2024-12-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nja beroende på ranking så måste de delta i ett visst antal tävlingar fördelat över vissa perioder, specifikt då de största turneringarna (masters) samt ett antal av lägre nivå, förutsatt att deras ranking innebär att de inte måste kvala. Annars får de böta.

Motsvarande hade varit att längdåkarna varit tvungna att åka samtliga tourer samt några ytterligare tävlingar av "högre rang" samt även fördelat väl under säsongen för att inte skapa avbrott.
En del tennisspelare avstår Wimbledon för att komma fräscha till franska öppna (eller om det är tvärtom)
2024-12-15, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svamp7
En del tennisspelare avstår Wimbledon för att komma fräscha till franska öppna (eller om det är tvärtom)

Det är tvärtom ja och knappat att de gör det.
2024-12-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är det verkligen så att det straffas med böter i de sporter du anger? I friidrott finns ju ingen världscup.

Nej, och det skrev inte Alki heller! Tror du missade ett "inte" nånstans bara.

Jag är ganska ointresserad av tennis men de verkar oftare ha problem med att folk spelar skadade för att inte tappa rankingpoäng. Vad jag ser så finns det deltagarkrav på Masters 1000 men det verkar lätt att slippa böter då man behöver antingen läkarintyg eller göra sig tillgänglig för promotion.

Tennis verkar öht vara ett undantag.
2024-12-15, 19:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Några kommentarer från tidigare idag som jag inte hann svara på då jag var upptagen med att följa andra tävlingar och idrotter.

Jag kan vara kritisk mot enskilda uttagningar av den svenska ledningen (och har också varit det tidigare) men jag tycker att man inte kan bortse från de grundproblem som jag listade här:
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Grundproblem 1 är att det har blivit så många sjukdomar och skador i svenska laget.

Grundproblem 2 är det internationella tävlingsprogrammet.

Grundproblem 3 är den höga höjden i Davos vilket inte passar de flesta svenskar.
Jag tycker alltså att man både kan konstatera tre grundproblem och kritisera enskilda uttagningar

Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Herregud, vad har Larsen med detta att göra.
Man lär sig väl att åka på hög höjd. Du såg väl Jonna igår. Som inte riktigt gillat Davos innan, nu kan hon åka på hög höjd.
Och därför kan jag tycka att det är tveksamt att ta ut unga åkare som inte lärt sig åka på höjd bara för att Sverige skall ställa upp med ett fullt lag i Davos (då riskerade att gå som det gick för Lisa Larsen). Jonna har ju lärt sig att prestera på höjd genom ett antal höghöjdsläger, man lär sig inte det bara genom att åka någon enstaka tävling på höjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ebba Stenman har fått bra erfarenhet av denna helg, nu känner hon sin kropp bättre och hur den fungerar på hög höjd. Det var visst bra att hon ställde upp. Det hade varit bättre om Rosenberg och co också fått denna erfarenhet.
Ett höghöjdsläger kan aldrig simulera hur det blir på en riktig tävling.
Varför tror du att landslaget (för de åkare som så önskar) har varit på två höghöjdsläger under försäsongen? Varför tror du att man i Norge har (eller iaf hade) en höghöjdsmodell som gick ut att man skulle vara på läger på hög höjd minst 3x3 veckor per år (och gärna upp emot 100 dagar per år) och göra detta under tre år för att man skall prestera så bra som möjligt?

På ett höghöjdsläger så lär man sig hur den egna kroppen tacklar hög höjd och man lär sig med vilken intensitet man kan åka utan att gå på en höghöjdssmäll samt hur lång tid det krävs innan man kan åka med hög intensitet på hög höjd. Kroppen har också någon form av fysiologiskt minne som man övar upp när tränar på hög höjd vilket gör att det med tiden kräver mindre tillvänjning på hög höjd innan man kan prestera riktigt bra. Det är så man skaffat sig en bra höghöjdserfarenhet, inte genom att bara genom att åka ett enskilt lopp där man riskerar att gå på en ordentlig höghöjdssmäll.

Och det är så som Jonna har lät sig att åka på hög höjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Men håll då flabben när europeér inte kommer upp till Skandinavien. Och yppa inte ett ord när längdtjejerna leker fackförening och klagar på ersättningen. Svenska folket är bakom TV-rutan och kommersiell TV satsar stora pengar. Men tävla efter 8 månaders träning är man för bekväm med. Om norrmännen kan åka dagarna tre så kan nog alla andra det med ska du se. Ursäkter och undanflykter

Gnällkärringar hela bunten
Det är väl mer Calle som brukar klaga på ersättningen. Och det är ju inte så att längdtjejerna är för bekväma att tävla rent generellt. Det är bara att just den här tävlingen i Davos inte riktigt passar in.

Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Blir ikke helt troverdig når man såpass reservasjonsløst forsvarer deltagende i Davos Alki.
Finnes mye å skylle på selvsagt, men tror vel at både du selv og mange andre her, vet at pipen hadde fått en helt annen lyd om det hadde vært et annet land.
Om det finns välgrundade skäl för det så kritiserar jag andra nationer när de har dåligt deltagande. På samma sätt som jag kritiserar det svenska landslaget för dåligt deltagande när det finns välgrundade skäl för det.

Men om du tror att du kan pressa fram den typen av bröl från mig som flera andra gör i denna tråd så tror du fel.
2024-12-15, 19:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vad är alternativet då?

Att upprätthålla en världscup med allt vad det innebär kostar en jäkla massa pengar, och bygger på att de tävlande presterar för att uppnå intresse från publk, sponsorer, TV-bolag m.m. Prispengarna blir ju liksom en återbäring, och om inte åkarna dyker upp så uteblir ju utfallet, så då är det väl inte mer än rätt att de får böta med vad kostnaderna innebär om de avstår titt som tätt.

Men vill ex Ebba åka tävlingar utan publik, TV-täckning och sponsorer och tjäna max 500 kr per lopp så är väl det helt okej, för det är dit det leder så småningom.
Och det var två schweiziska lag på pallen i sprintstafetten i fredags, precis vad man i Schweiz vill ha för skapa ett bra intresse för världscupen. Och idag var det en fransman på pallen, jättebra för intresset i Frankrike och inför de egna världscuptävlingarna i Les Rousses efter nyår.

Och i Sverige är det väl ganska bra tittarsiffror för TV6/Viaplays sändningar från världscupen och att längdgrenen inom Svenska Skidförbundet går bra ekonomiskt.
2024-12-15, 19:42
Medlem
rainbowias avatar
Diggins, Carl och Harald. Dessa tre har kört allt. Det lönar sig. Finnas även en fjärde Sonnesyn som dock härjar alldeles för långt ner i resultatlistan.

Gammal pall idag bland damerna, borde vara den äldsta någonsin?

Någon som vet om Kläbo kör touren?

Klockrent arrangemang idag mtp intervallen på hyfsad lång bansträckning. Inte så mycket okynnneshäng fick vi se. Utslagsgivande och rättvisa förutsättningar.
2024-12-15, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Och det var två schweiziska lag på pallen i sprintstafetten i fredags, precis vad man i Schweiz vill ha för skapa ett bra intresse för världscupen. Och idag var det en fransman på pallen, jättebra för intresset i Frankrike och inför de egna världscuptävlingarna i Les Rousses efter nyår.

Och i Sverige är det väl ganska bra tittarsiffror för TV6/Viaplays sändningar från världscupen och att längdgrenen inom Svenska Skidförbundet går bra ekonomiskt.

Visserligen, men en tävling känns alltid avslagen när de bästa inte är med, det kan man inte frångå.
2024-12-15, 19:45
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
En sjundeplats idag nästan 2 minuter efter är väl inget att imponeras över.

Jo men det tycker jag. Klassiskt långlopp tuff bana. Ändå sjua. Förr i tiden hade hon blivit 27:a. Lägstanivån imponerar.
2024-12-15, 19:57
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ändå rätt sjukt att det var tre åttiotalister på pallen i dagens lopp, i hur många sporter är 35+: are bäst i världen egentligen?
2024-12-15, 19:58
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Diggins, Carl och Harald. Dessa tre har kört allt. Det lönar sig. Finnas även en fjärde Sonnesyn som dock härjar alldeles för långt ner i resultatlistan.

Diggins körde inte teamsprinten. Även Carl stod över såg jag nu
2024-12-15, 20:02
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Diggins körde inte teamsprinten. Även Carl stod över såg jag nu

Just det. Tänkte iofs på den individuella världscupen.
2024-12-15, 20:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ändå rätt sjukt att det var tre åttiotalister på pallen i dagens lopp, i hur många sporter är 35+: are bäst i världen egentligen?

Herrtennis, även om det bara är Djokovic kvar av det gamla gardet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in