2008-04-05, 21:07
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renttu
ett pidginspråk slutar att vara ett pidginspråk när barnen till pidgintalarna har pidginspråket som modersmål. när pidginspråk går över till att bli kreol ändras också språket automatiskt. talarna finner nya vägar där grammatiken ändras (lär: blir mer avancerad). Pidgingrammatiken är oftast mycket enklare.
Läs mitt inlägg igen så ser du att jag frågade om pidginspråks utvecklingsmöjligheter bortsett från att bli kreolspråk. Inlägget var ju ett svar på ett inlägg som hävdade att stadin slangi hade utvecklats på ett sådant sätt att det inte var att räkna som ett pidgin längre. Men det är ju inte ett kreolspråk heller, alltså måste pidgins kunna evolvera till någonting annat än kreolspråk och jag efterlyste vilka dessa möjligheter var.
Citera
2008-04-05, 21:53
Medlem
barkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ural
Mie praatan kyllä!

Den där frasen är lik gamla helsingfors slang.

EDIT:Oj!Läste igenom och märkte att detta redan behandlats.My bad,lite full och okoncentrerad
Senast redigerad av barken 2008-04-05 kl. 21:56.
Citera
2008-04-06, 18:05
Medlem
Empires avatar
Läs någon bok av Mikael Niemi, helst "Mannen som dog som en Lax". Den avhandlar lite om historien bakom språket.
Citera
2008-04-06, 18:19
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renttu
njaa, meänkieli och tornedalsfinska är ungefär samma sak. den enda skillnaden är att när man kallar meänkieli för meänkieli istället för tornedalsfinska kan man också räkna in de dialekter av meänkieli som inte talas i tornedalen, eller precis utanför. idag är det korrekta ordet meänkieli, inte tornedalsfinska. precis som man för sa zigenare säger man idag romer, och man säger inte lapska idag utan samiska. typ nått sånt...
Det är nog en önskedröm att vanliga svenskar ska kalla det "meänkieli" istället för tornedalsfinska, eller att så värst många vanliga svenskar ens ska känna till att det finns.
Citera
2008-04-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Det är nog en önskedröm att vanliga svenskar ska kalla det "meänkieli" istället för tornedalsfinska, eller att så värst många vanliga svenskar ens ska känna till att det finns.

det tog 30 år för svenska tidningar att byta från zigenare och tattare till romer. så ja, det kommer nog ta sin lilla tid. De få som hävdade att man skall säga samer istället för lappar, och romer istället för tattare/zigenare 1980 var det nog många som också tyckte att de hade önskedrömmar. Idag används samer uteslutande i svenska tidningar.
Citera
2008-04-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Läs mitt inlägg igen så ser du att jag frågade om pidginspråks utvecklingsmöjligheter bortsett från att bli kreolspråk. Inlägget var ju ett svar på ett inlägg som hävdade att stadin slangi hade utvecklats på ett sådant sätt att det inte var att räkna som ett pidgin längre. Men det är ju inte ett kreolspråk heller, alltså måste pidgins kunna evolvera till någonting annat än kreolspråk och jag efterlyste vilka dessa möjligheter var.

tja, de kan ju utvecklass till ett slangspråk som sedan dör ut. typ stadi?
Citera
2008-11-14, 16:47
Medlem
Här har ny radio på Meänkieli:

http://www.sr.se/cgi-bin/Sisuradio/p...ProgramID=1017

Lär mig några Meänkieli fraser tack, har släkt som snackar det så jag skulle gärna vilja kunna lite själv
Citera
2008-11-14, 17:48
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Men mäenkieli betyder backens språk.

meänkieli betyder vårat språk på tornedalsfinska.
mäenkieli betyder backens språk på finska.
Notera skillnaden
Citera
2014-02-24, 23:35
Medlem
Kuivakangass avatar
Här ska bumpas en gammal trådjävel

Tycker nog att mycket har hänt på meänkielifronten under de sex år sedan tråden uppdaterades senast.

Även sörlänningar man stöter på säger "Tornedalen? Kan du prata sån där mjeankjäle?" då man börjar prata om var man kommer ifrån. Glädjande att kunskapen fått lite spridning trots allt.

