Citat:
Ursprungligen postat av
SSD1968
Men du som har så många kontakter och uppgifter, har du inte tittat i deras (doms) delårsrapport?
Sid 22 säger 54 624 MKR för materiella anläggningstillgångar. Där är 195 MKR inventarier och det värdet är nog rent "hittepå". 54 624 - 195 = 54,4 MKR
Sid 23 säger 47 506 MKR i långfristiga skulder och 10 743 MKR i kortfristiga skulder. Totalt 58 249 MKR i skulder.
Så de äger själva fastigheter som de säger är värda 54,4 MKR och har samtidigt själva 58,2 MKR i skulder. Att skulderna är 58,2 MKR lär stämma bra det, att fastigheterna verkligen är värda 54,4 MKR är något annat. Jag tycker min villa är värd 11 miljoner men vad hjälper det om köparna bara vill betala 10.....
På sida 22 säger dom att dom har 84 894 MKR i tillgångar och 47 506 MKR långsiktiga skulder + 10 743 MKR kortsiktiga skulder vilket ger total på 58 249 MKR, är rätt så säker på att 84 är högre än 58.
Långsiktiga lån är inget att ens fokusera på, speciellt när det är så små summor på lånen.
Utöver det så 15 782 MKR till typ banker och dom här kan enkelt bindas om på nya termer i framtiden så ingenting att bry sig om.
Räntorna har sjunkit vilket gör att SBB fastigheter går upp i värde och dom har mindre att betala i ränte kostnader som dom kan använda för andra saker. Till exempel dom 2 projekt dom håller på och bygger just nu, dessutom har dom 5 projekt som planeras just nu.
Doms dotter bolag kan ta ut lån för hjälpa SBB, dom kan få pengar ifrån dotter bolagen genom utdelningar.
Det finns så många positiva saker som SBB kan göra, är inte ett dugg orolig. Sen kan det ju hjälpa att jag har mer information än dom flesta.
Blir bara mer och mer SBB och vinst för mig.