2024-12-16, 18:07
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Var står det om att 11 kvinnor uttalat sig? Inte i trådstartens artikel iaf. Och nej, det är absolut vanligast att det företag som blir anklagat för något lämnar en diplomatisk och rätt otydlig kommentar till det hela - annars blir de bara ännu mer anklagade för att skylla ifrån sig och inte ta sina anställda på allvar m.m.
Det är mycket möjligt att Matilda Djerf är högst osympatisk och jobbig som arbetsgivare, men jag reagerar på hur folk köper fd anställdas åsikter rakt av utan att det finns bevis. Och anklagelserna är väldigt vaga - Matilda ska ha uttryckt sig på ett sätt som någon anser nedsättande och hon har velat att folk skötte städningen på toan för att inte sprida smitta, och någon ska ha varit "mer rädd för Matilda än hon varit för någon i hela sitt liv" för att Matilda blev arg och skällde - vad är det för små snöflingor som har sökt sig till Matildas företag kan man undra?

Matilda har byggt upp sitt företag på folk åsikter och att få unga människor att tycka om det hon gör. Hon har delat med sig av en bild hur bra och trevlig hon är. Nu har denna bild raderats. Det är otroligt mycket skörare om man byggt upp det som hon har gjort.
Många företag har ingen person som är så framstående i sitt varumärke utan där är det kläderna som enbart varit varumärket.
Du kan välja vilket företag som helst typ Zara eller vad som.

Hon borde varit smartare än så här och det är väl bra att hennes sätt kommer fram.

Det hela är bara pinsamt!
Självklart reagerar de unga tjejerna och det med all rätt.

Hon svek de hon ville skulle tycka om henne.
Management by fear fungerar aldrig i längden.
Senast redigerad av BallaBella 2024-12-16 kl. 18:12.
Citera
2024-12-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfadern
Fast det här är inte nån koncern eller ett storföretag som pekas ut. Ett större företag hade säkert reagerat så, men här är det en influencer som pekas ut personligen. Sen är verkligheten såklart mer gråzon än vad som framställs här, men driver du ett företag där du är stjärnan och ansiktet utåt så faller väldigt mycket av trovärdigheten om det inte märks att det är du personligen som rider ur ut den här typen av stormar.

Företaget har garanterat känt till det här i veckor. Matilda har tveklöst getts chansen att sitta ner med Aftonbladet och svara på anklagelserna på video även innan publicering, men det har inte skett. Hon har inte synts till sen i torsdags och även om sociala medier antagligen är vanligare att kommunicera genom idag så finns det inte nått om detta överhuvudtaget på företagets hemsida.

Återstår att se vad som händer under veckan (det har ju trots allt varit helg), men om båten träffade isberget i torsdags så har den börjat ta in rejält med vatten nu.

Ja, det är väl upp till Matilda Djerf hur hon vill hantera saken, Aftonbladet är ju en sensationsblaska så jag hade nog inte heller velat "sitta ner med dem" för att bemöta luddiga, anonyma påståenden som riskerar att blåsas upp ännu mer genom att uppmärksamma dem.
Precis som du säger så är det ett utpekande av Matilda personligen i media - gjort av människor som inte vill stå för vad de säger utan är anonyma. Detta tycker jag är långt värre än att få skäll på jobbet, så de som mår så dåligt över att ha jobbat hos Matilda borde förstå att hon också kan må dåligt över att bli anklagad inför hela Sverige. Empati borde gå åt bägge hållen.
Personligen skulle jag aldrig gått till skvallerpressen över såna här saker alls, jag tycker det verkar vara bagateller och unga måste inse att livet innebär orättvisor och hårda ord ibland. Om Matilda varit en dålig arbetsledare med för ilsket humör kunde de som drabbats ha försökt göra gemensam sak och pratat med henne tillsammans eller skrivit nåt ihop direkt till henne istället för att gå till pressen och prata om att någon blivit tvungen att skura en toa....
Citera
2024-12-16, 18:21
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Väldigt konstigt att det går bra för företaget. Slarviga bilder på kläder som ser ut som de som mamma fick i lådan från något postorderkatalog. Jaja de flesta har ingen smak.

Jag har tänkt samma sak och har aldrig förstått det stora. Många unga tjejer som följt henne och gjort hennes företag till en framgång utan egentligen något intressant.
Citera
2024-12-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag anser tvärtemot dig att fd anställda är just de personer som kan vittna om hur arbetsplatsen har varit. Vem ska annars göra det? Att du verkar vilja försvara Matilda extremt mycket är helt ok, men någonstans måste du ju även vara med på att med de antal uttalanden vi fått, från anställda samt modellakritekturer och tidigare modeller att bevisen talar emot Matilda just nu.

