2024-12-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Men det är inflationsförlust på dollarn,
medan genomsnittvärdet på företag går UPP på sikt även med dippar.
Men om det var det du tänkte, kan det vara dåligt att gå in i aktier nu eftersom det mesta är övervärderat så av den orsaken kan du ha rätt.

((Men inte lika mycket rätt som jag som köpt fastighet med produktionskapacitet i ett låglöneland så vinsten kommer att bli minst 4 gånger insatsen av produkterna på 5-6 år plus fastigheten kvar. 4 x är räknat på det LÄGSTA priset som varit på produkterna. Om det är lågkonjunktur då, kan jag bara vänta med att sälja produkterna till priserna går upp.))

Nu vet jag inte hur du tänkte ned inflationsförlust?
Inflation finns väl överallt. Vissa länder mer andra mindre.

Självklart finns det massor av investeringar som ger långt mer än 7% I avkastning beroende på hur riskvillig man är.
Du verkar ha hittat din specialnisch. Men att ha 4X mellan produktkostnad och konsumentpris är väl inget ovanligt.
Citera
2024-12-06, 23:03
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo Cuishle
Hello FB-friends,

Jag har läst en del litteratur sista 5-6 åren angående privatekonomi, sparande, investeringar m.m.
Även tagit del av annat material, typ kurser, podcasts, bloggar, mentorer mm.

Har försökt sammanställa en "modell" för hur man blir rik i Sverige.
Trött på att vara vanlig inkomsttagare med räkningar, lån m.m.
Kanske känner du igen dig!

Har summerat dessa punkter, väldigt enkelt.

Hur man blir rik i Sverige:
1. Höj din inkomst
2. Minska dina kostnader
3. Skapa en buffert - emergency cash / krockkudde / funds till vardagen
4. Lär dig investera - skapa en bra portfölj och utveckla denna över lång tid
5. Öka din kunskap (läs, lyssna och lär!)
6. Minska skatter/avgifter (lär dig skatteregler, gör avdrag m.m., hitta investeringar med låga avgifter)
7. Överväg att flytta utomlands (hitta ett bättre ställe för rika personer, gör research om detta)
Skulle nu önska dina idéer/synpunkter på detta.
Såga den hur mycket du vill, skjut in egna punkter, brainstorma...

Frågan är: Hur blir man rik i Sverige?

Tack på förhand!
Det där blir du inte rik av, starta ett företag med en originell ide så kanske du kan bli rik.
Men skulle säga att det är lika sannolikt att du blir rik på ett företag som på lotto.
Ett tips ,betala av lånen och och håll ner utgifterna så känner man sig iaf. rik.
Är du ung så bränn pengar på krogen och när du ledsnar på det då kan du spara lite.
Citera
2024-12-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nu vet jag inte hur du tänkte ned inflationsförlust?
Inflation finns väl överallt. Vissa länder mer andra mindre.
Jag påpekade att DOLLAR har FÖRLUST p g a inflation,
medan tillgångar som t ex fastigheter normalt på längre sikt hänger med inflationen så INTE inflationsförlust på sådant.

Citat:
Självklart finns det massor av investeringar som ger långt mer än 7% I avkastning beroende på hur riskvillig man är.
Du verkar ha hittat din specialnisch. Men att ha 4X mellan produktkostnad och konsumentpris är väl inget ovanligt.
Ingen affärsverksamhet är helt riskfri,
men risken är mycket lägre om man investerar i sådant som begärda priset är mycket lägre än värdet.

I VISSA produkter kan det kanske vara så stora skillnader som 4x mellan produktions och säljpris t ex vid lyckade mjukvaruproduktioner,
MEN normalt INTE då det gäller produktion av fysiska varor som behöver råvaror. Får många sådana är vinsten liten.

Jag pratade INTE om 4 x produktiinskostnaden, jag pratade om VINST 4x investeringen p g a gamla ägarna har ställt till det genom att de inte vet hur de sköter sina företag och säljer billigt.
Citera
2024-12-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag påpekade att DOLLAR har FÖRLUST p g a inflation,
medan tillgångar som t ex fastigheter normalt på längre sikt hänger med inflationen så INTE inflationsförlust på sådant.

Jaja..så kan man ju se på väldigt många tillgångar. Inte bara fastigheter.

Ingen affärsverksamhet är helt riskfri,
men risken är mycket lägre om man investerar i sådant som begärda priset är mycket lägre än värdet.

