Här ska bumpas en gammal trådjävel
Tycker nog att mycket har hänt på meänkielifronten under de sex år sedan tråden uppdaterades senast.
Även sörlänningar man stöter på säger "Tornedalen? Kan du prata sån där mjeankjäle?" då man börjar prata om var man kommer ifrån. Glädjande att kunskapen fått lite spridning trots allt.
Är född i Övertorneå men uppvuxen i norrbotten skapligt långt från meänkieliområdet. Tillbringade dock mycket tid där under barndomen och tonåren, min farmor pratade bara finska och den största delen jag lärt mig kommer från detta.
Riksfinska är svårt, möjligen greppar jag vart tredje-fjärde ord och kan hjälpligt följa sammanhang genom att gissa mig till luckorna. Meänkieli är för mig mycket enklare, där är det tvärtom - jag tappar enstaka ord men förstår faktiskt det mesta.
Där riksfinskan är snabb, vass och lite tjattrig upplever jag den talade meänkielin som mjukare, lite släpigare och mer harmonisk till sin melodi. Givetvis beror det på vem som talar, men rent generellt tycker jag att det finns en skillnad.