Sedan bryr jag mig inte in ditt kön, men om du säger att vissa hänger upp sig på småsaker måste det väl också gälla ledningen på företaget? Eller är de helt förskonade från att göra sådana fel?

Och gällande de andra fallen är det skillnad. För ingen av dessa har gått ut med att de arbetar på en arbetsplats som står för inkludering, och där talespersonen utåt pratat om hur viktigt det är med psykisk hälsa. (Det vore ju som de skulle jobbat på en arbetsplats som sålde kepsar att ha på jobbet, eller ett företag som profilerade sig för att anställda ska kunna anpassa sina arbetstider för träning)

Det är just detta som gör att det blir svårt för Matilda nu. Att det som sker går stick i stäv med den bild hon velat ge sken av.

Men de som valt att vara anonyma för att skydda sig själva har samtidigt inga problem med att namnge och anklaga Matilda Djerf inför hela Sverige i skvallerpressen - om man själv är så känslig inför smågrejer på jobbet hur kan man då inte förstå vilken psykisk ohälsa man själv kan orsaka genom att göra något mycket taskigare? Det som tas upp är ju smågrejer, det handlar inte om förskingring av löner eller förtal av anställda, det handlar om att någon fått skäll på jobbet och någon fått städa en toalett. Jag försvarar inte Matilda Djerfs påstådda brister, jag tycker bara det är märkligt hur människor inte har någon källkritisk förmåga eller någon empati för alla de kändisar som ständigt blir uthängda i kvällspressen.
Citera
2024-12-16, 18:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Jag har tänkt samma sak och har aldrig förstått det stora. Många unga tjejer som följt henne och gjort hennes företag till en framgång utan egentligen något intressant.
1500 kronor för ett par byxor i tre olika konstmaterial. Vad kostade de att tillverka tro?
Citera
2024-12-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Utveckla gärna mera med personlig åsikt. I min bok försöker du vrida vittnesmål till åsikt och därmed urhålka dess värde.

Åsikt är något du tycker. "Färgen blå är fin" "jag tycker bäst om blåbärsglass"

Vittnesmål är "jag såg henne göra detta" eller "jag hörde personen säga blä"

Det är enorm skillnad i bevisvärde på dessa två. Annars skulle ju hela vårt rättssystem bygga på osäker grund enligt dig? För vittnesmål kan ju användas i rätten, medans åsikter inte hör hemma där.

I ett rättssystem fungerar det inte med bevis som bygger på hörsägen som "jag hörde personen säga blä". Bevisvärdet där är väldigt svagt, speciellt om vittnet är anonymt. Men kvällspressen lever på den typen av uttalanden däremot.
Citera
2024-12-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Här
https://tv.aftonbladet.se/video/378404/djerf
"Jag har talat med över tio personer oberoende av varandra", sägs i videon.
Vissa av personerna arbetar fortfarande där.
Jag tycker inte heller att drev av den här sorten är bra. Hoppas tjejen har stöd. Alla kan få förlåtelse.
Men det du gör är också att du väljer att ta parti med de som sitter högre upp mot de som är anställda.
Du tar parti mot tjejerna som mår dåligt.
Det är ett stort problem med tystnadskultur på en del arbetsplatser. Det är ofta svårt att som anställd ens bli lyssnad på när man blir illa behandlad. Jag skulle gissa på att du är feminist och jag tror att om det var en manlig chef hade du varit hänsynslös. Det du gör är i princip att du ber "offren" att hålla käften. Vissa av tjejerna skall ju tydligen ha slutat äta och inte kunnat sova på nätterna. Det är sant att det förekommer mycket skvaller och och rytesspridning i arbetslivet och en del av det kan vara hundra procent lögner. Det har jag sett. Det jag sett har mest kommit uppifrån och neråt dvs. folk med makt som snackar skit om personer längre ner. Jag är inte ens feminist, men verkar ändå vara bättre kvinnovän än dig.
Jag tycker inte att man skall hata på den här tjejen, men jag tycker inte att man som du skall avfärda tjejerna.

Alltså stod det ingenting i artikeln från GP i trådstarten om att det skulle vara 11 personer som uttalat sig kring Matilda Djerf.
Och nu har jag skrivit flera gånger om att jag inte försvarar ett eventuellt dåligt beteende hos Matilda utan enbart ifrågasätter att folk direkt hoppar på uttalanden som gjorts av anonyma personer i kvällspressen som att de är sanning och bevis. Det är samma fenomen som när folk sitter och "vet" att förskolepersonalen inte haft ordentlig koll på pojken som fastnade i sin reflexväst i olyckan i Umeå - folk är så snara att döma utan bevis trots ett rättssystem där konkreta bevis krävs.

