2024-12-13, 17:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Fint att höra att vi ligger på ungefär samma våglängd om det här. Det stämmer nog att det bara var två stycken i bilen E5751, så det är ju definitivt inte gänget med Thomas B. Att jag lyfte fram E5751 i mitt inlägg som du först svarade på, det var väl mest för att visa att Ljungqvist stod på tvären med sin Cheva och blockerade trafiken, och att han då stod söder om mordplatsen.

Frågan handlade då om tidsåtgången mellan skotten och det att Ljungqvist får svar hos LAC på sitt larmsamtal. Sammantaget kunde jag då konstatera att Ljungqvists egen skattning är lite av en glädjekalkyl och att man nog gör bäst i att höja med cirka 15 sekunder, vilket också flyttar mordtiden bakåt med lika mycket – från den utgångspunkt man nu tar (antingen LAC-bandets Fröken Ur eller en tid justerad för felvisningen i den).

Rent allmänt är det nog lättast att snacka i relativ tid – "sekunder och minuter före/efter skotten" än i absolut tid, för på så vis kan man prata förlopp utan att hamna i låsningar kring frågorna om LAC-bandets äkthet och allt som hör till det. Enda undantaget är Engström, där man nog blir tvungen att prata absolut tid. Han går ju på egen kronometer, så att säga, i och med stämpeltiden och systemklockan inne på Skandia.

När jag alldeles härförleden läste avsnittet om Thomas B och kompani i GrK:s rapport så skrev jag upp det på min lista, men har inte kommit fram till att höra mig för med NOA:s arkiv ännu. Även om de förhören kommer sent som attan och kanske inte är så jättemycket att hänga i granen så vore det ändå lite kul, tycker jag, att se vad som framkommer där. Dessutom går det kanske att bättre bestämma var de stått i skottögonblicket när man får ut förhören.

I och med att ärendet Thomas B dyker upp i samband med resningsansökan till HD så tog jag mig för att rota fram den på WPU och i Palmemordsarkivet. KH18116 heter avsnittet, men det som finns ute verkar bara vara själva resningsansökan (KH18116-00) utan bilagor och annat tillhörande material. När jag ögnade igenom resningsansökan så fann jag ingenting som tyder på Thomas B-gänget åberopats, vilket får mig att undra lite över deras status, om de bara ligger i NOA:s arkiv eller om de finns hos HD också.

Avsnittet för resningsansökan (KH18116) på WPU:
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:KH18116

Resningsansökan (KH18116-00) på Palmemordsarkivet:
https://drive.google.com/file/d/1NuOj6d7ETfr-bCy2xZHXZDT-K6XjUvcQ/view

Har du någon koll på de här förhören med Thomas B-gänget, om de finns ute någonstans? Om du har sett något eller har några tips så är det välkommet.

Ja, instämmer i att det är lättare att tala relativ tid utifrån utmaningarna du påpekar. Är LAC-bandet korrekt, med Fröken Ur o.s.v. Bankomat-klockor och SE's utstämplingstid m.m.
Är den officiella tidpunkten för mordet någorlunda rätt? Det var ju en rekonstruktion med LL och hans samtal till 90 000. D.v.s. LAC, vilket i sin tur handlar om att LAC-banden och Fröken Ur är korrekt.

Gällande Thomas B. så har jag inte grävt vidare utan mer bara konstaterat att uppgifterna finns där men/och att de kom fram till resningsansökan 1997 liksom många andra uppgifter.
Min uppfattning är att man från polisen och åklagarens sida grep efter alla halmstrån man kunde för att få en resning till stånd. Vissa av uppgifterna tog man med, medan andra förkastades.
Tänker på uppgifterna ovanför trappen på Malmskillnadsgatan bl.a. Vittnen som framkom 1997 och var pekar på att det var Christer Pettersson man sett "där uppe".
Funderar lite på varför GrK plockat med Thomas B. ens?

