• 6
  • 7
2015-05-26, 21:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Ett språk är inte enbart ett kommunikationsmedel, det är också en bärare av rötter, ursprung och identitet.

Det kan nog inte sägas sannare.
Citera
2015-05-29, 00:16
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
*Ler*

Jag kan i viss mån förstå ifrågasättandet av nyttan att lära sig meänkieli framför riktig finska. Men jag håller inte med om det.

Av känslomässiga skäl duger inte riksfinska, eftersom det inte är det språket som är rotat i identiteten som svensk tornedaling. Det finns säkert tornedalingar som säger emot mig här, speciellt de som från barnsben fick veta att språket som pratades hemma var paskakieli och att man skulle prata svenska om man skulle prata fint.

Ett språk överlever inte i längden om det inte skrivs. Det är därför glädjande att flera författare börjat skriva på tornedalsfinska.

Ett språk är inte enbart ett kommunikationsmedel, det är också en bärare av rötter, ursprung och identitet.

Men om det var riktigt finska som lärdes till barnen, skulle de ändå tala meänkieli. Språk dör om det är ett annat språk som används som skriftspråket, men meänkieli är inte ett språk. Att barnen lärs skriva på meänkieli kan tvärtom leda till det att finska (vilket meänkieli är en dialekt av) dör helt ut i Norrbotten.
Citera
2015-05-30, 20:06
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Men om det var riktigt finska som lärdes till barnen, skulle de ändå tala meänkieli. Språk dör om det är ett annat språk som används som skriftspråket, men meänkieli är inte ett språk. Att barnen lärs skriva på meänkieli kan tvärtom leda till det att finska (vilket meänkieli är en dialekt av) dör helt ut i Norrbotten.

Jag håller inte med dig, av egen erfarenhet.

Undertecknad fick "hemspråksundervisning" på riksfinska under högstadiet. Och jag blev naturligtvis ständigt rättad då jag talade på det sätt jag kunde. Givetvis får man förvänta sig att bli rättad för rena språkfel, men även för meänkielin jag talade. Så fick jag inte tala, det var dialektalt och det var riktig finska som skulle läras ut.

För min del helt värdelöst. Syftet med att jag gick i undervisningen var känslomässigt, knutet till mina rötter, mitt ursprung och familj. Att lära sig riksfinska var ett slöseri med tid, jag hade haft större nytta av att lära mig arabiska eller ryska.

Om man kallar det språk eller dialekt är en lek med ord, men definitionen av språk är inte enbart lingvistisk, utan knuten även till faktorer som identitet etc. Att meänkieli betraktas som eget språk skilt från finska beror mer på det senare än det förra.

Wikipedian har faktiskt en utmärkt artikel om meänkieli där skillnaderna mot finskan beskrivs. En språkundervisning som inte tolererar och undervisar om dessa skillnader kommer inte att göra nytta om målet är meänkielins bevarande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Me%C3%A4nkieli
Senast redigerad av Kuivakangas 2015-05-30 kl. 20:10.
Citera
2015-05-31, 06:08
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Jag håller inte med dig, av egen erfarenhet.

Undertecknad fick "hemspråksundervisning" på riksfinska under högstadiet. Och jag blev naturligtvis ständigt rättad då jag talade på det sätt jag kunde. Givetvis får man förvänta sig att bli rättad för rena språkfel, men även för meänkielin jag talade. Så fick jag inte tala, det var dialektalt och det var riktig finska som skulle läras ut.

Wikipedian har faktiskt en utmärkt artikel om meänkieli där skillnaderna mot finskan beskrivs. En språkundervisning som inte tolererar och undervisar om dessa skillnader kommer inte att göra nytta om målet är meänkielins bevarande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Me%C3%A4nkieli

Men så fungerar det alltid, man måste lära sig att skriva på standardskriftspråket trots att den avviker oftast från dialekten man talar. Nuförtiden försöker skolan inte förändra elevernas talesätt utan de får tala hur de vill.

Skillnaden mellan meänkieli och standardfinska är inte större än skillnaden mellan standardfinska och dialekten som talas i Savolax. Barnen i Savolax lärs att skriva på standardfinska och ändock använder de sin dialekt när de pratar.

Helsingfors-dialekten avviker också kraftigt från standardfinska. Barnen måste lära sig att tollasii skrivs tuollaisia trots att diftongen uo finns inte alls i dialekten och ändelsen måste skrivas med ett a trots att den realiseras som ett långt i utan något a.

Det lönar sig ändå att de lärs skriva tuollaisia. Om ett eget skriftspråk användes skulle det medföra ett effektivt hinder för flytt mellan Helsingfors och övriga riket. Ett likadant hinder finns nu så att en person som kan skriva på svenska och meänkieli kan inte ansöka om ett jobb i kommunerna öster om Torne å. Det finns också många informella hinder såsom att man ogärna skriver på finskspråkiga nätfora trots att man kan läsa dem.
Citera
2015-05-31, 21:50
Medlem
Kuivakangass avatar
Som jag skrev från början så har jag viss förståelse för ditt argument trots att jag inte håller med om din slutsats.

