2024-12-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Men hur vet du att hon kallat en plussize-modell för tjock eller en anställd för äcklig? Vem som helst kan påstå vadsomhelst om vemsomhelst. Fd anställda som känner sig missnöjda är vanligt, och vi vet ingenting om hur de själva har betett sig eftersom Matilda och hennes företag naturligtvis inte kan kommentera enskilda fall och bryta sekretess - eller framstå som att de inte kan ta kritik genom att försvara sig. Det är en omöjlig situation när ett påstående får stå oemotsagt av dessa skäl.

Jag själv har nedsatt immunförsvar och tycker det är jätteäckligt och oansvarigt när folk hostar rakt ut eller snörvlar och nyser bland andra människor. Och att välja och sålla vilka modeller man vill ha baserat på deras fysiska företräden är ju egentligen vad hela den branschen går ut på - trots att alla vet att en plus-size modell är överviktig så får man inte lov att säga det rakt ut bara.

Om fröken Djerf hade varit oskyldig, och hade rent mjöl i sin påse, så kan du hoppa upp och sätta dig på att hon och hela hennes stab hade krigat/protesterar STORT, samt stämt Aftonbladet för förtal. Nu är så inte fallet. Hennes otroligt veka ursäkt i media, samt copy paste av den ursäkten (väl dold bland kommentarer under en random bild för noll synlighet) talar sitt språk.
11 kvinnor oberoende av varandra vittnar om samma uppfuckade beteende. Hur stor är sannolikheten på den slumpen?
Citera
2024-12-15, 13:52
Medlem
mr.demons avatar
Har hon Asperger? Tänkte på att hon är lätt äcklad. Jag är likadan. Hatar när personer bajsar.
Citera
2024-12-15, 14:12
Bannlyst
Seriöst, om jag gillade ett klädmärke och tyckte att dom hade ok priser så skulle jag skita fullständigt i att chefen är en fullblodspsykopat.
Trivs folk inte på sina jobb får dom väl säga upp sig.
Citera
2024-12-15, 14:15
Medlem
EnLitenkilles avatar
Fullblodsidiot!!

Klankar ner på andra när hon själv ser ut som en jävla kossa!!
Citera
2024-12-15, 14:42
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Återigen, vi vet faktiskt inte exakt vad som sagts och om det är en tolkningsfråga.
Vi vet inte om Matilda sagt att personerna är äckliga eller om hon t.ex. sagt att det är äckligt att ta på samma saker i en buss/tåg/spårvagn/tunnelbana som andra tagit på när de kanske är förkylda eller kräksjuka. I de anställdas version är detta samma sak som att Matilda säger att de är äckliga när de åkt kollektivt, vem vet?
Precis som ordet överviktig kan ha använts i något sammanhang och sedan omvandlats till ordet tjock i en tolkning, vem vet?
Kanske är Matilda inte så trevlig, kanske är folk extremt lättkränkta och förfördelade. Vi vet inte.
De som går in för att vara inkluderande är de som samtidigt utsätts för extremt mycket granskning, som Ellen deGeneres t.ex. Hela hon och hennes show handlade om att man ska vara snälla mot varandra, men i samma ögonblick som någon som arbetade i hennes företag anklagades för att ha varit ovänlig mot en svart anställd så rasade allt och Ellen blev personligt ansvarig för allt och anklagad för att inte stå för en inkluderande arbetsplats. Det måste vara extremt svårt att bli populär och känd och samtidigt vara snäll och trevlig precis varenda sekund.
Som sagt, Matilda kanske är otrevlig men jag tycker inte att anklagelserna mot henne bygger på några svårare övertramp utan rätt små grejer ändå.

Nej vi vet inte. Men av den informationen vi fått, av flertalet anställda och andra runt omkring är ju din tolkning väldigt mycket till hennes fördel och mindre trolig.

Och då man profilerar sig som inkluderande osv ligger ansvaret hos dig.

Avsaknaden av ursäkt, och skrivelsen om att de ska ändra sig ligger ju dem till last med.
Citera
2024-12-15, 14:43
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Har hon Asperger? Tänkte på att hon är lätt äcklad. Jag är likadan. Hatar när personer bajsar.
Kan du utveckla lite mer? Arbetar du inom vården med gamlingar eller på ett dagis där du torkar personer i skithålet?
Citera
2024-12-15, 14:58
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Återigen, vi vet faktiskt inte exakt vad som sagts och om det är en tolkningsfråga.
Vi vet inte om Matilda sagt att personerna är äckliga eller om hon t.ex. sagt att det är äckligt att ta på samma saker i en buss/tåg/spårvagn/tunnelbana som andra tagit på när de kanske är förkylda eller kräksjuka. I de anställdas version är detta samma sak som att Matilda säger att de är äckliga när de åkt kollektivt, vem vet?
Precis som ordet överviktig kan ha använts i något sammanhang och sedan omvandlats till ordet tjock i en tolkning, vem vet?
Kanske är Matilda inte så trevlig, kanske är folk extremt lättkränkta och förfördelade. Vi vet inte.
De som går in för att vara inkluderande är de som samtidigt utsätts för extremt mycket granskning, som Ellen deGeneres t.ex. Hela hon och hennes show handlade om att man ska vara snälla mot varandra, men i samma ögonblick som någon som arbetade i hennes företag anklagades för att ha varit ovänlig mot en svart anställd så rasade allt och Ellen blev personligt ansvarig för allt och anklagad för att inte stå för en inkluderande arbetsplats. Det måste vara extremt svårt att bli populär och känd och samtidigt vara snäll och trevlig precis varenda sekund.
Som sagt, Matilda kanske är otrevlig men jag tycker inte att anklagelserna mot henne bygger på några svårare övertramp utan rätt små grejer ändå.
Hade det varit rena osanningar borde antingen Matilda själv eller företaget gått ut och förnekat detta med bestämdhet och direkt tagit kontroll över situationen. Nu är det en kombination av generiska svar och locket på. Håller med om att man inte ska lite blint på en sida, men i det här fallet står ord mot tystnad och det säger väldigt mycket. Man ska även veta att Aftonbladet helt säkert har gett henne en chans att kommentera uppgifterna också innan dem publicerat.