Nåja, skriker till om jag springer på något.
Citera
2024-12-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
PS. Som du ser diskuterar skribenten sällan eller aldrig i sak. Ju mer du ifrågasätter hans udda idéer, desto mer utsatt blir du för hans personangrepp. Du ska bara acceptera (utan rimlig förklaring) att LAC-bandets Fröken Ur gick två minuter före (trots att det var omöjligt att dölja och saknade syfte), att både GM och en annan man flydde på Tunnelgatan efter skotten (trots att vittnena bara såg GM fly) och att polisen kom till platsen en minut efter skotten (trots att vittnet Leif Ljungqvist väntade på svar från polisen två minuter efter skotten). Annars är du desinformatör, "tjänstehjon" och "Säpohora". Gång på gång bryter skribenten mot reglerna 0.03 (trams och off-topic) och 1.08 (personangrepp), men får ändå fortsätta. Trots flera anmälningar från flera användare. Tråkigt.

Visst är Packet helt cementerad i sin egna verklighet.Han saknar dessutom komplett förmåga att dra sunt förnuft slutsatser ifrån givet material..ett lost case.
Det gäller även dig.
Ni är två dinosaurier...och ingen av Er bidrar till att föra diskussionen framåt i egentlig mening.

Två fastmålade privatspanare ytterligare..det kommer att komma några fler.
Citera
2024-12-13, 17:47
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Visst är Packet helt cementerad i sin egna verklighet.Han saknar dessutom komplett förmåga att dra sunt förnuft slutsatser ifrån givet material..ett lost case.
Det gäller även dig.
Ni är två dinosaurier...och ingen av Er bidrar till att föra diskussionen framåt i egentlig mening.

Två fastmålade privatspanare ytterligare..det kommer att komma några fler.

Jag är varken spanare eller privat. Inte dinosaurie heller.

Återkom gärna med sakfrågor. Om du vill föra diskussionen framåt.
Citera
2024-12-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, instämmer i att det är lättare att tala relativ tid utifrån utmaningarna du påpekar. Är LAC-bandet korrekt, med Fröken Ur o.s.v. Bankomat-klockor och SE's utstämplingstid m.m.
Är den officiella tidpunkten för mordet någorlunda rätt? Det var ju en rekonstruktion med LL och hans samtal till 90 000. D.v.s. LAC, vilket i sin tur handlar om att LAC-banden och Fröken Ur är korrekt.

Gällande Thomas B. så har jag inte grävt vidare utan mer bara konstaterat att uppgifterna finns där men/och att de kom fram till resningsansökan 1997 liksom många andra uppgifter.
Min uppfattning är att man från polisen och åklagarens sida grep efter alla halmstrån man kunde för att få en resning till stånd. Vissa av uppgifterna tog man med, medan andra förkastades.
Tänker på uppgifterna ovanför trappen på Malmskillnadsgatan bl.a. Vittnen som framkom 1997 och var pekar på att det var Christer Pettersson man sett "där uppe".
Funderar lite på varför GrK plockat med Thomas B. ens?

Nåja, skriker till om jag springer på något.

Låter fint det. Och du sätter fingret på precis samma tanke som jag fick upp, nämligen att det är lite underligt att GrK tar upp Thomas B-gänget när de inte tagits med i resningsansökan.

Listan med anonyma "bokstavsvittnen" är ju ganska lång i resningsansökan, den går väl nästan genom hela alfabetet från A till Ö. Men jag såg inget som ens liknade Thomas B så utgår från att de inte tagits med. Om de inte är upptagna i den listan så lär de väl heller inte finnas med i bilagorna.

Jag har skrivit upp det här på min lista och ska lägga in om det nästa gång jag begär ut material från NOA:s arkiv. Det händer dock inte så jätteofta så kan nog ta ett antal månader innan det blir något. Om det kommer något så meddelar jag det, men som sagt kan det bli ett bra tag. Tack igen!
Citera
2024-12-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jag är varken spanare eller privat. Inte dinosaurie heller.

Det är dina ord,och dem tror jag ingalunda på.
Jag tror att du är en avdankad gammal fabror blå från de undermåliga organisationer som gjorde misslyckade utredningar om MOP samt schabblade bort exempelvis da Costa målet helt åt fanders.