Jag tycker att även kändisar har rätt att slippa bli uthängda och anklagade i pressen inför hela Sveriges befolkning - vilket definitivt kan orsaka psykisk ohälsa.
Matilda Djerf är också en ung tjej och det hon utsätts för nu är ju långt värre än vad tjejerna som jobbat för henne har utsatts för. Dessa tjejer blir alltså livrädda, slutar äta och sova för att de fått skäll på jobbet nån dag eller hört en i deras tycke nedsättande kommentar eller fått skura en toalett - vad ska det bli av dessa människor om de är så känsliga? Och hur kan de samtidigt hänga ut en annan ung tjej i kvällspressen?
Citera
2024-12-16, 18:58
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Ja, det är väl upp till Matilda Djerf hur hon vill hantera saken, Aftonbladet är ju en sensationsblaska så jag hade nog inte heller velat "sitta ner med dem" för att bemöta luddiga, anonyma påståenden som riskerar att blåsas upp ännu mer genom att uppmärksamma dem.
Precis som du säger så är det ett utpekande av Matilda personligen i media - gjort av människor som inte vill stå för vad de säger utan är anonyma. Detta tycker jag är långt värre än att få skäll på jobbet, så de som mår så dåligt över att ha jobbat hos Matilda borde förstå att hon också kan må dåligt över att bli anklagad inför hela Sverige. Empati borde gå åt bägge hållen.
Personligen skulle jag aldrig gått till skvallerpressen över såna här saker alls, jag tycker det verkar vara bagateller och unga måste inse att livet innebär orättvisor och hårda ord ibland. Om Matilda varit en dålig arbetsledare med för ilsket humör kunde de som drabbats ha försökt göra gemensam sak och pratat med henne tillsammans eller skrivit nåt ihop direkt till henne istället för att gå till pressen och prata om att någon blivit tvungen att skura en toa....
Men du kan inte kalla detta för ett sensationsgräv. SvD gjort en granskning på Pontus Rasmusson som har vissa likheter med det här. Det här hade lika gärna kunnat gå ut i SvD eller DN.

Sen är maktförhållandet mellan Matilda och hennes anställda enormt. Hon är en offentlig person med mycket makt och det gör det dels motiverat att anonymisera, men även att hon ska kunna förvänta sig att bli granskad av media.
Citera
2024-12-16, 19:00
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
1500 kronor för ett par byxor i tre olika konstmaterial. Vad kostade de att tillverka tro?

Jag har inte koll på var hon tillverkar sina kläder. Kanske Pakistan.
Har nog inte kostat många kronor att tillverka.

Min dotter har tillhört hennes följarskara och varit på en del event med henne.

Nu säger hon bara …. Usch!
Citera
2024-12-16, 19:03
Medlem
0Z8Ss avatar
Jag kände varken till henne eller märket innan allt detta så jag frågar er som vet: det känns som att hela världen var så jävla redo på att ta ner henne, vilka skäl finns det för det?
Fattar att hon har varit hemsk å allt sånt men sällan (förefaller det mig åtminstone) att allt från etablerade medier till sociala medier från närmast världens alla hörn som sagt var så jävla redo att cancella.
Citera
2024-12-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Jag har inte koll på var hon tillverkar sina kläder. Kanske Pakistan.
Har nog inte kostat många kronor att tillverka.

Min dotter har tillhört hennes följarskara och varit på en del event med henne.

Nu säger hon bara …. Usch!
1500 för ett par budgetbyxor.
Citera
2024-12-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfadern
Men du kan inte kalla detta för ett sensationsgräv. SvD gjort en granskning på Pontus Rasmusson som har vissa likheter med det här. Det här hade lika gärna kunnat gå ut i SvD eller DN.

Sen är maktförhållandet mellan Matilda och hennes anställda enormt. Hon är en offentlig person med mycket makt och det gör det dels motiverat att anonymisera, men även att hon ska kunna förvänta sig att bli granskad av media.

Ja, hon är en offentlig person men även en ung kvinna som kan drabbas av psykisk ohälsa genom att utsättas för ett mediadrev med anklagelser hon inte kan bemöta utan att förvärra situationen för sig själv. En kändis får delvis finna sig i att bli granskad men det finns mycket onödig skit som kastas på kända personer också. Förhoppningsvis bryter inte Matilda Djerf ihop av det som hänt utan tar lärdom av det för framtiden på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in