2024-12-16, 02:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone19
Varför skulle man inte lita på honom men lita på andra vittnen? Helt plötsligt?

Men varför måste vi lite blint på allt vad vittnet Ragge uppgav? Var det inte en del alkohol inblandat kring tidpunkten för de påstådda samtalen?

Skrev inte också jag att det går inte att utesluta BO kan ha ringt honom från arkitektens telefon tidigt på morgonen/förmiddagen den 10 juni innan BO lämnade bostaden på Östermalm?

Citat:
Att det här fallet om och om igen tröskats runt i samma spår

Tyvärr är det mycket rundgång i debatten, du kan inte förneka att omständigheterna kring det sista vittnet arkitekten är något av ett mysterium.

Du borde också fråga dig varför arkitekten inte diskuteras mer i tråden. Man kan ana en agenda hos vissa skribenter.
Citera
2024-12-16, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag vet inte om det har beskrivits tidigare i tråden men det förekom även prostitution i en bostad på Berzelius väg för länge sedan, alla som besökt KI-området vet vilka bostäder jag pratar om. Studentbostäderna på norra Stationsgatan inhyste också prostituerade på den tiden i vissa lägenheter, ett knivmord begicks även i maj 1984 på nämnda adress.

Det förekom/förekommer lägenhetsbordeller i precis hela Stockholm. Vad har du för källa till knivmordet? Hur tänker du att det skulle kopplas ihop med CdC? Som jag har förstått det utmärkte hon sig ofta med sitt beteende på slutet, inte en person som bara passerar inkognito kanske?
Citera
2024-12-16, 02:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Varför hänvisar du till en bok som det numera är koncensus kring att den är missvisande?

Vad menar du är missvisande i Borgnäs bok? Fallet är väl fortfarande ouppklarat?

Citat:
Till och med jag som håller på att sätta mig in det här skulle mest läsa den som kuriosa för att marinera i den intellektuellt begränsade och känslostyrda tidsandan som rådde då.

Borgnäs bok kom ut 2003. Du har helt uppenbart inte koll på kronologin.
Citera
2024-12-16, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad menar du är missvisande i Borgnäs bok? Fallet är väl fortfarande ouppklarat?

Borgnäs bok kom ut 2003. Du har helt uppenbart inte koll på kronologin.

Jag vet att den kom senare. Innehållet är fortfarande marinerat i häxprocesserna och debatten efter.
Citera
2024-12-16, 02:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Vet man vilken flyttfirma det sista vittnet arkitekten använde vid flytten från Östermalm till Stora Essingen?

Billiga Andersson var knappast den enda flyttfirman på den tiden i Stockholm men det är ändå intressant att få veta lite mer om detta.

Det intressanta är dock att både Vinof och arkitekten delade ett gemensamt intresse, dvs prostitutionen på Malmskillnadsgatan. Båda hade dessutom kontakt med BO fast i arkitektens fall var den nog betydligt mer intensiv och regelbunden.
Citera
2024-12-16, 03:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det förekom/förekommer lägenhetsbordeller i precis hela Stockholm. Vad har du för källa till knivmordet? Hur tänker du att det skulle kopplas ihop med CdC? Som jag har förstått det utmärkte hon sig ofta med sitt beteende på slutet, inte en person som bara passerar inkognito kanske?

Jag ville bara belysa att området präglades av social misär i form av dold prostitution i lägenheter och i vissa fall även dödligt våld. Ingen seriös hyresvärd vill ha onödigt spring i sina bostäder, inte ens på den tiden när det var lagligt att köpa sex.

Det kan inte heller uteslutas att BO hyrde lägenhet tillfälligt på Norra Stationsgatan?
Citera
2024-12-16, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Högst densamme. Notera även att han påstår sig känna Leif GW Persson.

Om det verkligen stämmer är det synnerligen anmärkningsvärt att Vinof förbisågs i utredningen 1999, såvida inte GW en helt annan bild av honom. Å andra sidan känns Vinof som en mytoman. Men det skulle ju lätt kunna gå att kontrollera genom att fråga GW.
Citera
2024-12-16, 06:01
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Om ni var rättsläkare och gjorde ett jobb vid sidan av, på en helg. skulle ni använda jobbets system för att dumpa resterna eller Skulle ni lägga resterna i säckar och lägga under en bro?