Du åtnjuter ingen respekt hos mig.
Dina slutsatser är helt åt fanders.
Det har de varit hela din karriär tror jag.
Citera
2024-12-13, 18:17
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är dina ord,och dem tror jag ingalunda på.
Jag tror att du är en avdankad gammal fabror blå från de undermåliga organisationer som gjorde misslyckade utredningar om MOP samt schabblade bort exempelvis da Costa målet helt åt fanders.

Du åtnjuter ingen respekt hos mig.
Dina slutsatser är helt åt fanders.
Det har de varit hela din karriär tror jag.

Då har du fel. Igen.

Jag hörde en gång ett föredrag av professor Wilhelm Agrell. Närmare än så har jag inte varit Sveriges eller andra länders underrättelse- och säkerhetstjänster. Jag har inte träffat en säkerhetspolis i hela mitt liv (så vitt jag vet). Varken svensk eller utländsk. Mitt intresse för mordet på Palme väcktes 2020. Tråkigt men sant.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-13 kl. 18:35.
Citera
2024-12-14, 15:17
Medlem
Lebels avatar
Apropå sakfrågor.

Dykaren Pierre Näsman (som 19 år gammal hittade Cats Falck och Lena Gräns i Hammarbykanalen 1985) intervjuade journalisterna Gunnar Wall och Lars Borgnäs i Tyresö Radio. Pierre är en bra intervjuare.

Som personer är Wall och Borgnäs ganska olika. Även som journalister. Wall påminner mer om en granskande journalist. Han samlar fakta och hittar ibland en story bland alla fakta som han samlade.

Borgnäs påminner mer om en agendajournalist. Han hittar ibland en story och samlar fakta som passar storyn. Borgnäs är en bra reporter. När storyn är sann. Att storyn inte var sann får man inte veta av Borgnäs. Han upprepade sina felaktiga uppgifter om GM och skottordningen.

GM höll inte vapnet i vänster hand.

Vittnet Anders Björkman såg inte att GM la höger hand på Olof Palmes högra axel (som figuranten gör på fotot från rekonstruktionen den 5 april 1986). "Han uppfattar hur personen som befinner sig s a s längst till vänster lyfter och sträcker upp sin högerarm - likt att man skall lägga armen om någon" (E13-C). Den onyktre Björkman såg att GM höjde höger arm (vilket GM gjorde när han sköt). Björkman såg inte vapnet och visste inte om GM höll vapnet i vänster eller höger hand. Eftersom Björkman såg GM höja höger arm drog han slutsatsen att GM var på väg att lägga höger hand på Olof Palmes högra axel. Björkman såg inte (och har inte påstått) att GM la höger hand på Olof Palmes högra axel. Björkman såg att GM höjde höger arm. Vittnet Inge Mårelius såg att GM la vänster hand på Olof Palmes vänstra axel och höll vapnet i höger hand. Fyra vittnen såg att GM höll vapnet i höger hand (Ann-Charlott Holmgren, Charlotte Liljedahl, Hans Johansson och Inge Mårelius).

Skottordningen var inte omvänd.

Lisbeth Palme uppgav (redan i första förhöret den 1 mars) att hon kände smärtan efter andra skottet. Tre referat och ett dialogförhör (med fyra olika vittnen) kan ge intrycket att Olof Palme stod upp när andra skottet kom. Vittnena påstod inte att Olof Palme stod upp när andra skottet kom och fick ingen fråga om han stod upp då. Ett annat referat (med ett av de fyra vittnena) visar att Olof Palme inte stod upp när andra skottet kom. "Han hörde en kraftig smäll från andra sidan Sveavägen och vred direkt på huvudet och tittade i den riktningen. Han såg en man falla omkull. Inom 1 - 2 sekunder kom en ny smäll och han såg att det rörde sig om skottlossning med vapen" (Anders Delsborn den 14 mars).

Paret Palme samtalade inte med GM.

Anders Björkman (som gick mindre än 10 meter bakom paret Palme när skotten kom) och taxiföraren Anders Delsborn (som stod först i den södergående mittfilen på Sveavägen) såg inte att GM och paret Palme samtalade med varandra. Wall och Borgnäs är inte pålästa om den saken.

