2024-12-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja man får väl inte börja tvätta sig i butiken eller spraya deo och dylikt
Ta lite lypsyl på läpparna då?
Citera
2024-12-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Det skulle vara intressant att veta just det om han godkänt något avtal för att gå in.

Har svårt att se att det kan vara bindande utan att godkänna något.

Ja, någon registrering bör finnas annars vet de ju inte vart de ska skicka fakturan (för det lät ju som en faktura och inte bara att hans kort belastas).

Då skiljer det sig ju inte från regler hos obemannade gym, automattvättar (med abonnemang) mm där man tar ut en avgift för olika överträdelser (släppa in andra, tvätta flera bilar med samma abonnemang mm)
Citera
2024-12-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Idioten är fotograferad precis vid skyltning där det står exakt vad man inte får göra och vad en överträdelse kostar. Han kanske inte är läskunnig, eller vill kunna bara skita i regler han inte tycker passar?

Snacka om att idiotförklara sig själv genom att ställa upp på en sån här artikel.

Men det står ju inte att det kostar 1600:- att äta inne i butiken. Absolut att det är förbud, men inte vad påföljden blir.

Sen står det att stölder debiteras med 1500:- plus varans värde, men betalade han var det ju inte stöld.

Passerar han kassalinjen utan att betala är det stöld.
Citera
2024-12-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Om jag hänger en lapp på väggen i hallen där det står att alla gäster är skyldiga mig en miljon är det knappast något juridiskt bindande avtal.

Butiken får ha vilka regler de vill. En lapp på väggen är inte ett avtal.
Exakt. Häng ut butiken! Pronto.

edit:Jag menar givetvis ägaren till butiken.
Citera
2024-12-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Att Ulf handlat i butiken eller fotograferats bredvid en lapp med regler bevisar inte att Ulf känt till reglerna. Butiken hindrar uppenbarligen inte folk från att gå in och handla utan att först godkänna reglerna och således upprätta ett bindande avtal.

Kliver du på spårvagnen utan biljett begår du ett brott. Ulf är inte misstänkt för brott för att det inte finns något.

Vad Ulf känt till eller inte känt till är förstås något man kan tvista om. Min poäng var att han på intet sätt varit passiv. Det är fullt möjligt att bli bunden av avtal genom sitt handlande, utan ett formellt avtal.

Jag har inte påstått att Ulf gjort sig skyldig till brott. Att plankaren på spårvagnen måhända gör det, utesluter inte att denne också är bunden av ett civilrättsligt avtal.
Citera
2024-12-16, 15:39
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Men det står ju inte att det kostar 1600:- att äta inne i butiken. Absolut att det är förbud, men inte vad påföljden blir.

Sen står det att stölder debiteras med 1500:- plus varans värde, men betalade han var det ju inte stöld.

Passerar han kassalinjen utan att betala är det stöld.

Varken du eller han klarar läsa skyltarna verkar det som.

"Överträdelse debiteras 1500 kr + administrationsavgift".

Låt mig gissa, administratinonsavgiften är 100 kr. Då blir det 1600 kr.
Citera
2024-12-16, 15:39
Medlem
BorgeHs avatar
Är det inte bara för Ulf att.bestrida fakturan? Då får skit-företagaren driva det i domstol för att få ett utslag så att han kan driva in kravet.

I domstolen räcker det väl att Ulf säger att han köpt och betalat choklad i butiken, men den choklad han åt hade han köpt i en annan butik. Denna choklad är för övrigt hans favorit!

Det skall bli roligt att se om skit-företagaren lyckats få igenom sitt utpressningars i domstol!

Vad heter butiksägaren? Idioten har väl ett namn?

Citera
2024-12-16, 15:42
Medlem
Inte en chans att jag hade betalat en krona. Det är bara att bestrida.

För de som tycker annorlunda, det spelar ingen som helst roll vad som står eller inte står på skylten/i fönstret. Det går inte att godtyckligt debitera kunder för överträdelser man hittat på själv.

Keps inomhus debiteras 10.000kr! Vadå, du läste väl reglerna?
Citera
2024-12-16, 15:43
Medlem
Citat:
Varken du eller han klarar läsa skyltarna verkar det som.

"Överträdelse debiteras 1500 kr + administrationsavgift".

Låt mig gissa, administratinonsavgiften är 100 kr. Då blir det 1600 kr.

Ah, du har rätt.
Att dom precis innan pratar om att stölder polisanmäls så tänkte jag att det var det som åsyftas, men absolut, det kan ju vara överträdelse över dom små skyltarna som menas.

Tur att det inte var en skylt om skoförbud och att avgiften låg på 25 000.

Känns som medvetet vilseledande skylt, va?
Citera
2024-12-16, 15:45
Medlem
Citat:
Idioten är fotograferad precis vid skyltning där det står exakt vad man inte får göra och vad en överträdelse kostar. Han kanske inte är läskunnig, eller vill kunna bara skita i regler han inte tycker passar?

Snacka om att idiotförklara sig själv genom att ställa upp på en sån här artikel.
På bilden ser jag - förbud att cykla(??) , använda skönhetsprodukter(?) och att äta hamburgare och pommes frites .
Seriöst, vem stannar upp för att läsa igenom och uppmärksamma en massa förbudsskyltar innan man äntrar en godis/matvarubutik, speciellt på en tågstation där kundens fokus är att hitta rätt perrong och kanske har bråttom …….. Dumsverige
Citera
2024-12-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jo det är en bot eftersom Ulf bröt mot reglerna.

Böter utfärdas av polis, åklagare och domstolar. Möjligen även av tulltjänsteman. Allt annat är olika former av avgifter, företrädelsevis civilrättsliga sanktionsavgifter, till denna kategori hör för övrigt kontrollavgifter som påförs vid olovlig parkering, inte böter där heller.
Citera
2024-12-16, 15:47
Är det alltså en högre avgift för att betala en vara och äta den i butiken än att inte betala för varan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in