Oavsett vad man tycker om henne så hoppas jag hon har bra stöd omkring sig, för det här kan bli brutalt. Så som läget är nu tickar hon alla boxar för att bli cancelled.
Senast redigerad av Landsfadern 2024-12-15 kl. 15:02.
Citera
2024-12-15, 16:04
Medlem
Så skönt att horan blev exposed o cancelled.
Citera
2024-12-15, 16:26
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Väldigt skrämmande när människor tar uttalanden från vem som helst i media som den absoluta sanningen! Tror ni på allt ni läser?
Jag har inte en aning om hur Matilda är som influencer eller människa eller ledare men att bli arg på en anställd eller inte vilja bli sjuk verkar som banala saker - under covid ansågs det fullständigt normalt att man skulle stå i kö med ett visst avstånd, att man bara fick vistas få i ett rum, att man skulle tvätta händerna och hålla sig hemma om man uppvisade sjukdomssymtom. Covid finns fortfarande och mycoplasma som är nästan exakt som covid härjar just nu och ger personer i Matildas ålder lunginflammation. Åker man kollektivt har man utsatts för smitta och bör tvätta händer. Personaltoalett brukar finnas för att de som är anställda ska slippa gå på samma toa som alla kunder.
Matilda kanske har haft ett jobbigt fall av covid eller har nedsatt immunförsvar - då har hon väl rätt att försöka skydda sig från att bli sjuk?

Självklart har du rätt i det. Det finns människor som utsätts för förtal av många samtidigt. Har sett detta. Det är exempelvis vanligt på dysfunktionella arbetsplatser att man gör sig av med de som kan agera visselblåsare och sedan håller ett gäng ihop och förtalar dem tillsammans när de är borta. Egentligen räcker det att flera individer går samman om en "sanning" för att det skall bli berättelsen. Även om den är helt falsk.
De som blivit illa behandlade är de som även får sitt rykte skadat. Dvs. de drabbas dubbelt.

Om det är som du säger så har de elva personerna som nämns i första artikeln gjort sig skyldiga till förtal samt alla tidningarna. Om det inte fanns sanning i detta tänker man väl sig dock att man skulle rakt ut säga "nej jag har inte skrikit på någon" "nej jag har inte osv". Man skulle konkret neka till alla de konkreta påståenden som gjorts.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2024-12-15 kl. 16:44.
Citera
2024-12-15, 16:30
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfadern
Hade det varit rena osanningar borde antingen Matilda själv eller företaget gått ut och förnekat detta med bestämdhet och direkt tagit kontroll över situationen. Nu är det en kombination av generiska svar och locket på. Håller med om att man inte ska lite blint på en sida, men i det här fallet står ord mot tystnad och det säger väldigt mycket. Man ska även veta att Aftonbladet helt säkert har gett henne en chans att kommentera uppgifterna också innan dem publicerat.

Oavsett vad man tycker om henne så hoppas jag hon har bra stöd omkring sig, för det här kan bli brutalt. Så som läget är nu tickar hon alla boxar för att bli cancelled.

Är inne på samma spår, även om jag tror att det kan förekomma ord mot tystnad även när den beskyllda är oskyldig.
Eller snarare jag vet att det förekommer.
Är sannolikt ganska vanligt tom. Man kan ju inte styra all skit som andra väljer att slänga.
Om man t.ex utsätts för förtal så kan det vara så jobbigt att bemöta det att man bara hoppas att det skall försvinna. Man vill inte själv göra det större genom att prata om det.
Här kan det kanske vara annorlunda dock då det redan är väl utslussat förtal/eller sanning till massan. Här borde man kunna neka till konkreta påståenden.
Ex. Har du skrikit på anställda? Svar nej.

Sedan så håller jag med om att sånna här drev är obehagliga. Tror inte heller skulden ligger hos en person utan mer sannolikt en grupp personer. Affärsvärlden är nog rätt hård.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2024-12-15 kl. 16:38.
Citera
2024-12-15, 16:57
Avslutad
Det var väl varit hyfsat välkänt ganska länge att varumärket är en fasad.

Hur ser ägarstrukturen ut, någon som vet? Finns externa investerare eller är det bara Matilda som äger något i bolaget?
Citera
2024-12-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon

Haha! Hur gör du själv då?

Antagligen en liten bortskämd ragata den där bruden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in