I svenska tornedalen ersätts meänkieli inte av riksfinska utan av svenska. De yngre generationerna är ofta helt svensktalande och har ganska litet intresse av att lära sig riksfinska ifall de inte har en riksfinsk förälder och/eller ser Finland som ett framtida ställe att bosätta sig i. Vilket faktiskt är rätt ovanligt.

Vill man bevara meänkieli i tornedalen så är det meänkieli som behöver läras ut och inte riksfinska. Och skall man undervisa i ett språk så ingår även skrift.

Och det går liksom inte att ducka för att det fullständigt korrekta ordet lastibiili svårligen kan skrivas kuorma-auto, eller att ranta ska skrivas piha :-)

Standardskriftspråket är inte finska utan svenska. Och meänkieli har under många generationer helt saknat skriftspråk, det har bara varit talat. Så, ja. Det är en svår nöt att knäcka

Det jag däremot skulle välkomnat hade varit att man i högre grad hade lånat in ord från finskan eller kvänskan till meänkieli, istället för från svenskan för nyare ord. Jag hade hellre sagt tietokone än daatori till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Men så fungerar det alltid, man måste lära sig att skriva på standardskriftspråket trots att den avviker oftast från dialekten man talar. Nuförtiden försöker skolan inte förändra elevernas talesätt utan de får tala hur de vill.

Skillnaden mellan meänkieli och standardfinska är inte större än skillnaden mellan standardfinska och dialekten som talas i Savolax. Barnen i Savolax lärs att skriva på standardfinska och ändock använder de sin dialekt när de pratar.

Helsingfors-dialekten avviker också kraftigt från standardfinska. Barnen måste lära sig att tollasii skrivs tuollaisia trots att diftongen uo finns inte alls i dialekten och ändelsen måste skrivas med ett a trots att den realiseras som ett långt i utan något a.

Det lönar sig ändå att de lärs skriva tuollaisia. Om ett eget skriftspråk användes skulle det medföra ett effektivt hinder för flytt mellan Helsingfors och övriga riket. Ett likadant hinder finns nu så att en person som kan skriva på svenska och meänkieli kan inte ansöka om ett jobb i kommunerna öster om Torne å. Det finns också många informella hinder såsom att man ogärna skriver på finskspråkiga nätfora trots att man kan läsa dem.
Citera
2015-06-02, 08:01
Medlem
En intressant diskussion, helt klart. Jag tror också starkt på att anledningen till att man envist fortsätter att framhäva meänkieli som ett eget språk i första hand är förankrad i kultur, traditioner och identitet. Och argumentet om att lära sig det finska skriftspråket, men samtidigt fortsätta att tala på meänkieli, fungerar, sålänge utgångspunkten är att språket är en dialekt, vilket en majoritet av meänkieli-talare kommer att förneka.

Sedan tror jag också att faktumet att den största delen av de som talar meänkieli är äldre gör att man medvetet vidtar lite mera "drastiska" åtgärder för att försäkra sig om att dess framtid inte går förlorad. Det ska bli intressant att se hur situationen ser ut om, låt oss säga 20-30 år.
Citera
2015-06-04, 23:43
Medlem
Kuivakangass avatar
Well, det är inte så mycket hävdande egentligen. Meänkieli är definierat som ett språk, på kulturella skäl som sagt. Rent språkvetensapligt sett hade man säkert kunnat definiera det som en dialekt till finska, ungefär som västerbottensbondska till svenskan.

Om detta råder det inte någon större kontrovers.
Citera
2015-09-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
Någon på det här forumet som talar Meänkieli (tornedalsfinska)??
Jag talar meänkieli, men inte tornedalsdialekt, utan lannankielidialekt.
Miksi kysyt?
Citera
2024-12-16, 12:29
Medlem
Huntsmans avatar
Är rätt kluven till meänkieli. Är uppvuxen med det & kan det flytande, men är den här rotvälskan ett eget språk.?
Låneorden från svenska gör den delvis obegriplig för finnar så då har man mindre nytta av den i Finland.

Jag har lärt mig riksfinska utryck för istället just för att ta mig fram i Finland.

Men just det här med att ta svenska ord & sätta finska ändelser på dem gör lite ont i mina öron:
Lastibiilihytti=Lastbilshytt.
Hän on kuule duktinen.=Han/hon är mycket duktig.
Hän förklarasi että se on oikea.=Han/hon förklarade att det är rätt.
Opinonsundersökningissä=opinionsundersökningarna

Särskilt i de ord man ej kan på meänkieli så tar man bara ett svenskt ord & sätter en finsk ändelse.
Är det då fortfarande ett språk?

Jag är tveksam...
Citera
2024-12-16, 12:36
Medlem
Huntsmans avatar
Men även en del ord ursprungliga ord ur meänkieli har försvunnit.

Min mormor, född i 1900-talets början, kunde enbart meänkieli, hon använde i princip noll svenska låneord.

Hon såg på TV med min morbror, också han uppvuxen med meänkieli som förstaspråk, & kommenterade någon kvinna där med(översatt)
-Man ser att hon är en sådan där "plätkkä."
-"Plätkkä"? Vad är det?
-En kvinna som ligger med kvinnor. Det är ljudet som hörs när de slår ihop sina blöta underliv mot varandra.
"Plätkkä.""Plätkkä.""Plätkkä.""Plätkkä..."
Senast redigerad av Huntsman 2024-12-16 kl. 12:38.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in