-det-medieetiska-systemet/

Om de ändrar sitt sätt att publicera så som att inte ge identifierbar information om personerna så skulle de göra att de går i linje med de pressetiska reglerna. Press är ju som sagt försiktig med att publicera för mycket information.

Medans Dumpen använder de som ett verktyg för att öka flödet på inkomsten.

De skulle kunna bli rumsrena och främja samhället men väljer att främja sig själva.
Men i det stora hela skulle de kunna anpassa sig och följa de pressetiska, att de själva valt ett sätt som strider emot dem och därför inte deltar säger ju rätt mycket om dem.
Citera
2024-12-16, 16:15
Medlem
Det är ju gängkriminella som driver Dumpen, rena maffiametoderna. Helt otroligt att det fått pågå så länge i Sverige, folk är så rädda för att uppfattas som ”peddokramare” så man har låtit grovt kriminella gangsters få härja fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in