Är född i Övertorneå men uppvuxen i norrbotten skapligt långt från meänkieliområdet. Tillbringade dock mycket tid där under barndomen och tonåren, min farmor pratade bara finska och den största delen jag lärt mig kommer från detta.

Riksfinska är svårt, möjligen greppar jag vart tredje-fjärde ord och kan hjälpligt följa sammanhang genom att gissa mig till luckorna. Meänkieli är för mig mycket enklare, där är det tvärtom - jag tappar enstaka ord men förstår faktiskt det mesta.

Där riksfinskan är snabb, vass och lite tjattrig upplever jag den talade meänkielin som mjukare, lite släpigare och mer harmonisk till sin melodi. Givetvis beror det på vem som talar, men rent generellt tycker jag att det finns en skillnad.
Citera
2015-05-23, 20:23
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Riksfinska är svårt, möjligen greppar jag vart tredje-fjärde ord och kan hjälpligt följa sammanhang genom att gissa mig till luckorna. Meänkieli är för mig mycket enklare, där är det tvärtom - jag tappar enstaka ord men förstår faktiskt det mesta.

Där riksfinskan är snabb, vass och lite tjattrig upplever jag den talade meänkielin som mjukare, lite släpigare och mer harmonisk till sin melodi. Givetvis beror det på vem som talar, men rent generellt tycker jag att det finns en skillnad.

Baserat på din beskrivning av riksfinska tror jag att du har egentligen hört dialekten som talas i Helsingfors. Den är betydligt snabbare och vassare än riksfinska och avviker kraftigt från den. Om man har inte exponerats för det så är det svårt att förstå det.

Anledningen till att jag bumpar också trådjäveln är det att jag förstår inte alls varför man lär skriftligt meänkieli åt barnen i Tornedalen.

Meänkieli används av så få människor som skriftspråk att det finns inget nytta av att kunna skriva meänkieli, och även om det skulle finnas hundratusentals personer som använde meänkieli som sin dialekt så skulle det ändå inte gynna att kunna skriva meänkieli+svenska jämfört med svenska+finska.
Citera
2015-05-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vesis88
Meänkieli talas i pajala,övertorneå,haparanda,kalix,kiruna,gällivare och på finska sidan av gränsen... finns många utflyttade tornedalningar i luleå,boden,umeå stockholm så man kan även höra där

Stackars underkuvade folk. Tornedalsfinnar, på både sidor av älven, är nybyggare och pionjärer som slog sig ned i området från första århundradet. Talar en på området typisk dialekt av finskan men blandat med kökssvenska, på svenska sidan alltså, ingen kökssvenska öster om väylä.

En väckelsepastor hittade på att det är ett eget språk; meänkieli, o kronan genast erkänder detta; behärskarteknik som romarna med "divide et impera". De flesta, även Finska språknämnden, säger att det är en av finskans dialekter. Inga uppgifter av SIL; FNs officiella rådgivarorganisation i språkfrågor.

Har dessa kvener redan glömt hur det var under försvenskningsprocessen som med fascistiska medel bedrevs i Tornedalen ända in på 1960-talet? Är det ngt i jordmånen i Norra Bottnen som gör dessa mensch så sårbara för laestadionismen o andra tokigheter
Citera
2015-05-25, 21:54
Medlem
Kuivakangass avatar
*Ler*

Jag kan i viss mån förstå ifrågasättandet av nyttan att lära sig meänkieli framför riktig finska. Men jag håller inte med om det.

Av känslomässiga skäl duger inte riksfinska, eftersom det inte är det språket som är rotat i identiteten som svensk tornedaling. Det finns säkert tornedalingar som säger emot mig här, speciellt de som från barnsben fick veta att språket som pratades hemma var paskakieli och att man skulle prata svenska om man skulle prata fint.

Ett språk överlever inte i längden om det inte skrivs. Det är därför glädjande att flera författare börjat skriva på tornedalsfinska.

Ett språk är inte enbart ett kommunikationsmedel, det är också en bärare av rötter, ursprung och identitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in