Några kommentarer från tidigare idag som jag inte hann svara på då jag var upptagen med att följa andra tävlingar och idrotter.
Jag kan vara kritisk mot enskilda uttagningar av den svenska ledningen (och har också varit det tidigare) men jag tycker att man inte kan bortse från de grundproblem som jag listade här:
Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Grundproblem 1 är att det har blivit så många sjukdomar och skador i svenska laget.
Grundproblem 2 är det internationella tävlingsprogrammet.
Grundproblem 3 är den höga höjden i Davos vilket inte passar de flesta svenskar.
Jag tycker alltså att man både kan konstatera tre grundproblem och kritisera enskilda uttagningar
Citat:
Ursprungligen postat av
TenBagger69
Herregud, vad har Larsen med detta att göra.
Man lär sig väl att åka på hög höjd. Du såg väl Jonna igår. Som inte riktigt gillat Davos innan, nu kan hon åka på hög höjd.
Och därför kan jag tycka att det är tveksamt att ta ut unga åkare som inte lärt sig åka på höjd bara för att Sverige skall ställa upp med ett fullt lag i Davos (då riskerade att gå som det gick för Lisa Larsen). Jonna har ju lärt sig att prestera på höjd genom ett antal höghöjdsläger, man lär sig inte det bara genom att åka någon enstaka tävling på höjd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
Ebba Stenman har fått bra erfarenhet av denna helg, nu känner hon sin kropp bättre och hur den fungerar på hög höjd. Det var visst bra att hon ställde upp. Det hade varit bättre om Rosenberg och co också fått denna erfarenhet.
Ett höghöjdsläger kan aldrig simulera hur det blir på en riktig tävling.
Varför tror du att landslaget (för de åkare som så önskar) har varit på två höghöjdsläger under försäsongen? Varför tror du att man i Norge har (eller iaf hade) en höghöjdsmodell som gick ut att man skulle vara på läger på hög höjd minst 3x3 veckor per år (och gärna upp emot 100 dagar per år) och göra detta under tre år för att man skall prestera så bra som möjligt?
På ett höghöjdsläger så lär man sig hur den egna kroppen tacklar hög höjd och man lär sig med vilken intensitet man kan åka utan att gå på en höghöjdssmäll samt hur lång tid det krävs innan man kan åka med hög intensitet på hög höjd. Kroppen har också någon form av fysiologiskt minne som man övar upp när tränar på hög höjd vilket gör att det med tiden kräver mindre tillvänjning på hög höjd innan man kan prestera riktigt bra. Det är så man skaffat sig en bra höghöjdserfarenhet, inte genom att bara genom att åka ett enskilt lopp där man riskerar att gå på en ordentlig höghöjdssmäll.
Och det är så som Jonna har lät sig att åka på hög höjd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Finnvedssonen
Men håll då flabben när europeér inte kommer upp till Skandinavien. Och yppa inte ett ord när längdtjejerna leker fackförening och klagar på ersättningen. Svenska folket är bakom TV-rutan och kommersiell TV satsar stora pengar. Men tävla efter 8 månaders träning är man för bekväm med. Om norrmännen kan åka dagarna tre så kan nog alla andra det med ska du se. Ursäkter och undanflykter
Gnällkärringar hela bunten
Det är väl mer Calle som brukar klaga på ersättningen. Och det är ju inte så att längdtjejerna är för bekväma att tävla rent generellt. Det är bara att just den här tävlingen i Davos inte riktigt passar in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ski-entusiasten
Blir ikke helt troverdig når man såpass reservasjonsløst forsvarer deltagende i Davos Alki.
Finnes mye å skylle på selvsagt, men tror vel at både du selv og mange andre her, vet at pipen hadde fått en helt annen lyd om det hadde vært et annet land.
Om det finns välgrundade skäl för det så kritiserar jag andra nationer när de har dåligt deltagande. På samma sätt som jag kritiserar det svenska landslaget för dåligt deltagande när det finns välgrundade skäl för det.
Men om du tror att du kan pressa fram den typen av bröl från mig som flera andra gör i denna tråd så tror du fel.