Förhöret med Björkman den 3 mars 1986: "Björkman har ingen uppfattning om att dom gick och pratade med varandra men å andra sidan säger han att så nära varandra som dessa 3 personer gick under den väg som dom gick fram så fann han det ganska naturligt att dom skulle prata med varandra."

Referatet av mordnattens förhör med Delsborn var fel. "I samma stund som Delsborn tittar åt vänster ser Delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan (östra sidan av Sveavägen)." Felet rättades i Dagens Ekos intervju några timmar senare (intervjun sändes även i Rapport kl 10.00). "Jag observerar på vänster kant att tre personer står. Om de sedan pratar eller vad de gör, det uppfattar jag inte."

Skulle Lisbeth ha sett ett samtal mellan GM och Olof Palme? Utan att berätta om samtalet för polisen? Tanken är orimlig. Av flera skäl. Wall och Borgnäs missade det viktigaste skälet. Polisen hade många vittnen. Det visste Lisbeth. Polisen kunde få fler vittnen. Det visste hon också. Lisbeth visste inte vad vittnena såg. Alla försök att dölja något riskerade att avslöjas. Även därför är tanken orimlig.

Lisbeth var tydlig när hon förhördes. Före skotten märkte hon ingen bakom dem. Lisbeth fäste sig inte vid GM när de passerade honom. Att paret Palme passerade GM såg vittnet Inge Mårelius (förhöret den 8 april lämnar inga som helst tvivel om den saken). Lisbeth gick närmast gatan. GM kan ha vänt sig mot skyltfönstret när Olof och Lisbeth närmade sig. Mårelius såg att GM väntade strax intill Dekorimas ingång (fem meter från huslivet på Tunnelgatan). Olof passerade närmast GM. Om Olof fäste sig vid GM vet vi inte. GM yttrade ingenting (varken före eller efter skotten). "Han yttrade ingenting under händelseförloppet. Lisbeth Palme märkte inte att någon följde efter dem på Sveavägen - inte ens i skottögonblicket upplevde hon någon förföljelse" (Lisbeth den 29 april). Vilket hon även sa till kommissarie Christiansson på sjukhuset. "De hade inte varit i sällskap med någon."

"De 43 sekunderna" finns inte.

Pierre frågar Wall om vittnet Nicola Fauzzi och "de 43 sekunderna". Wall svarar försiktigt att "de 43 sekunderna" kan vara fel. Det stämmer. "De 43 sekunderna" finns inte.

Fauzzi gick norrut på Sveavägens östra sida. Han mötte paret Palme. En stund senare hörde han skotten. Var han hörde skotten är glasklart (i förhöret den 3 mars). Fauzzi hörde skotten "några meter" norr om en korsning. Några meter norr om Adolf Fredriks Kyrkogata (vid Sveavägen 50). Ström (som förhörde Fauzzi den 3 mars och fortfarande trodde att paret Palme korsade Sveavägen vid Kammakargatan) missförstod Fauzzi. Av misstag flyttade Ström båda platserna ett kvarter norrut. Ström trodde att Fauzzi mötte paret Palme vid Bonnierhusets port (vid Sveavägen 56) och hörde skotten "några meter" norr om Kammakargatan.

Länninge (som förhörde Fauzzi på Sveavägen den 25 mars och visste att paret Palme korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata) flyttade mötesplatsen ett kvarter söderut. Så långt var allt rätt. Sedan gjorde Länninge ett misstag (på grund av Ströms misstag). Länninge trodde att Fauzzi hörde skotten där Ström trodde att Fauzzi mötte paret Palme (vid Sveavägen 56). Därför bad han Fauzzi att gå från den verkliga mötesplatsen (10 meter norr om Skandias entré) till Sveavägen 56. Det tog 95 sekunder. Att gå i motsatt riktning till mordplatsen tog bara 52 sekunder. Att gå till Sveavägen 50 (där Fauzzi hörde skotten) tog också 52 sekunder.