Visst. Det gäller ju att slippa slåss med andra då som också ser mervärdet och är villiga att betala lite mer än du.
Och vipps så ärcen budgivningsspiral igång.

I VISSA produkter kan det kanske vara så stora skillnader som 4x mellan produktions och säljpris t ex vid lyckade mjukvaruproduktioner,
MEN normalt INTE då det gäller produktion av fysiska varor som behöver råvaror. Får många sådana är vinsten liten.

Jag pratade INTE om 4 x produktiinskostnaden, jag pratade om VINST 4x investeringen p g a gamla ägarna har ställt till det genom att de inte vet hur de sköter sina företag och säljer billigt.

Är bara önska lycka till. Kul om du lyckas.
Friskt vågat Hälften vunnet
Citera
2024-12-06, 23:48
Medlem
Citat:
Är bara önska lycka till. Kul om du lyckas.
Friskt vågat Hälften vunnet
Tack.
Den 4x insatsen är säker.
Den andra är gambling.
Citera
2024-12-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo Cuishle
Hello FB-friends,

Jag har läst en del litteratur sista 5-6 åren angående privatekonomi, sparande, investeringar m.m.
Även tagit del av annat material, typ kurser, podcasts, bloggar, mentorer mm.

Har försökt sammanställa en "modell" för hur man blir rik i Sverige.
Trött på att vara vanlig inkomsttagare med räkningar, lån m.m.
Kanske känner du igen dig!

Har summerat dessa punkter, väldigt enkelt.

Hur man blir rik i Sverige:
1. Höj din inkomst
2. Minska dina kostnader
3. Skapa en buffert - emergency cash / krockkudde / funds till vardagen
4. Lär dig investera - skapa en bra portfölj och utveckla denna över lång tid
5. Öka din kunskap (läs, lyssna och lär!)
6. Minska skatter/avgifter (lär dig skatteregler, gör avdrag m.m., hitta investeringar med låga avgifter)
7. Överväg att flytta utomlands (hitta ett bättre ställe för rika personer, gör research om detta)
Skulle nu önska dina idéer/synpunkter på detta.
Såga den hur mycket du vill, skjut in egna punkter, brainstorma...

Frågan är: Hur blir man rik i Sverige?

Tack på förhand!

Att vara löntagare kommer aldrig göra dig rik så tillvida du inte blir GD över posten eller liknande företag.

För att bli rik måste du antingen lyckas starta ett framgångsrikt företag eller investera i andra framgångsrika företag.
Skulle säga att investera är det bästa alternativet.

James quincey CEO på Coca-Cola tjänade 50milj förra året, Buffet tjänade 500milj på coca cola som investerare.
Citera
2024-12-15, 20:55
Hur blir man rik?

Rik är ju en definitionsfråga. Men, för de flesta gäller att börja, hålla i och tänka långsiktigt. Sparar man ca 8330 kr/mån har man en miljon efter 10 år. Om man inte räknar med räntor och värdeökning, de flesta sparar ju till stor del i aktier och fonder och med lite tur kan man ha betydligt mer.

Annars gäller väl:

1. Jobba

2. Spara, långsiktigt och automatiskt (autogiro direkt till fondkonto)

3. Se över fasta kostnader (ny bil vs äldre, en bil eller två, abonnemang, mat osv) Sparar man in 2000/mån på att göra sig av med en bil så öka sparandet med 2000/mån, konsumera inte upp pengarna.

4. Absolut aldrig konsumtionslån eller onödigt dyra bostadslån

5. Aldrig tjura ihop och säga att det är "orättvist" eller jämföra sig med grannen eller säga att det är omöjligt att få det gott ställt och se det som ursäkt att bygga pool för hela husbufferten och alla sparpengar

6. Igen, tänka långsiktigt. Även om man inte blir rik som Krösus kommer den som sparar en tusenlapp eller två i månaden från 25 fram till pension ha enormt mycket mer än den som inte sparar alls. Den som sparar tre eller fyra tusenlappar kommer ha ännu mer.

7. Göra en del uppoffringar. Det är lätt att köpa en vattenflaska på stan eller hämtmat till familjen när man inte orkar laga mat. Men att ha med egen vattenflaska och tugga i sig tråkiga snabbmakaroner med upptinade färdiga köttbullar sparar onekligen en hel del..

