Citat:
Vill ha en tråd om da Costa-tråden. Som nyfrälst går det inte att läsa ikapp och delta på ett vettigt sätt. Det behöver man ha repekt för. Det är inte rimligt att galenskapen som pågått i denna tråd i decennier ska vara en blockering för nytt blod i tråden. Men ingen källa till oro för moderatorer och gamla rävar, nu kommer det en ny kohort med fräscha ögon tack vare DJ. Snart har vi läst i kapp en miljard sidor och lyssnat ikapp lika många timmar och kan bidra mer effektivt.
Är tilltagande fixerad och tar mig an allt material med entusiasm. Är tyvärr 40 år sen på bollen så det är en del.
Jag tackar ändå samtliga i denna tråd: den speglar verkligen galenskapen i hela da Costa processen. Arbetet med att försöka sabba denna tråd är stundtals imponerande. Ett deltidsjobb minst i vissa fall. Men även det extremt informativt fast på ett annat sätt än det var tänkt. Det gör inget att det är suboptimalt modererat. Det är bara bra.
Är så djupt nere i kaninhålet så nu behöver det här struktureras upp. TS och de sk sammanfattningarna är full med döda länkar och tråden är full med skit så jag har planerat ett eget studieupplägg:
1. Läser Döden är en man parallellt med DJ serie - pågående
2. Som kuriosa läsa HO och LB böcker
3. Läsa/lyssna själv på källmaterialet. En dröm vore att läsa precis hela ”dagboken” och annat skriftligt material för att jämföra. De mest investerade har ju omvittnat en god verbal förmåga och är vana att anpassa text efter mottagare såsom journalisten CA, författaren HO. Lite AI skulle inte skada?
Något mer?
Är tilltagande fixerad och tar mig an allt material med entusiasm. Är tyvärr 40 år sen på bollen så det är en del.
Jag tackar ändå samtliga i denna tråd: den speglar verkligen galenskapen i hela da Costa processen. Arbetet med att försöka sabba denna tråd är stundtals imponerande. Ett deltidsjobb minst i vissa fall. Men även det extremt informativt fast på ett annat sätt än det var tänkt. Det gör inget att det är suboptimalt modererat. Det är bara bra.
Är så djupt nere i kaninhålet så nu behöver det här struktureras upp. TS och de sk sammanfattningarna är full med döda länkar och tråden är full med skit så jag har planerat ett eget studieupplägg:
1. Läser Döden är en man parallellt med DJ serie - pågående
2. Som kuriosa läsa HO och LB böcker
3. Läsa/lyssna själv på källmaterialet. En dröm vore att läsa precis hela ”dagboken” och annat skriftligt material för att jämföra. De mest investerade har ju omvittnat en god verbal förmåga och är vana att anpassa text efter mottagare såsom journalisten CA, författaren HO. Lite AI skulle inte skada?
Något mer?
Ett tips är även dramadokumentären från 2005, "Styckmordet - Berättelsen om en rättsskandal" som finns på youtube, rippat från VHS. När den ursprungligen lades ut på youtube 2009 kunde man bara lägga upp filmklipp på max 10 minuter, varför den publiceringen bestod av 11 st 10-minutersklipp. Men under åren har flera youtube-konton fogat samman klippen till en film, och för 4 år sedan lade även Bruno Årfors ut hela filmen på youtube, där också den efterföljande debatten finns med. Bruno Årfors är alltså berättarrösten i dramadokumentären.
Länk: https://youtu.be/Dif7k0J39IU?si=C5nFbIsXQlrHuDjw
I dramadokumentären får man se dramatiseringar av de fullständigt absurda domstolsförhören med mamman. Jag undrar verkligen vad folk i rättssalen tänkte när alla på fullaste allvar satt och lyssnade på mammans tolkningar av vad barnet ska ha sagt. Helt sjukt.
Ska du läsa "Döden är en man", så föreslår jag att du först läser originalutgåvan, och sedan nyutgåvan. Jag tycker originalet är bättre.
Sedan finns även böckerna "Styckmordet / Epilogen" och "Catrine och tystnaden" om du är intresserad av alternativa gärningsmän/teorier, baserat på det ursprungliga utredningsmaterialet innan hela utredningen fokuserades på Teet och Thomas. Den senare boken damp ner i min egen brevlåda idag, så den har jag inte själv läst än. Jag har tänkt att göra det under julledigheten.
Jag känner igen mig i det du skriver om att bli uppslukad av detta fall. Jag var likadan för över 15 år sedan. Men det var redan då svårt att följa med i denna tråd. De personer som försöker spamma sönder den har ju hållit på i snart 20 år.