2024-12-16, 03:44
Medlem
HeroicDozes avatar
Genom YouTube-drama
Citera
2024-12-16, 04:05
Medlem
Om du vill bli jätte rik, gå all in på Hexatronic, gärna med hög belåning!!! Detta tips har jag hört från en jättesmart gubbe från Falkenberg lol:
Citera
2024-12-16, 04:07
Medlem
Skyggedanss avatar
Man gifter sig med någon som redan är rik.
Citera
2024-12-16, 04:27
Medlem
Inhale82s avatar
Att bli rik på kort tid kommer tyvärr kräva en del drastiska och kanske inte så smarta åtgärder.

Du behöver tänka långsiktigt.
Små steg tills du jobbat in en bra buffert och kan börja investera.

Att bli rik kostar tyvärr mycket pengar.
Citera
2024-12-16, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Hur blir man rik enligt fb?
Genom att starta ett företag i en lönsam bransch där du kan ha ett antal anställda som jobbar åt dig.
Citera
2024-12-16, 05:36
Rik är en konsekvens och inte ett tillstånd som många felaktigt titulerar som "ekonomiskt oberoende". Det existerar dessutom inte någon sådan sak som "ekonomiskt oberoende".

Har du någonsin hört talas om en atlet som sagt "jag är atletiskt oberoende"? Vad i hela friden skulle ett atletiskt oberoende implicera? Att du kan sitta på röven och göra en sportslig karriär? Att du kan vinna? Att du kan delta? Att du är kompetent?

Trots den här simpla jämförelsen så kommer det att ta emot hos många som vill att idén om "ekonomisk oberoende" ska existera. Det gör den inte - inte i den praktiska verkligheten iallafall.

Rik är, har alltid varit, och kommer alltid att vara en konsekvens och inte ett tillstånd.
Citera
2024-12-16, 05:51
Medlem
Gör som smart folk, investera i krypto.

Var en liknande tråd för några veckor sedan och killen villebinvedtera 700k i något men skrattade åt folk som sa att han skulle investera i krypto.

Hade han investerat i bitcoin tex så hade han legat typ 40% plus just nu.

Ån är det inte för sent att gå In i krypto och dubblera dina pengar på en kort period, men väntar du nån månad till så kommer det sannolikt vara för sent.
Citera
2024-12-16, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Rik är ju en definitionsfråga. Men, för de flesta gäller att börja, hålla i och tänka långsiktigt. Sparar man ca 8330 kr/mån har man en miljon efter 10 år. Om man inte räknar med räntor och värdeökning, de flesta sparar ju till stor del i aktier och fonder och med lite tur kan man ha betydligt mer.

Annars gäller väl:

1. Jobba

2. Spara, långsiktigt och automatiskt (autogiro direkt till fondkonto)

3. Se över fasta kostnader (ny bil vs äldre, en bil eller två, abonnemang, mat osv) Sparar man in 2000/mån på att göra sig av med en bil så öka sparandet med 2000/mån, konsumera inte upp pengarna.

4. Absolut aldrig konsumtionslån eller onödigt dyra bostadslån

5. Aldrig tjura ihop och säga att det är "orättvist" eller jämföra sig med grannen eller säga att det är omöjligt att få det gott ställt och se det som ursäkt att bygga pool för hela husbufferten och alla sparpengar

6. Igen, tänka långsiktigt. Även om man inte blir rik som Krösus kommer den som sparar en tusenlapp eller två i månaden från 25 fram till pension ha enormt mycket mer än den som inte sparar alls. Den som sparar tre eller fyra tusenlappar kommer ha ännu mer.

7. Göra en del uppoffringar. Det är lätt att köpa en vattenflaska på stan eller hämtmat till familjen när man inte orkar laga mat. Men att ha med egen vattenflaska och tugga i sig tråkiga snabbmakaroner med upptinade färdiga köttbullar sparar onekligen en hel del..

Hur blir man rik enligt fb?

Det där funkar. Håller du i så behöver du inte jobba heltid av ekonomiska skäl när du börjat bli gammal och sliten
Citera
2024-12-16, 06:13
Medlem
Blås andra är det ultimata sättet att bli rik.

Fondförvaltare med höga avgifter och aggressiva säljmetoder.

Styrelseledamot i mindre bolag som ska eller nyligen blivit börsnoterade.

Någon kan säkert hjälpa mig med denna lista
Citera
2024-12-16, 06:24
Medlem
Germanofils avatar
Visst kan man bli "rik" genom att spara/investera stora summor varje månad. Detta kräver dock i de flesta situationer att man lever snålt och avstår från att gifta sig och skaffa barn. Och frågan jag då ställer mig är: känner man sig verkligen rik när man sitter ensam i en hyrestvåa och äter makaroner samtidigt som man har sjusiffriga belopp på kontot?

Jag själv tror mer på en medelväg i livet där man har en hyfsad standard men ändå lägger undan några tusenlapppar till pensionen varje månad.
Citera
2024-12-16, 06:53
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Sälj bilen
Äta mindre ute/skräpmat
Köp inget skit/ märkeskläder eller dyra prylar
Citera
2024-12-16, 07:50
Medlem
Var en betalartikel i nån av kvällstidningarna häromdagen om en kvinna som inte behövde jobba längre. Antar det var nåt aktiespar eller extrem snål. Det jag reagerade på var att hon var 45år men såg ut som hon var 55år. Väldigt rynkig vid ögonen som alldeles för lite sömn. Så det kanske behövs tidig pension i det fallet. Är det så om hon o andra som går i tidig pension (verkar vara den nya rikedomen) måste ständigt planera sina utgifter och aldrig unna sig något dyrt spontant mellan 20 till +45 års ålder o måste sen snåla resten av livet u jobb är det enligt mig ingen rikedom.
Rik för mig är att man har hög levnadsstandard men behöver inte snåla. Har kvar mycket efter nödvändiga utgifter. Kan ta ett exempel på när man verkar ha det bra men va F. Reste runt i Nya Zeeland och sen var där ett yngre par, kommer inte ihåg om de var från Sverige men i vart fall Europa. De satt där och undrade m ångest hur de skulle kunna ta sig 10 mil och de hade nån potatis de skulle äta med sås för hela den dagen. Tänkte men vad i helv..ni reser på en drömresa men är totalt black.. har du det så eller bara lite bättre när du går i tidig pension, då har du ingen livskvalitet, är inte rik.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-12-16 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in