Hur blir man rik enligt fb?
Citera
2024-12-15, 21:02
Medlem
Kjøp bitcoin hver uke.
Citera
2024-12-15, 21:16
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
1. Jobba
- Tyvärr inget man blir rik på, men ett måste oavsett.

Citat:
- Detta skulle jag påstå är det bästa om svaret är att vara rik vid pension. Sen är ju definitionen rik individuell.

Citat:
3. Se över fasta kostnader (ny bil vs äldre, en bil eller två, abonnemang, mat osv) Sparar man in 2000/mån på att göra sig av med en bil så öka sparandet med 2000/mån, konsumera inte upp pengarna.
- Om du drar in bilkostnaderna så måste du åka kollektivt, det är billigare men du sparar automatiskt inte 2000kr för att du slutar ha bilkostnad på 2000kr. Du måste ta dig till jobb och har säkert andra ärenden så jag skulle kanske säga du sparar 1000-500kr i månaden beroende på var du bor.

Citat:
- Lån är aldrig en bra investering, förutom om du köper hus och huset ökar i värde väldigt mycket och vinstskatten inte äter upp en större del. Idag är det svårt med hus som investering. Skillnad för dom som säljer nu och köpte på 60-70-80 talet, möjligen vissa på 90 talet.

Citat:
6. Igen, tänka långsiktigt. Även om man inte blir rik som Krösus kommer den som sparar en tusenlapp eller två i månaden från 25 fram till pension ha enormt mycket mer än den som inte sparar alls. Den som sparar tre eller fyra tusenlappar kommer ha ännu mer.
- det är inte inkomsten som gör dig rik, det är utgifterna, så spara spara spara.

Citat:
7. Göra en del uppoffringar. Det är lätt att köpa en vattenflaska på stan eller hämtmat till familjen när man inte orkar laga mat. Men att ha med egen vattenflaska och tugga i sig tråkiga snabbmakaroner med upptinade färdiga köttbullar sparar onekligen en hel del..
- helt rätt inställning, slösa kommer inte göra dig rik. Ibland är det bra att ta fram smålänningen som alla har inom sig.[/quote]
Senast redigerad av Granddaddy.Purple 2024-12-15 kl. 21:21.
Citera
2024-12-15, 21:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Att bara jobba och spara är ju en lång väg till att bli rik. Du blir det vid pension ungefär. I övrigt ja våghalsiga kan bli rika snabbare. Dvs som idag köra igång ett företag med något coolt inom AI. Behöver inte bli något men miljoner i riskkapital kommer ösas över dig.

Sedan ja. De flesta rika är nog det mest över arv. Någon dog och de ärvde. Gamla rikedomar.
Citera
2024-12-15, 21:27
Medlem
Onanikrems avatar
3.
4.
Skulle jag säga är viktigast. Inte dra på sig en masa onödig skit och aldrig aldrig ta något på kredit, eller låna till något. Det sista finns två undantag, utbildning och ev. boende.

Sedan att ha lite flyt och ett öga på vad som är värt att satsa på är också en fördel. Satte mitt sparande på aktier i början av 90talet och det har gett väldigt bra avkastning, när en del storbolag kostade 3 - 4 - 5 kr köpte jag på mig.

Gifte mig aldrig heller så har aldrig behövt dela med mig, varit sambo några gånger men när det tagit slut har de bara fått flytta ut med det de hade med sig in i boet.. (ev. det man köpt gemensamt, ta soffjävlen och DVD-spelaren då)

Edit. Tillägg till det sista: Flytta inte in i en gemensam "ny" bostad, då gäller även sambolagen om inget avtalats, oavsett vem som betalat för den!
Senast redigerad av Onanikrem 2024-12-15 kl. 21:38.
Citera
2024-12-15, 21:28
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Rik är ju en definitionsfråga. Men, för de flesta gäller att börja, hålla i och tänka långsiktigt. Sparar man ca 8330 kr/mån har man en miljon efter 10 år. Om man inte räknar med räntor och värdeökning, de flesta sparar ju till stor del i aktier och fonder och med lite tur kan man ha betydligt mer.

Annars gäller väl:

1. Jobba

5. Aldrig tjura ihop och säga att det är "orättvist" eller jämföra sig med grannen eller säga att det är omöjligt att få det gott ställt och se det som ursäkt att bygga pool för hela husbufferten och alla sparpengar

Hur blir man rik enligt fb?

Skaffa varken tjej eller barn. Det är den största ekonomiska vinsten du kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in