2024-12-15, 18:03
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag tycker du nedvärderar det Norska laget!
Med Johaug, Weng och Astrid som grundpelare så står sig(troligtvis) det Norska laget starkt.
Sedan är stafett just en stafett där andra lag kan komma att överraska.
Tänker främst på Tyskland och kanske USA och Finland.
Har jag glömt något land?
1. Ja, det skjer jo alltid noe med ski og form, så dette var under de forutsetningene jag la.
2. Nei, du har ikke glemt noe land som kan avgjøre det her, men kanskje heller en person.. Bystrøm
2024-12-15, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Men det är väl bara böter om man inte deltar på en tävling man sagt man ska vara med på? Eller menar du att internationella förbundet bestämmer vilka turneringar t ex Nadal ska spela?
Edit: jag är totalt ointresserad av tennis så har ingen koll på reglerna där

Nja beroende på ranking så måste de delta i ett visst antal tävlingar fördelat över vissa perioder, specifikt då de största turneringarna (masters) samt ett antal av lägre nivå, förutsatt att deras ranking innebär att de inte måste kvala. Annars får de böta.

Motsvarande hade varit att längdåkarna varit tvungna att åka samtliga tourer samt några ytterligare tävlingar av "högre rang" samt även fördelat väl under säsongen för att inte skapa avbrott.
2024-12-15, 18:28
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det där är ju bara Gretas helt egna teorier och fantasier som har noll förankring i verkligheten.

Lite nyfiken, men, vilken del i mitt inlägg är fabulering?

Det jag skrev är ju ganska uppenbart om man följt Linn på nära håll sedan slutet av förra säsongen - dessutom, om man lyssnat på alla intervjuer hon gjort till media senaste halvåret...
2024-12-15, 18:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men vad tycker du själv då?

Jag tycker inte att åkarna skall straffas med böter eller andra konsekvenser om de självmant avstår världscuptävlingar. Precis som det fungerar i andra individuella idrotter som simning, friidrott och orientering.

Tennis tycker jag inte genomförbart då det är en professionell idrott (vet inte om det är korrekt term på svenska men det är den närmaste jag kommer på) och på det sätter skiljer den sig mycket från längdskidor.
2024-12-15, 18:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker inte att åkarna skall straffas med böter eller andra konsekvenser om de självmant avstår världscuptävlingar. Precis som det fungerar i andra individuella idrotter som simning, friidrott och orientering.

Tennis tycker jag inte genomförbart då det är en professionell idrott (vet inte om det är korrekt term på svenska men det är den närmaste jag kommer på) och på det sätter skiljer den sig mycket från längdskidor.

Är det verkligen så att det straffas med böter i de sporter du anger? I friidrott finns ju ingen världscup.

Edit: Missade ditt inte så då har jag inget att invända.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-12-15 kl. 19:17.
2024-12-15, 18:54
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Imponerad av Diggins. Blir bara bättre och jämnare för varje år. Grattis till totalen i år igen. Ser ingen som kan hota henne att ta den titeln.

En sjundeplats idag nästan 2 minuter efter är väl inget att imponeras över.
2024-12-15, 18:58
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Ja, banprofilen blir intressant. På VM brukar/ska det väl ofta vara ganska tuffa banor, men det kan ju skilja en del i tuffhet mellan klassisk och fristil. Ja, Jonna är ju oerhört stark på en sista sträcka, men om Heidi W, som visat upp fin form, har 10-15 sekunders försprång så är det en svår uppgift att ta in. Slind och Johaug skulle nog kunna köra från Frida och Ebba, men å andra sidan så kan nog Sverige också leda inför sista sträckan.

Banprofilen kan studeras här: https://trondheim2025.no/wp-content/uploads/2024/06/vm2025-loypekart-relay_4x75.pdf
Två helt olika slingor för klassiskt och fristil, med mer höjdmeter och längre ihållande stigning på klassiska banan.
2024-12-15, 19:00
Medlem
Citat:
Något i alla fall, längdåkning måste vara den enda sporten där åkare helt fritt kan välja om de ska delta eller inte utan konsekvenser.
Hälsa Sarah Sjöström det
2024-12-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Maja Dahlqvist flyttar till Trondheim inför ett VM..då hon verkar tro att hon har en säker plats i en VM-trupp? Denna typ av beteende..denna typ av arrogans mot andra lagkamrater symboliserar detta lag..

Jonna, Ribom, Linn, Johanna..i en sprint..fast enligt Maja så är hon given..
Vem ska peta maja? Moa Lundgren?
2024-12-15, 19:03
Medlem
Citat:
Jag syftade såklart på världscupen, det är väl ingen som frivilligt avstår ett mästerskap liksom.

Varför Frida och övriga åkare kan leva på sin idrott och även bli miljonärer på den, beror på att tidigare generationer solidariskt åkte varenda jäkla lopp som gick att åka, och nu håller dessa rosa prinsessor på att gräva sin egen grav. Det har väl inte undgått någon att det breda intresset för idrotten sjunker år för år.
Åhman hellvig avstod EM
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Vad är alternativet då?

Att upprätthålla en världscup med allt vad det innebär kostar en jäkla massa pengar, och bygger på att de tävlande presterar för att uppnå intresse från publk, sponsorer, TV-bolag m.m. Prispengarna blir ju liksom en återbäring, och om inte åkarna dyker upp så uteblir ju utfallet, så då är det väl inte mer än rätt att de får böta med vad kostnaderna innebär om de avstår titt som tätt.

Men vill ex Ebba åka tävlingar utan publik, TV-täckning och sponsorer och tjäna max 500 kr per lopp så är väl det helt okej, för det är dit det leder så småningom.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pugslam
Vad för break, tds börjar om 2v

Expressen i eftermiddags vid 1630-17:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/johaug-forsvinner-efter-chockforlusten/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in