2024-12-13, 22:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
En "hemmasnickrad" anka hos EFN som spreds som en sanning. Kursen föll tillbaka idag.

Sannolikt, och inga villkor angavs heller.
Det faktum att SBB börjar flytta tillgångar ur bolaget tyder på att de förberder sig för förlust i rätten.

Men sedan lär det ju överklagas i två instanser vilket lär ta 2-3 år ytterligare.
Citera
2024-12-14, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SSD1968
Men du som har så många kontakter och uppgifter, har du inte tittat i deras (doms) delårsrapport?

Sid 22 säger 54 624 MKR för materiella anläggningstillgångar. Där är 195 MKR inventarier och det värdet är nog rent "hittepå". 54 624 - 195 = 54,4 MKR

Sid 23 säger 47 506 MKR i långfristiga skulder och 10 743 MKR i kortfristiga skulder. Totalt 58 249 MKR i skulder.

Så de äger själva fastigheter som de säger är värda 54,4 MKR och har samtidigt själva 58,2 MKR i skulder. Att skulderna är 58,2 MKR lär stämma bra det, att fastigheterna verkligen är värda 54,4 MKR är något annat. Jag tycker min villa är värd 11 miljoner men vad hjälper det om köparna bara vill betala 10.....

På sida 22 säger dom att dom har 84 894 MKR i tillgångar och 47 506 MKR långsiktiga skulder + 10 743 MKR kortsiktiga skulder vilket ger total på 58 249 MKR, är rätt så säker på att 84 är högre än 58.

Långsiktiga lån är inget att ens fokusera på, speciellt när det är så små summor på lånen.

Utöver det så 15 782 MKR till typ banker och dom här kan enkelt bindas om på nya termer i framtiden så ingenting att bry sig om.

Räntorna har sjunkit vilket gör att SBB fastigheter går upp i värde och dom har mindre att betala i ränte kostnader som dom kan använda för andra saker. Till exempel dom 2 projekt dom håller på och bygger just nu, dessutom har dom 5 projekt som planeras just nu.

Doms dotter bolag kan ta ut lån för hjälpa SBB, dom kan få pengar ifrån dotter bolagen genom utdelningar.

Det finns så många positiva saker som SBB kan göra, är inte ett dugg orolig. Sen kan det ju hjälpa att jag har mer information än dom flesta.

Blir bara mer och mer SBB och vinst för mig.
Citera
2024-12-14, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det faktum att SBB börjar flytta tillgångar ur bolaget tyder på att de förberder sig för förlust i rätten.

Men sedan lär det ju överklagas i två instanser vilket lär ta 2-3 år ytterligare.

Dom flyttar ut tillgångar ur bolaget utav en annan anledning.
Citera
2024-12-14, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Dom flyttar ut tillgångar ur bolaget utav en annan anledning.
Nä!!!!!!!
Citera
2024-12-14, 07:11
Medlem
Citat:
På sida 22 säger dom att dom har 84 894 MKR i tillgångar och 47 506 MKR långsiktiga skulder + 10 743 MKR kortsiktiga skulder vilket ger total på 58 249 MKR, är rätt så säker på att 84 är högre än 58.

Långsiktiga lån är inget att ens fokusera på, speciellt när det är så små summor på lånen.

Utöver det så 15 782 MKR till typ banker och dom här kan enkelt bindas om på nya termer i framtiden så ingenting att bry sig om.

Räntorna har sjunkit vilket gör att SBB fastigheter går upp i värde och dom har mindre att betala i ränte kostnader som dom kan använda för andra saker. Till exempel dom 2 projekt dom håller på och bygger just nu, dessutom har dom 5 projekt som planeras just nu.

Doms dotter bolag kan ta ut lån för hjälpa SBB, dom kan få pengar ifrån dotter bolagen genom utdelningar.

Det finns så många positiva saker som SBB kan göra, är inte ett dugg orolig. Sen kan det ju hjälpa att jag har mer information än dom flesta.

Du kan sluta hänga här om du är miljardär 😝
Citera
2024-12-14, 08:22
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Nä!!!!!!!
Jag förstår inte varför ni är så fokuserade på SBB när det finns bättre bolag? Kursen lär väl inte dubblas i närtid,?
Citera
2024-12-14, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag förstår inte varför ni är så fokuserade på SBB när det finns bättre bolag? Kursen lär väl inte dubblas i närtid,?

Man ska ha tålamod med aktier, men dom flesta unga vill ha fördubbling på 1 dag helst och x100 på 1 vecka eller nåt sånt.
Citera
2024-12-14, 10:46
Medlem
Har bestämt för mig att motsvarande svensk skiljedom kan inte överklagas i GB.

Citat:

Citera
2024-12-14, 10:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Har bestämt för mig att motsvarande svensk skiljedom kan inte överklagas i GB.

Bra, det kommer ge ett kurslyft oavsett utfall.
Citera
2024-12-14, 12:41
Medlem
448s avatar
Citat:
Man ska ha tålamod med aktier, men dom flesta unga vill ha fördubbling på 1 dag helst och x100 på 1 vecka eller nåt sånt.

Sbb torde iaf ge 3 gånger på 3 år

Ska käka me en Bliderbergare nu o chilla lite o skramla lite rykten o snack från golvet
Citera
2024-12-14, 14:36
Medlem
Tveksamt. Målet är ju extremt ovanligt och för ovanligthetens skull är det ett ovanligt tömt bolag som spelar bluffpoker. Kan nog bli totalkollaps om inte bolaget har 6 miljarder i NE kapital tillhands.

Citat:
Bra, det kommer ge ett kurslyft oavsett utfall.
Citera
2024-12-15, 12:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Ja vad tror ni? Vilka har sannolikt rätt, blankarna som rekordblankar SBB som toppat blankarlistsn på väldigt höga nivåer väldigt länge nu eller småspararna som tror att en aktie per automatik är ett fynd om kursen rasat 90% och att det bara är att vänta så stiger kursen tillbaka till ATH igen?

Blankarna har nog bra koll på SBB, det är därför de inte stänger sina positioner trots att kursen nu varit under 4 kr. Småspararna däremot tankar för att det är så billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in