Eller skickades avfallet till det externa krematoriet direkt efter obduktion, så att extrajobb inte var möjliga?
Citera
2024-12-16, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag vet inte om anhöriga per automatik får tillgång till en avliden släktings journaler hos socialtjänsten. I dagsläget får anhöriga ta del av sina döda släktingars medicinska journaler, men med vissa förbehåll.

Det kanske är troligast att Catrines journaler kommer från polisen, vilket som sagt är anmärkningsvärt.

Catrine och rättvisan kan inte ha haft en redaktör med någon form av yrkesheder. Förutom att Olsson citerar sekretessbelagda uppgifter lyckas hon även felcitera Mariannes S:s dagbok.

Den ursprungliga texten är skriven som man kan förvänta sig, med slanguttryck och stavfel. I Olssons version är den "tvättad", stavfelen rättade och slanget har översatts till formellt språk. Resultatet blir rent bisarrt, där pundaren Marianne S påstås ha nedtecknat den fullt naturliga meningen: "Tog en spruta heroin."

För övrigt, vilken heroinist skriver i en dagbok att hon tagit en sil + fisksymbol 🤓?

Ingen i hela världen.
Citera
2024-12-16, 07:35
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Om det verkligen stämmer är det synnerligen anmärkningsvärt att Vinof förbisågs i utredningen 1999, såvida inte GW en helt annan bild av honom. Å andra sidan känns Vinof som en mytoman. Men det skulle ju lätt kunna gå att kontrollera genom att fråga GW.
Förmodligen ansåg sig Vinof känna en hel del människor...

Ett rimligt scenario kunde vara att V och GW stötte ihop med varann på Café Opera eller dylikt. GW insåg nog inte Vinofs roll i da Costa-fallet, men visst studsar man till. Vinof menar ju i förhöret att GW på något sätt ska gå i god för honom.

Att man inte hörde Vinof på nytt 1999 är en oerhörd fadäs och det är snudd på oförklarligt att han återigen lyckades falla mellan stolarna.
Citera
2024-12-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Jag har tänkt på det också. Det är inte konstigt att det fanns torskar som fick känslor för Catrine för när hon såg bra ut så såg hon verkligen oerhört bra ut. Fantastiska drag. Nu har jag aldrig sett henne i rörelse men jag kan verkligen tänka mig att hon kunde röra sig graciöst och kvinnligt också, och använda sitt blickspråk, sin utstrålning m.m.

De flesta män runt henne tyckte nog att hon var het som ett grillgaller, innan drogerna förstörde henne. Ja hon var jättesnygg och hade ett charmigt, busigt leende och var rolig att umgås med, har jag förstått. Hade hon inte knarkat, hade hon varit en populär brud med flyt i livet.

Att hon kunde linda män runt lillfingret, råder det ingen tvekan om. Addera en skopa kvinnlig sårbarhet, en skvätt tårar och akut hjälpbehov, så kom snubbarna rusande....

Att vi kom in på det här, är inte så konstigt, eftersom da Costas "looks" blev en del av dramaturgin på åttiotalet.

Det är väldigt snaskigt alltihop. Osmakligt.

Hade BO var en skallig, överviktig man i medelåldern, hade en del av det mediala spinnet försvunnit.

En sådan person hade inte blivit ikonisk som da Costa.

Det är också symtomatisk att den mest kända bilden av da Costa INTE visar den mindre attraktiva person som avled på sommaren 1984.

Man får förmoda att det fanns bättre bilder att använda...

Da Costa måste ju ha fotats mellan 1982 och 1984...

Om inte annat av anhöriga.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-16 kl. 09:37.
Citera
2024-12-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
För övrigt, vilken heroinist skriver i en dagbok att hon tagit en sil + fisksymbol 🤓?

Ingen i hela världen.
Sil= sill ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in