Länninge bad inte Fauzzi att gå till Sveavägen 50 (där Fauzzi hörde skotten). Länninge bad Fauzzi att gå till Sveavägen 56 (70 meter och 43 sekunder längre). Där Ström trodde att Fauzzi mötte paret Palme. Orsaken var inte att Fauzzi ändrade sig och insåg att skotten hördes 70 meter längre norrut än han uppgav den 3 mars (den stora ändringen hade Länninge kommenterat i referatet och det gjorde han inte). Orsaken var att Länninge själv drog slutsatsen att platsen där Fauzzi hörde skotten var platsen där Ström trodde att Fauzzi mötte paret Palme (vid Sveavägen 56). Länninge bad Fauzzi att gå dit. Den 22-årige Fauzzi gjorde som han blev ombedd. Även vid rekonstruktionen den 12 april.

Även vid rekonstruktionen bad man Fauzzi att gå till Bonnierhusets port (vid Sveavägen 56). Där tog man tog ett foto (se sidan 13 i förhören med Fauzzi). Även fotot visar att platsen var fel. Om Fauzzi var så långt norrut när skotten kom kunde han inte se vad han såg när han vände sig om efter skotten.

Poliser är också människor. Ström jobbade 15 - 16 timmar om dygnet i mars 1986 (E63-8-A). Ibland blir det fel. De 43 sekunderna finns inte. De "uppfanns" av "frilansutredaren" Ingvar Heimer 1991. När han läste förhöret med Fauzzi den 25 mars 1986. Utan att jämföra med förhöret den 3 mars.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-14 kl. 15:30.
Citera
2024-12-14, 22:26
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Alf Karlsson, säpoman och ansvarig för Palmes livvaktsskydd. Läcker information från Palmegruppen om PKK-inblandning till journalisten (och fd maoisten) Charlie Nordblom.

Alf Karlsson rekryteras till PG Vinges företag VIP, i nära kontakt med Industriförbundet. På industriförbundet finns C G Holm, som samtidigt är redaktör för tidningen Contra. I Contra drivs tesen om PKK-inblandning vidare, bl a genom "utrikeskorrespondenten" Bertil Wedin. Bertil samarbetar enligt egen uppgift med både Sydafrika, Stay-behind och Säpo.

Charlie Nordblom rekryteras till SAF, vars vd också är högsta hönset för svenska Stay-behind - Curt Steffan Giesecke. Via exempelvis Timbro, verkar sedan PKK-tesen försvaras - något som verkar sanktioneras av SAF och Industriförbundet gemensamt.

Hmmm...Kan PKK-spåret ha varit en mörkläggning av eventuella Stay-behindaktiviteter eller något rörande Säpo?

Jag har Alfs mejladress. Tyvärr tror jag dock han sjunger på sista refrängen.
Citera
2024-12-15, 02:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Visst var det så att Robert A, Göran S och några till åkte på gemensam fjällsemester dagen efter mordet? Har du alla namnen? Har letat igenom allt jag kan komma på men hittar inte uppgiften. Jag har ju sett den i tråden.

Edit. St*gss*n alltså.
Citera
2024-12-15, 04:37
Medlem
You should be looking at the Svanberg S&W and ammunition.

Go ask Filip Svanberg and his mother Monika for it - they have it

Last place OP went was the Svanberg factory up North.

Svanberg hated him. The kind of hate you could only imagine. OP was a direct threat to his business.

Follow the money - and you will find your answers!
The murder is all about money!

Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Citera
2024-12-15, 15:39
Medlem
Borttappat förhör?

https://drive.google.com/file/d/1fGHpI530yxZzN3TlvqqdnpA6wHafrLSW/view
E 2666-1 860309
Citera
2024-12-15, 23:16
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Visst var det så att Robert A, Göran S och några till åkte på gemensam fjällsemester dagen efter mordet? Har du alla namnen? Har letat igenom allt jag kan komma på men hittar inte uppgiften. Jag har ju sett den i tråden.

Edit. St*gss*n alltså.

Jag tror du hittar det du letar efter i förhöret med Per H.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in